Met Eurostar naar Lille | NS Community
beantwoord

Met Eurostar naar Lille



  • Wanneer ik via de NS reisplanner een reis plan van Amsterdam naar Lille, dan komt er een optie met de Eurostar naarboven met een reistijd van 2h43
    Dat is een heel stuk sneller dan opties met TGV/Thalys?Intercity direct/Intercity Brussel of gewoon via B-rail via Gent.
    Echter kan deze reis op NS Internationaal of Eurostar niet geboekt worden (niet alleen deze specifieke reis, ook andere dagen niet).
    De klantenservice van NS Internationaal kan me geen verheldering verschaffen, deze reis lijkt niet mogelijk te zijn met Eurostar.

    -Is er een policy dat de Eurostar alleen tot aan Londen geboekt kan worden?
    -Is het ter voorkoming van leegloop bij Thalys?
    -Is het een fout in het boekingssysteem?

    Iemand een idee?
    Dank/Merci!
icon

Beste antwoord door E320 13 June 2022, 12:19

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge

Volgens mij kan je alleen boeken voor Brussel en Londen. 

Het klopt inderdaad dat je deze reis niet met Eurostar kunt boeken. 

Vanuit Nederland worden voor Eurostar alleen tickets naar Londen verkocht.

Dat heeft onder andere te maken met het beveiligingsproces van de trein.

Reizen naar Lille kan vanuit Nederland met een overstap in Brussel middels een aanreis met Thalys, IC Brussel of NMBS.

Dank voor de informatie!

Erg spijtig, omdat de Eurostar optie toch minimaal 29 minuten tot wel 2 uur scheelt! (en géén overstap nodig).

Boeken naar Londen en uitstappen in Lille zou hypothetisch nog wel kunnen? 😆

Reputatie 7
Badge

Geen idee. Ik zou het er niet op wagen.

Reputatie 7
Badge +1

Snelste manier is dus de overstap in BRU op een van de weinige andere TGV via LIlle door naar zuid-FRance. Goedkoop gaat dat bepaald niet wezen. De vraag naar reizen op snelle wijze naar Lille is minimaal-ook de eens door die stad deels gesubsidieerd etc Thls heeft het niet weten te redden.

Als het soms je bedoeling is via die route verder Fr in te reizen: zie hierboven, dat kan dus dan more easy met al in BRU opstappen.

Reputatie 5

Ik ziet dat Eurostar nu ook geen tickets meer verkoopt tussen Brussel en Lille, tot nog niet eens zo heel lang geleden boden zij wel kaartjes aan op dit deeltraject. Ondergetekende reisde nog met EST Brussel - Lille in 2019 of 2020.

Ik reis zelf regelmatig met reguliere ICs van NL naar Lille (via Antwerpen, Moeskroen), is goed te doen, betaalbaar en flexibel (elk uur een verbinding zonder verplichte reservering). Boeken op B-Europe is dan ook veel makkelijker dan NS internationaal (dat laatste geldt eigenlijk voor elke internationale treinreis).

Eventueel kan je het kaartje nog splitsen op station Moeskroen. Dus één kaartje NL - Moeskroen en een kaartje Moeskroen - Lille Flandres. Maar B-europe verkoopt nu ook kaartjes NL - Noord Frankrijk met klassieke ICs/TER (wel iets duurder dan bovengenoemd splitsen).  

Reputatie 7
Badge +1

Eventueel kan je het kaartje nog splitsen op station Moeskroen. Dus één kaartje NL - Moeskroen en een kaartje Moeskroen - Lille Flandres. Maar B-europe verkoopt nu ook kaartjes NL - Noord Frankrijk met klassieke ICs/TER (wel iets duurder dan bovengenoemd splitsen).  

Als je via Breda reist, kun je beter in Noorderkempen splitsen (en NL-Noorderkempen bij NS kopen). Via Maastricht of Roosendaal (bij de NMBS) zou splitsen duurder moeten zijn dan aan 1 stuk.

Reputatie 7
Badge +4

Wat ik wel eens doe is de IC naar Brussel Zuid en dan de TGV van Brussel naar Lille. Lukt soms voor 19 euro. Normaal splits ik in Noorderkempen, omdat ik in België met een goedkoop seniorenticket kan reizen. Dat advies geven we hier regelmatig. Daarmee kunt u niet in de TGV natuurlijk. De winst in tijd met uw combinatie is er wel maar er is ook wachttijd voor vertrek en bij overstap. Persoonlijk vind ik het onnodig duur. In België goed opletten welk kaartje gunstig is.

Reputatie 5

Eventueel kan je het kaartje nog splitsen op station Moeskroen. Dus één kaartje NL - Moeskroen en een kaartje Moeskroen - Lille Flandres. Maar B-europe verkoopt nu ook kaartjes NL - Noord Frankrijk met klassieke ICs/TER (wel iets duurder dan bovengenoemd splitsen).  

Als je via Breda reist, kun je beter in Noorderkempen splitsen (en NL-Noorderkempen bij NS kopen). Via Maastricht of Roosendaal (bij de NMBS) zou splitsen duurder moeten zijn dan aan 1 stuk.

 

Ik reis vanuit Arnhem. Dan is splitsen in Moeskroen volgens mij net iets goedkoper: Arnhem - Moeskroen (1e klas, €35)  + Moeskroen - Lille (1e klas €5,10). Maar het scheelt allemaal niet veel.

B-Europe biedt deze reis (en vanaf elk NL station naar Lille Flandres) ook als één kaartje aan. Zij splitsen zelf het tarief op Antwerpen Centraal, in totaal voor €41,40 (1e klas) vanaf Arnhem (of €30,60 2e klas). 

Reputatie 7
Badge +4

@Eberkhout

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/railpass

Als u vaker reist zou ik dit eens overwegen. Het is van elk Belgisch station naar elk Belgisch station. De kaartjes naar Noorderkempen en vanaf Mouscron komen er nog bij.

Helemaal gunstig in combinatie met WeekendVrij vanaf Arnhem.

Reputatie 7
Badge +1

Als je via Breda reist, kun je beter in Noorderkempen splitsen (en NL-Noorderkempen bij NS kopen). Via Maastricht of Roosendaal (bij de NMBS) zou splitsen duurder moeten zijn dan aan 1 stuk.

Ik reis vanuit Arnhem. Dan is splitsen in Moeskroen volgens mij net iets goedkoper: Arnhem - Moeskroen (1e klas, €35)  + Moeskroen - Lille (1e klas €5,10). Maar het scheelt allemaal niet veel.

B-Europe biedt deze reis (en vanaf elk NL station naar Lille Flandres) ook als één kaartje aan. Zij splitsen zelf het tarief op Antwerpen Centraal, in totaal voor €41,40 (1e klas) vanaf Arnhem (of €30,60 2e klas). 

Splitsen in Antwerpen is onvoordelig. In principe geldt: hoe dichter bij Hazeldonk(gr) je splitst, hoe korter het traject met grenstoeslag. En hoe meer je voordeel hebt van het degressief tarief op de rest van het traject.

Maar… 35€ is een early bird voor ma-do. Bij dat tarief kan het weer anders uitpakken, zeker in 1e klas, en dat is hier ook zo. Zo zie we maar weer: altijd alle varianten doorrekenen.

Voor mij Lille is de eindbestemming. Ik heb ook jaren de IC via Moeskroen genomen, met overstappen in Antwerpen. Was toen ook erg blij dat er een Thalys kwam, en vond het erg jammer dat die het niet gehaald heeft.

Wanneer ik niet via Brussel zou gaan, dan is de snelste optie vanuit Amsterdam met Thalys naar Antwerpen en dan op die Belgische IC. Vanuit Amsterdam is de reistijd dan 3h36, maar wel met een krappe overstap van 7 minuten in Antwerpen Centraal (een best groot station, met een Thalys die vaak vertraging heeft...).
Frustrerend wetende dat de EST er bijna een uur sneller over doet zonder overstapperikelen.

Daarom aan de PO van de reisplanner op NS.nl voor op de backlog: haal die optie uit de resultaten, het maakt gebruikers blij met een dooie mus.

PS overigens zag ik dat de NMBS een actie heeft in juni (met een aantal voorwaarden) om met 2 personen voor de prijs van 1 te reizen tussen Nederland en België

https://www.b-europe.com/NL/Kopen/Promoties/IC/DuoDeal#TravelWish
 

Reputatie 7
Badge +1

PS overigens zag ik dat de NMBS een actie heeft in juni (met een aantal voorwaarden) om met 2 personen voor de prijs van 1 te reizen tussen Nederland en België

https://www.b-europe.com/NL/Kopen/Promoties/IC/DuoDeal#TravelWish

NS heeft die ook:

https://www.nsinternational.com/nl/aanbiedingen/duo-deal-naar-belgie

Reputatie 2

Als je via Breda reist, kun je beter in Noorderkempen splitsen (en NL-Noorderkempen bij NS kopen). Via Maastricht of Roosendaal (bij de NMBS) zou splitsen duurder moeten zijn dan aan 1 stuk.

Ik reis vanuit Arnhem. Dan is splitsen in Moeskroen volgens mij net iets goedkoper: Arnhem - Moeskroen (1e klas, €35)  + Moeskroen - Lille (1e klas €5,10). Maar het scheelt allemaal niet veel.

B-Europe biedt deze reis (en vanaf elk NL station naar Lille Flandres) ook als één kaartje aan. Zij splitsen zelf het tarief op Antwerpen Centraal, in totaal voor €41,40 (1e klas) vanaf Arnhem (of €30,60 2e klas). 

Splitsen in Antwerpen is onvoordelig. In principe geldt: hoe dichter bij Hazeldonk(gr) je splitst, hoe korter het traject met grenstoeslag. En hoe meer je voordeel hebt van het degressief tarief op de rest van het traject.

Maar… 35€ is een early bird voor ma-do. Bij dat tarief kan het weer anders uitpakken, zeker in 1e klas, en dat is hier ook zo. Zo zie we maar weer: altijd alle varianten doorrekenen.

Denk ook eens aan de lange afstand bus. Vanaf Arnhem heb je al een enkeltje voor €14

Vanaf Arnhem heb je al een enkeltje voor €11

 

 

Reageer