(Niet) inchecken bij internationaal ticket | NS Community
beantwoord

(Niet) inchecken bij internationaal ticket

  • 29 March 2022
  • 46 reacties
  • 1801 Bekeken

Vraagje aan NS:

 

Nu controle op vervoersbewijzen opnieuw op de radar staat bij NS, merk ik dat ik steeds vaker aangesproken word op het ontbreken van een check-in bij reizen op een internationaal ticket in het voor-/navervoer. Blijkbaar weet, ruim 10 jaar na invoering van deze regeling, nog steeds lang niet iedere HC dat een incheck niet verplicht is (en ook niet wenselijk*) wanneer een OV-chipkaart enkel wordt gebruikt voor de korting in Nederland wanneer het internationaal vervoersbewijs de gehele reis binnen Nederland dekt.

 

Kan NS dit eindelijk eens fatsoenlijk communiceren onder haar personeel? Het is echt frustrerend om schaapachtig aangekeken te worden of beticht te worden van zwartreizen wanneer er een geldig vvb is.

 

Vanmiddag ook weer zo’n situatie gehad. Ik ben al gestopt met spontaan m’n kortingskaart te tonen, maar als men er toch om vraagt, begint het circus.

 

Xoxo Henk

 

* want geen middagspits bij internationaal

icon

Beste antwoord door iMark 29 March 2022, 19:30

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hé Henk, 

Goed dat je dit aankaart! Dat wil ik uiteraard graag voor je doorzetten. Even voor mijn beeld, wanneer je met een internationaal ticket reist, laat je toch alleen dit ticket zien tijdens de controle? Of laat je dan de OV-chipkaart zien zodat ze de korting van je internationale ticket kunnen nagaan?

De controleapparatuur in Nederland geeft bij een internationaal ticket met 40 of 100% korting in Nederland een melding dat dit kortingsproduct moet worden gevraagd. Zodoende wordt de OVCP bekeken, waarna gepiept wordt over een missende incheck.

 

Ging vandaag fout in trein 555 tussen Gouda en Utrecht CS. Drie man sterk, heb hardop verzucht er klaar mee te zijn. Toen werd maar doorgelopen na een hoop verwarde blikken.

 

Het is echt enorm frustrerend en ik ben het beu te pas en te onpas een cursus kaartsoorten te moeten aanbieden omdat ik beticht word van zwartrijden. Als NS mij als opleider wil inhuren, dan mag men gerust mailen. Mijn uurtarief is bekend.

 

(op dit soort momenten mis ik de Businesscard met een spoorbedrijf als werkgever er op)

Reputatie 6
Badge +2

De situatie is helemaal helder. Dank voor je melding hiervan. Ik kan heel goed begrijpen dat het frustratie oproept, zeker als dit zo vaak gebeurd. Ik zal je berichten doorzetten en daarmee hoop ik uiteraard dat je snel verbetering zal ondervinden!

Thanks, probeer het vanaf een aantal kanten in ieder geval in de molen te krijgen. Heb het idee dat, sinds NS heeft aangegeven controle terug op te pakken en prioriteit te geven, het dweilen met de kraan open is. In het verleden waren het altijd plezierige gesprekken met wederzijds begrip, maar de laatste tijd wordt het steeds vervelender en onvriendelijker.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar hebben de NS-ers een gedeelte van de vakkennis diep laten wegzakken in de tijd dat er niet of nauwelijks gecontroleerd werd. Je mag hopen dat dit snel wordt aangepakt.

Op de IC Brussel nooit gedoe, men weet precies hoe het werkt, zowel de Belgen als de Nederlanders. Verder bij de grens vandaan wordt het spannender.

Badge +3

Ook (lang geleden) iets soortgelijks meegemaakt, twee jongedames (studentes?) met een e-ticket in de middagspits tussen Utrecht en Arnhem (IC Nijmegen). Toon je SRP en het is in orde zou je zeggen.

Twee man sterk inderdaad, totdat er een derde bij kwam die terloops vroeg waar de reis heen ging? Köln… 🤣

Die andere twee nog “dan moet je met de ICE”… Dat klopt, die nemen we later na een etentje in Arnhem!

Wat mij stoort is dat het gesprek aangaan ook steeds lastiger wordt en het toch niet geloofd wordt, of de vergissing niet toegegeven. Als een korte uitleg zou volstaan vind ik het prima, maar het wordt zo’n discussie, door heel de coupe te aanschouwen. Dat steekt me.

Reputatie 7
Badge +1

Wat mij stoort is dat het gesprek aangaan ook steeds lastiger wordt en het toch niet geloofd wordt, of de vergissing niet toegegeven. Als een korte uitleg zou volstaan vind ik het prima, maar het wordt zo’n discussie, door heel de coupe te aanschouwen. Dat steekt me.

Ik geloof het graag. Ik heb in de eerste ca. 5 jaar (kan ook meer zijn) na de algemene invoering van de OV-chipkaart bij NS veel klachten hierover gezien en me beziggehouden met het veelvuldig mailen van mensen bij NSI hierover. Die weten wel precies hoe het werkt maar hun behulpzame instructies drongen blijkbaar ook maar zeer langzaam tot het NSR-personeel door. Het hielp daarbij ook niet bepaald dat de invoering van de OV-chipkaart bij NS gepaard ging met de leugen "iedereen moet nu inchecken”. En wat nu ook nog steeds niet helpt, is dat er op verschillende stations paaltjes met misleidende teksten staan.

Ik had eigenlijk gehoopt dat het na 10 jaar wel ongeveer was uitgekristalliseerd (met zoals altijd enkele uitzonderingen) maar dat blijkt dus helaas niet zo te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Het staat duidelijk genoeg op de site van NS International dat je NIET in of uit moet checken met je OV-chipkaart als je met een internationaal ticket met 40% of 100% korting reist. 

https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Uitprinten, meenemen, overhandigen, laten lezen, heeft men nog vragen / commentaar dan zelf hardop voorlezen. Sla ze ermee om de oren. 

Sorry Henk, het is voor mij gesneden koek en ik schrik ervan dat veel collega's hier niet van op de hoogte zijn. Moet ik toch vaker op jouw treinen dienstdoen of jij kiest mijn treinen. Kom je alleen niet waar je wil uitkomen vrees ik.....

Reputatie 7

Het staat duidelijk genoeg op de site van NS International dat je NIET in of uit moet checken met je OV-chipkaart als je met een internationaal ticket met 40% of 100% korting reist. 

https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Uitprinten, meenemen, overhandigen, laten lezen, heeft men nog vragen / commentaar dan zelf hardop voorlezen. Sla ze ermee om de oren. 

 

Misschien moet die tekst op het e-ticket worden afgedrukt ?

Niet voor de reiziger - aangepast door moderator - maar voor de NS-controleur.

Reputatie 7
Badge +3

Het geeft ook wel een beeld dat er relatief zeer weinig grensoverschrijdend gereisd wordt in treinen die aansluiten op de internationale treinen.

Er doemt een beeld op waarbij je moet denken aan Louis van Gaal die in discussie gaat met een Hc: “Ben jij nou zo dom of ben ik zo slim?” 

Ik had eigenlijk gehoopt dat het na 10 jaar wel ongeveer was uitgekristalliseerd (met zoals altijd enkele uitzonderingen) maar dat blijkt dus helaas niet zo te zijn.

Met de OV-jaarkaart is het in het begin ook een hoop gedoe geweest inderdaad, zie bijvoorbeeld de vele topics van Niek op dit forum. Maar precies zoals je schrijft, ik had ook verwacht dat het inmiddels wel klaar zou zijn. En het ging zo goed, al was dat misschien door het gebrek aan controle, lol.

Sorry Henk, het is voor mij gesneden koek en ik schrik ervan dat veel collega's hier niet van op de hoogte zijn. Moet ik toch vaker op jouw treinen dienstdoen of jij kiest mijn treinen. Kom je alleen niet waar je wil uitkomen vrees ik.....

Jij hoeft je natuurlijk niet te verontschuldigen namens je collega’s, van jouw manier van werken heb ik na jaren hier wel een idee gekregen, en je bent daarmee een voorbeeld voor je standplaats en de rest. Maar, kan ik je misschien overtuigen om train manager bij NSH te worden? 😂

En voor de rest, tsja. De tekst hoeft van mij niet op een eTicket, want een eTicket in de app bevat al die uitleg ook niet, maar zou op de terminal van de HC moeten verschijnen. Die gele balk kan prima aangepast worden met de tekst “check-in is niet vereist”, of noem het maar.

 

De pagina van NSH printen en tonen is een optie idd. Ik ken NS gelukkig goed genoeg van binnen om me, uiteindelijk, wel te kunnen “verdedigen”. Maar het is van de zotte dat het uberhaupt nodig is. De sfeer wordt er niet beter van, we gaan uiteindelijk toch beiden gefrustreerd uit elkaar, en het slaat nergens op dat men de kaartsoorten niet kent. Het is niet voor niets een opleidingsonderdeel!

 

--

Beetje beeldvorming van gisteren, misschien leuk. Mijn eticket is altijd Oud-Heverlee - Heino; 1e klas, het volledige traject, met 100% korting NL. Binnen NL gedekt door Dal Vrij. Overstap in Rotterdam, zit in een ICM in een cabine voor 6. In de naastgelegen cabine nemen 3 HC plaats, eentje vraagt nog of het me stoort als ze praten met elkaar: nee geen probleem. Een van de twee heren wil de dame duidelijk inpakken, roept naar mij nog iets van “pas op wat je zegt, ze moet altijd het woord hebben” (hij is vast de leukste thuis). Prima, reis vervolgt, ik focus terug op m’n game. Na Gouda lopen twee een rondje door de trein, de leukste thuis blijft zitten. Controle, dame vraagt mij om vvb. Laat enkel eticket zien. Na enig twijfelen dan toch de vraag om kortingskaart. Getoond, “volgende keer wel even inchecken he”. Discussie gevoerd, afgesloten, en daarna tegen mezelf nog gezucht dat ik het na 10 jaar NS echt beu ben. De leukste thuis die bleef zitten aan de andere kant van het glas heeft overduidelijk meegeluisterd. In plaats van, met elkaar of naderhand, nog even het gesprek aan te gaan, stappen ze op Utrecht CS af en roept de leukste thuis nog naar me “nou ik neem haar mee hoor, heb je weer rust”.

 

Nou kom ik expliciet niet om te klagen over de desbetreffende mensen in persoon, maar het was, laat ons zeggen, typerend.

 

Reputatie 7
Badge +1

Herkenbaar.

Een bijkomend problem is dan nog dat nog steeds-naar het schijnt althans- voor INT de oude regeling vwb middagspits geldt, met als tegenprestatie dat dan het recht vóór 6.30 te reizen niet geldt.

Iha geldt @Henk-NL dat vooral tav het in NL gebruiken van Dal/AltijdVrij geen duidelijke regeling in dezen schijnt te bestaan. Als ik me goed herinner is ooit ook nog op dit forum geroepen dat dan vanaf OVERstappunt (in jouw geval dus wrs. Rtdm CS) wel ingesjekt zou dienen te worden, want waarom staan daar anders die perronpalen? Dat wijkt dus af van het met korting reizen met desbetreffend ABO.

Nu maar wachten op DE expert rvdborgt uit Leuven.

Herkenbaar.

Een bijkomend problem is dan nog dat nog steeds-naar het schijnt althans- voor INT de oude regeling vwb middagspits geldt, met als tegenprestatie dat dan het recht vóór 6.30 te reizen niet geldt.

Staat gewoon op de website van NSH: https://www.nsinternational.com/en/buying-train-tickets/ns-subscriptions-and-international-travel

 

  • Pay attention! Are you traveling with an international ticket with a 40 or 100% discount on the Dutch route? In that case, take the OV-chipkaart with your NS subscription (eg NS-Business Card Trein Vrij) with you during the trip, so that you can demonstrate that you are entitled to a discount when travelling. But DO NOT check in or out with this OV chip card.

Die laatste zin zegt genoeg.

 

Mag rvdborgt bij iedere Hollander die hij in Leuven spot oppassen dat ik het niet ben, lol. Loop daar ook dagelijks rond tegenwoordig haha.

Reputatie 7
Badge +3

Zullen we die pagina in het Nederlands doen? Dan hebben we geen last van eventuele vertaalfouten: https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

 

 

Dat moet toch voor de gemiddelde Hc niet te moeilijk zijn?

Google gaf me vervelend genoeg enkel de Engelstalige pagina, kon de Nederlandse zo snel niet vinden. Dank.

Reputatie 7
Badge +3

Op de pagina zit rechtsboven een knop waarmee je van taal kunt wisselen. 😀

Wanneer je bijvoorbeeld Dal Voordeel en dus 40% korting krijgt biedt het interessante besparingsmogelijkheden wanneer je in de middagspits vertrekt.

Een enkele reis van Amsterdam Centraal naar Maastricht kost bij vertrek om 17.05 uur €27,90. Een enkele reis van Amsterdam Centraal naar Visé met 40% korting kost €19,30.

En zo zijn er meer mogelijkheden wanneer je een internationaal ticket koopt naar het eerste station na de grens. Van Noord naar Zuid zijn dat: Weener, Bad Bentheim, Gronau, Emmerich, Kaldenkirchen, Herzogenrath, Visé en Essen. 

Ik zie overigens dat bij Weener er gezegd wordt dat je geen internationaal vvb nodig hebt. 

Ah, die had ik niet gezien 😂

Reputatie 7
Badge +4

Herkenbaar.

Een bijkomend problem is dan nog dat nog steeds-naar het schijnt althans- voor INT de oude regeling vwb middagspits geldt, met als tegenprestatie dat dan het recht vóór 6.30 te reizen niet geldt.

Iha geldt @Henk-NL dat vooral tav het in NL gebruiken van Dal/AltijdVrij geen duidelijke regeling in dezen schijnt te bestaan. Als ik me goed herinner is ooit ook nog op dit forum geroepen dat dan vanaf OVERstappunt (in jouw geval dus wrs. Rtdm CS) wel ingesjekt zou dienen te worden, want waarom staan daar anders die perronpalen? Dat wijkt dus af van het met korting reizen met desbetreffend ABO.

Nu maar wachten op DE expert rvdborgt uit Leuven.

Welnee, dat is alleen zo met een keuzedag. Een keuzedag wordt geldig gemaakt door inchecken. Reizigers die met een keuzedag uit het buitenland komen mogen zonder incheck, dus zonder geldige keuzedag wel de korting van 100 procent opgeven, maar moeten op het eerste overstapstation de keuzedag geldig maken. Dat was al beleid maar is nu geformaliseerd.

Voor kaarten als Dalvrij en dergelijke geldt dat natuurlijk niet, de geldigheid is direct met het uitlezen ervan aan te tonen. Om die reden zijn de regels dus totaal verschillend. Inchecken met Dalvrij op het eerste overstapstation is totaal niet aan de orde en zelfs gewoon fout.

Dat is ook de reden dat met de keuzedag op het eerste overstapstation geldig gemaakt moet worden, dat is niet alleen een normale incheck, maar daarmee wordt de keuzedag ook geldig voor die dag. Het is een goede ingreep, al is het niet waterdicht.

Ik ga maar af op mijn eigen expertise in deze. Voor de Corona was ik ook elke week een dag in Leuven, dus als we dat weer oppakken kom ik Henk nog wel eens tegen. We kennen elkaar ;-)

 

@bahnrider Ik heb het toch echt elke keer zo uitgelegd en dat vaker dan een en twee keer.

Reputatie 7
Badge +3

Google gaf me vervelend genoeg enkel de Engelstalige pagina, kon de Nederlandse zo snel niet vinden. Dank.

In mijn reply staat die tekst ook in het Nederlands en ik had de link onder het srceenprintje staan.

Reputatie 7
Badge +4

@iMark Ik zie overigens dat bij Weener er gezegd wordt dat je geen internationaal vvb nodig hebt. 

 

Sterker nog, je krijgt het niet, die truc valt daarmee weg. De informatie die NSInternational geeft is ook weer geen sterke communicatie. Vanaf Visé moet je ruim van te voren boeken, anders krijg je een pseudofoutmelding en in Duitsland koop je geen kaartje vanaf Herzogenrath, daar kun je inchecken, maar bijvoorbeeld vanaf Herzogenrath Alt Merkstein of een ander nabijgelegen station. Via Weener kan niet meer, een bestemming voorbij Leer kan wel maar dan wordt de afstand erg groot en valt het voordeel weg. Gronau kan niet meer, daar is een paal, vanaf Epe wel. Kaldenkirchen heeft geen paaltjes en dat kan dus nog.

Dan reis je internationaal zonder spits  in de middag, wat Nederland betreft

Reageer