uitchecken bij overstap op internationale treinreis | NS Community
beantwoord

uitchecken bij overstap op internationale treinreis

  • 13 May 2022
  • 9 reacties
  • 3038 Bekeken

Ik ga met de Nightjet naar Wenen vanaf Utrecht Centraal en heb rechtstreeks geboekt bij ÖBB.
Naar Utrecht ga ik ook met de trein.
Hoe moet ik dan uitchecken als ik in Utrecht overstap op de Nightjet? 

icon

Beste antwoord door Daniel 13 May 2022, 12:15

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Op het perron staan paaltjes om uit te checken. Daarna reis je verder met de internationale trein.

Het is misschien wel even zoeken naar de paaltjes maar ze staan hoogstwaarschijnlijk op het vertrekperron van de internationale trein.

We hebben afgelopen zondag het omgekeerde gedaan in Rotterdam Centraal. Na aankomst met de Eurostar hebben we op het perron ingecheckt om verder te reizen met NS.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt eventueel ook aan de binnenkant van een poortje uitchecken en dan uiteraard niet door de poortjes gaan, u reist verder met de Nightjet, dus u heeft een geldig kaartje.

Voor de paaltjes op het perron: kijk een beetje omhoog, een kleine drie meter boven de grond en daar moet dan een soort verlichte kubus zijn met een overstapsymbool. Ik durf zo niet te zeggen of die daadwerkelijk op het perron in Utrecht staat waar de Nightjet vertrekt.

Edit: Daniel is lokaal bekend en geeft het antwoord hieronder al. Mooi zo, het werkt hier goed.

Reputatie 7
Badge +2

Er staan overstapmeubels op zowel perron 14/15 als 18/19 in Utrecht, dus daar uitchecken alvorens in de Nightjet te stappen zou geen probleem moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Ze staan-maar lang niet zoveel als op andere overstapstations waar de treinen ri DE AANkomen (=perron ri. AMS) and vertrekken-althans als dat niet laatste moment weer gewijzigd is. Een stuk van de trappen verwijderd.

Reputatie 7
Badge +3

“Overstapmeubel”. Daar stel ik me toch echt iets anders bij voor dan een paar in- en uitcheckpaaltjes.

@bahnrider Door het weghalen van bijna alle wissels in Utrecht zijn spoorwijzigingen op het laatste moment nauwelijks meer mogelijk. Dus dat zal zo'n vaart niet lopen.

Reputatie 7
Badge +1

We hebben afgelopen zondag het omgekeerde gedaan in Rotterdam Centraal. Na aankomst met de Eurostar hebben we op het perron ingecheckt om verder te reizen met NS.

Voor Eurostar is dat eigenlijk niet nodig als je de hele reis in 1 keer boekt.

Voor de Nightjet kun je helaas nog niet in 1 keer boeken (bij NS in ieder geval niet; dat zou later dit jaar moeten komen) en zijn er dus kunstgrepen nodig, zoals in stukjes boeken of in Nederland op de chipkaart reizen.

Reputatie 7
Badge +3

@rvdborgt Helaas werkt een Eurostarticket niet voor de P+R in Rotterdam Alexander. We hadden een ticket van London St Pancras naar Rotterdam Centraal en zijn met de OV-chipkaart verder gereisd naar Rotterdam Alexander. 

Reputatie 7
Badge +1

@rvdborgt Helaas werkt een Eurostarticket niet voor de P+R in Rotterdam Alexander. We hadden een ticket van London St Pancras naar Rotterdam Centraal en zijn met de OV-chipkaart verder gereisd naar Rotterdam Alexander. 

Als je de hele reis in 1 keer boekt, krijg je normaliter een apart e-ticket voor het vervolg. Of werkt dat ook niet bij de P+R?

Reputatie 7
Badge +3

De P+R bij Rotterdam Alexander werkt alleen met een geldige uitcheck van een OV-chipkaart.
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/p-r-terreinen/

P+R is heel aantrekkelijk maar wel een hele uitzoekklus omdat er niet een landelijk systeem is dat overal hetzelfde werkt.
In Rotterdam is het prima geregeld maar  werkt het alleen met de OV-chipkaart of een dagkaart (eenmalige chipkaart) van de RET. 

Ik had de tickets overigens bij Eurostar zelf geboekt. Er is dan geen mogelijkheid om naar een ander station dan Rotterdam Centraal te reserveren. Voor P+R is dat dan weer uitstekend omdat het anders niet werkt.

Reageer