In sommige landen (bv bij DB, DSB en wellicht nog meer maatschappijen) liggen er in de trein soms tijdschriften van de betreffende spoorwegmaatschappij, zoiets als je ook bij luchtvaartmaatschappijen wel hebt. Ik vroeg me eigenlijk af of je mee mag nemen, of dat het de bedoeling is dat je die teruglegt voor eventuele volgende reizigers.
In sommige landen (bv bij DB, DSB en wellicht nog meer maatschappijen) liggen er in de trein soms tijdschriften van de betreffende spoorwegmaatschappij, zoiets als je ook bij luchtvaartmaatschappijen wel hebt. Ik vroeg me eigenlijk af of je mee mag nemen, of dat het de bedoeling is dat je die teruglegt voor eventuele volgende reizigers.
Als ik me goed herinner stond er vroeger bij DB altijd op het tijdschrift dat het niet bedoeling was om het mee te nemen. Ik weet niet of dat nog zo is.
Ik durf het ook niet te zeggen, maar volgens mij is dat niet de bedoeling.
Op die magazines zal wel zoiets staan. Op dagbladen zoals Metro vroeger stond dat je ze in het bagagerek achter kon laten voor iemand anders.
Het Duitse tijdschrift ‘Mobil’ wordt sinds december 2023 niet meer als drukwerk in de treinen van DB verspreid.
https://www.deutschebahn.com/de/konzern/Aktuelles/Die-letzte-Ausgabe-von-DB-MOBIL-9905770?
Jammer, vond vooral het interview met de bekende Duitser op het station wel leuk.
Op de Rails stond volgens mij op de voorpagina “Rails hoort in de trein".
Jammer dat zulke bladen er niet meer zijn. Ik keek er graag in. Ik blijf veel liever papier houden dan al dat digitale. Zit dagelijks al meer dan genoeg op allerlei schermen gericht.... Zal niet veel digitale bladen lezen denk ik. Laat mij maar lekker ouderwets zijn totdat er geen papier meer is
NS heeft dit fijne stukje entertainment allang wegbezuinigd, volgens mij zo ergens rond de grote kaalslag van 2007-08. DB overigens inmiddels ook. En als ik het goed heb meegekregen zijn de ČD er dit jaar mee gestopt. Nu mag je je eigen leesvoer meenemen, helaas meestal wel zonder relevante info en artikelen over het reizen met de trein.
Ik reis vrij vaak met het regionale OV in Duitsland, en mijn ervaring is dat opvallend veel Verkehrsbunden/-unternehmen nog steeds hun eigen fysieke "Fahrgastmagazin" hebben. (Extrazeit van NWL, o-ton van ODEG, das Magazine van Länderbahn en voorheen inderdaad Mobil van DB, etc.) die je kunt vinden in een rek naast sommige treindeuren. Met een beetje geluk liggen er een aantal exemplaren, samen wat dienstregelingboekjes en wat reclameposters. Hoewel ze inderdaad stuk voor stuk snel lijken te verdwijnen.
In een aantal gevallen staat er op de voorzijde iets in de trant van kostenlos zum mitnehmen of gratis mitzunehmen. In zulke gevallen neem ik aan dat je ze gewoon mee naar huis kunt nemen. Als het er niet op staat, denk ik dat ze bedoeld zijn om in de trein achtergelaten te worden. Maar zelfs dan is er een redelijke kans dat je het tijdschrift (of andere verschillende infoboekjes) kunt vinden als je een degelijk Reizezentrum op een groot treinstation bezoekt. En anders zijn ze ook altijd te vinden op hun websites, hoewel ik een fysiek exemplaar persoonlijk fijner vind lezen.
Gelukkig is NS nog niet gestopt met hun “NS Dagje Uit” magazines, wat ik ook prima leesvoer vind. Helaas worden ze alleen nog maar aan huis bezorgd en las ik bovendien zojuist dat ze vanaf 2025 alleen nog maar digitaal beschikbaar zullen zijn…
Ik heb echter totaal geen idee welke etiquette ze in het buitenland hebben hierover, dus dit is een leuke interessante vraag!
IK heb me in Zwitserland ooit eens opgegeven om jaarlijks het Rhätische Bahn boekje Contura te ontvangen. Die hangen vaak ook aan een koordje of staan in een bakje in de trein in Graubünden. Nog altijd ieder jaar ontvang ik een envelop met deze jaarlijkse uitgave erin, gratis verzonden door de Rhätische Bahn naar Nederland. Wat een service…..
Er staat veel achtergrondinfo in over de Rhätische Bahn, interviews met medewerkers, nieuws, tips en mooie foto's.
In Zwitserland in het OV sowieso nog overal veel mooi uitziende folders met dienstregelingen, reissuggesties, toeristische reclame, tips en aanbiedingen. Dat zie je bij ons helemaal niet meer. De servicebalies op veel stations hebben naast allerlei folders ook vaak souvenirs en regionale producten, boeken rondom treinen en OV, kalenders, hebbedingen etc. Fraaie balieruimtes zijn dat, heel anders dan dat sobere bij ons (en je kan er ook nog eens alle abonnementen en treinkaarten persoonlijk kopen…. )
Ook in de Zwitserse Postbus staan altijd rekjes met busboekjes en lijnennetkaarten om mee te nemen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.