beantwoord

Treinrit met fiets van Maastricht (NL) naar Leuven (België)


Beste, 

Ik zou graag op maandag 31 augustus willen reizen van Maastricht tot Leuven en dit met mijn fiets.

Ik heb mijn fiets proberen te registreren maar dit is niet gelukt gezien Leuven geen optie was in de routeplanner.

Ik zou de trein nemen voor 16u.

Is het voldoende als ik een fietspas koop?

Kan ik zo met een gerust hart op fietstocht vertrekken en de trein in Maastricht met mijn fiets nemen?

 

Alvast bedankt!

Floris

icon

Beste antwoord door iMark 6 August 2020, 11:11

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U bespaart zich zelf veel gedoe en ook geld als u vanaf Visé reist. Een Belgisch fietskaartje volstaat dan. 

 

De trein van Maastricht naar België ligt er uit, dus de verbinding is er niet. 

 

 

U bespaart zich zelf veel gedoe en ook geld als u vanaf Visé reist. Een Belgisch fietskaartje volstaat dan. 

 

De trein van Maastricht naar Belgie ligt er uit, dus de verbinding is er niet. 

 

 

Super, merci voor deze handige tip! 

Welkom bij de Community, Flokkerd!

Thom, je gaat als een speer! Fijne tip :grinning:

 

Reputatie 7
Badge +1

Er klopt iets niet helemaal aan de post van Thom​​​​​​.

De werkzaamheden tussen Herstal en Luik-Guillemins zijn van 4 juli t/m 30 augustus. En tussen Liers en Luik-Guillemins van 15 t/m 30 augustus. TS wilt op 31 augustus met de trein naar Leuven, dus de werkzaamheden zijn dan al afgerond.

Overigens kan ik nergens vinden dat de trein niet vanaf Maastricht vertrekt. Wel dat de lijn tijdens de werkzaamheden ingekort is tot aan Luik-Guillemins.

 

Een fiets supplement (NMBS) mag ook vanaf Maastricht gebruikt worden. Deze zijn online te koop op de website van de NMBS, bij de automaten van de NMBS op bijvoorbeeld Maastricht of aan het loket. Tot en met 31 december is het meenemen van een fiets gratis bij de NMBS, maar je dient wel een fiets supplement aan te schaffen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik raad aan om de pagina https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/bike-ticket te raadplegen. Tot en met 31 december 2020 is het meenemen van een fiets gratis bij de NMBS. Wel moet een gratis fietssupplement besteld worden. Dat kan via de website. Dit gratis fietssupplement is ook te koop vanaf Maastricht.

Ga naar de pagina https://www.belgiantrain.be/nl/search en kies het vertrek- en eindstation van de reis, de reisklasse, enkele reis en de reisdatum. Kies vervolgens onderaan de pagina “toon meer tickets” en je kunt het fietssupplement kiezen. Ik heb het gratis fietssupplement in mijn winkelmandje:

Handig in dit verband is dat Maastricht als een binnenlands tariefpunt van de NMBS wordt gezien en er dus binnenlandse aanbiedingen zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Het klopt wel wat Imark hierboven schrijft, dat je vanaf Mstr , en Roosendaal, aan BE-Tarief, MET kleine verhoging, kan reizen, maar op de site van de nmbs moet je dan een aparte categorie kiezen, niet buitenland en ook niet binnenland algemeen, maar er staat dan wel die steden op, en ook Aken. Als je dat niet weet of doet kan je in eindeloze onoplosbare loops terechtkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Niet moeilijker maken dan het is. Het ging hier om een vraag over het meenemen van een fiets. Wanneer je de instructies volgt zoals in mijn vorige bijdrage dan kun je gratis een fietssupplement vanaf Maastricht bestellen.

Reputatie 7
Badge +4

Het is een mooie tip van @iMark, het was me niet bekend. Als @Flokkerd ook nog eens jonger dan 26 is, reist hij voor €6,60 naar Leuven met de fiets als hij een Go-pass 1 heeft. Altijd de reisplanner raadplegen, dat wel.

Reputatie 7
Badge +3

Wisten jullie trouwens dat een vouwfiets in België plooifiets heet?

Hier nog wat NMBS-logica: 

Zie: https://cdn.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/productfiches/nl/fiets-supplement-20200718.ashx?_ga=2.267869451.443085797.1596723160-1636078759.1596723160

Met andere woorden: je stapt met je fiets zonder supplement de trein in en vraagt aan de treinbegeleider of hij je zonder het in rekening brengen van het Boordtarief een gratis supplement verkoopt.

Hetgeen dan weer in totale tegenspraak is met de volgende tekst: 

Ook interessant is dat je in België wel een fietskar, tandem of Segway mag meenemen. Voor de fietskar moet je dan apart een supplement hebben. Maar dat is dan weer gratis tot eind 2020.

Reputatie 7
Badge +4

Ik hou erg van België maar het is niet altijd georganiseerd volgens de Nederlandse logica. :innocent:

Reputatie 7
Badge +1

Het voordeel aan het Belgische systeem is dan wel weer dat de NMBS precies weet hoeveel fietsen er die dag op dat traject mee gaan/zijn gegaan. En dus hoe populair fietsen op een bepaalde lijn zijn. Er moet namelijk per rit een fiets supplement gekocht worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Het heeft alleen zin om dat allemaal te registreren wanneer je als doel hebt de materieelinzet aan te passen aan de te verwachten behoefte. In de praktijk zal het neerkomen op weggestuurd worden bij de trein wanneer alle fietsplaatsen bezet zijn.

Een groot nadeel is de bureaucratische rompslomp wanneer je je reisdoel wilt wijzigen. Daar heb je in Nederland geen last van. Maar voor dat voorrecht betaal je dan ook bijna twee keer zoveel als het gangbare tarief in België.

Hi Hoe ik kan een fiets kaart kopen als ik will van Masstricht naar Liege gaan met mijn fiets?

Reputatie 7
Badge +1

@Gtr Het fiets supplement is te koop in de NMBS-app, op de website, aan de loketten of in de automaten van de NMBS. Mogelijk dat de OV Service & Tickets winkel op Maastricht het supplement ook verkoopt.

Reputatie 7
Badge

Volgens mij kan je geen binnenlandse plaatsbewijzen op de NMBS website krijgen met vertrek uit Nederland. Wellicht kan het bij de NMBS automaat in station Maastricht.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb de verkeerde website gelinkt voor als je het fiets supplement online wilt kopen voor reizen vanaf Maastricht. Deze zijn dan te koop via de website van NMBS Internationaal: https://travel.b-europe.com/bike/nl/booking#TravelWish 

My wife & I will be taking our bikes from Hoorn to Sittard on Thurs Aug 25 (NOT during rush time).  Can I purchase tickets for 2 people and 2 bikes NOW on this IC train? For THIS trip, we need to verify we have space for us and our bikes. Most other train&bike trips will be short local trips in Sept that we would purchase when needed.  Should we buy online rather than at the kiosks in the stations? 

We are from USA and have done European bike trips with trains a few times but regulations seem to be differnet now.  This NS community forum has given some info and URLs but we want to make sure we have current info for traveling by bike in NL, Belgium, France. Thank you!!

Reputatie 7
Badge +3

Online tickets can be bought 30 days in advance, so now is too early to buy such tickets for august 25, you will have to wait until end of july. Also it may not be wise to buy e-tickets weeks in advance since they can not be cancelled or refunded if for some reason you can not make the trip, so best to buy them the day of your trip or the day before when you are certain you will make the trip. Tickets can also be bought on the day at ticketmachines, although you then pay 1 euro more for the one-time chipticket. 

Also, good to know is that there will be works on the tracks between Boxtel and Eindhoven from august 9 until the 26th. During these dates there will be no trains at all between these 2 stations but busses and bike are not allowed in busses. Right now the NS travelplanner is not updated yet, but should be 10 days in advance. To travel from Hoorn to Sittard with bikes on the 25th of august you will need to travel a different route than the travelplanner is advising at this moment. 

Badge +3

For THIS trip, we need to verify we have space for us and our bikes.

You cannot reserve a seat in Dutch trains, nor can you reserve a place for your bicycles. It's simply first come, first serve.

Also, you may take bicycles on the train during rush hours in July and August. If there's enough room for them, of course.

Reageer