Skip to main content

Ik moet vanavond naar Bielefeld toe, en zie dat er door beperkingen in de materieelinzet minder treinen rijden, en dat er vervangende bussen rijden. Ik moet een overstap halen in Bielefeld, maar die is midden in de nacht. Ik ben dus graag zo kort mogelijk daar en de kortste overstap is al 36 minuten, echter als er een bus rijdt ipv een trein zal ik eerder weg moeten. Mijn vraag is, is er iemand die ervaring heeft met deze lijn? Er staat nu op de site dat de storing tot ten minste 18:00 duurt, maar is de ervaring dat hij daarna weer zal rijden? En rijdt de laatste trein richting Duitsland vaak wel gewoon of valt deze ook erg vaak uit? Ik zit in dubio omdat ik het niet zo erg zie zitten om langer dan een uur op Bielefeld te moeten spenderen 's nachts. Er is helaas rondom het station ook niets open om die tijd. Bedankt! 

Ook mijn ervaring. Oldenzaal - Bad Bentheim is een fietsafstandje.

Het is nog altijd 20 km, voor dagje heen en terug is het dus wel 40 km fietsen.

 

Verder rijden veel mensen van Oldenzaal en Enschede naar Bad Bentheim per auto en stappen dan daar op de trein, vele met Deutschlandticket.

Het Deutschlandticket is geldig tot Hengelo dus waarom dan fietsen of autorijden naar Bentheim? Voor de IC Berlijn is het wat anders, daar kan het financieel nogal schelen als je in Bentheim opstapt in plaats van in Hengelo.

Ja, de afstand had ik wat te optimistisch ingeschat. 

Vanuit Enschede is het veel sneller om met de auto naar Bentheim te gaan, dan de omweg via Hengelo. Dat zal inderdaad ook met name financieel met de Berlijntrein te maken hebben.

Verder is (was?) parkeren bij station Bad Bentheim altijd gratis. Daar zie je dan ook veel auto's met Nederlandse kentekens staan. 

 


 ......Extra personeel in dienst nemen is niet mogelijk omdat Eurobahn op de rand van een faillissement staat doordat de grote loonsverhogingen van de laatste jaren destijds bij de aanbesteding niet waren ingecalculeerd....

 

@Tamzin (en Eurobahn blijkbaar ook) denken nog steeds dat personeel voor weinig wil werken en snapt niets van loonsverhogingen. En het mooie in een gebied met meerdere vervoerders, dan stap je gewoon over naar een andere vervoerder. 

Kennelijk snap jij nog steeds niet dat je geen personeel kunt aannemen als je geen geld hebt om dat eind van de maand te kunnen betalen. Een cafe of restaurant dat de zoveelste verhoging van het minimumloon niet kan betalen rest uiteindelijk ook weinig anders dan te bezuinigen, de prijzen te verhogen, de deuren te sluiten of failliet te gaan.

Eurobahn heeft volgens Duitse media op dit moment domweg geen geld meer. In het contract met de overheid is afgesproken dat de hoeveelheid geld die de overheid Eurobahn betaalt voor zijn diensten jaarlijks wordt verhoogd met de algemene inflatie. Omdat de lonen bij Eurobahn de laatste jaren veel meer gestegen zijn dan de algemene inflatie geven ze nu systematisch meer uit dan er binnenkomt en als je dan geen eigen reserves hebt houd je dat niet lang vol. De tarieven verhogen kunnen ze niet want ze zitten vast aan het Deutschlandticket.

DB heeft overigens soortgelijke problemen. Die hebben daarom eerst Arriva verkocht en nu Schenker. Met de opbrengst daarvan zingen ze het weer een tijdje uit. En Abellio is gewoon al eerder financieel ten onder gegaan.


Misschien moeten ze eens bezuiningen op de lonen van die hoge machten in de bedrijven, wedden dat er dan opeens een hoop geld beschikbaar komt 🙄.

Je doet nu net alsof de werknemers de boosdoeners zijn, terwijl het (bijna) nooit de schuld kan zijn van de werknemer.


DB heeft overigens hetzelfde probleem. Die hebben daarom eerst Arriva verkocht en nu Schenker. Met de opbrengst daarvan zingen ze het weer een tijdje uit. 

Uitstel van executie.... tot ergens toch een oplossing uit een hoed getoverd wordt?

Overigens rijdt Hengelo - Bad Bentheim ook vanavond alweer niet. Personeelstekort, zegt de app. Maar de trein rijdt wél vanaf Bentheim naar Bielefeld en alle tussenliggende stations, zie ik in DB Navigator. Dat is anders ook vaak het geval. Dus als je daar vanuit Nederland naartoe wilt.... in Bentheim opstappen.


Misschien moeten ze eens bezuiningen op de lonen van die hoge machten in de bedrijven, wedden dat er dan opeens een hoop geld beschikbaar komt 🙄.

De laatste jaren is er bij Eurobahn al tot op het bot bezuinigd op de andere kosten. Maar ook een directeur, een werkplaatsbaas, een personeelschef of een vervoersplanner gaan natuurlijk niet zelf tegen het minimumloon werken enkel omdat de machinisten enorme loonsverhogingen eisen. Zo zit de wereld niet in elkaar 

Daarnaast is een OV-bedrijf van nature een hele platte organisatie. Heel veel machinisten of chauffeurs en procentueel weinig overheid. En dan zet jouw idee sowieso weinig zoden aan de dijk. Het is een beetje hetzelfde als denken dat je in een ziekenhuis met 2500 man personeel de lonen flink kunt kunt verhogen als je het salaris van de drie directeuren halveert. 


DB heeft overigens hetzelfde probleem. Die hebben daarom eerst Arriva verkocht en nu Schenker. Met de opbrengst daarvan zingen ze het weer een tijdje uit. 

Uitstel van executie.... tot ergens toch een oplossing uit een hoed getoverd wordt?

Veel deelstaten brainstormen momenteel over een inkrimping van de treindiensten om de klappen op te kunnen vangen als er vervoerders failliet gaan.

Ook wordt er met Berlijn gepraat over een forse verhoging van het Deutschlandticket om zo aan extra inkomsten te komen. Alleen blijkt uit allerlei onderzoeken dat veel gebruikers dan toedeloe tegen het OV zeggen.

 

Overigens rijdt Hengelo - Bad Bentheim ook vanavond alweer niet. Personeelstekort, zegt de app. Maar de trein rijdt wél vanaf Bentheim naar Bielefeld en alle tussenliggende stations, zie ik in DB Navigator. Dat is anders ook vaak het geval. 

Het personeel voor het grensstuk wordt door Keolis in Nederland geleverd. Keolis is bereid om meer reserve personeel aan te houden maar alleen als Eurobahn dat betaalt. Eurobahn is op zijn beurt boos over het hoge ziekteverzuim bij Keolis Nederland.

Een ander probleem zijn de langdurige werkzaamheden tussen Rheine en Osnabrück waardoor de treinen uit Bielefeld vaak grote vertragingen oplopen. Dan raakt het pendelschena van de Keolis machinist tussen Bentheim en Hengelo in de war en valt er een slag Bentheim-Hengelo uit om weer om schema te komen. 


Dan raakt het pendelschena van de Keolis machinist tussen Bentheim en Hengelo in de war en valt er een slag Bentheim-Hengelo uit om weer om schema te komen. 

Dat pendelschema is er alleen niet. De Nederlandse machinisten rijden namelijk door tot Rheine.


Veel deelstaten brainstormen momenteel over een inkrimping van de treindiensten om de klappen op te kunnen vangen als er vervoerders failliet gaan.

Ook wordt er met Berlijn gepraat over een forse verhoging van het Deutschlandticket om zo aan extra inkomsten te komen. Alleen blijkt uit allerlei onderzoeken dat veel gebruikers dan toedeloe tegen het OV zeggen.

Het personeel voor het grensstuk wordt door Keolis in Nederland geleverd. Keolis is bereid om meer reserve personeel aan te houden maar alleen als Eurobahn dat betaalt. Eurobahn is op zijn beurt boos over het hoge ziekteverzuim bij Keolis Nederland.

Een ander probleem zijn de langdurige werkzaamheden tussen Rheine en Osnabrück waardoor de treinen uit Bielefeld vaak grote vertragingen oplopen. 

Pfff…. wat een problemen voor deze trein. Ondertussen blijven de reizigers die nog wel met deze trein willen, nog heel lang het nakijken houden. Triest allemaal dat dat zo gaat. En kostbaar voor de provincie Overijssel, want die betaalt 1.6 miljoen per jaar voor deze lijn, las ik. En dat is inmiddels veel te weinig gebleken om de lijn in stand te houden.


En ook vandaag weer veel uitval. Nu vanwege "beperkingen in de materieelinzet". Tot 15.00 uur staat er. Geloof je het nog?


En ook vandaag weer veel uitval. Nu vanwege "beperkingen in de materieelinzet". Tot 15.00 uur staat er. Geloof je het nog?

Enkele treinen uit Bielefeld hadden vanmorgen vertragingen van meer dan een halfuur vermoedelijk vanwege de bouwellende tussen Osnabrück en Rheine. En dan wordt de slag Bentheim-Hengelo geschrapt zodat er weer op tijd naar Bielefeld vertrokken kan worden.


Interessant bericht in dit verband.

https://www.gelderlander.nl/zevenaar/treinuitval-tussen-arnhem-en-dusseldorf-door-corona~a2ed8ed0/


Overigens rijdt Hengelo - Bad Bentheim ook vanavond alweer niet. Personeelstekort, zegt de app. Maar de trein rijdt wél vanaf Bentheim naar Bielefeld en alle tussenliggende stations, zie ik in DB Navigator. Dat is anders ook vaak het geval. Dus als je daar vanuit Nederland naartoe wilt.... in Bentheim opstappen.

 

Volgens ZugInfo.nrw en Somda ligt het probleem niet altijd aan personeelstekorten. Meerdere keren (inclusief vandaag) heb ik gelezen dat een of meer treinstellen die geschikt zijn om naar Nederland te rijden, defect aan de kant staan. Niet iedere FLIRT van Eurobahn mag of kan binnen Nederland rijden en hierdoor wordt een trein soms in Bentheim opgeheven.

Vorige week heb ik zelf nog meegemaakt dat mijn trein naar Nederland vroegtijdig werd opgeheven omdat hij met +25 minuten vertraging in Bad Bentheim aankwam. Door niet door te rijden naar Hengelo (18 minuten heen, keertijd, en 18 minuten terug) wist de machinist op die manier meteen meer dan een half uur vertraging weg te toveren voor de terugrit naar Bielefeld, ten koste van de reizigers van/naar Nederland. Omdat de trein van een uur later ook een kwartier te laat binnenkwam, resulteerde dit voor mij in een vertraging van 1 uur en 15 minuten op een traject waar je normaal minder dan 20 minuten (27 minuten met de auto) over doet. Soms heb je geluk en wordt de trein ‘pas’ in Oldenzaal opgeheven.

(Als ik me niet vergis, dacht ik ooit via @Tamzin gelezen te hebben dat dit te maken heeft met de hoge boetes die de Duitse deelstaten rekenen voor te hoge vertragingen?) 

 

Al met al zijn deze stoptrein en de RE13 Venlo - Hamm (toevallig ook van Eurobahn) voor mij de meest onbetrouwbare lijnen binnen Nederland. Ook al zijn dagtickets tegen dumpprijzen te krijgen (Deutschlandticket, Niedersachsentarif, EUregioticket, Länder-Tickets, etc.), zorgt de constante onzekerheid ervoor dat het voor veel dagjesreizigers lastig wordt gemaakt om de auto te laten staan.


Vervelend dat personeel van vervoerder VIAS getroffen is door Corona. Ook het NORO virus zorgt voor vele zieken op het moment. 

En de reageerder onder het AD artikel geeft bijna  vanzelfsprekend NS de schuld van deze ellende bij deze Duitse vervoerder, tsja......

Beterschap voor het getroffen personeel.


​​Al met al zijn deze stoptrein en de RE13 Venlo - Hamm (toevallig ook van Eurobahn) voor mij de meest onbetrouwbare lijnen binnen Nederland. Ook al zijn dagtickets tegen dumpprijzen te krijgen (Deutschlandticket, Niedersachsentarif, EUregioticket, Länder-Tickets, etc.), zorgt de constante onzekerheid ervoor dat het voor veel dagjesreizigers lastig wordt gemaakt om de auto te laten staan.

Precies de vinger op de zere plek. Al is de prijs nog zo goedkoop, je wilt wel betrouwbaarheid en geen flinke kans dat je dag wordt verpest of met enkele uren en veel wachten wordt ingekort.


Mensen, Bielefeld bestaat helemaal niet 🤭  (#bielefeldverschwörung)


Mensen, Bielefeld bestaat helemaal niet 🤭  (#bielefeldverschwörung)

Oetker City. Verder een weinig boeiende stad.


Reageer