15 november 2022. Niet voor het eerst, de ICE 105 naar Basel rijd Arnhem binnen. En weer heeft men er in Amsterdam een puinhoop van gemaakt. De volgorde van de rijtuigen komt niet overeen met de aangegeven volgorde. Met als gevolg een stoet mensen doe van P naar J rennen. Was het een uitzondering, nee.
Misschien is het beter de puinhoop van Amsterdam te voorkomen. Laat de trein in Utrecht of Arnhem beginnen
Ik heb ook wat dubieuze gevoelens naar Amsterdam, maar om dit nu te wijten aan het feit dat de trein in Amsterdam start, gaat wel erg ver. Persoonlijk erger ik me meer aan de 7,5 miljard euro waarvan er meer dan de helft naar Amsterdam gaat. Er is geen reden om te denken dat het in Utrecht of Arnhem beter zou gaan, en dat zijn bovendien internationaal gezien hele slechte eindbestemmingen.
Hoe dan ook, de verbinding Basel-Amsterdam vv is een logische en dus niet van en tot Utrecht of Arnhem.
Het is wel zeer vervelend dat de aanduiding niet klopt in Arnhem. Dat zou niet moeten mogen kunnen. Een notificatie op de richtingborden dat het andersom is, zou al helpen.
Dat het treinstel omgekeerd staat, kan er net zo goed aan liggen dat het treinstel al omgekeerd uit Duitsland is binnengekomen en er nog geen gelegenheid is geweest om het te driehoeken.
Wat is me wel afvraag, is of NS de reisinformatie niet kan aanpassen aan de omgekeerde trein. DB krijgt dat ook voor elkaar: de volgorde in de DB app en op de CTA's klopt bijna altijd; die op de statische borden "Wagenstandanzeiger” lang niet altijd.
NS krijgt het in zoverre voor elkaar dat men het weet, en het invoert als “vrij tekstbericht”. Dat zou moeten zorgen voor omroep en tekst op overzichtsschermen. Idealiter wordt het op een ander punt in de wirwar van systemen al bekend, dan kan er veel uitgebreider en consistenter iets getoond worden.
Hoewel een week of wat geleden een andere ICE -opgestapt te Arnh, alwaar wel duidelijk zowel werd getoond als nog omgeroepen-in 3 talen- dat het omgekeerd was. Dus het kan best.
Bij DB (en ik heb enorm behoorlijk veel in DE gereisd de afgelopen maanden) is het zelfs eerder regel als uitzondering dat ´Wagenreihe umgekehrt´ is. Bij die ICE is het tenminste zo dat het ook enkel zo kan en niet nog anders, zoals in theorie nog bij loc+wagons. Nog veel vaker voorkomend zijn de Verspaetungen-hoewel die soms zo enorm zijn dat je vaak genoeg na binnenkomst Bahnhof ziet dat je zelfs een trein eerder nog kan pakken.
Om dat nu meteen als puinhoop te betitelen lijkt mij weer die overspannen NL reactie die meteen klaarstaat alles af te kraken.
15 november 2022. Niet voor het eerst, de ICE 105 naar Basel rijd Arnhem binnen. En weer heeft men er in Amsterdam een puinhoop van gemaakt. De volgorde van de rijtuigen komt niet overeen met de aangegeven volgorde. Met als gevolg een stoet mensen doe van P naar J rennen. Was het een uitzondering, nee.
Misschien is het beter de puinhoop van Amsterdam te voorkomen. Laat de trein in Utrecht of Arnhem beginnen
Of Utrecht en Arnhem overslaan.
Met alles te reduceren tot meteen afkraken schiet niemand wat op.
De rijtuigen in een verkeerde volgorde leveren een flinke bijdrage aan de inderdaad ook veel voorkomende vertragingen.
Het instappen gaat door de verkeerde volgorde van de rijtuigen traag. En geeft ook onrust in de rijtuigen. Bij elk tussenstation weer opnieuw. Natuurlijk, als dat op juiste wijze op de informatieborden zou worden aangegeven, is er geen vuiltje aan de lucht. In Arnhem is dat zelfs eenvoudig. Omdat daar de treinsamenstelling op digitale borden wordt weergegeven. Die men dan ook regelmatig aanpast. Mijn ervaring is echter (maandelijkse), dat het dan in Arnhem niet klopt. Het was deze keer zeker geen uitzondering.
Het zou mooi zijn als men in Amsterdam zich zou realiseren wat de invloed is bij de tussenstations. En welke gevolgen het heeft voor de reiziger in de trein en de wachtende op het perron.
We zijn twee jaar verder. NS heeft een slechte plaats veroverd op de lijst van Europese vervoerders. En de trein stopt vrijwel niet meer in Arnhem. Overigens ook niet meer in Den Bosch. Minachting voor mensen in het oosten van het land
Iets met werkzaamheden.
We zijn twee jaar verder. NS heeft een slechte plaats veroverd op de lijst van Europese vervoerders. En de trein stopt vrijwel niet meer in Arnhem. Overigens ook niet meer in Den Bosch. Minachting voor mensen in het oosten van het land
Omdat er door werkzaamheden tussen Oberhausen en Emmerich (grens) de trein in Oberhausen Hbf 2 minuten later vertrekt en men op tijd in Utrecht Centraal aan wil komen heeft men de stop in Arnhem Centraal geschrapt. De trein stopt niet in ‘s-Hertogenbosch omdat deze trein daar simpelweg niet langs rijdt. Dit kan minachting voor reizigers uit het oosten worden genoemd, anderzijds zijn er meer reizigers die er last van hebben dat de trein later aankomt in Utrecht en Amsterdam dan dat er reizigers zijn die er last van hebben als de trein niet in Arnhem stopt.
Bedenk dat deze trein vaak omgeleid wordt via Den Bosch en Gladbach naar Keulen en Frankfurt. Ik heb overigens niet opgemerkt dat de ICE daar dan niet stopt, het is na Utrecht nog de enige halte in Nederland. Het voorkomt wel binnenlandse reizen in dat geval.
Ik vind eerlijk gezegd de stop in Arnhem schrappen wel erg radicaal. Het zal wel ingegeven zijn door het te volgen pad in de |Randstad, maar het is drommels lastig via Utrecht te moeten reizen als je in het Oosten of Noorden woont, Arnhem - Utrecht is toch een half uur.
Persoonlijk heb ik er wel voordeel van, maar geen stop in Arnhem vind ik op zijn minst niet netjes, al snap ik de verklaring wel.
Een verklaring is niet automatisch een rechtvaardiging.
Er is geen rechtvaardiging noodzakelijk. Het is simpelweg een feit dat gedurende een zeer lange periode er geen treinverkeer mogelijk is tussen Emmerich en Oberhausen vanwege de bouw van het derde spoor voor de capaciteitsuitbreiding voor het goederenvervoer. Op de website https://www.zuginfo.nrw is al te zien in welke periodes er geen treinen rijden tussen Oberhausen en Arnhem:
Deze wijzigingen zijn voor de ICE’s al in de jaardienst verwerkt.
De Nightjet naar/van Wenen en Innsbruck rijdt het hele jaar via Bad Bentheim en de NightJet naar/van Bazel en Zurich rijdt het hele jaar via Venlo.
Wanneer de ICE’s wel via Emmerich rijden stoppen ze ook in Arnhem Centraal.
Dat wordt dus weer vaak langs Mönchengladbach. Wat eerder uit Utrecht dan maar. Voor het normale traject levert het uiteindelijk verbeteringen op, maar dit is wel ingrijpend in de zomermaanden.
We zijn twee jaar verder. NS heeft een slechte plaats veroverd op de lijst van Europese vervoerders. En de trein stopt vrijwel niet meer in Arnhem. Overigens ook niet meer in Den Bosch. Minachting voor mensen in het oosten van het land
Arnhem en Den Bosch samen noemen als minachting voor het oosten? Den Bosch ligt in Zuid Nederland.
…
Wanneer de ICE’s wel via Emmerich rijden stoppen ze ook in Arnhem Centraal.
Op dit moment rijdt de ICE wel via Emmerich maar stopt desondanks niet in Arnhem Centraal. Het rijden via Arnhem is daarom geen garantie dat er ook gestopt wordt. Deze keer is het tenminste wel in de dienstregeling verwerkt.
Ik zie het nu ook. Volgens DB geldt het van 11 t/m 13 december.
Arnhem en Den Bosch samen noemen als minachting voor het oosten? Den Bosch ligt in Zuid Nederland.
Den Bosch ligt weliswaar in het zuiden, maar is als de ICE wordt omgeleid via Venlo het vervangende station voor Arnhem Centraal. In die context kan het niet stoppen op een van beide stations als minachting voor het oosten worden gezien. Omdat reizigers uit Arnhem en zeker uit Nijmegen in dat geval helemaal terug moeten naar Utrecht Centraal om met de ICE te kunnen reizen, dan wel vanaf Arnhem Centraal met de RE19 naar Duisburg of Düsseldorf moeten reizen en daar overstappen. Beide opties zijn tijdrovend.
Als een ICE omgeleid is via Venlo (dus niet de Betuweroute en alsnog via Arnhem) dan stopt die in Den Bosch voor binnenlandse reizigers vanuit Arnhem, toch?
In Eindhoven wordt dan niet gestopt?
Oh, reactie 29000 van mij hier dus ik roep soms maar iets…
Als een ICE omgeleid is via Venlo (dus niet de Betuweroute en alsnog via Arnhem) dan stopt die in Den Bosch voor binnenlandse reizigers vanuit Arnhem, toch?
Dat klopt, t/m zaterdag. Vanaf zondag gaan ze in Venlo stoppen.
Wat ook wel eens wordt gedaan is de ICE vanuit Amsterdam (met reizigers en al) omleiden via Woerden. Dan komt de trein andersom te staan. Zeldzamer is omleiden vanaf Den Bosch via Tilburg als er via Venlo gereden wordt.
Is dat wel eens voorgekomen dan? Dan zou de ICE in Woerden moeten stoppen om te keren. Dan ben je wel erg lang onderweg tussen Amsterdam en Utrecht.
Met de oude ICE's gebeurde dat helaas vaker dan je zou willen, meestal omdat er weer eens iets kapot was in de betreffende cabine en men de nog wel goed werkende cabine voorop wilde krijgen.
Als een ICE omgeleid is via Venlo (dus niet de Betuweroute en alsnog via Arnhem) dan stopt die in Den Bosch voor binnenlandse reizigers vanuit Arnhem, toch?
Dat klopt, t/m zaterdag. Vanaf zondag gaan ze in Venlo stoppen.
Wat is daar de achterliggende gedachte van?
Venlo heeft in tegenstelling tot ‘s-Hertogenbosch geen functie als vervangende stop voor Arnhem Centraal.
Als een ICE omgeleid is via Venlo (dus niet de Betuweroute en alsnog via Arnhem) dan stopt die in Den Bosch voor binnenlandse reizigers vanuit Arnhem, toch?
Dat klopt, t/m zaterdag. Vanaf zondag gaan ze in Venlo stoppen.
Wat is daar de achterliggende gedachte van?
Geen idee. NS vond het niet nodig om hierover advies aan de consumentenorganisaties te vragen en dus was er ook geen uitleg over.
In Veno wordt van stroomsterkte gewisseld. In de praktijk heb ik het vaker meegemaakt dat hij daar toch even stilstond. De stop in Den Bosch zorgde voor veel passagiers die hem als binnenlandse trein gebruikten, maar of dat de oorzaak is van het opheffen van de stop daar, is op dit moment voor mij speculatie.
Mijn ervaring is dat in Venlo ergens op het rangeerterrein gestopt wordt.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.