Skip to main content

Ik heb een NS flex traject vrij kaart vanaf Hazeldonk (grens) tot Rotterdam. Maar de korting op de Eurocity direct traject Brussel- Rotterdam wordt niet berekent. Ondanks dat op website wordt gemeld: “

Reis je vaak naar België of Duitsland? Met NS Flex Traject Vrij is het mogelijk om het Nederlandse deel van je traject af te kopen. Dat kan van of naar één van de twee grenspunten met België: Hazeldonk grens (Eurocity Direct) en Roosendaal (NMBS). “

Als voorbeeld: 

Als ik met de nieuwe Eurocity direct vanaf Brussel midi op 14 januari 2025 (vertrek 7.49) naar Rotterdam reis , dan betaal ik met het ingeven zonder enige korting 20 euro. MAAR ook met 100% korting geeft de website 20 euro aan. Dat lijkt me niet correct (zelfde trouwens voor 40% korting - ook 20 euro). Of zie ik iets over het hoofd?

 

NS-abonnementen zijn niet geldig ten zuiden van Rotterdam als je met de Eurocity Direct (de trein die Breda overslaat) reist. Ze zijn wel geldig op het Nederlandse deel tot of vanaf Hazeldonk grens op de langzamere Eurocity (de trein tussen Brussel - Breda - Rotterdam). Boek je via deze route dan wordt de korting wel berekend.

Wat op de website staat is dus niet helemaal volledig/correct en er is kennelijk verwarring over welke trein bij welke route hoort. 

 


Wat op de website staat is dus niet helemaal volledig/correct en er is kennelijk verwarring over welke trein bij welke route hoort.

De website maakt volgens NS onderdeel uit van de voorwaarden, dus als NS dit op zijn website zet, dan mag je je daarop beroepen.


Aanvulling: op support.nsinternational.com  staat wél vermeld dat NS-abonnementen niet geldig zijn op de Eurocity Direct tussen Rotterdam en Hazeldonk grens. Wél op de Eurocity.


Aanvulling: op support.nsinternational.com  staat wél vermeld dat NS-abonnementen niet geldig zijn op de Eurocity Direct tussen Rotterdam en Hazeldonk grens. Wél op de Eurocity.

Dat spreekt dan tegen wat er op de webpagina staat over Traject Vrij. In zo'n geval is de versie van toepassing die het voordeligst is voor de consument.


Pfoe wat een onhandig verschil! U heeft een trajectkaart van A naar B, maar de kaart alleen geldig op de helft van de treinen...


In de praktijk zijn het net zoveel treinen als in de vorige dienstregeling.


Pfoe wat een onhandig verschil! U heeft een trajectkaart van A naar B, maar de kaart alleen geldig op de helft van de treinen...

Niet helemaal, want je hebt een abonnement dat geldig is tot ‘de grens’, en voor de Eurocity Direct heeft men (wie eigenlijk?) bepaald dat Rotterdam Centraal het grenspunt is.

Totaal onlogisch, want dan zouden Belgische grensabonnementen óók geldig moeten zijn van/naar Rotterdam (vergelijk Roosendaal of Maastricht), en dat zijn ze niet.


Op dit moment geldt de bijzondere situatie dat in een trein die valt onder de HRN concessie tussen Lelystad en Hazeldonk (Grens), NS abonnementen en tickets op een deel van het traject geen geldigheid hebben, namelijk tussen Rotterdam Centraal en Hazeldonk (Grens). Terwijl in treinen (ICE en IC Berlijn) die niet onder de HRN concessie vallen NS abonnementen en tickets geldig zijn op het gehele traject van Amsterdam Centraal tot de grens. Andersom zou logisch zijn; wat zegt de HRN concessie eigenlijk over de geldigheid van NS abonnementen en tickets in treinen die vallen onder de concessie?


Reageer