beantwoord

Keuzedag naar Aken

  • 13 July 2022
  • 8 reacties
  • 596 Bekeken

Ik heb hier vóór de corona-periode al eens naar gevraagd, maar ik kan mijn oude topics niet meer lezen (en wellicht zijn de regels veranderd), dus ik vraag het opnieuw.

 

Ik wil binnenkort van Utrecht naar Aken reizen en gebruikmaken van Keuzedagen. Ik weet dat ik dan in Heerlen moet uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva.

Voor de terugreis (op een latere dag) heb ik bedacht inchecken bij Arriva in Aken, uitchecken bij Arriva in Heerlen, een Keuzedag opladen en dan inchecken bij NS.

Dan hoef ik alleen het stukje Aken-Heerlen op de terugreis te betalen.

 

Mijn vragen:

1) is mijn Keuzedag op de heenreis ook geldig op het traject Heerlen-Aken?

2) is er een incheck-uitcheck-paal van Arriva op Aken Hbf? Ik heb destijds begrepen dat die er wel is, zodat je in Aken gewoon met je OV-chipkaart kunt inchecken.

 

 

icon

Beste antwoord door Thom 13 July 2022, 23:20

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

     1, Ja zonder meer.

  1. Ja, die bevindt zich in de hal van het station in de gang naar de treinen bij het Reisezentrum. Daar checkt u ook uit.

Edit: antwoord aangepast met dank aan umbrusko, er is een Arriva automaat.

Als u geen keuzedag meer op de kaart hebt, reist u met 40 procent korting bij incheck in de daluren. U kunt ook in Nederland van te voren twee keuzedagen op een kaart zetten maar dan mag er geen keuzedag op staan. U klikt dan twee van het restant aan keuzedagen aan. Dan zal de (tweede) keuzedag geactiveerd worden in Aken op de dag dat u teruggaat en incheckt in de hal.

 Dit kan als u allemaal jaarkeuzedagen heeft en dat is bijna altijd zo. Als u papieren keuzedagen heeft dan checkt u gewoon in Aken in en die is meteen geldig. 

Er staan in Aken Arriva-automaten. Het paaltje dus ook . U kunt daar normaal wel  een keuzedag op uw kaart zetten.

In deze situatie is twee keuzedagen mogelijk handig maar in zijn algemeenheid niet. Zet een keuzedag er normaal pas op als u  gaat reizen. Gebruik dit vanuit het buitenland op een andere dag dan u aankwam.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb hier vóór de corona-periode al eens naar gevraagd, maar ik kan mijn oude topics niet meer lezen (en wellicht zijn de regels veranderd), dus ik vraag het opnieuw.

Oudere topics waar lange tijd niet op is gereageerd worden vaak in het archief geplaatst waar alleen moderators en superusers toegang toe hebben. 

Dit is uw oude topic over reizen naar Aken en Keuzedagen. 

Misschien wil een moderator deze uit het archief halen en weer openbaar maken.

Reputatie 7
Badge +4

Met de invoering van de zeven jaarkeuzedagen kan twee keuzedagen laden wel, maar nogmaals, er moet absuluut geen geldige dag op staan.  U denkt wellicht  dan laad ik er eentje bij. Dat werkt niet.

Het negeneuroticket is in ieder geval geldig tot Herzogenrath. De keuzedag en het negeneuroticket vormen  een mooie combinatie. Heimbach, Monschau etc.

 

Reputatie 5

Het is me niet bekend of en waar in Aken Arriva-automaten staan. Het  paaltje dus wel. Als er automaten zouden staan, dan kunt u daar wel een keuzedag op uw kaart zetten, maar ik heb ze nooit gezien.

Direct bij de ingang op Aachen Hbf staat zowel een DB-automaat, als een NMBS-automaat, als een Arriva-automaat. Het is dus gewoon mogelijk in Aachen een keuzedag te activeren. Ook op Aachen West en Herzogenrath bevindt zich een Arriva-automaat.

De incheckpalen staan inderdaad in de tunnel, tussen het Reisezentrum en de McDonalds, zowel aan de linkerzijde als de rechterzijde van de tunnel.

Zie ook deze pagina, bijna helemaal onderaan, bij de veelgestelde vragen over “OVC-Kartenleser und Arriva-Automat”. Daar staat ook een foto van zo’n automaat. Of hier de plattegrond van het station (start meteen de download van een pdf). Daar staat de locatie van de incheckpalen duidelijk op aangegeven. De Arriva-automaat staat meteen voor je neus als je het station binnenkomt.

Reputatie 7
Badge +1

Als je vanuit Aachen-zeker als je er een dagje of wat verblijft-tripjes wilt maken, bvb naar Monschau, dan is dat 9€ ticket unschlagbar. Geldt ook in DE bussen (ASEAG-stadsvervoer) tot In Vaals en Kerkrade.

Zoals gezegd: er staat tevens en ARV automaat in AC waar je een nwe keuzedag kan laden.

Reputatie 7
Badge +4

Kijk umbusko, hier hebben we wat aan, ik redigeer het antwoord.

Ik heb hier vóór de corona-periode al eens naar gevraagd, maar ik kan mijn oude topics niet meer lezen (en wellicht zijn de regels veranderd), dus ik vraag het opnieuw.

Oudere topics waar lange tijd niet op is gereageerd worden vaak in het archief geplaatst waar alleen moderators en superusers toegang toe hebben. 

Dit is uw oude topic over reizen naar Aken en Keuzedagen. 

Misschien wil een moderator deze uit het archief halen en weer openbaar maken.

Dat topic had inderdaad niet per se ge-archiveerd hoeven te worden, het bevat nog steeds actuele nuttige informatie.

Diezelfde informatie is echter nu ook in dit topic gegeven, volgens mij zelfs ook iets uitgebreider met de reactie van umbusko, dus ik laat het oudere topic voor nu waar het is.

Reputatie 7
Badge +3

Ook goed. Ten tijde van mijn post stond de reactie van ubrusko (en de edit van Thom) er nog niet, nu wel.

Reageer