Zoals de titel zegt ben ik vergeten inchecken na een reis van België (Brussel) naar Breda waar ik ben overgestapt op een trein naar Delft. Op deze treinrit ben ik voor het eerst in deze situatie gecontroleerd en de meneer vertelde me dat ik niet ingecheckt was, ik was verbaasd dat dit nodig was aangezien ik van een internationale reis kwam en een weekend vrij abonnement heb (dit was op zondag rond 17 uur) en ik op een website van NS had gelezen dat in en uit checken niet nodig is op internationale reizen als je 100% gratis reist in Nederland. Meneer heeft mij gezegd dat ik toch 20€ aangerekend ga krijgen maar dat ik dit wel kan bevechten. Nu weet ik niet hoe ik dit kan bevechten. Kan iemand me helpen?
ik was verbaasd dat dit nodig was aangezien ik van een internationale reis kwam en een weekend vrij abonnement heb (dit was op zondag rond 17 uur) en ik op een website van NS had gelezen dat in en uit checken niet nodig is op internationale reizen als je 100% gratis reist in Nederland.
Als je een internationaal biljet naar Delft hebt (met 100% korting op het NL-stuk) heb je gelijk en hoef je niet in/uit te checken want dan reis je op je internationale ticket tot Delft.
Als je een internationaal biljet hebt tot Breda en dan vanaf daar op je WeekendVrij verder wil reizen naar Delft moet je wel in Breda inchecken en in Delft uitchecken.
Als je in Delft ook niet uitcheckt met je chipkaart maar gewoon het poortje opent met je ticket, dan zul je geen €20 aangerekend.
Je hebt alles correct gedaan. Het is helaas geen uitzondering dat een NS-conducteur niet weet hoe internationale reizen werken. Het kan helpen om de informatie op de NS-website te laten zien, maar helaas niet altijd.
Als je een internationaal biljet naar Delft hebt (met 100% korting op het NL-stuk) heb je gelijk en hoef je niet in/uit te checken want dan reis je op je internationale ticket tot Delft.
Als je een internationaal biljet hebt tot Breda en dan vanaf daar op je WeekendVrij verder wil reizen naar Delft moet je wel in Breda inchecken en in Delft uitchecken.
Een ticket of abonnement van een Belgisch station tot aan de grens is voldoende om niet te hoeven in- en uitchecken in Nederland. Dat kan een kaartje naar een willekeurig station zijn met 100% korting in Nederland.
Een ticket of abonnement van een Belgisch station tot aan de grens is voldoende om niet te hoeven in- en uitchecken in Nederland. Dat kan een kaartje naar een willekeurig station zijn met 100% korting in Nederland.
Lijkt me een hoogst onlogisch verhaal.
Dan zou je legaal zwartrijden in Nederland toch? Dus als je alleen een ticket tot de grens hebt. En geen ticket vanaf de grens.
Hi
Als je internationale ticket tot Breda was (dus niet Delft) maakt het met Weekend Vrij op een zondag ook niet uit, maar willen ze graag dat je bij een overstap (en dat kan dus ook Rotterdam zijn) wél even incheckt op het perron.
Lijkt me een hoogst onlogisch verhaal.
Verklaar je nader. Weekend Vrij is voorhanden voor het Nederlandse traject.
Dan zou je legaal zwartrijden in Nederland toch? Dus als je alleen een ticket tot de grens hebt. En geen ticket vanaf de grens.
Weekend Vrij, zoals in de oorspronkelijke post staat.
Bij een internationaal ticket Brussel - Breda en daar overstappen voor naar Delft heb je geen incheck/reisrecht bij controle.
Maar op een zondag met Weekend Vrij is het geen probleem, daar mag niet op beboet worden.
https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen
“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”
Dat artikel was uit 2015, maar dat het huidige Flex systeem je in zo’n geval alsnog 50 euro correctietarief aansmeert (20 euro is voor 1e klas afwijkingen) had de conducteur helemaal goed (dus dank voor die info beste HC!) maar dat hoef je dus niet te accepteren en kan je via de Klantenservice laten corrigeren.
Let op: per 2025 kan dat nog maar drie keer per kalenderjaar, dus dan toch maar even op het perron in Breda inchecken.
Raar dat die conducteur dat niet weet. Die moet dan nodig terug naar school.
Meneer heeft mij gezegd dat ik toch 20€ aangerekend ga krijgen maar dat ik dit wel kan bevechten. Nu weet ik niet hoe ik dit kan bevechten. Kan iemand me helpen?
Het zal bij Flex om een correctie van 50€ gaan, maar de Klantenservice (telefoon, chat, social media) gaat/moet je helpen.
Bij volledig afgekocht reisrecht (zoals Weekend Vrij op een zondag) hoor je nooit een boete te krijgen vanwege niet inchecken. En als het toch gebeurt dan scheldt NS die boete kwijt en biedt NS excuses aan.
https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen
Jammer dat de conducteur in kwestie niet van deze regel op de hoogte was.
Met wat voor kaartje bent u vanaf Brussel naar de Nederlandse grens gereisd? Dat is wel van belang.
Voortaan een kaartje Brussel-Delft kopen, ingeven dat u op het Nederlandse traject honderd procent korting heeft, de ov-chipkaart meenemen als bewijs dat u een Weekendvrij abonnement heeft en dus op dat tijdstip recht heeft op de 100 procent korting die u invulde.
Als u zo reist hoeft, u niet in Breda in te checken en ook niet in Rotterdam bij de overstap
In Brussel stapt u gewoon op de trein met dit kaartje en in Delft kunt u het poortje openen met de vierkante code op uw ticket . U hoeft met uw weekendvrijabonnement dus nergens in- of uit te checken in dat geval
Dat is de standaardprocedure en dan heeft u nooit last. Ik reis met Dalvrij altijd zo.
Als u een dergelijke kaart had en dat is echt standaard, dan had de conducteur niet om wat dan ook gevraagd, Nagenoeg alle mensen met kortingsabonnementen in Nederland reizen zo, en dat zijn er nogal wat.
Reizigers met een niet-ingecheckte keuzedag hebben ook recht op korting, hoeven in Breda ook niet in te checken. maar die moeten dat activeren en daarna inchecken wel doen op het eerste overstapstation. Dat zou in uw en mijn geval Rotterdam zijn, ik woon in Gouda. De reden hiervoor is dat men dan reist met een niet-geactiveerde keuzedag en datbetekent dat er ook geen bewijs is dat het is betaald. Senioren worden op dit punt wat socialer behandeld en er wordt dan op vertrouwd dat men dan de kaart activeert op het overstapatstion en er dan mee incheckt. Die regeling geldt niet voor u en dat hoeft ook niet want immers uw lopende abonnement is het bewijs dat u recht heeft op korting.
Kijk een beetje uit met oplossingen zonder in- of uit te checken. Dit wordt na 1 januari strenger gehanteerd en er komt een maximum van drie keer per jaar waarbij het nog soepel opgelost kan worden. Het is me niet duidelijk of niet inchecken met een abonnement met afgekocht reisrecht ook onder die drie keer coulance valt met deze nieuwe beleidsmaatregel. Eerder werd er wel een opmerking gemaakt, maar niet beboet. Formeel moet u zonder internationale reis altijd in- en uitchecken binnen Nederland. Dat het niet werd beboet, met afgekocht reisrecht betekent niet dat het niet verplicht is. U bent trouwens met de voorwaarden voor Weekendvrij akkoord gegaan waarbij u zich verplicht heeft in- en uit te checken binnen Nederland.
Volg bij deze reizen de procedure die ik eerder beschreef. Elke conducteur in voorheen de ICBrussel kent deze wijze van werken. Wellicht ten overvloede: in de snelle en dure Eurocity direct is reizen op deze wijze niet mogelijk. Bommel neemt die trein dus ook niet om deze reden.
Zo te zien heeft u niet op bovenstaande wijze gereisd, anders had de conducteur u nooit aangesproken. Ik kan uit uw verhaal niet opmaken welk kaartje u wel heeft gekocht, en de conducteur heeft die mogelijk ook niet gezien, dus dat hou ik dan nog even open. Als u geen kaartje voor België had, had u wel in Breda in moeten inchecken. Een uitzondering is de voormalige Belgische Campuskaart voor studenten die ingeschreven staan op een Belgische onderwijsinstelling.
Het internationaal reizen in combinatie met het chipkaart systeem is vrij complex voor de buitenstaander. Fraude was in de voormalige ICBrussel ook aan de orde van de dag, helaas. Veel jongeren maakten er een potje van maar grensoverschrijdend treinverkeer is altijd wat meer risicovol, het trekt niet altijd een correct publiek aan. Dat is bij alle grensverkeer. De meeste conducteurs zijn dan ook alert als dingen niet blijken te kloppen.
Met wat voor kaartje bent u vanaf Brussel naar de Nederlandse grens gereisd? Dat is wel van belang.
Dat was dus een internationaal ticket dat in ieder geval geldig was tot Breda!
Daar dus (of in Rotterdam) overstappen voor naar Delft met Weekend Vrij...
Ik zie het probleem niet als je op een zondag (100% afgekocht reisrecht voor die hele dag) dan niet incheckt bij een overstap (een Keuzedag natuurlijk wel even ophalen en activeren)!
Dus die (onterechte) €50 Flex correctie krijg je gewoon, en dat heeft de HC keurig gezegd.
Met een internationaal ticket Brussel - Breda openen de poortjes in Delft ook wel (en met je ov-chipkaart met Weekend Vrij ook wel),
Mocht dat kosten opleveren (die €50 bij controle in de trein) dan zijn die onterecht.
De HC heeft dat heel netjes verteld aan Bram (je kan een correctie verwachten), en
Voortaan een kaartje Brussel-Delft kopen, ingeven dat u op het Nederlandse traject honderd procent korting heeft, de ov-chipkaart meenemen als bewijs dat u een Weekendvrij abonnement heeft en dus op dat tijdstip recht heeft op de 100 procent korting die u invulde.
Als u zo reist hoeft, u niet in Breda in te checken en ook niet in Rotterdam bij de overstap
In Brussel stapt u gewoon op de trein met dit kaartje en in Delft kunt u het poortje openen met de vierkante code op uw ticket . U hoeft met uw weekendvrijabonnement dus nergens in- of uit te checken in dat geval
Dat is de standaardprocedure en dan heeft u nooit last. Ik reis met Dalvrij altijd zo.
Als u een dergelijke kaart had en dat is echt standaard, dan had de conducteur niet om wat dan ook gevraagd, Nagenoeg alle mensen met kortingsabonnementen in Nederland reizen zo, en dat zijn er nogal wat.
Ik heb van verschillende kennissen ook andere verhalen gehoord. Mensen met Weekend Vrij of Dal Vrij op de IC Berlijn of IC Brussel, waar bepaalde conducteurs erin volharden dat je altijd moet inchecken, ook al heb je keurig een kaartje met 100% korting in Nederland. Wat dus, zoals we weten, niet zo is. In binnenlandse treinen zijn er nóg meer conducteurs die niet weten hoe het werkt.
Volg bij deze reizen de procedure die ik eerder beschreef. Elke conducteur in voorheen de ICBrussel kent deze wijze van werken. Wellicht ten overvloede: in de snelle en dure Eurocity direct is reizen op deze wijze niet mogelijk. Bommel neemt die trein dus ook niet om deze reden.
Zo te zien heeft u niet op bovenstaande wijze gereisd, anders had de conducteur u nooit aangesproken.
Dat is een onterechte veronderstelling, zie boven. De conducteurs zouden het allemaal moeten weten, maar dat is helaas niet zo. Bovendien was het niet de conducteur in IC Brussel die een check-in wilde zien, zoals je in de oorspronkelijke post kon lezen.
Ik moet soms wel glimlachen om
We hebben beiden gelijk (op basis van feiten en voorwaarden) maar nu het non-antwoord van de NS nog!
Ik moet soms wel glimlachen om
We hebben beiden gelijk (op basis van feiten en voorwaarden) maar nu het non-antwoord van de NS nog!
Zoals ik het lees had TS
Dat mag dus, er volgt geen ‘boete’ (nou ja, bij NS Flex dus wel een correctie maar die is onterecht).
Maar als het mogelijk is dien je óók met Weekend Vrij in en uit te checken (voor Breda - Delft dus)
Dat had TS
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.