Skip to main content

Beste mensen, ik wil in april een ticket boeken naar Girona. Ik heb meerdere data geprobeerd maar krijg steeds de melding dat het niet te boeken is; niet online,  niet telefonisch.  Hoe kan dat?

Je bent nog te vroeg.

Dank voor reactie.  Enig idee wanneer ik kan boeken?

Ik moet mezelf corrigeren: op sommige dagen is er wel iets boekbaar. Bv. Rotterdam - Girona op 27 april om 9:58. Op sommige dagen echter is de TGV vanaf Parijs om 14:42 nog niet boekbaar. Ik heb geen idee wanneer die beschikbaar komt.

Als je een andere verbinding wilt gebruiken, welke dan?

Klopt, dat is heel raar, vaak kun je treinbtickets niet eerder boeken dan twee maanden vooraf.

Dat is anders dan vliegtickets, die kun je een jaar vooraf boeken. Dat maakt ook de trein voor reizen in Europa minder aantrekkelijk.

Maar er is een workaround: https://www.raileurope.com/

Net geprobeerd en je kunt gewoon boeken.

Ik moet mezelf corrigeren: op sommige dagen is er wel iets boekbaar. Bv. Rotterdam - Girona op 27 april om 9:58. Op sommige dagen echter is de TGV vanaf Parijs om 14:42 nog niet boekbaar. Ik heb geen idee wanneer die beschikbaar komt.

Als je een andere verbinding wilt gebruiken, welke dan?

Op de website van SNCF Connect staat voor de TGV Inoui ‘Les billets sont disponibles à la réservation à partir du 22 janvier 2025.’ (22 januari 2025).

Voor de TGV Inoui ‘Vers l’Espagne’ (richting Spanje) staat er: ‘Les billets sont disponibles à la réservation à partir du 13 novembre 2024.’ 

Waarom sommige dagen dan wel en andere dagen niet zijn vrijgegeven: geen idee.

Ik wil zelf in april naar Zuid-Frankrijk, misschien net aan de Spaanse zijde van de grens. Ik heb nu alvast de Eurostar naar Parijs geboekt en in januari kijk ik dan verder.

Klopt, dat is heel raar, vaak kun je treinbtickets niet eerder boeken dan twee maanden vooraf.

Dat is anders dan vliegtickets, die kun je een jaar vooraf boeken. Dat maakt ook de trein voor reizen in Europa minder aantrekkelijk.

Maar er is een workaround: https://www.raileurope.com/

Net geprobeerd en je kunt gewoon boeken.

Nee, dat werkt niet. Je krijgt niet meer opties dan via de SNCF. De trein van 14.42 uit Parijs is ook daar niet boekbaar. De ochtendtrein uit Parijs is ook gewoon boekbaar op SNCF-connect.

Vaak kun je in de luchtvaart wel ver van te voren boeken maar heb je geen enkele garantie dat de reis doorgaat omdat de dienstregeling tussentijds verandert of verbindingen worden opgeheven. Krijg je later een email en word je geld teruggestort.

Het probleem is dat de infrabeheerders op zo’n lange termijn de werkzaamheden aan het spoor nog niet definitief gepland hebben. Als de reserveringen dan al open zouden staan zitten mensen met tickets voor treinen die later weer geannuleerd worden. \

Soms lukt het wel om werkzaamheden in de jaardienst te verwerken, zoals de werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen. Voor het hele dienstregelingsjaar 2025 zijn de werkzaamheden al bekend. De ICE’s rijden dan via Venlo naar Köln Hbf en alle data zijn al in de reisplanners en reserveringssystemen verwerkt. 

Vreemd hoor. NS zegt dat het loont om vroeg te boeken.…

Ik ken eigenlijk alleen de verbinding via Parijs.  Zijn er ook andere opties? 

Het probleem is dat de infrabeheerders op zo’n lange termijn de werkzaamheden aan het spoor nog niet definitief gepland hebben. Als de reserveringen dan al open zouden staan zitten mensen met tickets voor treinen die later weer geannuleerd worden.

Dat blijft erg irritant voor vakantiegangers. Veel mensen plannen (soms ook omdat ze moeten) veel langer tevoren hun vakantie dan bijv. Prorail plant. En dan nog; ook wel geplande werkzaamheden verschuiven soms weer. En als je in de bekende vakantieperiodes plant, kan je er bijna zeker van zijn dat je wel ergens op je langere reis werkzaamheden treft. Het maakt per trein op vakantie gaan niet altijd prettig.

Dit blijft een van de vervelendste dingen die je bij plannen en reserveren van treinvervoer hebt.

Vreemd hoor. NS zegt dat het loont om vroeg te boeken.…

Ik ken eigenlijk alleen de verbinding via Parijs.  Zijn er ook andere opties? 

Overstappen in Brussel en Lyon. Lyon-Girona is dan met de AVE van de Renfe. Die kan NS niet boeken maar bv. www.treinreiswinkel.nl wel.

Reageer