Slechte ervaring gebruik interrailcard Europa

  • 29 April 2022
  • 20 reacties
  • 2654 Bekeken

Reputatie 2

 

ik wil  een bar slechte ervaring die mijn dochter met de Interrail kaart had en heeft (nu op vakantie in Spanje) meegeven.

 

1. Zij heeft een Europa-card gekocht, en gebruikte deze vanaf 17 april, met die bedoeling, om naar Spanje te reizen.

2. Zij kon niet de hele reis van tevoren boeken, omdat ’systemen’ niet op elkaar waren aangesloten. Ze diende in deeltrajecten te boeken.

3. De eerste etappe was naar Parijs, en dat ging al moeilijk (NS-trein naar Bxl, vandaar af met Thalys).

4. In Parijs aangekomen kon zij het traject per hogesnelheidstrein naar Barcelona voor 18 april niet boeken, ‘uitverkocht’, tot 21 april

5. Op 18 april kon zij nog wel een regulier ticket boeken naar Barcelona voor € 225, de trein vertrok halfleeg die dag naar Barcelona. De reden? Er wordt slechts  een beperkt aantal stoelen in een trein beschikbaar gesteld aan interrailers.

6. Zij heeft op die dag ….het vliegtuig genomen naar Malaga.

7. In Spanje twee korte reizen gemaakt per trein, vandaag, 28 april, vliegt zij terug van Malaga naar Amsterdam.

Een zeeeer teleurstellende ervaring, die bespaard had kunnen worden bij een juiste toelichting op het gekochte product.

 


20 reacties

Reputatie 7
Badge +1

genoeg geklaagd-staat allemaal al op community.eurail.com-daar wordt o.a. door ook hier trouwe poster rian zo ongeveer elke dag gewaarschouwd dat dus m.n. Spanje, gevolgd door de FRancia en Italia de slechtste landen zijn om een INterrail te gebruiken-tenzij je heel precies van de hoed en de rand weet.

En dan zijn er nog de voorheen ook nogal geliefde Balkanlanden waar momenteel amper nog een trein de grens over gaat en al die spannende rondreizen dus ook al niet goed mogelijk zijn zonder naar bus uit te wijken

Net als op dit forum: het wemelt van mensen die eerst de neus moeten stoten voor ze het leren.

NOOIT die zoetgevooisde PR-taal van die duurbetaalde ´influencers´ geloven-dat geldt net zo goed voor dit forum.
kon dochter het overigens zelf niet formuleren hier?

Reputatie 7
Badge +1

Op de Interrail-website is wel degelijk een en ander terug te vinden over de beperkte verkrijgbaarheid van TGV-reserveringen (met name op internationale verbindingen). Zie bv:
https://www.interrail.eu/en/plan-your-trip/reservations/reservations-france

Reputatie 7
Badge +3

Met zo weinig beschikbare plaatsen in de reserveringssystemen is de Interrail Global Pass nauwelijks interessant om naar Zuid-Europa te reizen. 

Geldt dit ook voor plaatsen in de 1e klas? Of heb je dan een grotere kans om redelijk kort voor vertrek nog een plaats te kunnen reserveren?

Reputatie 7
Badge +1

Met zo weinig beschikbare plaatsen in de reserveringssystemen is de Interrail Global Pass nauwelijks interessant om naar Zuid-Europa te reizen.

Alleen als je goed van tevoren plant. Maar dan kun je natuurlijk ook van vooruitboektarieven profiteren.

Geldt dit ook voor plaatsen in de 1e klas? Of heb je dan een grotere kans om redelijk kort voor vertrek nog een plaats te kunnen reserveren?

Ik zou het niet durven zeggen. In Spanje valt het doorgaans wel mee (ook in 2e klas) maar het zijn juist de internationale TGV's die zo weinig plaatsen hebben, die dan ook nog eens vrij duur zijn.

Reputatie 7

Interrail is een in theorie geweldig concept dat op deze manier in de praktijk van een lust een last wordt. Maar dat was allang bekend. Losse tickets voor deelprojecten ver vooruit goedkoop boeken: veel fijner.

Reputatie 7
Badge

Interrail is niet meer wat het was. In de 80er jaren heb ik vaak geinterraild en plaatsreserveringen en quota waren toen nog geen issue. Gewoon naar Athene en Lissabon gereist zonder ook maar iets te reserveren. Nu is dat ondenkbaar. Al die verplichte reserveringen zijn funest voor de spontane reisbeleving. 

Reputatie 5

In Frankrijk geldt voor de binnenlandse TGVs een supplement van €10 (beperkte beschikbaarheid), en anders €20 (altijd beschikbaar).

 

Dus als tip als je met Interrail naar Barcelona wilt: neem reguliere ICs uit NL via Belgie naar Lille Flandres (zonder toeslag), loop 5 minuten naar Lille Europe. Neem rechtstreekse TGV naar Perpignan (€10 of €20 toeslag). Slaap daar een nachtje. Neem lokale TER/regio trein via Cerbere en Port Bou naaf Barcelona Sants (kleine toeslag Spaanse deel).

 

Reputatie 7
Badge +1

IDus als tip als je met Interrail naar Barcelona wilt: neem reguliere ICs uit NL via Belgie naar Lille Flandres (zonder toeslag), loop 5 minuten naar Lille Europe. Neem rechtstreekse TGV naar Perpignan (€10 of €20 toeslag). Slaap daar een nachtje. Neem lokale TER/regio trein via Cerbere en Port Bou naaf Barcelona Sants (kleine toeslag Spaanse deel).

Van Portbou naar Barcelona is er geen toeslag of reservering nodig.

Met zo weinig beschikbare plaatsen in de reserveringssystemen is de Interrail Global Pass nauwelijks interessant om naar Zuid-Europa te reizen. 

Het kan wel alleen vaak niet of moeilijk met hogesnelheidstreinen. Als je van gewone treinen gebruik maakt lukt het prima. De lage prijs van Interrail is een probleem voor de exploitanten die logischerwijs liever niet hun peperdure trein met al te veel Interrailers willen vullen.

Wel is de informatievoorziening hierover onder de maat (te veel marketing blabla) te meer daar dit al jaren speelt.

Interrail is niet meer wat het was. In de 80er jaren heb ik vaak geinterraild en plaatsreserveringen en quota waren toen nog geen issue. Gewoon naar Athene en Lissabon gereist zonder ook maar iets te reserveren. 

Toen waren er nog nauwelijks hogesnelheidstreinen, De kaart werd toen gebruikt om met gewone boemels en sneltreinen wat van Europa te zien.  

Anno 2022 willen veel Interrailers alleen nog maar zo snel mogelijk per HSL van hoofdstad naar hoofdstad reizen.

Reputatie 7
Badge +1

Het kan wel alleen vaak niet of moeilijk met hogesnelheidstreinen. Als je van gewone treinen gebruik maakt lukt het prima.

Veel succes in Spanje dan...

De lage prijs van Interrail is een probleem voor de exploitanten die logischerwijs liever niet hun peperdure trein met weinig betalende Interrailers willen vullen.

“Lage prijs” is nogal relatief en hangt sterk af van wat voor pas je koopt. Als je niet zo veel reisdagen neemt, zijn ze per stuk niet per se goedkoop en moet je er al behoorlijke afstanden mee afleggen om die prijs er enigszins uit te halen. Verder is dat geen verklaring voor het grote verschil in prijs en beschikbaarheid tussen de reserveringen voor internationale TGV's en binnenlandse TGV's. Die rijden beide commercieel.

Reputatie 7

Anno 2022 willen veel Interrailers alleen nog maar zo snel mogelijk per HSL van hoofdstad naar hoofdstad reizen.

Dat klopt. Twee bekenden van me willen ook gaan Interrailen deze zomer, ipv vliegen naar Zuid-Europa en een auto huren, aangetrokken door de duurzaamheidstrend en iets voor het klimaat willen betekenen.

Zij willen echter niet teveel tijd verliezen en dus veel met snelle treinen reizen. Het gaat hen niet om de romantiek en het avontuur, maar om in zo weinig mogelijk tijd (je hebt maar beperkte vakantiedagen immers) zoveel mogelijk (en zo handig en goedkoop mogelijk!) in een rondreis van de zuidelijke steden in Spanje, Frankrijk en een deel van Italië zien. Met boemeltjes gaat dat alles nu eenmaal niet in zo'n relatief kort tijdsbestek.

Ik denk dat zij teveel tegelijk willen en verwachten. Dat merk ik wel vaker bij mensen die met de trein op vakantie gaan. De verwachtingen zijn hoog, in de praktijk raken ze teleurgesteld, zeker bij vertragingen/werkzaamheden etc en wordt treinreizen al snel weer afgeschreven. Zag ik van de week ook bij Generation Next op tv, reizen met de internationale nachttrein beviel toch niet zo als verwacht.

Reputatie 5

IDus als tip als je met Interrail naar Barcelona wilt: neem reguliere ICs uit NL via Belgie naar Lille Flandres (zonder toeslag), loop 5 minuten naar Lille Europe. Neem rechtstreekse TGV naar Perpignan (€10 of €20 toeslag). Slaap daar een nachtje. Neem lokale TER/regio trein via Cerbere en Port Bou naaf Barcelona Sants (kleine toeslag Spaanse deel).

Van Portbou naar Barcelona is er geen toeslag of reservering nodig.

Ik dacht dat de treinen tussen PortBou en Barcelona vallen onder de categorie Media Distancia, en een supplement van €4 vergen. De route over de hoge Pyreneeën, via La Tour De Carol, is toeslagvrij (Rodalies/Cercenias naar Barcelona).

Reputatie 7
Badge +1

Van Portbou naar Barcelona is er geen toeslag of reservering nodig.

Ik dacht dat de treinen tussen PortBou en Barcelona vallen onder de categorie Media Distancia, en een supplement van €4 vergen.

Dat dacht ik eerst ook maar tussen Portbou en Barcelona is dat niet nodig. Dat zou ook in de European Rail Timetable staan. RENFE zou die MD-treinen ook als onderdeel van de Rodalies beschouwen. Een aanwijzing daarvoor is dat er online geen kaartjes voor te koop zijn en dat de dienstregelingen daarvan niet met de rest van de wereld gedeeld zijn, net zoals de dienstregelingen van de Cercanías. Een typische RENFE-duidelijkheid...

Reputatie 7
Badge +3

Spanje (RENFE) is altijd al een vreemde eend geweest in de bijt. Toen ik in de jaren tachtig van de vorige eeuw met Interrail reisde waren er al veel treinen met toeslag en verplichte reservering. Vooral de Talgo's waren relatief erg duur.

Er waren toen wel meer alternatieven voor de toeslagtreinen dan nu.

Spanje (RENFE) is altijd al een vreemde eend geweest in de bijt. Toen ik in de jaren tachtig van de vorige eeuw met Interrail reisde waren er al veel treinen met toeslag en verplichte reservering. Vooral de Talgo's waren relatief erg duur.

Er waren toen wel meer alternatieven voor de toeslagtreinen dan nu.

Een probleem is ook dat regionale Spaanse treinen zonder verplichte reservering vaak niet in de internationale reisplanners ziten waardoor de indruk ontstaat dat er vrijwel uitsluitend treinen met verplichte reservering zouden rijden. Je moet echt de planner van de Renfe zelf gebruiken om ze te vinden. Ik vermoed dat achter deze strategie een verdienmodel schuil gaat.

Reputatie 7
Badge

Ik heb in 2014 een reis gemaakt met zo'n regionale trein van Port Bou naar Barcelona. Geloof me, in zo'n trein wil je echt niet de hele dag zitten 😁

IDus als tip als je met Interrail naar Barcelona wilt: neem reguliere ICs uit NL via Belgie naar Lille Flandres (zonder toeslag), loop 5 minuten naar Lille Europe. Neem rechtstreekse TGV naar Perpignan (€10 of €20 toeslag). Slaap daar een nachtje. Neem lokale TER/regio trein via Cerbere en Port Bou naaf Barcelona Sants (kleine toeslag Spaanse deel).

Van Portbou naar Barcelona is er geen toeslag of reservering nodig.

Ik dacht dat de treinen tussen PortBou en Barcelona vallen onder de categorie Media Distancia, en een supplement van €4 vergen. De route over de hoge Pyreneeën, via La Tour De Carol, is toeslagvrij (Rodalies/Cercenias naar Barcelona).

Er rijden een ook stuk of acht REGIONAL treinen per dag van Portbou naar Barcelona maar die staan niet in de meeste reisplanners. 

Reputatie 7
Badge +1

Een probleem is ook dat regionale Spaanse treinen zonder verplichte reservering vaak niet in de internationale reisplanners ziten waardoor de indruk ontstaat dat er vrijwel uitsluitend treinen met verplichte reservering zouden rijden. Je moet echt de planner van de Renfe zelf gebruiken om ze te vinden. Ik vermoed dat achter deze strategie een verdienmodel schuil gaat.

Het heeft RENFE onlangs behaagd een datalevering aan MERITS te doen dus op dit moment zitten er weer redelijk wat treinen in bv. de DB-planner. De cercanías/rodalies uiteraard niet en evenmin de regionale treinen Portbou - Barcelona of Latou-de-Carol - Barcelona die de RENFE bij de Rodalies vindt horen. Ook de FEVE-treinen ontbreken natuurlijk, alhoewel die nu ook bij de RENFE horen. Ook niet te ver in de toekomst; we moeten immers nog niet willen weten wat de dienstregeling in de zomer zal zijn.

RENFE heeft verder zowel regionale treinen zonder als met reservering en op sommige trajecten zijn er geen treinen zonder reservering. Uiteraard heeft de RENFE geen fatsoenlijke planner dus is het uitzoeken een crime.

Reputatie 7

Ook de FEVE-treinen ontbreken natuurlijk, alhoewel die nu ook bij de RENFE horen. Ook niet te ver in de toekomst; we moeten immers nog niet willen weten wat de dienstregeling in de zomer zal zijn.

RENFE heeft verder zowel regionale treinen zonder als met reservering en op sommige trajecten zijn er geen treinen zonder reservering. Uiteraard heeft de RENFE geen fatsoenlijke planner dus is het uitzoeken een crime.

Jaren geleden een treinrondreis door Noord- Spanje gemaakt. Ik was Zwitserland gewend en dat Spaanse spoor/ ov-systeem en de werking daarvan was toch wel een cultuurschok. Het leken allemaal eigen gebiedjes met eigen lokale belangen, die zich niet veel gelegen lieten liggen aan afstemming ( wat is dat?) met verbindingen naar andere regio's. Had ik niet verwacht in het moderne Spanje. Ik kon die FEVE-treintjes eerst nergens online vinden, na uren zoeken toen op een site ontdekt. Bleken achteraf de daar vermelde vertrektijden niet helemaal te kloppen. Verder uiterst summiere info. Toen ter plekke in één boemeltreintje gezeten ( wel leuke reis op zich) en later verder doorgereisd met comfortabele ALSA snelbus/touringcar omdat we anders die dag niet eens meer het overnachtingsadres zouden halen...... Toen later van Vigo met een slome intercity (1x daags) naar Porto gereisd - had ook heel wat voeten in de aarde.Dat verwarrende en incomplete/onduidelijke geldt trouwens in meer of mindere mate voor de spoorwereld heel Zuid - Europa vind ik. In Italië heb je ook lokale treinen die je niet in de planner van Trenitalia vindt. Daar had ik later na de Spaanse ervaring al rekening mee gehouden.

Reageer