Van Breda naar Zaventum Brussel Airport | NS Community
beantwoord

Van Breda naar Zaventum Brussel Airport

  • 30 May 2023
  • 19 reacties
  • 454 Bekeken

Beste mensen,

 

MIjn idee is met keuzedag naar Breda te reizen en van daaruit naar Brussel airport.

 

Wat is de goedkoopste manier om door Belgie te reizen naar hun vliegveld? Ben 69 jaar.

 

vrgr DJ

icon

Beste antwoord door iMark 30 May 2023, 14:06

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een internationaal ticket van je vertrekstation in Nederland kopen naar Brussel-Luchthaven met 100% korting in Nederland.
Het hangt van de reisdatum af hoeveel het ticket kost.

Meer informatie op: https://www.nsinternational.com/nl/tickets/keuzedag-en-internationaal-reizen

Reputatie 7
Badge +1

Reis je ook nog op dezelfde dag terug? Verder zal het vaak goedkoper zijn om je reis in Noorderkempen te splitsen en vanaf daar een seniorenticket te kopen:

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/senior-ticket

Hoi, Dankjewel voor de tip. Ik reis niet op dezelfde dag terug, maar ik begrijp dat je dan twee kaartjes moet kopen. Wat ik niet snap is wat je bedoelt met Noorderkempen.  Als ik tot de grens van Roosendaal reis welke plaats moet ik dan intikken van Belgie  op die website om zo,n senirorenkaartje te kunnen kopen naar Brussel airport (ik begrijp dat er een toeslag bij zit als ik naar airport van Belgie wil)

Badge +3

Hoi, Dankjewel voor de tip. Ik reis niet op dezelfde dag terug, maar ik begrijp dat je dan twee kaartjes moet kopen. Wat ik niet snap is wat je bedoelt met Noorderkempen.  Als ik tot de grens van Roosendaal reis welke plaats moet ik dan intikken van Belgie 

 

Roosendaal telt als een Belgisch tariefpunt, prima dus!

Noorderkempen is het laatste station in België als je via Breda wil (met Hazeldonk grens tussen België en Nederland als fictief station)

Reputatie 7
Badge +3

De oorspronkelijke vraag ging over reizen via Breda, niet via Roosendaal. 

Reputatie 7
Badge +1

Roosendaal telt als een Belgisch tariefpunt, prima dus!

Roosendaal was en is geen Belgisch tariefpunt. Idem voor Maastricht.

Reputatie 7
Badge +3

Voor reizen naar Maastricht en Roosendaal verkoopt de NMBS wel tickets die alleen bij de NMBS geldig zijn. Maar dat zijn uitzonderingen binnen het internationale aanbod van de NMBS.
https://www.b-europe.com/NL/Bestemmingen/Maastricht
https://www.b-europe.com/NL/Bestemmingen/Roosendaal

Voor Nederlanders die naar België reizen kan het interessant zijn om dergelijke binnenlandse tickets te kopen.

Reis je ook nog op dezelfde dag terug? Verder zal het vaak goedkoper zijn om je reis in Noorderkempen te splitsen en vanaf daar een seniorenticket te kopen:

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/senior-ticket

Hoi, als ik op die link van je click dan staat er op die site dat je voor 7,80 door heel Belgie kunt reizen. Dan click ik dus op dat oranje blokje seniorenticket kopen en tik ik in noorderkempen naar aventum dan krijg ik ineens een prijs van 14 euro te zien. Dat is geen 7,80 zoals op die site staat. Ik zi echter geen chat of zo jar via whtatsapp of via facebook, maar ik zit niet op facebook en app weet ik niet hoe dat moet. Heb alleen een app voor Nederland. Ben wel 69 en goed bij de tijd behalve met computer.

Reputatie 7
Badge +3

De toeslag om naar Zaventem (op de pagina staat ‘Brussels Airport Supplement”) te reizen is niet inbegrepen bij het Senior Ticket. Dat heet de diabolo-toeslag en kost €6,40 per enkele reis.

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/airports/diabolo-fee

Als je Brussels Airport Zaventem invoert als bestemming wordt de toeslag automatisch toegevoegd aan de prijs.

Reputatie 7
Badge +1

Hoi, als ik op die link van je click dan staat er op die site dat je voor 7,80 door heel Belgie kunt reizen. Dan click ik dus op dat oranje blokje seniorenticket kopen en tik ik in noorderkempen naar aventum dan krijg ik ineens een prijs van 14 euro te zien. Dat is geen 7,80 zoals op die site staat. Ik zi echter geen chat of zo jar via whtatsapp of via facebook, maar ik zit niet op facebook en app weet ik niet hoe dat moet. Heb alleen een app voor Nederland. Ben wel 69 en goed bij de tijd behalve met computer.

Voor een reis van of naar Brussels Airport (let op: dat is niet Zaventem) is er een extra toeslag van 6,40 per enkele reis. Bij een seniorenticket naar Brussels Airport wordt er al 1 toeslag bij opgeteld. Als je een retour op dezelfde dag doet, heb je nog een losse toeslag extra nodig. Er wordt maar 1 toeslag automatisch bij geteld omdat seniorentickets ook vaak als enkele reis worden gebruikt.

Als ik tot de grens van Roosendaal reis welke plaats moet ik dan intikken van Belgie  op die website om zo,n senirorenkaartje te kunnen kopen naar Brussel airport (ik begrijp dat er een toeslag bij zit als ik naar airport van Belgie wil)

Essen. Dit kan sneller zijn dan doorrijden naar Breda als je bv. uit Zeeland komt. 

Het “senior ticket” is enkel tussen de Belgische stations geldig. Niet vanaf de grenspunten. 

Let er ook op dat je op weekdagen pas vanaf 09:00 uur in de trein mag zitten met het senior ticket. 

Je keuzedag moet je wel geldig maken in de daluren. Wil je voor 06u34 vertrekken in Nederland? Dan moet je in Essen of Noorderkempen tot 09:00 wachten tot je op het senior ticket mag verder reizen. 

Als je vanuit Zeeland met een keuzedag komt, kan je de reis beter niet opsplitsen in Essen. Een internationaal ticket Vlissingen - Essen met 100% korting NL en senior ticket is duurder dan een internationaal ticket Vlissingen - Brussels airport - Zaventem via Essen. 

Reis je via Noorderkempen? Dan mag je met een Early Bird-ticket sinds kort enkel met die trein reizen. Enkel bij problemen valt de treinbinding weg. 

@Thom@rvdborgt,

Volgens keuzedag en internationaal reizen | NS International zit er een verschil tussen een terugreis naar Nederland op dezelfde dag als de reis naar het buitenland. Of een terugreis op een andere dag. 

Kom je op een andere dag terug, dan moet je met een keuzedag vanuit het buitenland een internationaal ticket tot het eerste Nederlandse station kopen zonder korting. Op dit station moet je dan je keuzedag geldig maken en op de keuzedag verder reizen. Met een keuzedag kan je dan niet in de middagspits inchecken en doorreizen. 

Maakt NS International hier een fout? Of is er de laatste maanden/jaren iets gewijzigd?  

Ik ben te jong voor een keuzedag en ken enkel de theorie. 

Reputatie 7
Badge +1

Volgens keuzedag en internationaal reizen | NS International zit er een verschil tussen een terugreis naar Nederland op dezelfde dag als de reis naar het buitenland. Of een terugreis op een andere dag. 

Kom je op een andere dag terug, dan moet je met een keuzedag vanuit het buitenland een internationaal ticket tot het eerste Nederlandse station kopen zonder korting. Op dit station moet je dan je keuzedag geldig maken en op de keuzedag verder reizen. Met een keuzedag kan je dan niet in de middagspits inchecken en doorreizen. 

Maakt NS International hier een fout? Of is er de laatste maanden/jaren iets gewijzigd?

Als je een papieren Keuzedag hebt, dan mag je die (zoals voor alle dagkaarten op eenmalige chipkaart) inchecken op je eerste overstapstation. Voor een verchipte Keuzedag is dit nergens gedocumenteerd maar ik meen dat dat gedoogd wordt.

Badge +3

Als je een papieren Keuzedag hebt, dan mag je die (zoals voor alle dagkaarten op eenmalige chipkaart) inchecken op je eerste overstapstation. Voor een verchipte Keuzedag is dit nergens gedocumenteerd maar ik meen dat dat gedoogd wordt.

Voor een verchipte Keuzedag (staat klaar op je kaart maar nog is niet gebruikt) geldt ook dat die bij een overstap geactiveerd kan/mag worden op een overstapstation, maar het is niet verplicht om dat bij de eerste mogelijkheid te doen.

Dus komende vanuit België met een ICd Brussel hoeft dat niet per se in Breda (waar de trein keert, dus lang genoeg stil staat) maar mag ook in Rotterdam (en dan op je Keuzedag naar bijv. Gouda) of zelfs in Amsterdam (en dan door naar…)

Dus als dat toch niet verplicht is waarom zou je de Keuzedag op je kaart dan niet voor laters/zinnigers bewaren?

Moet je wel een ander vervoerbewijs regelen voor bijv. Rotterdam - Gouda (een bankpas of e-ticket of zo?) 🤣

Reputatie 7
Badge +1

Als je een papieren Keuzedag hebt, dan mag je die (zoals voor alle dagkaarten op eenmalige chipkaart) inchecken op je eerste overstapstation. Voor een verchipte Keuzedag is dit nergens gedocumenteerd maar ik meen dat dat gedoogd wordt.

Voor een verchipte Keuzedag (staat klaar op je kaart maar nog is niet gebruikt) geldt ook dat die bij een overstap geactiveerd kan/mag worden op een overstapstation, maar het is niet verplicht om dat bij de eerste mogelijkheid te doen.

Aha. Staat dat nu ook ergens gedocumenteerd? Te veel conducteurs weten immers amper hoe dat werkt met een chipkaart op een internationale reis, dus dit soort dingen zou ik al helemaal graag op schrift willen hebben.

Badge +3

Aha. Staat dat nu ook ergens gedocumenteerd? Te veel conducteurs weten immers amper hoe dat werkt met een chipkaart op een internationale reis, dus dit soort dingen zou ik al helemaal graag op schrift willen hebben.

Waar ik het gelezen heb weet ik niet, maar bij vrij reizen abonnementen geldt dit in ieder geval wel. Lijkt me sterk dat iemand met een Keuzedag wél in Breda de trein uit moet om deze te activeren.

Reputatie 7
Badge +3

Aha. Staat dat nu ook ergens gedocumenteerd? Te veel conducteurs weten immers amper hoe dat werkt met een chipkaart op een internationale reis, dus dit soort dingen zou ik al helemaal graag op schrift willen hebben.

Waar ik het gelezen heb weet ik niet, maar bij vrij reizen abonnementen geldt dit in ieder geval wel. Lijkt me sterk dat iemand met een Keuzedag wél in Breda de trein uit moet om deze te activeren.

Bij vrij reizen abonnementen is vooraf betaald en al ben je volgens voorwaarden verplicht in te checken met abonnement, bij internationale reizen hoef je alleen maar kunnen aantonen dat je een abonnement hebt. De keuzedag is ook vooraf betaald, maar zolang er niet mee ingecheckt is deze  niet geactiveerd. Je reist dan vanaf de grens zonder geldig vervoersbewijs. In theorie zou je als je deze niet hoeft in te checken de keuzedag voor een volgende reis kunnen gebruiken.

Badge +3

Bij vrij reizen abonnementen is vooraf betaald en al ben je volgens voorwaarden verplicht in te checken met abonnement, bij internationale reizen hoef je alleen maar kunnen aantonen dat je een abonnement hebt. De keuzedag is ook vooraf betaald, maar zolang er niet mee ingecheckt is deze  niet geactiveerd. Je reist dan vanaf de grens zonder geldig vervoersbewijs. In theorie zou je als je deze niet hoeft in te checken de keuzedag voor een volgende reis kunnen gebruiken.

Klopt, dus die ga je natuurlijk niet ‘verbruiken’ voor kort natranspost vanuit je internationale trein (stel je moet nog van Breda naar Etten-Leur of Gilze-Rijen).

Van de grens tot Breda zit je in ieder geval goed met een niet geactiveerde Keuzedag op je kaart. Of dat tot Rotterdam ook zo is vraag ik dan maar even aan @Thom of een HC.

Het lijkt mij dat wanneer er Brussel/Antwerpen - Gouda op je ticket staat, je verwacht wordt de Keuzedag te activeren voor Rotterdam - Gouda (maar je bent gek als je dat doet natuurlijk).

Want als er Brussel/Antwerpen - Breda op je ticket staat ga je de Keuzedag natuurlijk ook niet activeren als Breda je eindbestemming is.

Reputatie 7
Badge +3

Maar als je een keuzedag niet gaat verbruiken, dan hoor je geen 100% korting in Nederland aan te geven.

Geef je 100% korting aan vanwege keuzedag, dan moet je die keuzedag ook activeren door incheck.

Badge +3

Maar als je een keuzedag niet gaat verbruiken, dan hoor je geen 100% korting in Nederland aan te geven.

Doet er niet toe, met een niet geactiveerde Keuzedag op je kaart mag je met 100% korting Nederland inreizen (in ieder geval tot Breda dus).

Of je voor natransport (hetzij voor Breda - Tilburg of Rotterdam - Gouda) die Keuzedag activeert of niet is dan jouw keuze. Mogelijk krijg je inderdaad de discussie dat je onderweg naar Rotterdam dat in Breda had moeten doen.

Maar bijv. Thalys (slecht voorbeeld want die kent geen 100% korting in NL) stopt niet in Breda, maar de IC direct vanuit Antwerpen/Bussel doet dat binnenkort ook niet meer.

En voor die laatste ga je natuurlijk niet tijdens een korte stop in Rotterdam met al je bagage de trein uit en daarna pas verder naar Schiphol/Amsterdam.

Theorie en praktijk dus.

Reageer