beantwoord

Reis Amsterdam-Bolzano geannuleerd door DBahn; geld terug?

Reputatie 4
Badge

Misschien een beetje off-topic op een NS-forum, maar jullie hebben me eerder goed geholpen met het boeken van mijn reis via bahn.de, dus ik waag het er even op:

Ik had dus met jullie hulp een reis geboekt van Amsterdam naar Bolzano voor 2 personen met 2 fietsen op 16 juli a.s.

Vorige week kreeg ik een mail van Deutsche Bahn dat die reis niet meer mogelijk is. De reden geven ze er niet bij, maar als ik in hun dienstregeling kijk is de ICE1081 opgeheven waarmee we van Hannover naar München zouden reizen, en dan kun je dus ook niet verder. Een alternatief bieden ze niet in hun mail. Telefonisch sta ik eindeloos in de wacht (bij een Duits nummer...).

Mijn eerste vraag is natuurlijk: weet iemand wat ik moet doen om mijn geld terug te krijgen? Is daar ervaring mee?

Mijn tweede vraag: zit het erin dat ze me een alternatief aanbieden tegen de prijs van mijn oorspronkelijke boeking? Ik denk dat ik ga proberen zelf een andere reis te boeken (desnoods een dag later of met een extra overstap), maar dat kost natuurlijk meer geld. En het is niet mijn schuld dat ze de verbinding opheffen…

Elke tip/suggestie is van harte welkom!

icon

Beste antwoord door Sander-VH 9 July 2024, 21:17

Bekijk origineel

80 reacties

Reputatie 4
Badge

Kijk, dat is nou service 🤣. Ze kondigen alvast aan dat de aankomst in München maximaal 15 minuten vertraagd is:

Op zichzelf geen probleem, want de aansluiting naar Bolzano vertrekt om 07:34. Maar toch… Reden te meer om ook maar alvast een plek te reserveren in een latere trein naar Bolzano….

Reputatie 4
Badge

Extra bevestiging is altijd goed toch? Maak dus wel nieuwe fietsreservering door nieuw kaartje te kopen en ga in de tijd die je hebt in Berlijn (als die nog open is rond 22 uur) of in München (vanaf 07:00 uur) even naar het DB-Reisezentrum (ook wel Kundenzentrum). Komt het helemaal goed. 😊

Hoop dat dit obstakel je er niet van weerhoudt om in de toekomst met internationale trein te reizen. Mocht je nog hulp nodig hebben mag je mij altijd om hulp vragen. Ik ben wel wat actiever op X dan hier op de community. 

Dankzij jouw hulp is het nu in ieder geval gelukt om alle benodigde reserveringen bij elkaar te scharrelen. We gaan op stap met onze oude kaartjes via Hannover, en plaats- en fietsreserveringen voor de route over Berlijn en Nürnberg, in de wetenschap dat we dan met 15 minuten vertraging in München zullen aankomen… Nu ga ik voor de zekerheid nog even kijken of ik kan reserveren voor onszelf en de fietsen in een latere trein naar Bolzano.

Ik blijf een groot fan van treinreizen als dat ook maar enigszins kan. Onderdeel van onze reis zal een bezoek zijn aan de Biënnale in Venetië, waar ik ook voor mijn werk naartoe ga, wat de meeste van mijn collega’s natuurlijk met het vliegtuig doen. Maar als ik het dan toch met een fietstocht en mooi weer kan combineren…

Nogmaals veel dank, en als ik nog eens een wederdienst kan bewijzen: altijd beschikbaar...

Reputatie 7

Kijk, dat is nou service 🤣. Ze kondigen alvast aan dat de aankomst in München maximaal 15 minuten vertraagd is:

Op zichzelf geen probleem, want de aansluiting naar Bolzano vertrekt om 07:34. Maar toch… Reden te meer om ook maar alvast een plek te reserveren in een latere trein naar Bolzano….

Het is altijd goed om te kijken of de latere trein een optie is. Maar, aangezien de Deutsche Bahn de uitvoerende partij is van EC 81, zou je dat ook kunnen regelen bij het DB-Reisezentrum als je de overstap gaat missen. Die kunnen dat dan kosteloos doen.

Reputatie 7

Ik moet wel zeggen, in de afgelopen 3 maanden is het slechts 2 keer voorgekomen dat de RE 1 van 05:09 uur uit Nürnberg met meer dan +15 is aangekomen en is die 1 keer opgeheven vanwege een storing op de verkeersleidingspost. Als ik dat vergelijk met de alternatieven dan vind ik de RE1 wel erg betrouwbaar t.o.v. ICE treinen.

Reputatie 7

Thank you for träwelling wiss Deutsche Bahn 🫠🫠

Kijk, de reden dat ik ben gestopt met lange afstandreizen per trein in Deutschland zoals eerder al aangegeven. Je kan gewoon nergens meer op rekenen en je hele planning loopt in het honderd. Kan er een dik boek over schrijven.

Veel sterkte daar @Sander-VH met je excursie ....

Je gaat t nooit geloven @Ret.tep maar ik ben met -3 in Utrecht gekomen en nu 13 minuten eerder thuis 😂

Reageer