Internationale tickets kopen is anno 2024 nog steeds erg moeilijk. Zie ook dit topic
Er zijn werkzaamheden of de dienstregeling is nog niet vrijgegeven. Ik zie op bahn.de wel adviezen via Niebüll maar dat is een behoorlijk eind om. Voor de terugreis worden ook geen prijzen aangegeven.
Hallo Jorik2898 en welkom bij de NS Community,
Ik durf er geen antwoord op te geven, maar ik zie dat Vareo wel al een antwoord heeft gegeven. Hopelijk wordt er snel meer duidelijk.
Al een poging gedaan op site van DDB? Dat is de Deense Staatsspoorwegen. Zie dat ook in het Engels wordt weergegeven.
Treinreiswinkel in Leiden is een internationaal experts met internationale reizen. Heb zelf een treinreis Hamburg - Kopenhagen bij Treinreiswinkel geboekt:
https://www.treinreiswinkel.nl/
Destijds kon je ze telefonisch bereiken. En kon je bij hun vestigingen binnenlopen. En je treinreis laten boeken. Tegenwoordig is het online. Dat is lastiger.
DB (bahn.de) is doorgaans de beste plek om dit te boeken. Als er geen rechtstreekse treinen in de dienstregeling staan, dan zijn er waarschijnlijk werkzaamheden en moeten de vervangende treinen of bussen nog worden toegevoegd.
Al een poging gedaan op site van DDB? Dat is de Deense Staatsspoorwegen. Zie dat ook in het Engels wordt weergegeven.
Je bedoelt DSB. Die zullen misschien de vervangende dienstregeling iets eerder hebben maar tickets zijn daar niet per se goedkoper (en reserveringen zeker niet).
Treinreiswinkel in Leiden is een internationaal experts met internationale reizen. Heb zelf een treinreis Hamburg - Kopenhagen bij Treinreiswinkel geboekt:
De Treinreiswinkel boekt dit ook via DB en zij kunnen geen dienstregelingen verzinnen die DB nog niet heeft.
De Treinreiswinkel boekt dit ook via DB en zij kunnen geen dienstregelingen verzinnen die DB nog niet heeft.
Klopt natuurlijk, maar ik vond de treinreiswinkel ook wel erg handig toen ik een 10-daagse interrailreis maakte en ik veel reserveringen had. Dat gezegd hebbende voor een traject Enschede-Kopenhagen v.v. zou dat niet nodig (moeten) zijn. Het gaat hier maar om één traject tenslotte. April is nog een tijd te gaan. Ik zou het half december nog eens proberen.
Je bedoelt DSB. Die zullen misschien de vervangende dienstregeling iets eerder hebben maar tickets zijn daar niet per se goedkoper (en reserveringen zeker niet).
Bedoel inderdaad DSB. Wat me destijds verbaasde dat de tickets richting Kopenhagen goedkoop waren. Want de meeste dingen in Denemarken zijn duurder dan in Nederland.
Maar weet niet hoe het nu is.
In februari 2023 ben ik met de trein naar Malmö geweest. Boeken deed ik eind november 2022. Ik zou gewoon bahn.de regelmatig in de gaten houden, wie weet wordt het binnenkort vrijgegeven. De treinreiswinkel heb je niet nodig, zelf boeken via bahn.de gaat prima.
Deze is niet gemakkelijk op te lossen. Zo te zien zijn er werkzaamheden want de route tussen Hamburg en Kolding is niet boekbaar. Eén dag eerder (16 april) rijdt de trein nog wel. Misschien is dat een optie voor de heenweg?
Voor de terugweg misschien handiger om met een veerboot te gaan, bv Trelleborg-Rostock (niet al te ver van Lund) of als je een uitstapje en een nachtboot wilt Göteborg-Kiel?
Er is een update.
Van vrijdag 18 t/m maandag 21 april zijn er werkzaamheden. Er rijden treinvervangende bussen tussen Hamburg en Tinglev/Odense. Voor deze bussen is een reservering verplicht. Deze is gratis en inbegrepen wanneer je de tickets boekt.
Van vrijdag 18 t/m maandag 21 april zijn er werkzaamheden.
Dat is precies het paasweekend. Omdat zowel Goede Vrijdag als Tweede Paasdag in Duitsland feestdagen zijn is het paasweekend in Duitsland bij uitstek geliefd om massaal grootschalige werkzaamheden aan het spoor te doen.
Persoonlijk zou ik liever een andere route nemen dan urenlang in een bus te zitten, maar fijn dat er toch iets geregeld wordt voor wie het nodig heeft.
Er is een update.
Van vrijdag 18 t/m maandag 21 april zijn er werkzaamheden. Er rijden treinvervangende bussen tussen Hamburg en Tinglev/Odense. Voor deze bussen is een reservering verplicht. Deze is gratis en inbegrepen wanneer je de tickets boekt.
Leuk stukje met de bus 315 kilometer. De snelwegen in dat deel van Duitsland zijn volgens mij ook niet je dat, je kan dus zomaar een uur of 4 in de bus zitten. Misschien toch maar de Ferry Puttgarden-Rodby nemen?
Voor OV reizigers is Puttgarden-Rødby Havn inmiddels erg onbereikbaar. Beter via Rostock-Trelleborg of Kiel-Göteborg reizen.
Voor OV reizigers is Puttgarden-Rødby Havn inmiddels erg onbereikbaar. Beter via Rostock-Trelleborg of Kiel-Göteborg reizen.
Via Jutland gaat normaal prima als is het niet snel.
Maar de weekenden van Pasen, Hemelvaart en Pinksteren en de maanden juli/augustus zijn vaak onhandig om de trein naar het buitenland te nemen omdat juist dan overal gewerkt wordt.
En dus zullen veel reizigers vliegen. No planes but trains was het toch?
No planes but trains was het toch?
Voor holle reclame slogans koop je niets.
Op vrijdag 17 april kun je nog per trein tot Fredericia komen; vandaar is het een uur per bus tot Odense.
Op zaterdag 18 april rijden er ook geen treinen tussen Hamburg en Frederica. De bus van Hamburg naar Odense doet er vier uur en een kwartier over. Mij is dat te lang.
Persoonlijk zou ik liever een andere route nemen dan urenlang in een bus te zitten, maar fijn dat er toch iets geregeld wordt voor wie het nodig heeft.
Het hangt ervan af. Als er een rechtstreekse 'snelbus’ wordt ingezet die het hele traject in 1 keer aflegt zonder tussenstops, kan het nog wel eens sneller zijn dan de trein. Als hij bij ieder station waar de trein normaal ook komt van de snelweg af moet om te stoppen, is het natuurlijk een ander verhaal.
Puttgarden-Rødby Havn is al vanaf december 2019 onbereikbaar. In zomer 2023 nog met trein tussen Nykobing - Kopenhagen op vrijwel geheel gemoderniseerd spoor gereden met 180 km p/u met dieseltrein! Alleen een klein stukje tussen Vordingborg - Nykobing was toen nog niet gemoderniseerd en geëlektrificeerd. Het is wachten op de IC 5. En daarna de DSB Vectron + DSB Talgo rijtuigen.
Het deel tussen Nykobing - Fehmarnbelttunnel (Noord) werd destijds al aan gewerkt.
En dus zullen veel reizigers vliegen. No planes but trains was het toch?
Nu is het onaantrekkelijk tussen Kopenhagen - Nederland met de trein te gaan. Afgezien dat de tarieven van DSB verassend goedkoop bleken.
Maar over 5 - 6 jaar zijn er nieuwe mogelijkheden. Reistijd tussen Kopenhagen - Hamburg zal zoal ruim 2 uur sneller worden. Kopenhagen - Osnabrück zal over 6 jaar 270 minuten kunnen worden. Hoe snel je dan in Kopenhagen kan zijn vanaf Nederland kan je dan zelf uitrekenen. Maar qua reistijd wordt het aantrekkelijker.
Geen idee wat de tarieven dan zullen worden. Wat is de extra tarief voor het passeren van de Fehmarnbelttunnel voor treinreizigers? Denemarken betaalt geheel zelf de Fehmarnbelttunnel. Het is al bekend dat automobilisten tol moeten betalen. Geen idee hoe dat voor treinreizigers verrekend zal worden. Maar het zal waarschijnlijk wat extra kosten.