Ik wilde komend weekend eigenlijk naar Duitsland gaan met de stoptrein vanaf Arnhem, maar zag vanochtend dat er vandaag minstens tot 17.00 geen enkele stoptrein vanaf Arnhem naar Duitsland rijdt vanwege personeelsgebrek (in DB Navigator staat Personalerkrankung vermeld). Ik durf er eigenlijk niet op te vertrouwen dat het dit weekend wel goed zal rijden. Ditzelfde speelt ook bij de meeste andere internationale stoptreinlijnen weet ik, het keert om de haverklap terug, je kan daar niet op bouwen. Als er één of twee mensen zich ziekmelden, vervallen de treinen kennelijk een hele dag? Er zou toch meer personeel inzetbaar moeten zijn zodat ziekte opgevangen kan worden en er niet bijna de hele dag niks rijdt. We zijn sinds corona al ruim 2 jaar verder.
De RE19 kampt vooral met een tekort aan rijvaardige treinen die in Nederland kunnen rijden. Momenteel wordt er gependeld tussen Arnhem en Emmerich waarbij vertragingen van 20 minuten ontstaan omdat men voor de pendelritten geen twee treinen kan of wil inzetten.
Verder is er een personeelstekort. Gezien de komende langdurige werkzaamheden zou VIAS volgens Duitse hobbyisten ook weinig haast maken om op dit moment nieuw personeel te werven (dat dan voorlopig weinig te doen heeft) en daarmee liever nog een jaartje wachten.
Het is een dramatische verbinding. Om de haverklap vallen er treinen uit: geen personeel, werkzaamheden, defecte trein, seinstoring en noem maar op.
Ik boek af en toe bij DB een treinreis van Nederland naar Zuid- Duitsland of Zwitserland. Met deze stoptrein erin, zijn de prijzen veel lager. Toch boek ik geen reis met deze stoptrein erin. Hetzelfde geldt voor het risicovolle stoptreintje Venlo- Düsseldorf. Veel teveel risico op uitval en glinke vertraging en dat kan ik niet hebben op lange internationale reizen waarbij je enkele keren moet overstappen en aansluitingen moet halen. Het zou veel stress opleveren. Dus boek ik een duurdere verbinding met ICE.
De enige betrouwbare grensoverschrijdende stoptrein is Enschede - Münster/Dortmund. De overige grensstoptreintjes (zuid-Limburg, Hengelo) zijn dramatisch. Daar kan je niet op bouwen.
Het is een dramatische verbinding. Om de haverklap vallen er treinen uit: geen personeel, werkzaamheden, defecte trein, seinstoring en noem maar op. Het is een hoogst onbetrouwbare treinverbinding. Ik zou liever hebben dat ze hier een 2-uur dienst van maken met een trein die (uitzonderingen daargelaten) wél rijdt, dan nu een uursverbinding waar de kans zo onderhand groter is dat hij niet rijdt dan wel.
De grensoverschrijdende verbindingen naar onze oosterburen überhaupt.
Ik ben van de zomer veelvuldig de grens over gegaan met het Deutschlandticket, en het gebeurde vaak dat de grensovergang die ik had uitgekozen precies op dat moment besloot niet te rijden. (of wel maar dan overvol en met een megavertraging.). RE13 (Venlo) was de ergste boosdoener, terwijl Arriva (RE18) altijd wel reed maar ter hoogte van de landsgrens zodanig vertraging opliep om in Heerlen de aansluiting naar 't noorden te missen.
En aan dit alles wordt dus niks gedaan om te verbeteren? Met een houding van “het is zoals het is, de klant doet het er maar mee en blijft anders maar weg”?
Inderdaad. Men vind het wel best zo.
En aan dit alles wordt dus niks gedaan om te verbeteren? Met een houding van “het is zoals het is, de klant doet het er maar mee en blijft anders maar weg”?
Er is een groot tekort aan machinisten, Duitsland vergrijst in een nog veel hoger tempo dan Nederland en daarnaast gaan machinisten door een nieuwe CAO nog minder uren werken.
Wat verder speelt is dat vrijwel alle vervoerders krap bij kas zijn komen te zitten door loonstijgingen, hoge energieprijzen en inkomstenderving door het Deutschland Ticket. Ze hebben domweg het geld niet om meer uit te geven aan materieel en personeel..
Er is een groot tekort aan machinisten, Duitsland vergrijst in een nog veel hoger tempo dan Nederland en daarnaast gaan machinisten door een nieuwe CAO nog minder uren werken.
Wat verder speelt is dat vrijwel alle vervoerders krap bij kas zijn komen te zitten door loonstijgingen, hoge energieprijzen en inkomstenderving door het Deutschland Ticket. Ze hebben domweg het geld niet om meer uit te geven aan materieel en personeel..
Wat een droefenis. Dat slechte ov- imago is wel te begrijpen. Geen wonder dat iedereen als het enigzins mogelijk is zo snel mogelijk een rijbewijs haalt.
Triest.
Als het niet anders kan dan moet de vervoerder de dienstregeling maar aanpassen. Dat betekent dan minder treinen, maar je weet dan wel waar je aan toe bent.
En aan dit alles wordt dus niks gedaan om te verbeteren? Met een houding van “het is zoals het is, de klant doet het er maar mee en blijft anders maar weg”?
Er is een groot tekort aan machinisten, Duitsland vergrijst in een nog veel hoger tempo dan Nederland en daarnaast gaan machinisten door een nieuwe CAO nog minder uren werken.
Wat verder speelt is dat vrijwel alle vervoerders krap bij kas zijn komen te zitten door loonstijgingen, hoge energieprijzen en inkomstenderving door het Deutschland Ticket. Ze hebben domweg het geld niet om meer uit te geven aan materieel en personeel..
Freek Bos van Rover wil ook in Nederland een dergelijk ticket. (zie . Ik heb op X al aangegeven dat dat gezien de staat van het spoor, het aantal werkende treinen en het personeel een zeer slecht idee is.
Ik verwacht zulke ideeën meer uit populistische hoek en n iet van de voorzitter van ROVER.
Ik verwacht zulke ideeën meer uit populistische hoek en n iet van de voorzitter van ROVER.
Rover is een populistische club bij uitstek. Voor al hun wensen moet maar onbeperkt geld zijn en zo niet dan moet de overheid maar extra geld geven.
En ook dit weekend weer "veel minder treinen" tussen Heerlen en Aken. Inmiddels ga ik daar al vanuit voor ieder weekend. Geldt ook voor Arnhem- Emmerich.
En dan moet de decembermaand en kerstperiode nog komen, zeker weten dat er dan ook heel veel uitval zal zijn wegens : geen personeel.
Hoe kan je een internationale reis naar (veel verder) in Duitsland boeken als je al weet dat die stoptreinen problemen gaan opleveren? Geheid dat je je aansluiting verderop dan mist. Geen zin in.
Rekening houden met minimaal een uur vertraging
Rekening houden met minimaal een uur vertraging
Gewoon niet gaan.... geen zin in stress en lang wachten. En je weet niet wat je verderop in Duitsland nog treft met de staat van het Duitse spoor....
Rekening houden met minimaal een uur vertraging
Gewoon niet gaan.... geen zin in stress en lang wachten. En je weet niet wat je verderop in Duitsland nog treft met de staat van het Duitse spoor....
Ja klopt, dat is nog beter.. of de auto pakken.
De regionale treinen zijn vaak ook meer dan overvol door het D-ticket. Leuk om zo goedkoop te kunnen reizen, maar om dit ervoor terug te krijgen…
Trouwens, nog iets grappigs.
Ik had laatst een leuke binnendooraansluiting ergens over zo’n diesellijntje. Daarbij moest ik volgens de DB-app twee keer 40 minuten wachten omdat de aansluiting zo ruk was. Alleen: Met dank aan een met 50 minuten(!) vertraagde RRX kon ik beide aansluitingen halen met maar 10 minuten wachten. Dus héél soms heb je er voordeel mee.
De regionale treinen zijn vaak ook meer dan overvol door het D-ticket. Leuk om zo goedkoop te kunnen reizen, maar om dit ervoor terug te krijgen…
Voor niets gaat de zon op. Als er door het D-Ticker minder inkomsten zijn en de kosten lopen gewoon door (en deels zelfs fors op) kom je als exploitant klem te zitten. Geld voor meer personeel en onderhoud is er domweg niet.
Nu het D-ticket komend jaar 20% duurder wordt komt er hopelijk iets meer lucht. Alhoewel het nog steeds een politiek gedreven afbraaktarief blijft dat Duitsland zich gezien zijn zwakke economie op dit moment helemaal niet kan veroorloven.
Alhoewel het nog steeds een politiek gedreven afbraaktarief blijft dat Duitsland zich gezien zijn zwakke economie op dit moment helemaal niet kan veroorloven.
Het houdt de Duitsers nog wel in de trein. Zouden ze normale (forse) tarieven rekenen, blijven er weinig klanten over. Die zijn niet bereid de hoofdprijs te betalen voor falend spoorvervoer, lange vertragingen en gemiste aansluitingen, wat de oorzaak ervan ook zij, ze hebben daar geen boodschap aan. Dan maar de auto. Is ook niet alles, maar wel betrouwbaar en snel.
Het houdt de mensen nog wel in de trein. Zouden ze normale (forse) tarieven rekenen, blijven er weinig klanten over. Die betalen niet de hoofdprijs voor falend spoorvervoer en lange vertragingen. Dan maar de auto! Ook niet alles, maar wel betrouwbaar.
Die grote vertragingen spelen voornamelijk in het Fernverkehr waar het D-Ticket niet geldig is. Het regionale vervoer is ongeveer even punctueel als NS.
Het houdt de mensen nog wel in de trein. Zouden ze normale (forse) tarieven rekenen, blijven er weinig klanten over. Die betalen niet de hoofdprijs voor falend spoorvervoer en lange vertragingen. Dan maar de auto! Ook niet alles, maar wel betrouwbaar.
Die grote vertragingen spelen voornamelijk in het Fernverkehr waar het D-Ticket niet geldig is. Het regionale vervoer is ongeveer even punctueel als NS.
Dan nog. De NS sprinters worden ook voornamelijk bevolkt door mensen met goedkope dalabonnementen en studentenkaarten. Daardoor blijven mensen nog reizen. Welk percentage reizigers betaalt de volle prijs nog? Ik denk een steeds lager percentage. In de treinen waarmee ik veel reis zie je met name jongeren en in de weekenden zijn er veel mensen met Weekend Vrij.... bestond dat niet, zouden er veel klanten wegblijven denk ik.
.
Dan nog. De NS sprinters worden ook voornamelijk bevolkt door mensen met goedkope dalabonnementen en studentenkaarten. Daardoor blijven mensen nog reizen.
Zelfs voor de OV-studentenkaart wordt nog 2-3 keer zoveel betaald als voor het D-Ticket.
Dalabonnementen zijn niet vergelijkbaar aangezien het D-Ticket ook geldig is in de spits. Daar zit ook juist het grootste probleem met de inkomstenderving. Als je €58 zou moeten betalen voor alleen de daluren zou het wat behapbaarder zijn.
Overigens als er nauwelijks nog mensen zijn die het volle tarief betalen dan kun je alleen maar concluderen dat het tariefsysteem niet deugt en op de schop moet
Overigens als er nauwelijks nog mensen zijn die het volle tarief betalen dan kun je alleen maar concluderen dat het tariefsysteem niet deugt en op de schop moet
Mee eens. Maar kennelijk ziet NS het toch anders, want anders was het allang wel op de schop gegaan neem ik aan.
Helaas is Enschede-Gronau (en verder) ook niet meer zo betrouwbaar. Recent ook veel uitval terwijl de planner Ns en DB beweren dat de trein wel rijdt. Op Enschede moet je ook een volle minuut wachten als je in wilt checken en net uit een blauwnet trein komt. Dat probleem krijgen ze ook maar niet gefikst.
Ook vandaag maandag 28 okt weer: wegens personeelstekort veel minder treinen Heerlen - Aachen. Minstens tot 18.30 uur.
Altijd weer een loterij: rijdt ie wel of rijdt ie niet?
Ik kom er zeker niet dagelijks, maar dat gedoe met die internationale stoptreinen is wel slecht voor het ov-imago en daarom vind ik het ook irritant om dit zo steeds te zien. Je zult maar frequent met deze trein reizen.
Beter gewoon standaard de dienstregeling afschalen, in plaats van iedere dag maar zien hoe de situatie is en dan aanpassen. Dan is het in ieder geval wat betrouwbaarder.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.