Ik moet vanavond naar Bielefeld toe, en zie dat er door beperkingen in de materieelinzet minder treinen rijden, en dat er vervangende bussen rijden. Ik moet een overstap halen in Bielefeld, maar die is midden in de nacht. Ik ben dus graag zo kort mogelijk daar en de kortste overstap is al 36 minuten, echter als er een bus rijdt ipv een trein zal ik eerder weg moeten. Mijn vraag is, is er iemand die ervaring heeft met deze lijn? Er staat nu op de site dat de storing tot ten minste 18:00 duurt, maar is de ervaring dat hij daarna weer zal rijden? En rijdt de laatste trein richting Duitsland vaak wel gewoon of valt deze ook erg vaak uit? Ik zit in dubio omdat ik het niet zo erg zie zitten om langer dan een uur op Bielefeld te moeten spenderen 's nachts. Er is helaas rondom het station ook niets open om die tijd. Bedankt!
Het vervelende is dat je nooit van te voren kan zeggen of in Duitsland treinen uitvallen. Het is nogal onbetrouwbaar en ik durf er geen voorspelling op los te laten. Tot 18.00 uur kan zomaar een uur later worden.
De stoptreinverbinding Hengelo - Bielefeld is een vrij problematisch lijntje. Ik heb in de geschiedenis van de storingen gekeken, maar er is niet echt een goed advies te geven aan de hand van eerdere verstoringen.
Meestal klopt de aangegeven eindtijd wel, soms gaan de treinen zelfs al eerder weer rijden. Maar er zijn ook storingen geweest waar de eindtijd een aantal keren is uitgesteld tot het eind van de dag.
Het overzicht van eerdere storingen kun je hier vinden: https://www.rijdendetreinen.nl/storingen?lines=&lines%5B%5D=174&reasons=&reasons%5B%5D=22&date_before=&date_after=
Op https://www.eurobahn.de/nl/ staat meer gedetailleerde informatie. In ieder geval valt er ook vanavond al zeker een trein uit.
Het probleem zit bij het Nederlandse personeel dat de dienst rijdt tussen Hengelo en Bad Bentheim. Vanaf Bad Bentheim rijdt er Duits personeel en rijden de treinen wel gewoon.
Het verstandigste is toch om een uur eerder te vertrekken. Rijdt de trein dan ben je een uur te vroeg in Bielefeld. Rijdt de trein niet dan kun je de vervangende bus nemen naar Bad Bentheim en daar de trein van een uur later halen. Gok in ieder geval niet op de laatste trein vanaf Hengelo.
Bedankt. Tamzin, dat is waar ik al bang voor was. Ik neem inderdaad maar een trein eerder, dan haal ik in elk geval de verbinding in Bielefeld. Dan maar bijna twee uur op een verlaten station 's nachts.. Maar dat is denk ik alsnog beter dan de trein helemaal missen. :)
Wordt dat nog wat met deze stoptrein... Zie de laatste tijd opnieuw ontzettend vaak, net als vorig jaar, dat de trein langere tijd gedurende dag (of de hele rest van de dag of ) niet rijdt wegens tekort aan personeel. Of hij rijdt véél minder. Nu ook alweer! Heerlen -Aken hetzelfde verhaal. Hoe kan je dan in vredesnaam een betrouwbare verbinding creëren en zorgen dat mensen voor de trein kiezen?
Wordt dat nog wat met deze stoptrein... Zie de laatste tijd opnieuw ontzettend vaak, net als vorig jaar, dat de trein langere tijd gedurende dag (of de hele rest van de dag of ) niet rijdt wegens tekort aan personeel. Of hij rijdt véél minder. Nu ook alweer! Heerlen -Aken hetzelfde verhaal. Hoe kan je dan in vredesnaam een betrouwbare verbinding creëren en zorgen dat mensen voor de trein kiezen?
Je kunt er helaas absoluut niet meer op rekenen bij die grensoverschrijdende regionale treinen naar Duitsland. Ook de RE Venlo-Mönchengladbach valt om de haverklap uit (of rijdt met veel vertraging). Extra problematisch is dat die lijnen normaal gesproken al max. 1x per uur rijden, dus als er 1 uitvalt, ben je meteen al weer een uur verder. Als ze heel frequent (1x per 10-15 minuten) zouden rijden, was het niet zo'n groot probleem als er eens een uitviel.
Als men wil dat er meer mensen met de trein gaan, moet er echt wel wat verbeteren aan de internationale verbindingen, maar ik zie het nog niet gebeuren.
Wordt dat nog wat met deze stoptrein... Zie de laatste tijd opnieuw ontzettend vaak, net als vorig jaar, dat de trein langere tijd gedurende dag (of de hele rest van de dag of ) niet rijdt wegens tekort aan personeel. Of hij rijdt véél minder. Nu ook alweer!
Het personeel voor het traject Hengelo-Bentheim wordt weliswaar geleverd door Keolis Overijssel maar wordt betaald door Eurobahn. Extra personeel in dienst nemen is niet mogelijk omdat Eurobahn op de rand van een faillissement staat doordat de grote loonsverhogingen van de laatste jaren destijds bij de aanbesteding niet waren ingecalculeerd. Het Land Nedersaksen kan niet bijspringen, die zitten zelf financieel klem door de invoering van het Deutschlandticket. Zodra zich iemand ziek meldt vallen daarom nu treinen uit. Tot het einde van de concessie zal dit waarschijnlijk zo blijven.
Heerlen -Aken hetzelfde verhaal. Hoe kan je dan in vredesnaam een betrouwbare verbinding creëren en zorgen dat mensen voor de trein kiezen?
Tussen Heerlen en Aachen levert DB regio de machinisten en helaas heeft DB regio een personeelstekort. Overigens valt de uitval de laatste tijd wel mee op dit traject
Recentelijk vallen juist wel veel treinen uit tussen Venlo en Mönchengladbach.
......Extra personeel in dienst nemen is niet mogelijk omdat Eurobahn op de rand van een faillissement staat doordat de grote loonsverhogingen van de laatste jaren destijds bij de aanbesteding niet waren ingecalculeerd....
Was al wat bang dat juist deze reden opgevoerd zou gaan worden.
Wordt dat nog wat met deze stoptrein...
Het personeel voor het traject Hengelo-Bentheim wordt weliswaar geleverd door Keolis Overijssel maar wordt betaald door Eurobahn. Extra personeel in dienst nemen is niet mogelijk omdat Eurobahn op de rand van een faillissement staat doordat de grote loonsverhogingen van de laatste jaren destijds bij de aanbesteding niet waren ingecalculeerd. Het Land Nedersaksen kan niet bijspringen, die zitten zelf financieel klem door de invoering van het Deutschlandticket. Zodra zich iemand ziek meldt vallen daarom nu treinen uit. Tot het einde van de concessie zal dit waarschijnlijk zo blijven.
Er vallen al jaren treinen uit. Ik vind in de krant oude nieuwsberichten vanaf 2018 waarin de uitval aan de kaak wordt gesteld. Dan is het weer de stroom, dan weer defecten, dan weer geen personeel, noem maar op. De trein naar Bielefeld had vanaf de start al problemen en die zijn nooit afdoende opgelost. Dat is in Twente algemeen bekend, mede daarom denk ik dat er ook zo weinig internationale reizigers zijn op deze lijn. De internationale reizigersaantallen op dit lijntje van/naar Hengelo liggen ook ver onder verwachting, namelijk zo'n 400 internationale reizigers per dag (mits de trein een keer de hele dag rijdt natuurlijk) waarvan een flink deel met Deutschlandticket. Er moet tot 2032 7,5 miljoen euro bijgelegd worden om te kunnen blijven rijden, lees ik. Dat is nou weggegooid geld. Ze kunnen beter gelijk stoppen met deze trein want zo voegt het weinig toe.
Dat terwijl de twee DB-lijnen vanuit Enschede naar Münster en Dortmund zeer succesvol zijn. Het contrast kan niet groter....
...
Dat is in Twente algemeen bekend, mede daarom denk ik dat er ook zo weinig internationale reizigers zijn op deze lijn. De internationale reizigersaantallen op dit lijntje van/naar Hengelo liggen ook ver onder verwachting, namelijk zo'n 400 internationale reizigers per dag (mits de trein een keer de hele dag rijdt natuurlijk) waarvan een flink deel met Deutschlandticket. Er moet tot 2032 7,5 miljoen euro bijgelegd worden om te kunnen blijven rijden, lees ik. Dat is nou weggegooid geld. Ze kunnen beter gelijk stoppen met deze trein want zo voegt het weinig toe.
Ik denk eerlijk gezegd dat er in principe niet zo'n markt is voor deze trein en zeker niet met vijfwagenstellen. Wat moeten Duitsers in Hengelo en wat moeten Nederlanders in Rheine? Dat is geen vergelijk met universiteitessteden als Enschede en Münster.
Dat de onbetrouwbaarheid zeker ook een rol speelt klopt maar zelfs met het dubbele aantal reizigers kom.je niet verder dan 25 man per rit ofwel 5 man per bak.
De treinen zijn veel te groot en dat maakt het samen met de extra grenskosten mijns inziens een veel te dure opzet. Het was beter geweest de trein uit Nordhorn door te trekken naar Hengelo met in Bentheim aansluiting van/naar Rheine.
Nu dreigt toch het scenario van de Maastricht-Brussel Express. Want ik wil nog wel eens zien hoe lang deze trein in zijn huidige vorm nog rijdt.
En vandaag tussen Arnhem en Emmerich door personeelstekort tot minstens 13.00 geen treinen van VIAS.
Volgens andere bronnen een communicatiestoring waardoor de Betuweroute er deels uit ligt (dus ook Zevenaar - Emmerich. De ICE rijdt ook om namelijk.
Storingsoorzaak is inmiddels ook gewijzigd naar "systeemstoring".
Erg vervelend voor de reiziger natuurlijk, personeelstekorten, vakantietijd, NORO virus en lijnen waarop maar weinig personeel bevoegd is vallen dan als eerste uit.
Het is meer dan vervelend. Meer dan: nou ja jammer, volgende keer beter. Je zal bijv. maar met de stoptrein Arnhem - Duisburg moeten om daar je overstap op een ICE te halen.
Het zorgt er allemaal voor dat mensen de trein gaan vermijden, wat uiteindelijk de situatie voor dit soort lijnen alleen maar verergert.
Erg vervelend voor de reiziger natuurlijk, personeelstekorten, vakantietijd, NORO virus en lijnen waarop maar weinig personeel bevoegd is vallen dan als eerste uit.
Er is dus geen personeelstekort op de genoemde lijn, dat was slechts de eerste onjuiste storingsoorzaak.
Werd wel als zodanig gecommuniceerd op de beeldschermen van Utrecht Centraal.
Volgens andere bronnen een communicatiestoring waardoor de Betuweroute er deels uit ligt (dus ook Zevenaar - Emmerich. De ICE rijdt ook om namelijk.
Storingsoorzaak is inmiddels ook gewijzigd naar "systeemstoring".
Off record. Ik zag hierdoor vanmorgen in Den Bosch toevallig de NightJet uit Zürich stoppen en die was flink druk. Vooral heel veel volk in de 9 zitrijtuigen van de SBB.
Erg vervelend voor de reiziger natuurlijk, personeelstekorten, vakantietijd, NORO virus en lijnen waarop maar weinig personeel bevoegd is vallen dan als eerste uit.
Er is dus geen personeelstekort op de genoemde lijn, dat was slechts de eerste onjuiste storingsoorzaak.
O, dacht dat het topic over Hengelo - Bielefeld ging, daarop was mijn reactie waarom juist dit soort verbindingen kwetsbaar zijn voor uitval.........
Werd wel als zodanig gecommuniceerd op de beeldschermen van Utrecht Centraal.
Het stond ook eerst zo in de verstoringen zag ik, maar is later gecorrigeerd naar systeemstoring.
Dat de onbetrouwbaarheid zeker ook een rol speelt klopt maar zelfs met het dubbele aantal reizigers kom.je niet verder dan 25 man per rit ofwel 5 man per bak.
De treinen zijn veel te groot en dat maakt het samen met de extra grenskosten mijns inziens een veel te dure opzet. Het was beter geweest de trein uit Nordhorn door te trekken naar Hengelo met in Bentheim aansluiting van/naar Rheine.
Nu dreigt toch het scenario van de Maastricht-Brussel Express. Want ik wil nog wel eens zien hoe lang deze trein in zijn huidige vorm nog rijdt.
Moest ineens aan deze denken (off-topic) https://www.youtube.com/watch?v=0eb8LTjxCog
Mijn ervaring is dat die treinen vooral tussen Oldenzaal en Bad Bentheim nauwelijks reizigers vervoeren.
Mijn ervaring is dat die treinen vooral tussen Oldenzaal en Bad Bentheim nauwelijks reizigers vervoeren.
Ook mijn ervaring. Oldenzaal - Bad Bentheim is een fietsafstandje. Verder rijden veel mensen van Oldenzaal en Enschede naar Bad Bentheim per auto en stappen dan daar op de trein, vele met Deutschlandticket.
Buiten deze twee aspecten om, staat de hoge uitval van de trein ook alom bekend en dan is per fiets of auto de grens over al helemaal het eerste waar men aan denkt.
Mijn ervaring is dat die treinen vooral tussen Oldenzaal en Bad Bentheim nauwelijks reizigers vervoeren.
Binnen Duitsland heb je natuurlijk gewoon dagelijks vervoer van forensen, studenten, scholieren, etc, die mis je in het internationale vervoer. Dit soort kleine grensverkeer moet het meestal toch vooral hebben van dagjesmensen of mensen die over de grens gaan shoppen. Hengelo is in dat verband (in tegenstelling tot Enschede) echter totaal niet interessant.
Tussen Hengelo en Oldenzaal is er weliswaar ook nog wat lokaal vervoer maar die mensen zouden anders met BlauwNet gaan.
Het lijkt er op dat deze verbinding vooral een politieke wens was (wellicht mede ingegeven door het succes van Enschede-Gronau) en dat men zich onvoldoende heeft afgevraagd of er wel een markt voor is. De eerder mislukte Grensland Expresss van Syntus had toch een waarschuwing moeten zijn.
Ook mijn ervaring. Oldenzaal - Bad Bentheim is een fietsafstandje.
Het is nog altijd 20 km, voor dagje heen en terug is het dus wel 40 km fietsen.
Verder rijden veel mensen van Oldenzaal en Enschede naar Bad Bentheim per auto en stappen dan daar op de trein, vele met Deutschlandticket.
Het Deutschlandticket is geldig tot Hengelo dus waarom dan fietsen of autorijden naar Bentheim? Voor de IC Berlijn is het wat anders, daar kan het financieel nogal schelen als je in Bentheim opstapt in plaats van in Hengelo.
Tja wat is 20km op de fiets hé... een eitje!
Zou een leuk advies zijn die ik wel een keer van NS zal verwachten "Tja, er rijden geen vervangende bussen dus ik raad u aan om maar gewoon de fiets te pakken, het is toch máár 20km, lekker goedkoop dus ."
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.