Skip to main content

De nieuwe ICNG België doet nu test ritten. Blijkbaar kan je met een speciale reservering meerijden vanaf Rotterdam. Op de App (NS internationaal) is die niet te vinden en bij de klantenservice kan niemand mij vertellen hoe je aan die reservering kan komen. Iemand ervaring of een idee? 

Ik pendel dagelijks van Antwerpen naar Rotterdam en wil best als testrijder meegaan 's avonds.

Uit een bepaalde bron zie ik dat de commerciële testritten pas op 9 oktober beginnen. Op 7 en 8 oktober zijn de ritten niet toegankelijk voor normale reizigers.

Heb de medewerkers van NS gezien die in ICNG België instapten. Ze hadden een speciale pas bij zich. Op de monitoren bij Amsterdam Centraal, Schiphol en Rotterdam Centraal staat verder aangegeven dat je moet reserveren. 

Voorlopig kunnen treinreizigers nog niet met de test trein (ICNG België) reizen tussen Brussel Zuid 3 keer per dag) Antwerpen Centraal (3 keer per dag) - Rotterdam Centraal (1 keer per dag)/Amsterdam Centraal (1 keer per dag)/Lelystad Centrum (1 keer per dag). Zie Treinpositie nl en NS Reisplanner. 

Hopelijk komt via NS (Nieuws) binnenkort meer duidelijkheid. 

https://treinposities.nl/bijzonderheden/perserie

Bij treinserie 9500 zie je dat er 3 retourritten zijn. Waarvan in de avond 1 keer per avond van Antwerpen Centraal - Rotterdam Centraal. 

Komt het je wel goed uit? 

Hallo NES70 en welkom bij de NS Community,

Ik heb mijn best gedaan om dit te achterhalen, maar ik kan hier helaas ook niets over vinden. Het antwoord van Hanzeboog lijkt mij zeer aannemelijk en waarschijnlijk krijg je meer informatie als de testritten officieel zijn begonnen.

Er is (meer) duidelijkheid over boekingen en tarieven van ICNG België: 

https://nieuws.ns.nl/

Er zijn geen reserveringen. Ook geen speciale kaartjes, zoals de NSI-boekingspagina beweert, of die zijn in ieder geval niet voor de gewone reiziger verkrijgbaar. Maar als je een treinkaartje boekt, dan zou je een mail krijgen met de melding dat je met je treinkaartje ook met deze testtreinen mag reizen.

Als ik jou was, dan zou ik met de gebruikelijke kaartjes gewoon in die trein gaan zitten. Nu heb je nog de kans, vanaf 15 december zullen er in de snelle EC Direct-treinen ten zuiden van Rotterdam geen abonnementen meer gelden.

Vanmorgen zat ik in de reguliere IC Brussel van 7.25, op weg naar Rotterdam. Op Amsterdam CS werd omgeroepen dat er vandaag een "speciale trein naar Antwerpen en Brussel reed, die om 7.29 zou vertrekken en ook nog eens eerder in Antwerpen en Brussel zou aankomen (en alleen daar zou stoppen). Iedereen met die bestemmingen werd van harte uitgenodigd om die trein te nemen. Maar het werd nog gekker: de gewone IC haperde een paar keer op weg naar Rotterdam (onverklaarbaar hard remmen) en in Rotterdam werd er omgeroepen dat iedereen mocht overstappen in de "speciale trein", die dus eigenlijk niet in Rotterdam zou stoppen. Ik neem aan dat dit een onaangekondigde testrit met de nieuwe trein was. Ik vraag me nu alleen af: ik heb voor zaterdag een kaartje met treinbinding voor de 7.25. Stel dat er weer een proefrit zou zijn, zou ik dan mee mogen?

De testtrein stopt onderweg gewoon in Rotterdam, maar alleen voor instappende reizigers. Vandaar de reisinformatie in Amsterdam deze stop niet vermeld.

Kreeg deze mail vandaag, staat toch echt Amsterdam - Brussel in, maar ook december dus YMMV 🤔 

Reageer