Er komen nieuwe locomotieven die de hele rit naar Berlijn kunnen afleggen. Hierdoor hoeft er niet meer op de grens van locomotief gewisseld te worden wat tijdwinst oplevert. Daarnaast zal Almelo overgeslagen worden wat ook enkele minuten winst oplevert. Vertrektijden tussen Amsterdam en Deventer veranderen niet significant, behalve dat de trein voortaan op de hele uren gaat rijden i.p.v. op de oneven uren.
Het laatste nieuws wat hierover kan vinden is het artikel van ProRail (en verwante nieuwsartikelen) uit september 2022. Meer dan dit kan ik er niet over terugvinden. Ook qua dienstregeling is hier niet veel meer over bekend, dit is een onderdeel van de nieuwe dienstregeling voor 2024 die op 10 december van start gaat. Details over die nieuwe dienstregeling worden over het algemeen enkele maanden voor het moment gepubliceerd.
Klopt het dat de reistijd Amsterdam-Berlijn per eind 2023 ingekort gaat worden tot om en nabij de 5 uur 50? Is het bekend of dit dan al samen zal gaan met de inzet van nieuwe treinen of komen die, op de typische Duitse wijze, vertraagd?
Hoe dan ook. Goede zaak dat er eindelijk vaart in komt. Is er iets bekend over de dienstregeling, of de vertrektijden vanuit Amsterdam hetzelfde zullen blijven, of wat hebben de Duitsers hierover gecommuniceerd?
Dank
De ICNG had inmiddels ook al lang moeten rijden dus ik vraag mij echt af of dit een Duits probleem is. Ik denk dat om grote projecten er door heen te jagen er in het algemeen vaak van een veel te positieve tijdspanne wordt uitgegaan. Denk daarbij ook eens aan de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, maar ook de aanleg van de HSL.
Veel treinen lopen tussen Berlijn en Amsterdam vertraging op. Ik denk zelf niet dat dit met nieuwe treinen snel gaat verbeteren.
Vanaf December-2024
Datenbanksuche — Datenbank Fernverkehr https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/?zug_id=99990100044
Met de nieuwe ICE-L
Vanaf December-2023
Datenbanksuche — Datenbank Fernverkehr https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/?zug_id=99980100143
Met de vectron Locomotief
Vanaf December-2024
Datenbanksuche — Datenbank Fernverkehr https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/?zug_id=99990100044
Met de nieuwe ICE-L
Dat is niet van december 2024 maar van de nog verdere toekomst. Overigens zijn de tijden in Nederland op die site indicatief aangezien het om een Duitse conceptdienstregeling.
In December-2024 gaat onderstaande trein rijden. De eerste trein is net uit de fabriek.
https://pbs.twimg.com/media/FqPAVmSXsAEeRQQ.jpg:large
De FV34.b met een Vmax=250 km/u gaat voorlopig (verdere toekomst) nog niet rijden. Wacht nog op de ausbaustrecke tussen Hannover-Bielefeld. Na 2030!?
Om het helemaal compleet te maken:
Bij FV34.b wordt de reistijd Berlijn-Hengelo ongeveer 3:30.
Als de neubaustrecke Berlijn-Hannover en Hannover-Bielefeld klaar is met Vmax=300 kan Berlijn-Hengelo in 3:14 met een snelle ICE.
Amsterdam - Berlin eine halbe Stunde schneller › Neubaustrecke Bielefeld - Hannover und Schnellfahrstrecke Bielefeld - Hamm https://neubaustrecke-bielefeld-hannover.de/willkommen/verbindung-berlin-amsterdam/
Duitsland is er klaar voor. Nu Nederland nog.
In December-2024 gaat onderstaande trein rijden. De eerste trein is net uit de fabriek.
De trein gaat rijden ja, maar het is niet gezegd dat deze volgens de dienstregeling die jij plaatste gaat rijden, want dat is niet de dienstregeling van 2025 waar je naar linkte.
We zullen zien als het zover is.
Vreemd is wel dat de vervallen stop van de IC-Berlijn in Stendal wordt vervangen door een stop van een ICE.
Overigens krijgen de nieuwe treinen naar Berlijn bij DB defintief de naam ICE-L. Dat betekent vrijwel zeker dat ze in Nederland niet meer toeslagvrij zullen zijn, wat niet onlogisch is omdat ze fors minder capaciteit zullen hebben dan de huidige treinen.
@JanAlmelo In Nederland bestaan geen plannen voor een Ausbaustrecke laat staan een Neubaustrecke. Die reistijd van 4 uur van Amsterdam naar Berlijn gaan we niet meemaken.
Het zal met stapjes wat sneller gaan worden, te beginnen met een kwartier sneller door het komen te vervallen van de lokwissel in Bad Bentheim. Op een snellere reistijd dan 5u30m hoeven we in geen geval te rekenen.
Tja, het is wel eens sneller gelukt met een trein met toenmalige NS topman Roger van Boxtel (en @LisaNeves), maar daarvoor werden binnenlandse treinen geslachtofferd en werd er niet gestopt op veel stations.
Dus dan zouden reizigers uit Hengelo/Almelo/Deventer/Apeldoorn eerst naar Amersfoort moeten (of Amsterdam Zuid) om op te stappen voor retesnel naar Berlijn?
De rekensom is heel simpel. Je rijdt in 2 uur van Amsterdam naar Hengelo en vervolgens in 3u30 minuten van Hengelo naar Berlijn. Totaal 5u30m. En dan alleen wanneer alle projecten in Duitsland klaar zijn en dan moeten de treinen ook nog een keer 300km/u kunnen rijden op het Duitse net.
Een versnelling op het Nederlandse net is luchtfietserij. Daar is het te druk voor en de baanvaksnelheid te laag.
Nieuwe Hsl-lijn Hengelo-Apeldoorn bouwen van 56 km lang met Vmax=250 km/u.
Apeldoorn-Amersfoort versnellen tot Vmax=200 km/u. Niet zo moeilijk.
Daarna Amersfoort-Amsterdam versnellen.
Zou een reistijd kunnen opleveren van 1:15 min tussen Amsterdam-Hengelo.
Amsterdam-Berlijn wordt dan 4:30.
Nieuwe Hsl-lijn Hengelo-Apeldoorn bouwen van 56 km lang met Vmax=250 km/u.
Apeldoorn-Amersfoort versnellen tot Vmax=200 km/u. Niet zo moeilijk.
Daarna Amersfoort-Amsterdam versnellen.
Zou een reistijd kunnen opleveren van 1:15 min tussen Amsterdam-Hengelo.
Amsterdam-Berlijn wordt dan 4:30.
Je hebt een ruime fantasie. En dat alles voor 7 ritten per dag.
Treinen over nieuwe HSL: (per uur)
- Amsterdam-Berlijn
- Amsterdam-Hamburg(Kopenhagen)
- Enschede-Schiphol
- Enschede-Utecht- Den Haag
- 2x goederentrein (Hengelo-Zutphen-Arnhem)
- ( eventueel nieuwe rechtstreekse verbinding Enschede-Hengelo over deze nieuwe spoorlijn)
Nogmaals, dat gaan wij allemaal niet meemaken. Amsterdam-Hengelo zal tot in lengte van jaren niet sneller worden dan 2 uur.
Als er al iets versneld zou kunnen worden dan is het Utrecht-Arnhem. Dan wordt het sneller om van Amsterdam via Duisburg naar Berlijn te reizen.
Via Arnhem-Duisburg gaat de reistijd naar Berlijn rond de 5:00 worden. En een overstap!?
De rechtstreekse trein Amsterdam-Hamburg-Kopenhagen moet die volgens jouw ook via Arnhem of moet deze trein wel via Hengelo de grens over?
Utrecht-Arnhem is al lang van de baan voor de Berlijntrein. Duitsland heeft bij het Gnoe overleg aangegeven niet te veel goederentreinen via Hengelo te willen anders komt de versnelling van de Berlijntrein via Hengelo in gevaar.
Zo veel mogelijk goederentreinen moeten via de Betuweroute en Zevenaar-Oberhausen gaan rijden. De snelle personen treinen en goederen treinen zitten elkaar daar in de weg. DB Netze geeft aan dat op het traject Wezel-Oberhausen er maar plaatst is voor 110 goederentreinen per dag als er meer snelle Personen treinen komen.
De rechtstreekse trein Amsterdam-Hamburg-Kopenhagen moet die volgens jouw ook via Arnhem of moet deze trein wel via Hengelo de grens over?
Welke rechtstreekse trein Amsterdam-Kopenhagen?
@JanAlmelo Ik heb nergens iets gezegd over een voorkeursroute voor welke trein dan ook. Ik heb alleen aangegeven dat de door jou veronderstelde versnelling van het baanvak Amsterdam-Hengelo luchtfietserij is en dat je daarmee rekening moet houden bij je reistijdprognoses.
Ook op het baanvak Arnhem-Oberhausen zal het drukker worden met snelle reizigerstreinen. Daar is markt voor, zeker gezien de drukte in de ICE's. Per dag 7 rechtstreekse treinen tussen de Randstad en het Roergebied is gewoon te weinig. Een uurdienst van Amsterdam naar Keulen met materieel dat maximaal 200 km/u rijdt is een realistisch toekomstperspectief. Aangevuld met een rechtstreekse ICE naar Zwitserland.
De rekensom is heel simpel. Je rijdt in 2 uur van Amsterdam naar Hengelo en vervolgens in 3u30 minuten van Hengelo naar Berlijn. Totaal 5u30m. En dan alleen wanneer alle projecten in Duitsland klaar zijn en dan moeten de treinen ook nog een keer 300km/u kunnen rijden op het Duitse net.
Een versnelling op het Nederlandse net is luchtfietserij. Daar is het te druk voor en de baanvaksnelheid te laag.
De snelheid op het nederlandse blubbernet is inderdaad om te huilen! 130 per uur, een slakkengangetje. Niet meer van deze tijd! Voor wie regelmatig met de IC berlijn reist is geduld een schone zaak.
Imark
NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit https://www.treinreiziger.nl/ns-schrapt-plan-ic-keulen-geen-capaciteit/
Rechtstreekse trein Amsterdam-Kopenhagen:
TEE 49/TEE 50
https://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/Documents/E/concept-tee-2-
0.pdf?__blob=publicationFile