beantwoord

Treinreis naar Italie

  • 6 July 2022
  • 7 reacties
  • 420 Bekeken

Hi allemaal!

Een vriendin en ik willen graag naar Italie reizen op 14/15 augustus heen en op 20/21 augustus terug. We hebben een hotel in Bologna gerederveerd.

Wij zijn op het moment nog op zoek naar treintickets en denken erover een interail pas voor 1 maand te kopen. Maar dachten misschien dat er hier nog wel meer avontuurlijke reizigers zijn die dit al hebben gedaan en hun tips met ons kunnen delen?

Greencitytrip is geen optie, zij reizen die periode niet naar Italie.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hannah & Maureen

icon

Beste antwoord door umbusko 6 July 2022, 21:58

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge

Waar in Italie willen jullie heen? 

We hebben een hotel in Bologna gereserveerd.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind dat jullie wel heel snel heen en weer gaan. Ik ben zelf in mijn jeugdjaren wel eens in een week heen en weer naar Florence geweest, maar toen nog in een slaapcabine en zelfs toen was ik gebroken op de terugweg.

Denk ook even aan de temperaturen in Italië op dat moment. Met 36 graden is het ook minder in Rome.

Reputatie 7
Badge +1

Een INterrail heeft pas waarde als je daarnaast ook nog flink wat andere trips denkt te maken-bovendien zit je dan met vaak zeer moeilijk te vinden noodzaak om plaatsen te reserveren-dat kost ook weer extra.

Je meldt niet of je met dagtrein of snachts wilt en ook al niet of er stops onderweg gepland zijn. Of het vooral goedkoop moet of best wat mag kosten voor meer gemak. In principe heb je de keuze via Basel- Zwisterland of via MÜnchen-Oostenrijk/Innsbruck.

beter forum voor specifiek vragen is community.eurail.com , helemaal gericht op mensen met pas en zeer onervaren. Alle beginnersvragen zijn er al zeer vaak behandeld. Begin zelf gewoon eens met wat spelen met reisplanners hoe de reis eruitziet- beste is dan bahn.com van de DB=duitse spoorwgn

Reputatie 7
Badge

Bologna dus. Is toch te doen in een paar dagen? Dus aankomst 15 augustus en vertrek 20 augustus. Jullie zouden bijv. een nachttrein naar Basel kunnen nemen en vervolgens via Milaan naar Bologna. Bedenk wel dat plaats-reservering verplicht is in veel treinen. 

Reputatie 5

Zonder het vertrekstation te weten is het lastig advies geven, dus ik houd maar even Amsterdam Centraal aan. In principe is Bologna in één dag bereikbaar, via Frankrijk (o.a. via Parijs - Turijn - Verona of via Parijs - Milaan) of via Zwitserland (o.a. via Keulen - Zürich - Milaan). Dat duurt dan een uur of 15, 16 en er mag onderweg niets misgaan. Zeker als je nog niet vaak internationaal per trein gereisd hebt, zou ik dat niet aanraden.

Een wat gemakkelijkere verbinding is die via Oostenrijk, via München en Innsbruck. Overdag haal je dat niet, maar met de nightjet Amsterdam-München-Innsbruck (nj 421) en de rechtstreekse Eurocity München-Innsbruck-Bologna (EC 81) doe je het in een nacht en een halve dag. Je vertrekt dan uit Amsterdam om 19:00 uur, in Innsbruck heb je een korte overstap van 10 minuten (09:14/09:24) en je bereikt Bologna om 14:10 uur. De trein naar Bologna rijdt vanaf München achter de nightjet aan en zou je bij een kleine vertraging dus nog wel moeten halen. Bij een grotere vertraging ben je dan aangewezen op de volgende Eurocity 2 uur later, de EC 83 naar Rimini. Deze stopt ook in Bologna en komt aan om 16:19 uur.

Andersom werkt het op een vergelijkbare manier. Zelf zou ik dan kiezen voor een iets eerdere trein tot aan Innsbruck of München (zodat je niet in de stress zit vanwege een korte overstap) en daar pauzeren om wat te eten. Bijvoorbeeld met de EC 84 (Bologna 11:52, Innsbruck 16:40, München 18:27) en de nighjet 420 (Innsbruck 20:44, München 22:50, Amsterdam 10:14). De nightjet is berucht om zijn vertragingen, maar als je je erop instelt dat je een paar uur later aan zou kunnen komen is dat niet zo erg.

Dat gezegd hebbende, kun je de reis ook in tweeën opdelen en een overnachting tussendoor boeken. Je kunt bijvoorbeeld op dag 1 naar een plek in Zwitserland reizen (Chur bijvoorbeeld, of een plek in de buurt), en op dag 2 via de Berninabahn en Milaan naar Bologna. En zo zijn er nog wel meer plaatsen in Frankrijk, Zwitserland of Oostenrijk te verzinnen. Of een combinatie van de twee: heen met een extra overnachting, terug met de nightjet.

En dan je vraag: of een Interrailpas voordelig is, hangt er maar net van af wat je plannen zijn en welke prijzen je nog kunt vinden voor losse kaartjes. Voor nachttreinen en hogesnelheidstreinen heb je bij Interrail meestal nog een toeslag nodig (die best prijzig kan zijn), dus daar moet je wel rekening mee houden, maar ik vermoed dat een Interrail er wel uit kan.

Reputatie 5

Bologna kan je ook in een dag bereiken, dus zonder nachttrein. Kijk even op www.bahn.com voor verbindingen. Bv. om 06.38 met de eerste ICE vanaf Amsterdam Centraal, dan op zijn vroegst om 20.24 in Bologna.

 

Ik zou dan wat meer ruimte inbouwen, om evt. vertragingen op te vangen. Tot aan Milaan is het een combinatie van treinen van NS/DB en SBB. In Italië gaan veel hogesnelheidstreinen van Milaan naar Bologna, ook nog ‘s avonds, zowel van TrenItalia (www.trenitalia.com) (Interrail met toeslag) of private operator Italo (https://www.italotreno.it/en) (Interrail niet geldig).

Doorgaans zijn losse kaartjes goedkoper dan Interrail, zeker voor een reis heen en weer naar één stad. Wellicht nu niet meer in het hoogseizoen (goedkoopste kaartjes uitverkocht).

 

Reageer