beantwoord

Reserveringsplicht ICE voor reizigers met afgekocht reisrecht


In de zomer van 2024 vanaf 1 juni t/m 1 september is het reserveren van een zitplaats verplicht in ICE en Intercity Berlijn. Deze reservering is gratis als men hem selecteert tijdens het boeken van uw treinticket.

Forenzen en andere regelmatige internationale reizigers, zoals ik, kunnen normaal gesproken gebruik maken van een NS abbonement en een DB Bahncard 100 (afgekocht reisrecht) om met de ICE te reizen. Deze zomer vallen ze buiten de boot van de gratis reservering omdat ze geen tickets boeken. 

Gezien de al behoorlijk aanzienlijke abbonementskosten, is er voor mij een manier om de reserveringskosten te drukken deze zomer? 

Medewerkers van de NS reageren meestal erg verbaasd als ik deze vraag stel. Als internationaal treinreizen een goed alternatief voor vliegen wil zijn, ben ik van mening dat er ook met deze situatie rekening gehouden moet worden, en niet alleen met de reizigers die incidenteel tickets bestellen. 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 23 May 2024, 21:22

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Drieben24,

Ik zou het inderdaad vreemd vinden als daar niks op bedacht is.
Misschien creatief idee, al weet ik niet zeker of het kan, ben niet zo ervaren in internationale reizen. Maar kun je geen ticket boeken met 100% korting in Nederland én 100% korting in Duitsland?

EDIT: Zelf even geprobeerd op nsinternational.com, maar daar trapt de site niet in. Dan krijg je de melding dat het kopen van een los vervoersbewijs niet nodig is en kun je niet verder.
 

Reputatie 7
Badge +2

@Drieben24 Reis je 1e of 2e klas? Voor 1e klas kan je gratis reserveren via de ÖBB (www.oebb.at). Dat doe je door te kiezen voor een normaal ticket (niet "nur sitzplatz" kiezen) en in de eerste stap voor de optie "ermässigung hinzufügen" te kiezen. Er is daar geen optie dat je al een ticket voor Nederland hebt, maar als workaround kan je "Interrail globalpass" als korting toevoegen.

Resultaat is een gratis kaartje, zie onderstaand voorbeeld van vorig jaar (al reisde ik toen daadwerkelijk icm Interrail). Er staat dus niet op het kaartje welke korting je geselecteerd hebt…

 

Voor tweede klasse werkt dat niet, maar is reserveren via de ÖBB wel goedkoper. Dat kost namelijk maar 3 euro, dus bespaart je € 1,90 per rit. Als het goed is gaat dat wel gewoon via "nur sitzplatz reserveren", maar anders werkt de workaround ook.

Ik zou hierover een klacht indienen bij Rover en bij het Klachtenloket Openbaar Vervoer. 

Badge +3

Ik dacht dat een ICE ook een aantal wagons had met niet reserveerbare plaatsen?

Hallo Drieben24 en welkom bij de NS Community,

 

Ik heb navraag gedaan en hier is helaas (nog) geen regeling voor. Of deze gaat komen kan ik helaas ook niet aangeven.

Hallo Drieben24 en welkom bij de NS Community,

 

Ik heb navraag gedaan en hier is helaas (nog) geen regeling voor. Of deze gaat komen kan ik helaas ook niet aangeven.

Dat er geen regeling voor is, is echt ontzettend belachelijk. Het gaat hier om reizigers die elke maand vele honderden euro's betalen voor hun abonnementen. Dit zijn de reizigers van wie de NS het financieel moet hebben. De NS moet ze koesteren, niet wegpesten met dit soort onzin.

Dit topic is wel het duidelijkste bewijs dat de problemen bij de NS niet voortkomen uit een poging zoveel mogelijk geld te verdienen, maar dat de NS gewoon incompetent is. Er zit geen strategie achter, ze kunnen het niet.

Reputatie 7
Badge

Deze trein is toch onderdeel van de binnenlandse concessie werd hier pas geschreven. Dan kan NS wel in theorie hindernissen opwerpen maar in de praktijk mag men je dan niet weigeren. Gewoon instappen dus.

Een ander ‘soortgelijk spelletje’ speelt NS met binnenlandse reizigers in de IC Brussel tot Breda, waar het spel nog treuriger gespeeld wordt, aangezien het aantal ICD’s naar Breda juist verminderd is.

Reputatie 7
Badge +3

Het verplicht reserveren voor de IC Berlijn en de ICE International in de zomer is er om te voorkomen dat de treinen te vol worden met reizigers die zonder reservering instappen. Ook internationale reizigers die wel een ticket hebben (denk aan Interrail en Eurail) worden zonder reservering geweigerd.

Reputatie 7
Badge +2

Nouja geweigerd, het is niet zo dat er bij elke deur iemand op reserveringen staat te checken. Vorig jaar waren reserveringen in de ICE ook verplicht, maar niemand die ook maar iets gecontroleerd heeft tussen Düsseldorf en Utrecht hoor. Het was vooral iets wat afschrikwekkend gebruikt werd, vooral voor Interrailers aangezien je niet makkelijk via DB een losse reservering kon kopen.

Reputatie 7
Badge

kun je geen ticket boeken met 100% korting in Nederland én 100% korting in Duitsland?

EDIT: Zelf even geprobeerd op nsinternational.com, maar daar trapt de site niet in. Dan krijg je de melding dat het kopen van een los vervoersbewijs niet nodig is en kun je niet verder.

Zou NS hier dan ieder geval naar kunnen kijken? Dit lijkt me evident een bug nu dus wél een los vervoerbewijs nodig is om aan een reservering te komen.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de rechtstreekse treinen van NL naar D zijn tickets voor 0,00 met 100% korting in NL en D telefonisch te bestellen bij NS International. Deze zijn dan inclusief zitplaatsreservering.

Reputatie 7
Badge +1

Voor de rechtstreekse treinen van NL naar D zijn tickets voor 0,00 met 100% korting in NL en D telefonisch te bestellen bij NS International. Deze zijn dan inclusief zitplaatsreservering.

Als je de goede medewerker treft, zal dat zi wel lukken. Ik acht echter de kans groot dat je iemand aan de lijn krijgt die het niet snapt.

Dank voor het meedenken en alle reacties! Ik kan helaas deze vraag nog niet als beantwoord markeren, want de NS biedt nog geen regeling of antwoord waar ik helemaal tevreden mee ben:

Hallo Drieben24 en welkom bij de NS Community,

 

Ik heb navraag gedaan en hier is helaas (nog) geen regeling voor. Of deze gaat komen kan ik helaas ook niet aangeven.

 

Wel ben ik blij met een paar goede tips die ik heb gekregen:

(1) Zitplaats reserveren via de ÖBB (voor 3 euro i.p.v. 4,90 als je 2e klas reist zoals ik), en gratis als je 1e klas reist.

@Drieben24 Reis je 1e of 2e klas? Voor 1e klas kan je gratis reserveren via de ÖBB (www.oebb.at). Dat doe je door te kiezen voor een normaal ticket (niet "nur sitzplatz" kiezen) en in de eerste stap voor de optie "ermässigung hinzufügen" te kiezen. Er is daar geen optie dat je al een ticket voor Nederland hebt, maar als workaround kan je "Interrail globalpass" als korting toevoegen.

Resultaat is een gratis kaartje, zie onderstaand voorbeeld van vorig jaar (al reisde ik toen daadwerkelijk icm Interrail). Er staat dus niet op het kaartje welke korting je geselecteerd hebt…

 

Voor tweede klasse werkt dat niet, maar is reserveren via de ÖBB wel goedkoper. Dat kost namelijk maar 3 euro, dus bespaart je € 1,90 per rit. Als het goed is gaat dat wel gewoon via "nur sitzplatz reserveren", maar anders werkt de workaround ook.

 

(2) Proberen of het lukt telefonisch tickets te bestellen. Dat zou dan wel betekenen dat ik de NS meerdere dagen per week aan het bellen ben deze zomer… Of eventueel online als NS de `bug’ kan herstellen.

Voor de rechtstreekse treinen van NL naar D zijn tickets voor 0,00 met 100% korting in NL en D telefonisch te bestellen bij NS International. Deze zijn dan inclusief zitplaatsreservering.

 

kun je geen ticket boeken met 100% korting in Nederland én 100% korting in Duitsland?

EDIT: Zelf even geprobeerd op nsinternational.com, maar daar trapt de site niet in. Dan krijg je de melding dat het kopen van een los vervoersbewijs niet nodig is en kun je niet verder.

Zou NS hier dan ieder geval naar kunnen kijken? Dit lijkt me evident een bug nu dus wél een los vervoerbewijs nodig is om aan een reservering te komen.

 

(3) Geen reservering maken en hopen hierop niet gecontrolleerd te worden. Merk trouwens op dat de ICE speciale zitplaatsen heeft voor regelmatige reizigers met een BahnBonus status (die je automatisch krijgt bij de Bahncard 100). Deze gelden echter alleen in Duitsland en zijn in Nederland niet reserveerbaar (zover ik weet). 

Nouja geweigerd, het is niet zo dat er bij elke deur iemand op reserveringen staat te checken. Vorig jaar waren reserveringen in de ICE ook verplicht, maar niemand die ook maar iets gecontroleerd heeft tussen Düsseldorf en Utrecht hoor. Het was vooral iets wat afschrikwekkend gebruikt werd, vooral voor Interrailers aangezien je niet makkelijk via DB een losse reservering kon kopen.

 

Reputatie 3

Deze trein is toch onderdeel van de binnenlandse concessie werd hier pas geschreven. Dan kan NS wel in theorie hindernissen opwerpen maar in de praktijk mag men je dan niet weigeren. Gewoon instappen dus.

Een ander ‘soortgelijk spelletje’ speelt NS met binnenlandse reizigers in de IC Brussel tot Breda, waar het spel nog treuriger gespeeld wordt, aangezien het aantal ICD’s naar Breda juist verminderd is.

In de huidige dienstregeling valt de ICE en de IC Berlijn onder HRN concessie. Dit is vanaf de komende dienstregeling 2025 niet meer het geval. (De IC Brussel blijft wel onder de HRN concessie vallen). Ook wat de impact van het niet meer vallen van de ICE en de IC Berlijn onder de HRN concessie voor wat betreft afgekochte reisproducten is nog niet publiekelijk bekend. Blijven NS abonnementen korting bieden op de (Full-Flex) tickets? Wordt er een permanente reserveringsplicht ingesteld?

Reputatie 3

Hallo Drieben24 en welkom bij de NS Community,

 

Ik heb navraag gedaan en hier is helaas (nog) geen regeling voor. Of deze gaat komen kan ik helaas ook niet aangeven.

Dat er geen regeling voor is, is echt ontzettend belachelijk. Het gaat hier om reizigers die elke maand vele honderden euro's betalen voor hun abonnementen. Dit zijn de reizigers van wie de NS het financieel moet hebben. De NS moet ze koesteren, niet wegpesten met dit soort onzin.

Dit topic is wel het duidelijkste bewijs dat de problemen bij de NS niet voortkomen uit een poging zoveel mogelijk geld te verdienen, maar dat de NS gewoon incompetent is. Er zit geen strategie achter, ze kunnen het niet.

Met een eventuele incompetentie van NS International heeft dit weinig van doen, maar wel degelijk met het zo veel mogelijk geld verdienen.

De inkomsten van de abonnementen gaan niet direct naar NS International, maar via een afdracht van NS aan NS International voor het vervoer van reizigers met een NS abonnement. De inkomsten van de DB Bahncard gaan vanzelfsprekend in zijn geheel naar de DB en er vindt ook geen afdracht plaats van de DB aan NS International.

In de (vakantie)periodes met veel vraag (en weinig aanbod) is NS International abonnementhouders liever kwijt dan rijk omdat er met losse tickets veel meer geld te verdienen valt dan aan de afdracht van NS voor het vervoer van reizigers met een NS abonnement met een afgekocht reisrecht. In de periodes met weinig vraag genereren abonnementhouders wel weer wat extra inkomsten Dit geldt dan met name voor reizen binnen Nederland. De groep reizigers met zowel een NS abonnement (met een volledig afgekocht reisrecht) als een DB Bahncard 100 en voornamelijk internationale reizen maakt is namelijk te verwaarlozen.

Het onmogelijk maken van een gratis internationale reservering treft enkel een kleine groep reizigers, dat klopt. Maar juist die kleine groep is financieel ontzettend belangrijk. Daar had een regeling voor getroffen moeten worden.

 

Het zal mij overigens benieuwen of DB nu wel toestaat dat alle zitplaatsen worden gereserveerd. Normaal blijft er een fors aantal vrij. Zou er dan een leeg rijtuig rond rijden? Ik kan me niet goed voorstellen dat de DB de regels aanpast vanwege de NS.

Reputatie 3

@Jan Haverkamp

Dat die kleine groep reizigers financieel ontzettend belangrijk is klopt, maar dat geldt dan weer niet voor NS International. De inkomsten van de abonnementen gaan namelijk naar NS Reizigers en de DB; voor de afdracht van NS Reizigers aan NS International zijn de inkomsten van deze groep dan weer te verwaarlozen. Lang leve de verzuiling; elke afdeling is verantwoordelijk voor zijn eigen inkomsten en kijkt niet naar de consequenties van het beleid voor de inkomsten van de andere afdelingen of het bedrijf in zijn geheel, laat staan die van een ander bedrijf.

Reputatie 3

Nouja geweigerd, het is niet zo dat er bij elke deur iemand op reserveringen staat te checken. Vorig jaar waren reserveringen in de ICE ook verplicht, maar niemand die ook maar iets gecontroleerd heeft tussen Düsseldorf en Utrecht hoor. Het was vooral iets wat afschrikwekkend gebruikt werd, vooral voor Interrailers aangezien je niet makkelijk via DB een losse reservering kon kopen.

Losse reserveringen zijn inmiddels via de DB app te boeken (met de optie alleen zitplaatsreservering) voor de ICE. Voor de IC Berlijn dan weer niet.
 

kun je geen ticket boeken met 100% korting in Nederland én 100% korting in Duitsland?

EDIT: Zelf even geprobeerd op nsinternational.com, maar daar trapt de site niet in. Dan krijg je de melding dat het kopen van een los vervoersbewijs niet nodig is en kun je niet verder.

Zou NS hier dan ieder geval naar kunnen kijken? Dit lijkt me evident een bug nu dus wél een los vervoerbewijs nodig is om aan een reservering te komen.

Het verplicht reserveren voor de IC Berlijn en de ICE International in de zomer is er om te voorkomen dat de treinen te vol worden met reizigers die zonder reservering instappen. Ook internationale reizigers die wel een ticket hebben (denk aan Interrail en Eurail) worden zonder reservering geweigerd.

Het voorkomen van overvolle treinen is weliswaar een gewenst bijkomend voordeel, maar niet de belangrijkste reden voor het invoeren van een verplichte reservering voor de ICE en de IC Berlijn. De belangrijkste drijfveer voor de invoering is het creëren van schaarste; er zijn minder plaatsen beschikbaar omdat er geen staplaatsen zijn. Bij minder aanbod bij een gelijkblijvende of hogere vraag kun je hogere prijzen rekenen. Aan reizigers met een afgekocht reisrecht (Interrail, Eurail, maar dus ook aan reizigers met een combinatie van abonnementen van NS en DB) heb je die mogelijkheid simpelweg niet omdat de prijs en daarmee ook de afdracht vast staat (NS International verkoopt namelijk zelf geen abonnementen). Het is dus een bewuste keuze om ook voor deze groep een betaalde reservering te verlangen.

Interessant om te zien dat iemand mijn vraag als beantwoord heeft gemarkeerd. Voor mij is deze vraag echter nog niet naar tevredenheid beantwoord! 

Reputatie 7
Badge

Het is hier helaas gebruikelijk dat moderators hun eigen antwoord als het beste beantwoorden, ook als het nog aanvulling vraagt, de vraag überhaupt niet beantwoordt of zelfs onjuist is. Maar dat Erryt in ieder geval intern een vraag heeft gesteld is natuurlijk wel gunstig.

Ik zou hierover een klacht indienen bij Rover en bij het Klachtenloket Openbaar Vervoer. 

Dank voor deze tip! Dat lijkt me nu de volgende stap.

Het is hier helaas gebruikelijk dat moderators hun eigen antwoord als het beste beantwoorden, ook als het nog aanvulling vraagt, de vraag überhaupt niet beantwoordt of zelfs onjuist is. Maar dat Erryt in ieder geval intern een vraag heeft gesteld is natuurlijk wel gunstig.

Dat is zeker, waar! Ik hoop nog meer van Erryt NS te horen. 

 

Hallo Drieben24 en welkom bij de NS Community,

 

Ik heb navraag gedaan en hier is helaas (nog) geen regeling voor. Of deze gaat komen kan ik helaas ook niet aangeven.

 

Reputatie 7
Badge +1

@Drieben24 Reis je 1e of 2e klas? Voor 1e klas kan je gratis reserveren via de ÖBB (www.oebb.at). Dat doe je door te kiezen voor een normaal ticket (niet "nur sitzplatz" kiezen) en in de eerste stap voor de optie "ermässigung hinzufügen" te kiezen. Er is daar geen optie dat je al een ticket voor Nederland hebt, maar als workaround kan je "Interrail globalpass" als korting toevoegen.

Resultaat is een gratis kaartje, zie onderstaand voorbeeld van vorig jaar (al reisde ik toen daadwerkelijk icm Interrail).

Dit werkt sinds een paar maanden niet meer.

Reageer