Reizen met internationale trein door Duitsland | NS Community
beantwoord

Reizen met internationale trein door Duitsland

  • 18 October 2021
  • 9 reacties
  • 2220 Bekeken

Misschien een stomme vraag… maar ik ga in januari 2022 voor het eerst reizen met de internationale trein door Duitsland, en we gaan richting Triberg voor een skivakantie. Ik weet niet zo goed hoe de treinen en spoorwegen in Duitsland zijn, dus ik vroeg me af of iemand, die al eerder internationaal gerezen heeft door Duitsland, weet of deze treinen heel rustig zijn of juist veel geluid maken. Ik heb last van tinnitus, dus ik ben wat dat betreft gevoelig voor harde geluiden. '’Harde geluiden'’ klinkt misschien wat vaag, dus als vergelijking kan ik wel vertellen dat ik de NS treinen in Nederland erg fijn vind, en dat ik daar geen last heb van geluid van buitenaf dat je goed kan horen. De NS treinen zijn erg rustig en het hardste geluid wat je kan horen zijn de airco's die blazen (die ik niet vervelend vind verder). De reis die wij willen hebben, bevat een DPN trein, een ICE en een RE. Een vriendin vertelde mij dat een DPN te vergelijken is met arriva en dat ICE wel fijn is, maar weet nog niet zeker hoe een RE trein is. 

 

Zolang het een beetje te doen is vind ik het niet zo erg, en kan altijd oortjes in doen mocht het wat vervelend zijn, maar het moet niet te erg worden.

icon

Beste antwoord door Macklobell 18 October 2021, 11:34

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7

Hoi Jennn en welkom op dit forum,

 

Ik denk dat ik je wel gerust kan stellen, want de Duitse treinen zijn zeker zo comfortabel als de Nederlandse treinen. De RE staat voor Regional Express en dat is vergelijkbaar met de intercity in Nederland. Ben wel benieuwd welk traject je precies gaat doen. Dan kan er ook in detail naar worden gekeken. Ik zou mij eerder druk maken over de herrie van de medepassagiers.

 

.

Reputatie 7
Badge

Ik neem aan dat je met Abellio naar Duisburg reist, vervolgens met ICE naar Offenburg en daarna RE naar Triberg? Volgens mij is dat met modern materiaal dat weinig lawaai maakt. Ik weet alleen niet wat voor materiaal er tegenwoordig op de Schwarzwaldbahn rijdt. De laatste keer dat ik er was reed er dubbeldeksmateriaal van DB Regio. Ik dacht dat in Baden Württemburg de laatste tijd veel nieuw materiaal rijdt in de nieuwe geel-witte kleuren.

Reputatie 7

Nog een aanvulling. Bestel de treinkaartje in dit geval wel tijdig. Als ik nu een reis bijvoorbeeld voor 13 januari 2022 koop, kost een enkele reis van Amsterdam naar Triberg maar € 37,90. Hoe later je boekt hoe duurder de internationale treinen worden. Hou daar rekening mee. Onderstaand een voorbeeld. Ik weet je vertrekstation niet maar je kan de reismogelijkheden bekijken via www.bahn.de. Ik zou geen kaartjes boeken via NS International, werkt vaak omslachtig en zijn ook vaak duur.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Heb zelf toevallig de afgelopen weken zeer veel door DE gereisd-veel met DB-ICE en daarnaast met vele, vele andere lokale andere Betreiber.

Als algemene indruk: qua lawaai/rust van trein op spoor is het net wat beter als hier in NL.

Qua lawaai van medereizigers bepaald niet: lärmen en lautschreien en grölen schijnt bepaald te moeten van de vele, vele Reisegruppen. Wel hebben ook daar alle ICE (dat zijn die lange wittte HiSpeedtreinen, die je overigens ook al vanaf AMS-Utr kan nemen) ook een hele stille teil/wagon, dat zeer duidleijk staat aangegeven, zelfs ook nog in NLs en dat net wat beter als hier wordt gerespekteerd. Dat kan je selekteren als je plaatsen reserveert, wat ik zeer aanraadt (kost 4 eur extra).

Op die Schwarzwaldbahn rijden nog steeds de Lok+5 DoSto (=dubbeldek) sets van DB, momenteel deels wegen Bau beperkt, maar dat is dan opgeheven.

Is Triberg niet dat stadje met het aller, aller grootste koekoeksklok? Aldaar geven de meeste HTls etc de Konus karte gratis aan je, waarmee je tijdens je verblijf naar hartelust het OV kan gebruiken in de regio.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zou geen kaartjes boeken via NS International, werkt vaak omslachtig en zijn ook vaak duur.

Aangezien NS zijn boekingen naar/via Duitsland ook via DB laat verlopen en ook voor reserveringen sinds kort hetzelfde vraagt, zijn de prijzen identiek. Als je voorbeelden hebt met verschillende prijzen voor identieke verbindingen, dan zou ik zeggen: open een nieuwe discussie met screenshots van de beide verbindingen en prijzen.

Niettemin is de DB-website aan te bevelen, bv. omdat je daar de verbinding beter kunt beïnvloeden, je daar bonuspunten kunt sparen en de boekingsmodule gewoon beter werkt.

Reputatie 7
Badge

NS en DB gebruiken sinds vele jaren hetzelfde reserverings-systeem. Dat DB goedkoper is dan NS is een broodje aap verhaal. 

NS en DB gebruiken sinds vele jaren hetzelfde reserverings-systeem. Dat DB goedkoper is dan NS is een broodje aap verhaal. 

Dat is niet helemaal waar. NS biedt vaak minder reismogelijkheden waardoor goedkopere opties met binnenlandse Duitse treinen die DB wel biedt door NS soms niet geboden worden.

Met name door een omrit via een minder courante route te plannen kun je bij DB soms aanzienlijk besparen, uiteraard meestal wel in ruil voor een langere reisduur.

Verder rekende NS jarenlang veel hogere reserveringskosten dan DB voor reizen waarbij je in Duitsland zelf moest overstappen. Ik weet trouwens niet of dat nog steeds zo is.

Reputatie 7
Badge +1

Verder rekende NS jarenlang veel hogere reserveringskosten dan DB voor reizen waarbij je in Duitsland zelf moest overstappen. Ik weet trouwens niet of dat nog steeds zo is.

Dat laatste is, zoals ik al schreef, niet meer zo. NS heeft nu ook 4 euro per reis i.p.v. per trein.

Verder rekende NS jarenlang veel hogere reserveringskosten dan DB voor reizen waarbij je in Duitsland zelf moest overstappen. Ik weet trouwens niet of dat nog steeds zo is.

Dat laatste is, zoals ik al schreef, niet meer zo. NS heeft nu ook 4 euro per reis i.p.v. per trein.

Goed te weten. Ik herinner me nog dat als je bijv. naar Hamburg ging en dan in Osnabrück moest overstappen je liefst €16 kwijt was aan reservering.

Reageer