Nieuwe snellere Berlijn trein in periode 2026 - 2030

  • 6 December 2021
  • 48 reacties
  • 2193 Bekeken


Toon eerste bericht

48 reacties

@Hanzeboog

Dan vergeet je nog grote spoorwegknooppunten als Bremen, München, Hannover, Dresden, Düsseldorf, Kassel, Dortmund, etc. 

Was nog niet volledig. Verwacht ook veel van het spoor Kopenhagen - Fehmarnbelttunnel - Hamburg vanaf 2029/2030. Waardoor Kopenhagen en Hamburg nog belangrijker worden. Dat kan ook doorwerken richting Nederland via Osnabrück. Indirect gaat dat voor meer treinreizigers in de Berlijn trein zorgen. Zeker met een aansluiting op een ICE naar Kopenhagen bij Osnabrück.

Ik denk niet dat dat zo heel veel extra reizigers richting Nederland zal trekken. Een belangrijke reden om de Fehmarnbelttunnel te bouwen is overigens dat het goederenvervoer dan niet meer hoeft om te rijden via Jutland.

Reputatie 5

De reistijd van Amsterdam naar Kopenhagen (met overstap in Osnabrück) zal toch zeker 8 tot 9 uur blijven. Dat is leuk voor toeristen die de tijd hebben. Maar verwacht daar geen wonderen van voor de reizigersaantallen.

Kopenhagen is dan wel een aantrekkelijker bestemming voor een nachttrein vanuit Nederland. Maar dat zou nu eigenlijk al goed moeten kunnen via Padborg. Voor een nachttrein is de reistijd niet het belangrijkste verkoopargument. 

 
 
 
 
 

Het is net als de Berlijn trein. Vanaf Amsterdam zal niet iedereen naar Berlijn/Kopenhagen reizen. Dan kun je beter de vliegtuig pakken als je sneller wilt zijn. 

Vanaf Hengelo is de reistijd 2 uur minder. En de reistijd zal dan met een goede overstap bij  Osnabrück op ICE naar Kopenhagen minder dan 6 uur zijn. Niet iedereen vanaf Nederland reist naar Berlijn/Kopenhagen via Amsterdam. De IC/EC Amsterdam - Berlijn bedient via Amersfoort, Deventer en Hengelo vooral  Randstad, Zeeland, Flevoland en Overijssel. 

Het aantal treinreizigers naar Kopenhagen zal niet veel zijn. In zomerperiode kan het meer zijn vanwege de vele toeristen. En daar kan de Berlijn trein iets voller door worden. 

Voor de nachttrein Kopenhagen - Amsterdam is er wel markt voor. Maar pas na de ingebruikname van de Fehmarnbelttunnel. 

Reputatie 5

@Hanzeboog

Dan vergeet je nog grote spoorwegknooppunten als Bremen, München, Hannover, Dresden, Düsseldorf, Kassel, Dortmund, etc. 

Was nog niet volledig. Verwacht ook veel van het spoor Kopenhagen - Fehmarnbelttunnel - Hamburg vanaf 2029/2030. Waardoor Kopenhagen en Hamburg nog belangrijker worden. Dat kan ook doorwerken richting Nederland via Osnabrück. Indirect gaat dat voor meer treinreizigers in de Berlijn trein zorgen. Zeker met een aansluiting op een ICE naar Kopenhagen bij Osnabrück.

Ik denk niet dat dat zo heel veel extra reizigers richting Nederland zal trekken. Een belangrijke reden om de Fehmarnbelttunnel te bouwen is overigens dat het goederenvervoer dan niet meer hoeft om te rijden via Jutland.

Dat de rijweg dan 160 km korter is voor goederentreinen is zeker een belangrijke argument voor de aanleg van de Fehmarnbelttunnel om meerdere redenen. Minder energieverbruik is beter voor het milieu, goedkoper voor goederenspoor vervoerders zoals DB Cargo e.a. En de tijdswinst zal ook aanzienlijk zijn. 

Maar het is ook bedoeld voor het verbeteren van de reistijd tussen Kopenhagen - Hamburg. Anders zou de spoortrajecten tussen Lübeck - Fehmarnbelttunnel en Ringsted - Fehmarnbelttunnel niet geschikt gemaakt worden voor 200 km p/u. De HSL Kopenhagen - Ringsted is al vanaf 31 mei 2019 in gebruik. En werd aangelegd om de bestaande spoorlijn Ringsted - Roskilde - Kopenhagen te ontlasten. 

@Hanzeboog

De ramingen voor de Fehmarntunnel gaan uit van gemiddeld 4000 treinreizigers per dag, ofwel 2000 per richting. Dat is bijv. minder dan Groningen-Roodeschool en is ook steeds een belangrijk punt van kritiek geweest, waarom zo ontzettend veel geld uitgeven aan een HSL-lijn en een tunnel? Zeker als je bedenkt dat er ook nog zo'n 1000 reizigers per dag verloren gaan omdat enkele badplaatsen langs de Oostzee kust hun treinaansluiting verliezen doordat de nieuwe lijn een stuk van de kust komt af te liggen. 

Uiteraard komt daar het belang van het spoorgoederenvervoer en de gecombineerde autotunnel bij, maar blijft allemaal toch nogal redelijk dubieus. En gezien de aantallen zal de invloed op de Berlijntrein klein zijn. 

Amsterdam - Berlijn heb ik ervaren als een lange saaie zit. Het enige boeiende op de weg is misschien de VW fabriek in Wolfsburg. Een langeafstandsrit met een deel door bergen of spectaculaire natuur zou door de omgeving de tijdsduur flink afleiden. Op deze route heb ik het minst belangstelling om eens per trein te reizen.

Reputatie 7
Badge +1

Amsterdam - Berlijn heb ik ervaren als een lange saaie zit. Het enige boeiende op de weg is misschien de VW fabriek in Wolfsburg.

Gaap… dan vind ik de omgeving van Porta Westfalica een stuk interessanter.

Badge +3

Weet niet of het al genoemd is, maar https://www.deutschebahn.com/de/konzern/bahnwelt/fahrzeuge_technik/talgo_ecx-6878098

Vanaf 2023, kan 230 km/u, 8 fietsplekken, etc.

Reputatie 7
Badge +3

De nieuwe treinen komen zeker een jaar later, veroorzaakt door toeleveringsproblemen bij treinenbouwer Talgo. 

https://www.hasepost.de/neue-zuege-fuer-die-ice-verbindung-amsterdam-osnabrueck-berlin-kommen-spaeter-293671/

Interessant blijft de vraag of de trein wel/niet wordt opgewaardeerd tot ICE als er nieuw materieel komt. Het bovenstaande artikel neemt aan van wel, DB blijft er vaag over.

Het is wel van belang omdat de tarieven voor een ICE fors hoger zijn dan voor een IC. Er is in Duitsland daarom ook veel kritiek op het feit dat DB momenteel steeds meer IC-treinen door ICE-treinen vervangt, dat lijkt op een verdienmodel.

Reputatie 7
Badge +3

Daar komt nog bij of de ICE-L of ECE-L in Nederland geïntegreerd blijft in de IC-dienst of eigen paden krijgt. Met eigen paden zal er ICE-toeslag gerekend gaan worden, net als met de ICE International.

Reputatie 7
Badge +1

Daar komt nog bij of de ICE-L of ECE-L in Nederland geïntegreerd blijft in de IC-dienst of eigen paden krijgt. Met eigen paden zal er ICE-toeslag gerekend gaan worden, net als met de ICE International.

Er is nu al een fikse toeslag op het Nederlandse traject, van tussen 40 en 65%, afhankelijk van het station in Nederland.

Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoel de toeslag voor binnenlandse reizen in Nederland. Op dit moment is de IC Berlijn voor het grootste gedeelte geïntegreerd in de Nederlandse IC-dienst.

Wanneer de trein inderdaad minder stops krijgt en ook in Nederland sneller en comfortabeler wordt dan is toeslag te rechtvaardigen. Die dan weer niet geldt voor abonnementhouders, net als bij de ICE International.

Badge +3

Ik verwacht (op korte termijn) ook niet dat de trein Berlijn ↔ Amsterdam met de beloofde 200+ km/u gaat rijden. 🤔

Dan eventuele toeslag als het veel sneller wordt.

En weet je wat, iedereen uit Hengelo Almelo Deventer Apeldoorn en Amersfoort en Hilversum moet eerst richting Amsterdam (Zuid) om op te kunnen stappen?

Ja, dan ben je wat sneller vanuit Amsterdam in Berlijn 😴

Hierbij de nieuwe/snelle dienstregeling naar Berlijn. 

Datenbanksuche — Datenbank Fernverkehr https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/?zug_id=99980100143#form2

Hierbij de ICE verbinding naar Berlijn. 

https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/?zug_id=99990100248

Er zijn zelfs plannen voor een ICE met een Vmax= 300km/u. Reistijd Hengelo-Berlijn wordt dan 3:15 minuten.

NU NEDERLAND NOG MET NIEUWE INFRA!

 

Er zijn zelfs plannen voor een ICE met een Vmax= 300km/u. Reistijd Hengelo-Berlijn wordt dan 3:15 minuten.

Bij mijn weten zijn daar helemaal geen plannen voor. DB heeft herhaaldelijk aangegeven dat een upgrade naar een ICE300 financieel niet haalbaar is omdat deze verbinding voornamelijk vakantiegangers trekt voor wie de fors hogere ticketprijs van een ICE300 een probleem is.

Overigens krijgen de nieuwe treinen flink minder zitplaatsen. Het blijft de vraag hoe dit wordt opgelost aangezien de treinen nu in Nederland nog toeslagvrij zijn.

Reputatie 7
Badge +1

2026 is nog ver weg en ik zie dat nog wel wat verschuiven. De problemen op het Duitse spoor zijn ook behoorlijk, zoals ik afgelopen weekend heb mogen meemaken. (3 kwartier vertraging met de toch al omgeleide IC Berlijn (via Magdeburg en Braunschweig). Reisduur Berlijn-Amsterdam 8½ uur!!

 

Ik denk dat de Duitsers eerst hun eigen railnet op orde gaan brengen en dan misschien eens gaan kijken naar de grensverbindingen. De ICE heeft momenteel ook voldoende problemen zoals in de zomer wel is gebleken.

Auf mehr Strecken als bisher sollen ICE-Züge künftig Tempo 300 fahren können: Neben der bereits angekündigten Schnellstrecke zwischen Bielefeld und Hannover plant der Bund drei weitere Hochgeschwindigkeitstrassen für Fernzüge: Diese sollen künftig auch zwischen Frankfurt am Main und MannheimWürzburg und Nürnberg sowie Hannover und Berlin "bis zu 300 Kilometer pro Stunde fahren können", sagte Verkehrsstaatssekretär Enak Ferlemann (CDU) der "Wirtschaftswoche".

De ICE Amsterdam-Berlijn kan meeliften op de uitbouw van de trajekten Bielefeld-Hannover en Hannover-Berlijn.

Hogere ticket prijs voor ICE 300 ken ik niet. Ik ken wel de supersparpreis, enkele reis met ICE van b.v. Frankfurt-Berlijn voor 17,90 Euro. Lijkt me erg goedkoop. 

Reputatie 7
Badge +1

Auf mehr Strecken als bisher sollen ICE-Züge künftig Tempo 300 fahren können: Neben der bereits angekündigten Schnellstrecke zwischen Bielefeld und Hannover plant der Bund drei weitere Hochgeschwindigkeitstrassen für Fernzüge: Diese sollen künftig auch zwischen Frankfurt am Main und MannheimWürzburg und Nürnberg sowie Hannover und Berlin "bis zu 300 Kilometer pro Stunde fahren können", sagte Verkehrsstaatssekretär Enak Ferlemann (CDU) der "Wirtschaftswoche".

De ICE Amsterdam-Berlijn kan meeliften op de uitbouw van de trajekten Bielefeld-Hannover en Hannover-Berlijn.

Hogere ticket prijs voor ICE 300 ken ik niet. Ik ken wel de supersparpreis, enkele reis met ICE van b.v. Frankfurt-Berlijn voor 17,90 Euro. Lijkt me erg goedkoop. 

 

Keep on dreaming.

Hogere ticket prijs voor ICE 300 ken ik niet. Ik ken wel de supersparpreis, enkele reis met ICE van b.v. Frankfurt-Berlijn voor 17,90 Euro. Lijkt me erg goedkoop. 

De tarieven worden per trein vastgesteld en zijn voor ICE-treinen fors hoger dan voor IC-treinen. Dat geldt voor alle Tariefstufen dus zowel voor het basistarief, de Sparpreis als de Supersparpreis.

Ik heb net gekeken op bahn.de

Voor Euro 17,90. ICE 698. Zoek even op supersparpreis.

Ik heb ook gekeken voor "Nur Nahverkehr".

Dus geen ICE of IC. Dan kost een enkeltje Euro 80,00.

Reputatie 7
Badge +3

 

Reageer