Skip to main content

Vandaag deed ik een retour vanuit België naar Eindhoven. Omdat er in Breda 20 minuten overstaptijd is, ben ik daar zowel op de heenweg als op de terugweg even uit het station geweest. Toen ik op de terugweg weer het station in wilde, beweerde het poortje in rood: “Barcode te vaak gebruikt” (ticket in de NSI-app). Helaas was die melding te snel weg om er een foto van te kunnen nemen.

Er is echter geen limiet aan het aantal reisonderbrekingen. Bovendien is het helemaal niet zo vreemd om op de heen- en de terugweg een reisonderbreking te maken, maar daar houdt NS nu blijkbaar geen rekening mee.

Kan het aantal keren dat een barcode wordt geaccepteerd dus flink worden verhoogd?

Alvast bedankt

Hoi rvdborgt ! Het lijkt erop dat het beste antwoord al is geselecteerd omdat het ernaar uitzag dat je vraag was beantwoord. Ik zal jouw suggestie over het verhogen of onbeperkt maken van de QR-code intern doorzetten zodat hierna gekeken kan worden. De juiste afdeling zal hier dan verder mee aan de slag gaan. Ik kan dus niet toezeggen dat dit ook echt veranderd zal worden. Mocht je in de toekomst nog eens tegen dit probleem aanlopen, kun je altijd de informatieknop bij de poorten gebruiken zodat de poortjes alsnog voor je geopend kunnen worden.


HaCon genereert gewoon tickets met barcode idd, ook die van NMBS functioneren.

[knip]

Ter info: dit ticket was bij NS 1 euro (per enkele reis) goedkoper geweest.


Ter info: dit ticket was bij NS 1 euro (per enkele reis) goedkoper geweest.

Haha dat klopt! NMBS/B-europe rekent 1 euro voor een e-ticket.

Handig als je 100% korting in NL én 100% korting in BE hebt (bijv. een campus abonnement tot de grens), want die tickets verkoopt NS International niet. Voorkom je een hoop gedoe mee soms, voor die ene euro.


HaCon genereert gewoon tickets met barcode idd, ook die van NMBS functioneren.

[knip]

Ter info: dit ticket was bij NS 1 euro (per enkele reis) goedkoper geweest.

Ja klopt, maar om andere praktische redenen koop ik bij NMBS. Ben vaste klant op dit stuk, moet nog altijd eens passes scoren. 


Ter info: dit ticket was bij NS 1 euro (per enkele reis) goedkoper geweest.

Haha dat klopt! NMBS/B-europe rekent 1 euro voor een e-ticket.

Handig als je 100% korting in NL én 100% korting in BE hebt (bijv. een campus abonnement tot de grens), want die tickets verkoopt NS International niet. Voorkom je een hoop gedoe mee soms, voor die ene euro.

NMBS rekent 1 euro voor alle tickets die volgens het normale internationale tarief worden afgegeven. Dus ook aan het loket en daar komen dan nog de extra kosten voor loketafgifte bij. Behalve voor Roosendaal en Maastricht, want die bestemmingen vallen onder het beheerscontract met de Belgische staat en dan kunnen dat soort toeslagen niet.

Wat voor gedoe bedoel je hier eigenlijk?


NMBS rekent 1 euro voor alle tickets die volgens het normale internationale tarief worden afgegeven. Dus ook aan het loket en daar komen dan nog de extra kosten voor loketafgifte bij. Behalve voor Roosendaal en Maastricht, want die bestemmingen vallen onder het beheerscontract met de Belgische staat en dan kunnen dat soort toeslagen niet.

Wat voor gedoe bedoel je hier eigenlijk?

Dat er bij controle van je ov-chipkaart met een vrij reizen abonnement (afgekocht reisrecht) bij controle door conducteurs onterecht correcties/registraties gemaakt worden wegens niet ingecheckt, of dat je uitcheckt op je bestemming met je ov-chipkaart zonder incheck.

Met zo'n 100/100% e-ticket voor 1 euro kan je dat soort dingen grotendeels voorkomen, en zou bij conducteurs in ieder geval een belletje moeten doen rinkelen dat die registratie (met als gevolg een correctietarief op je factuur) achterwege moet blijven.


NMBS rekent 1 euro voor alle tickets die volgens het normale internationale tarief worden afgegeven. Dus ook aan het loket en daar komen dan nog de extra kosten voor loketafgifte bij. Behalve voor Roosendaal en Maastricht, want die bestemmingen vallen onder het beheerscontract met de Belgische staat en dan kunnen dat soort toeslagen niet.

Wat voor gedoe bedoel je hier eigenlijk?

Dat er bij controle van je ov-chipkaart met een vrij reizen abonnement (afgekocht reisrecht) bij controle door conducteurs onterecht correcties/registraties gemaakt worden wegens niet ingecheckt, of dat je uitcheckt op je bestemming met je ov-chipkaart zonder incheck.

Met zo'n 100/100% e-ticket voor 1 euro kan je dat soort dingen grotendeels voorkomen, en zou bij conducteurs in ieder geval een belletje moeten doen rinkelen dat die registratie (met als gevolg een correctietarief op je factuur) achterwege moet blijven.

Dank je voor de uitleg. 10 jaar (of zoiets) na de grootschalige invoering van de OV-chipkaart kent het personeel de regels dus nog steeds niet. Niet dat het me verbaast, helaas. NS doet zijn best om de misinformatie in stand te houden, zie bv. de chippaaltjes op de perrons in Breda en Roosendaal met misleidende teksten op de bordjes erbij.

Edit:

Ooit een langdurig geldige Keycard geprobeerd? Die is gratis.

https://www.ns.nl/reisinformatie/passageproducten/keycard.html

Punt is namelijk dat je op een internationale reis in principe nooit met je chipkaart zou moeten in- of uitchecken. Bij 2 aansluitende abonnementen heb je dus iets aanvullends voor de poortjes nodig. Je koopt nu telkens voor 1 euro per enkele reis de poortpassage, terwijl die eigenlijk gratis is, waarvoor die keycards er zijn.


Over internationaal reizen met NS (vrij reizen in NL) abonnementen zijn inderdaad de nodige topics, en hoe personeel daarmee omgaat.

Wat staat er ongeveer aan ‘misleidende teksten’ bij de paaltjes in Breda en Roosendaal?

Ik kan me er wel iets bij bedenken, maar met een internationaal ticket vanuit BE naar een station in Nederland hoef je echt niet in Roosendaal of Breda de trein uit om in te checken.

Eventueel kan dat ook gewoon bij een overstap in Rotterdam of zo, of met de IC direct (vanuit Brussel) in Amsterdam pas bij vrij reizen.

Bij kortingsabonnementen is dat al verrekend in je internationale ticket, dan vooral nergens in/uitchecken met je ov-chipkaart.


Wat staat er ongeveer aan ‘misleidende teksten’ bij de paaltjes in Breda en Roosendaal?

Ik kan me er wel iets bij bedenken, maar met een internationaal ticket vanuit BE naar een station in Nederland hoef je echt niet in Roosendaal of Breda de trein uit om in te checken. Eventueel kan dat ook gewoon bij een overstap in Rotterdam of zo, of met de IC direct (vanuit Brussel) in Amsterdam pas.

In principe moet je op een internationale reis nergens in- of uitchecken, ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen. Situaties waarbij je dat wel moet, zijn uitzonderingen. NS beweert echter in o.a. Roosendaal, Breda en Rotterdam:

Dit impliceert dat iedereen zou moeten in- of uitchecken en zowel reizigers als personeel worden erdoor op het verkeerde been gezet. Foto is alweer 7 jaar oud maar er is sindsdien niets veranderd.


Het is verstandig om met een abonnement waarop je ingecheckt bent wél uit te checken bij doorreis naar het buitenland, om problemen met te veel gemiste in/uitchecks te voorkomen (en andersom, dat je zou moeten betalen voor een uitcheck ergens zonder incheck).


Het is verstandig om met een abonnement waarop je ingecheckt bent wél uit te checken bij doorreis naar het buitenland, om problemen met te veel gemiste in/uitchecks te voorkomen (en andersom, dat je zou moeten betalen voor een uitcheck ergens zonder incheck).

Ja, maar dat is dus een uitzonderingssituatie.


Die tekst is in zoverre misleidend omdat je al betaald hebt voor het traject dat op je internationale ticket staat. En met dat ticket kan je dus ook door poortjes op je bestemming in NL!

Die onderste regel is sowieso bizar, een ov-chipkaart is niet geldig(?) maar het abonnement dat er op staat natuurlijk wél.

En vanaf Heerlen mag je gewoon met je ov-chipkaart naar Aachen, of van Enschede naar Gronau of naar Leer vanaf Groningen.


Oud topic maar zoiets dus (het was maar een vraag en even naar buiten de poortjes in Breda zou gewoon moeten werken)

 


Reageer