Wat moet ik doen om onterechte boete op mijn volgende factuur te voorkomen?
Gisterenavond was ik verrast door de onderstaande mail.
“Op 26 september 2023 is met kaart **** **** een treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht.
Het correctietarief van € 50,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.”
Want de conducteur snapte wel na conversatie in de trein dat ik wel een geldige vervoerbewijs had en het was al opgelost.
Ik had een kaartje besteld via NS International, vanuit Brussel Midi naar Almere Buiten. Met NS Dal voordeel abonnement, kreeg ik een korting van 40% tussen Schiphol en Almere Buiten omdat de vertrektijd uit Schiphol 18:44 was. Toen een conducteur langskwam voor een controle, liet ik mijn QR code zien van NS international app op mijn mobiel. Toen vroeg hij of ik NS pasje had, en hij scannde en zei dat ik geen geldige vervoerbewijs had. Hij snapte niet hoe het werkt met NS international en beschuldigde dat ik niet met mijn NS pasje ingechekt had. Ik had al volledig betaald via NS international, en als ik met mijn NS pasje ook nog scan, betaal ik dubbel.
Na mijn uitleg snapte hij wel en hij bedankte vriendelijk, maar ‘s avonds kreeg ik toch een mail voor een onterechte boete.
Ik wil graag voorkomen dat de onterechte boete op mijn volgende factuur in rekening bebracht wordt, en dat alle conducteurs juist kennis hebben over internationale reizen zodat reizigers onnnodig onprettig ervaren.
Alvast bedankt voor uw spoedige reactie.