Voor mijn studie pendel ik heen en weer naar Leuven elk weekend. Hiervoor heb ik een studentenov. Hoe check ik uit? Ook gebruik ik vandaag eenmalig een dagkaart. Hoe check ik.daarmee uit? Aangezien dit niet bij Belgische poortjes kan. Ik vertrek van Amersfoort naar Leuven via Rotterdam en Mechelen.
Je kan niet uit hecken in België. Ik denk dat het het handigst is als je een internationaal ticket naar Leuven aanschaft met 100 procent of 40 procent korting in Nederland.
Voor het Belgische traject haal je het beste een "Student Multi” (voorheen: Campuskaart):
https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/campus
Die kan ook worden afgegeven van/naar een grenspunt, hier: Hazeldonk (grens). De prijs per enkele reis is daarmee iets onder de €2. Zelfs als je niet alle ritten zou gebruiken, blijft dat erg goedkoop.
Je moet dan nergens in- of uitchecken, ook niet in Nederland, als je maar een geldig kaartje hebt voor het Nederlandse traject. Dat kan ook je studenten-OV-kaart zijn op het moment dat je vrij mag reizen. Als je in Nederland 40% korting hebt, dan koop je bij NSI een kaartje met 40% korting in Nederland en “Vrij reizen op traject in België”.
ALs je in Nederland vrij reizen hebt, dan moet je voor de Nederlandse poortjes ofwel op de infoknop drukken om ze op afstand te laten openen, ofwel, als je je Campuskaart hebt, bij NS een "keycard” aanvragen:
https://www.ns.nl/reisinformatie/passageproducten/keycard.html
Kies daar de optie "Internationaal”.
Als je in Nederland met 40% korting reist, dan gebruik je dat ticket in de NSI-app of op papier om een poortje te openen.
Jouw Nederlandse studentenOV is alleen in Nederland geldig en niet in België.
Hierboven worden goede tips gegeven om met niet al te veel extra kosten vanaf de grens naar/van Leuven te reizen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.