Skip to main content

Ik heb een NS flex traject vrij kaart vanaf Hazeldonk (grens) tot Rotterdam. Maar de korting op de Eurocity direct traject Brussel- Rotterdam wordt niet berekent. Ondanks dat op website wordt gemeld: “

Reis je vaak naar België of Duitsland? Met NS Flex Traject Vrij is het mogelijk om het Nederlandse deel van je traject af te kopen. Dat kan van of naar één van de twee grenspunten met België: Hazeldonk grens (Eurocity Direct) en Roosendaal (NMBS). “

Als voorbeeld: 

Als ik met de nieuwe Eurocity direct vanaf Brussel midi op 14 januari 2025 (vertrek 7.49) naar Rotterdam reis , dan betaal ik met het ingeven zonder enige korting 20 euro. MAAR ook met 100% korting geeft de website 20 euro aan. Dat lijkt me niet correct (zelfde trouwens voor 40% korting - ook 20 euro). Of zie ik iets over het hoofd?

 

NS-abonnementen zijn niet geldig ten zuiden van Rotterdam als je met de Eurocity Direct (de trein die Breda overslaat) reist. Ze zijn wel geldig op het Nederlandse deel tot of vanaf Hazeldonk grens op de langzamere Eurocity (de trein tussen Brussel - Breda - Rotterdam). Boek je via deze route dan wordt de korting wel berekend.

Wat op de website staat is dus niet helemaal volledig/correct en er is kennelijk verwarring over welke trein bij welke route hoort. 

 


Wat op de website staat is dus niet helemaal volledig/correct en er is kennelijk verwarring over welke trein bij welke route hoort.

De website maakt volgens NS onderdeel uit van de voorwaarden, dus als NS dit op zijn website zet, dan mag je je daarop beroepen.


Aanvulling: op support.nsinternational.com  staat wél vermeld dat NS-abonnementen niet geldig zijn op de Eurocity Direct tussen Rotterdam en Hazeldonk grens. Wél op de Eurocity.


Aanvulling: op support.nsinternational.com  staat wél vermeld dat NS-abonnementen niet geldig zijn op de Eurocity Direct tussen Rotterdam en Hazeldonk grens. Wél op de Eurocity.

Dat spreekt dan tegen wat er op de webpagina staat over Traject Vrij. In zo'n geval is de versie van toepassing die het voordeligst is voor de consument.


Pfoe wat een onhandig verschil! U heeft een trajectkaart van A naar B, maar de kaart alleen geldig op de helft van de treinen...


In de praktijk zijn het net zoveel treinen als in de vorige dienstregeling.


Pfoe wat een onhandig verschil! U heeft een trajectkaart van A naar B, maar de kaart alleen geldig op de helft van de treinen...

Niet helemaal, want je hebt een abonnement dat geldig is tot ‘de grens’, en voor de Eurocity Direct heeft men (wie eigenlijk?) bepaald dat Rotterdam Centraal het grenspunt is.

Totaal onlogisch, want dan zouden Belgische grensabonnementen óók geldig moeten zijn van/naar Rotterdam (vergelijk Roosendaal of Maastricht), maar dat zijn ze niet.


Op dit moment geldt de bijzondere situatie dat in een trein die valt onder de HRN concessie tussen Lelystad en Hazeldonk (Grens), NS abonnementen en tickets op een deel van het traject geen geldigheid hebben, namelijk tussen Rotterdam Centraal en Hazeldonk (Grens). Terwijl in treinen (ICE en IC Berlijn) die niet onder de HRN concessie vallen NS abonnementen en tickets geldig zijn op het gehele traject van Amsterdam Centraal tot de grens. Andersom zou logisch zijn; wat zegt de HRN concessie eigenlijk over de geldigheid van NS abonnementen en tickets in treinen die vallen onder de concessie?


Ik ga meerdere keren per week van Antwerpen centrum naar Amsterdam centrum en ben hier ook benieuwd naar. Ik zou het volstrekt onbegrijpelijk vinden dat als ik 100% vrij reis in NL en ook 100% in BE dat de combinatie van deze abonnementen niet geldig is op de EuroCity Direct. Door een of andere verzonnen concessie.

Dat betekent voor mij dat deze nieuwe dienstregeling is alsof NS terug de tijd in gaat ipv met de tijd mee gaat. 


 k zou het volstrekt onbegrijpelijk vinden dat als ik 100% vrij reis in NL en ook 100% in BE dat de combinatie van deze abonnementen niet geldig is op de EuroCity Direct. 

De ECD is in België een open access trein die de NS en NMBS voor eigen rekening op commerciële basis uitbaten. Vergelijkbaar met bijv. de European Sleeper trein naar Praag 

Omdat de ECD niet onder het normale exploitatie contract van de NMBS valt zijn gewone Belgische kaartjes en abonnementen überhaupt niet geldig in deze trein. 

De Belgische overheid vindt de ECD overbodig en weigert daarom deze trein onder het normale exploitatiecontract te laten vallen zodat er ook geen subsidie naar toe gaat. Een van de bezwaren is dat de ECD ten koste gaat van het regionale vervoer tussen Antwerpen en Brussel.

Nederland heeft de ECD uiteindelijk doorgedrukt als open access verbinding omdat dat de enige mogelijkheid was om uberhaupt toestemming te krijgen om te mogen rijden.


Nederland heeft de ECD uiteindelijk doorgedrukt als open access verbinding omdat dat de enige mogelijkheid was om uberhaupt toestemming te krijgen om te mogen rijden.

Wees dan consequent en maak er een internationale trein van voor het hele traject (vanaf Amsterdam of in ieder geval het deel over de HSL)… waar reizen met een ov-chipkaart, NS abonnement of korting binnen NL helemaal niet geldig is (internationaal tarief).

Zoals Eurostar met paspoort/grenscontrole 🤣 Voorheen was je met een ov-chipkaart immers ook niet welkom bij Thalys, en als je daarvoor een ticket ASD-RTD kocht (dat kon gewoon buiten NS om) betaalde je de hoofdprijs.

Als het niet mag in FR/BE, dan ook niet in NL. Game on 🤣


De Eurocity Direct maakt onderdeel uit van de HRN concessie op het Nederlandse deel van het traject. Derhalve zijn op deze trein ook de concessie-eisen van toepassing tussen (Lelystad Centrum -) Amsterdam Zuid en Rotterdam Centraal en geldt het NS tarief inclusief abonnementen (OV chipkaart/OV Pay). Het is dus niet mogelijk om voor deze trein een afwijkend tarief (al dan niet met reserveringsplicht) toe te passen op de Eurocity Direct.

 

Voor Thalys konden inderdaad tickets met reservering gekocht worden; dit kon zowel bij Thalys zelf als ook gewoon bij NS International. Wat betreft de prijs viel het met de hoofdprijs wel mee; een NS ticket volle prijs inclusief toeslag voor de HSL was in de 2e klas maar een paar euro duurder en in de 1e klas zelfs goedkoper voor het traject Amsterdam naar Rotterdam. Voor Schiphol was het prijsverschil wel groter, omdat Thalys dezelfde prijs rekende voor Amsterdam naar Rotterdam als van Schiphol naar Rotterdam, en je vanaf Schiphol dus ook betaalde voor het traject van Amsterdam naar Schiphol terwijl je daar geen gebruik van maakte. 


 

Wees dan consequent en maak er een internationale trein van voor het hele traject… waar reizen met een ov-chipkaart, NS abonnement of korting binnen NL helemaal niet geldig is (internationaal tarief).

Mee eens, dat was verstandiger en duidelijker geweest.


Ik ga meerdere keren per week van Antwerpen centrum naar Amsterdam centrum en ben hier ook benieuwd naar. Ik zou het volstrekt onbegrijpelijk vinden dat als ik 100% vrij reis in NL en ook 100% in BE dat de combinatie van deze abonnementen niet geldig is op de EuroCity Direct. Door een of andere verzonnen concessie.

Dat betekent voor mij dat deze nieuwe dienstregeling is alsof NS terug de tijd in gaat ipv met de tijd mee gaat. 

Ja, hoe maakt men vlot treinreizen op zo'n kort afstandje nodeloos duur en ingewikkeld.... Zorg dat er een vlotte directe treinverbinding tussen deze steden is waar je met welk kaartje of abonnement dan ook in mag reizen, precies zoals je van Amsterdam naar Maastricht kan reizen. Een grens ertussen mag niet hinderen.

Organiseer het hele spel eens gewoon simpel en heel anders.


Mag toch hopen dat dit binnen afzienbare tijd tot een fikse claim gaat leiden die NS mag gaan uitbetalen aan de gedupeerde reizigers. Dit is niet uit te leggen. 


Mag toch hopen dat dit binnen afzienbare tijd tot een fikse claim gaat leiden die NS mag gaan uitbetalen aan de gedupeerde reizigers. Dit is niet uit te leggen. 

Met de ‘reguliere’ Eurocity (die dus ook stopt in Breda) kan je gewoon met 100-100 of toepasbare korting voor je abonnement(en) reizen, en HSL toeslag is er niet bij internationale reizen.

Klaag je rot, maar welke claims had je in gedachten als ‘gedupeerde’ ❓


Met de ‘reguliere’ Eurocity (die dus ook stopt in Breda) kan je gewoon met 100-100 of toepasbare korting voor je abonnement(en) reizen, en de HSL toeslag is er niet bij internationale reizen.

Klopt, maar waarom zou je met een 2 vrijreizenabonnementen niet ook met de directe trein van Antwerpen naar Amsterdam kunnen, wat is er nou zo speciaal aan deze trein? (concessies en dat soort gedoe buiten beschouwing latend). Alsof Antwerpen/Brussel een wereldreis is die je alleen voor een vakantie maakt en je daarvoor dus moet boeken. En waarom twee soorten Eurocity's.… Maak een snelle trein Brussel - Amsterdam (Breda overslaand) + een losse pendeltrein (evt. Eindhoven - Tilburg - ) Breda - Noorderkempen - Antwerpen v.v.  Veel eenvoudiger lijkt me. 

 


Mag toch hopen dat dit binnen afzienbare tijd tot een fikse claim gaat leiden die NS mag gaan uitbetalen aan de gedupeerde reizigers. Dit is niet uit te leggen. 

Voor wat betreft een claim van individuele reizigers ben ik bang dat deze niets zullen brengen. 
 

In België valt de Eurocity Direct buiten de concessie en zijn NMBS tickets en abonnementen niet geldig; in Nederland valt de Eurocity Direct wel binnen de HRN concessie en is het NS tarief van toepassing tussen in ieder geval Lelystad Centrum en Rotterdam Centraal. Twistpunt in deze blijft de geldigheid van NS abonnementen tussen Rotterdam Centraal en Hazeldonk (grens) in de Eurocity Direct. De vraag is of NS abonnementen op dit traject niet geldig zijn of dat de tariefpunten Rotterdam Centraal en Hazeldonk (grens) gelijkgesteld zijn (zoals bij Thalys het geval was bij Amsterdam Centraal en Schiphol Airport) en het daarmee niet uitmaakt of iemand wel of geen NS abonnement heeft. De prijs van Rotterdam Centraal naar Antwerpen en Brussel is gelijk (0 of 100% van 0 is altijd 0).


Reageer