Vergroten internationaal treinverkeer

  • 21 January 2024
  • 41 reacties
  • 486 Bekeken

Reputatie 7

Nederland wil veel op meer internationaal treinverkeer vanuit Amsterdam inzetten zodat korte Europese vluchten vanuit Nederland eigenlijk niet (of vele malen minder) nodig zijn. Nu blijkt dat er een aardig bedragje ontbreekt om dit te kunnen realiseren. Zo wordt het wel een erg lastig verhaal. Waar moet dit enorme bedrag vandaan komen? Het vliegtuig blijft vooralsnog glansrijk winnen, ook op de kortere afstand. Ondanks alle ambities en mooie plannen. 

https://nos.nl/artikel/2505744-internationaal-treinverkeer-amsterdam-in-het-nauw-door-bezuinigingen

 


41 reacties

Reputatie 7
Badge

Misschien kunnen we vliegtuigen verkopen ;-) De staat is aandeelhouder van KLM, toch?

Nederland wil veel op meer internationaal treinverkeer vanuit Amsterdam inzetten zodat korte Europese vluchten vanuit Nederland eigenlijk niet (of vele malen minder) nodig zijn. Nu blijkt dat er een aardig bedragje ontbreekt om dit te kunnen realiseren. Zo wordt het wel een erg lastig verhaal. Waar moet dit enorme bedrag vandaan komen? Het vliegtuig blijft vooralsnog glansrijk winnen, ook op de kortere afstand. Ondanks alle ambities en mooie plannen. 

https://nos.nl/artikel/2505744-internationaal-treinverkeer-amsterdam-in-het-nauw-door-bezuinigingen

Voornamelijk D'66, PvdA/GL en nog wat linkse splinters willen op minder vliegverkeer inzetten, dat is iets anders dan dat "Nederland" dat wil. Realiseer je dat er in grote delen van de maatschappij veel verzet is tegen allerlei groene maatregelen of het nu gaat over windmolens, elektrische auto's, warmtepompen, vliegverkeer of de zoveelste milieuheffing. De meeste mensen zijn meer bezorgd over de dalende koopkracht, de hoge belastingen, de pensioenen, de zorg, etc 

Je moet je ook afvragen of de in het spoor te investeren bedragen wel in enige verhouding staan tot het nut voor de gebruiker. De huidige plannen lijken vooral gehobby van ProRail, NS en GVB.

Reputatie 7
Badge

Het railnet is gewoon niet geschikt voor grote uitbreidingen om mensen vanuit het vliegtuig naar de trein te leiden. Naar de diverse luchthavens in Londen vliegen dagelijks tientallen vluchten, hoe wil je die in de Eurostar krijgen? Verder zijn de treinmaatschappijen berucht om hun gebrekkige service. Vaak kan je niet eens boeken omdat er weer eens werkzaamheden zijn. En ondertussen verhoogt bijv. ÖBB Nightjet hun prijzen flink voor een slecht product. 

Reputatie 7
Badge +1

Het railnet is gewoon niet geschikt voor grote uitbreidingen om mensen vanuit het vliegtuig naar de trein te leiden. Naar de diverse luchthavens in Londen vliegen dagelijks tientallen vluchten, hoe wil je die in de Eurostar krijgen? Verder zijn de treinmaatschappijen berucht om hun gebrekkige service. Vaak kan je niet eens boeken omdat er weer eens werkzaamheden zijn. En ondertussen verhoogt bijv. ÖBB Nightjet hun prijzen flink voor een slecht product. 

Vakantie per trein zal altijd een niche market blijven. Een enkeling zal dat om principiële milieuredenen willen doen maar er zit gewoon een te hoog prijskaartje en teveel onzekerheden aan vast.

Het boeken, bij meerdere keren overstappen, is en blijft voorlopig een ramp en de kans dat je zonder vertraging aankomt is gewoon klein. Het enige wat wel werkt is eigenlijk interrail maar dat zijn dan vaak de backpackers die niet aan een hotel e.d. gebonden zijn en dus bij vertraging de reis wat gemakkelijker kunnen aanpassen. Daarnaast zoals @Vareo al aangeeft is er een groot capaciteitsprobleem.

Reputatie 7

Mee eens allemaal. Dat grote capaciteitsprobleem zal altijd blijven ook. Laten ze dan eens ophouden om overal in de media te blijven hameren op vermindering van vliegverkeer. Het streven is lovenswaardig maar niet reëel. 

Ik merk het zelf nu ook weer. Komende week naar Oostenrijk met de trein. Krijg nu alweer berichten van DB dat de dienstregeling gewijzigd is, hierdoor zijn twee overstappen niet meer haalbaar (tenzij deze zelf ook vertraging hebben) en wordt het een wel erg lange reisdag naar Schladming. Dan nog de dreiging van de zoveelste staking in Duitsland. Vanuit Schladming met de trein naar Wenen en dan terugvliegen naar Amsterdam is veel makkelijker dan de hele rit terug via Duitsland. Ik begin het internationaal treinreizen een beetje beu te worden, hoewel ik dit jarenlang heb gedaan. Er is namelijk áltijd wel wat en het geeft meer stress en vraagtekens dan een onbezorgde trip. Eigenlijk vind ik het een schande dat dit zich dit zo ontwikkeld heeft, treinreizen "op zich" vind ik een fijne manier van vervoer en zou allang veel beter en grootschaliger georganiseerd moeten zijn in het 21e eeuwse Europa. Helaas nooit gebeurd, het blijft rommelen in de marge.

Reputatie 7
Badge

Of misschien betekent minder vliegen niet alleen meer treinreizen maar ook gewoon minder reizen. Je kunt het onrealistisch en links gaan noemen, maar we moeten toch eens gaan kiezen of we willen dat er nog een toekomst is of we liever nog een paar jaar de wereld over blijven vliegen...

Reputatie 5

Er komt geen krimp. De slechtste partijen (links) winnen waarschijnlijk niet. Bov ndien, zelfs als ze winnen, is de EU en de VS tegen krimp. Het luchtverkeer moet groeien. Samen met de treinen,, zonder de auto. Want de linkse partijen denken dat vliegverkeer verschil maakt. Dat maakt het niet. In gebieden rondom vliegvelden is 95-99 procent van de uitstoot door auto's gekomen. Dat willen de linkse niet onder ogen zien. Het vliegverkeer wordt slecht bekeken hier in Nederland. Omdat Nederland het niet goed bekijkt. Een van de factoren Nederland een niet heel goed land te noemen. We moeten niet het vliegverkeer verminderen, maar het autoverkeer. Bovendien doet krimp niets. Alleen slechte dingen. We kunnen beter beter ov verruilen tegen auto's. Maar wel op de goedkope, en niet de dure manier.

Reputatie 5

Of misschien betekent minder vliegen niet alleen meer treinreizen maar ook gewoon minder reizen. Je kunt het onrealistisch en links gaan noemen, maar we moeten toch eens gaan kiezen of we willen dat er nog een toekomst is of we liever nog een paar jaar de wereld over blijven vliegen...

Ik kies voor vliegen. Misschien minder van links luisteren. Nederland heeft toch al klimaatgekte. Waarom? Omdat de klimaatactivisten niet worden gearresteerd en geen celstraf krijgen. Bovendien denken mensen echt dat alles door vliegtuigen is. Die zijn niet erg slim. Kijk eens naar andere landen die niet zo klimaatgek zijn. Stop eens met al die gekte. Maak Nederland weer een welvarend land waar vooral economie belangrijk is. En niet steeds klimaat, klimaat en klimaat. Bovendien komt de zogenaamde opwarming van een klein aantal, vooral van auto's uit verschillende onderzoeken. Als jullie zo voor klimaat zijn, doe dan iets aan de auto. En niet het vliegtuig. Want we gaan niet stoppen met reizen. Anders vind n we wel andere manieren. Reizen hoort gewoon bij het leven. En dan kan je zeggen: schaam je niet voor het vliegtuig? Nee, ik schaam me niet, ook al reis ik heel erg vaak. Reizen is belangrijk. En het milieu komt nog wel.

Reputatie 5

Misschien kunnen we vliegtuigen verkopen ;-) De staat is aandeelhouder van KLM, toch?

Dan krijg je erg veel ruzie met de hele wereld. Bovendien zijn er ook andere aandeelhouders, en bestaat er geen KLM meer. Het is tegenwoordig Air France-KLM en de Fransen gaan waarschijnlijk niet meewerken.

Reputatie 5

Ik ben voor het vergroten van treinverkeer, maar niet als dat ten koste gaat van het vliegtuig.

Of misschien betekent minder vliegen niet alleen meer treinreizen maar ook gewoon minder reizen. Je kunt het onrealistisch en links gaan noemen, maar we moeten toch eens gaan kiezen of we willen dat er nog een toekomst is of we liever nog een paar jaar de wereld over blijven vliegen...

Alsof Nederland dat beslist. De invloed van Nederland op de totale wereldwijde luchtvaart is nagenoeg nul.

In de VS, Azië en Afrika hebben ze nog nooit gehoord over het beperken van het vliegverkeer of van minder reizen, dat is een discussie die ze helemaal niet kennen.

https://www.upi.com/Top_News/US/2023/12/06/airline-industry-record-profits-revenue-in-2024-projections-travel-surge-International-Air-Transport-Association/5311701867835/

Reputatie 7

En het milieu komt nog wel.

 

In de hoek jij, milieu en klimaat zijn al te lang genegeerd door voorgaande generaties. Wás er door die generaties maar eerder meer aandacht voor geweest, dan hadden we nu niet allerlei verregaande maatregelen in korte tijd hoeven te ondergaan.

Reputatie 4

Vakantie per trein zal altijd een niche market blijven. Een enkeling zal dat om principiële milieuredenen willen doen maar er zit gewoon een te hoog prijskaartje en teveel onzekerheden aan vast.

 

Een hoop wereldvreemde, gedateerde en kortzichtige inzichten over treinreizen in dit topic, allen. Wellicht dat jullie hier allemaal nog denken dat het 1994 is, of dat er campagne wordt gevoerd voor de VVD in dit topic, maar het kan niet verder van de waarheid zijn dan dat internationaal treinreizen flink in de lift zit. De bereidheid onder vliegenden om de trein te nemen wordt wellicht wat beperkt door de (niet altijd accurate) berichtgeving over het spoorse alternatief. De nieuwe nachttreinen worden nog altijd beperkt door logistieke problemen, gedateerd materieel en onacceptabele prijzen. Daarmee klopt het echter niet dat “de vliegreis” goedkoper en sneller is dan “de treinreis”.

Ultra-goedkoop vliegen is een opwelling van de afgelopen 20-30 jaar. Noodzakelijke klimaat-maatregelen gaan hier in de komende jaren een eind aan maken, naarmate men een realistische prijs moet gaan betalen voor hun vlucht. Voor een tientje naar Lissabon of Athene vliegen is namelijk totaal onrealistisch, en funest voor de luchtkwaliteit. 

Reputatie 4

Ondertussen, dwz. sinds de jaren ‘90 waar jullie wellicht nog in leven, is er goed hard doorgebouwd aan het Europese spoor. Niet alleen de HSL's maar ook het opgewaardeerde klassieke spoor. Parijs, Berlijn, Londen nu allemaal binnen een enkel dagdeel, met Kopenhagen in het vooruitzicht voor de nabije toekomst. Een paar uur langer en je zit in Barcelona, Praag, Zürich, Edinburgh, Gothenburg….in hoeverre gaat het stokoude argument dat vliegen sneller is dan nog op? De vluchten naar Istanbul of Athene gaan gewoon blijven, ook in 2050. Bij iedere vlucht komt wel eerst nog 90+ minuten check-in gestuntel en extreme privacyschendingen vanuit het veiligheidstheater op de luchthavens. Na de vlucht, een tweede reeks checks en het wachten bij de band voor boordbaggage. Uiteraard staat de reiziger dan nog lang niet in het centrum van hun bestemming; daarvoor is waarschijnlijk alsnog een trein nodig.

Tel zo 3-4 uur op bij iedere vlucht, zoals het daadwerkelijk verloopt, en zo zien we opeens dat de trein uitstekend concurreert met het vliegtuig. Sneller naar Parijs en Londen, vrijwel even snel naar Berlijn, en op de langere trajecten ri. Barcelona/Praag/Warschau/noem-maar-op is de langere zit uitstekend te rechtvaardigen met het gegeven dat de trein een veelvoud comfortabeler is ingericht dan een gemiddeld vliegtuig. Even de benen strekken om een maaltijd een een drankje op te pikken bij de bistrowagen en de uren vliegen zo voorbij. Als maandelijks reiziger op de IC Amsterdam - Berlijn kan ik dit volhartig beamen. Vliegen is geen optie geweest, al helemaal niet sinds de nieuwe dienstregeling.

Reputatie 4

Nederland heeft toch al klimaatgekte. Waarom? Omdat de klimaatactivisten niet worden gearresteerd en geen celstraf krijgen. Bovendien denken mensen echt dat alles door vliegtuigen is. Die zijn niet erg slim. Kijk eens naar andere landen die niet zo klimaatgek zijn. Stop eens met al die gekte. Maak Nederland weer een welvarend land waar vooral economie belangrijk is. En niet steeds klimaat, klimaat en klimaat. Bovendien komt de zogenaamde opwarming van een klein aantal, vooral van auto's uit verschillende onderzoeken. Als jullie zo voor klimaat zijn, doe dan iets aan de auto. En niet het vliegtuig. Want we gaan niet stoppen met reizen.

Dit is geen politiek forum, en het beoefenen van grondrechten in een vrij en democratisch land hoeft niet ter discussie gesteld te worden. De koppen zitten nog firm in het zand wat betreft de noodzaak van een omslag in het beleid. We gaan het zien in 2024, maar de trein is hoe dan ook de oplossing van het probleem, of je dit probleem nu wenst te ontkennen of niet.

Reputatie 7
Badge

Het luchtverkeer moet groeien.

Oprechte vraag: waarom? Wat wordt de mensheid daar beter van?

Ik kies voor vliegen. Misschien minder van links luisteren. Nederland heeft toch al klimaatgekte. Waarom? Omdat de klimaatactivisten niet worden gearresteerd en geen celstraf krijgen.

Ik ben het volkomen mey je eens dat de acties van dergelijke groeperingen niet door de beugel kunnen. Echter is dat uiteraard geen argument voor of tegen klimaatmaatregelen zelf.

Bovendien denken mensen echt dat alles door vliegtuigen is. Die zijn niet erg slim. Kijk eens naar andere landen die niet zo klimaatgek zijn. Stop eens met al die gekte. 

Dat heb je mij niet horen zeggen, maar waarom zou het punt dat er ook andere problemen zijn een reden zijn om een bepaald probleem niet aan te pakken?

Maak Nederland weer een welvarend land waar vooral economie belangrijk is.

Wat heb ik daaraan als mijn huis (in Flevoland) onder water staat?

Als jullie zo voor klimaat zijn, doe dan iets aan de auto. En niet het vliegtuig. Want we gaan niet stoppen met reizen.

En wat nou als op beide gebieden aanpassingen nodig zijn?

Anders vind n we wel andere manieren. Reizen hoort gewoon bij het leven.

Is de trein nou niet precies een van die anderen manieren? En hebben we niet eeuwen een heel stuk minder gereisd? Dankzij het Internet is er daarbij nog een hoop meer op afstand mogelijk tegenwoordig ook.

Alsof Nederland dat beslist. De invloed van Nederland op de totale wereldwijde luchtvaart is nagenoeg nul.

In de VS, Azië en Afrika hebben ze nog nooit gehoord over het beperken van het vliegverkeer of van minder reizen, dat is een discussie die ze helemaal niet kennen.

https://www.upi.com/Top_News/US/2023/12/06/airline-industry-record-profits-revenue-in-2024-projections-travel-surge-International-Air-Transport-Association/5311701867835/

Maar betekent dat ook dat Nederland niet haar steentje bij moet dragen? Al is het maar om iets minder hyppcriet die andere landen op hún verantwoordelijkheid aan te kunnen kijken.

Reputatie 7
Badge +1

Mee eens allemaal. Dat grote capaciteitsprobleem zal altijd blijven ook. Laten ze dan eens ophouden om overal in de media te blijven hameren op vermindering van vliegverkeer. Het streven is lovenswaardig maar niet reëel. 

Ik merk het zelf nu ook weer. Komende week naar Oostenrijk met de trein. Krijg nu alweer berichten van DB dat de dienstregeling gewijzigd is, hierdoor zijn twee overstappen niet meer haalbaar (tenzij deze zelf ook vertraging hebben) en wordt het een wel erg lange reisdag naar Schladming. Dan nog de dreiging van de zoveelste staking in Duitsland. Vanuit Schladming met de trein naar Wenen en dan terugvliegen naar Amsterdam is veel makkelijker dan de hele rit terug via Duitsland. Ik begin het internationaal treinreizen een beetje beu te worden, hoewel ik dit jarenlang heb gedaan. Er is namelijk áltijd wel wat en het geeft meer stress en vraagtekens dan een onbezorgde trip. Eigenlijk vind ik het een schande dat dit zich dit zo ontwikkeld heeft, treinreizen "op zich" vind ik een fijne manier van vervoer en zou allang veel beter en grootschaliger georganiseerd moeten zijn in het 21e eeuwse Europa. Helaas nooit gebeurd, het blijft rommelen in de marge.

 

Maar volgens EUreiziger24 zijn we allemaal wereldvreemd. Kijk als je naar Parijs of desnoods naar Lyon of Marseille moet ben je inderdaad gek als je het vliegtuig nog pakt. De trein met een eventuele overstap is dan inderdaad snel en comfortabel. Bij de Eurostar zit je nu dankzij de Brexit weer met de douane die veel tijd vergt Voor reizen naar Duitsland en Oostenrijk heb je nu helaas te maken met het slecht onderhouden spoor in Duitsland wat voor veel vertraging zorgt. Ik heb zelf veel internationale treinreizen gemaakt en de keren dat alles precies zo liep als gepland waren op de vingers van twee vingers te tellen denk ik 😉. Ik ben niet van vroeger was alles beter, maar het treinvervoer met name in Duitsland was wel een stuk beter.     

Reputatie 7
Badge +1

@Rene74 : Lees net op nu.nl dat het treinverkeer in Duitsland vanaf a.s. woensdag 5 dagen platligt. 

https://www.nu.nl/economie/6298738/vanaf-woensdag-zes-dagen-geen-ice-treinen-naar-duitsland-vanwege-staking.html

Ook de trein naar Berlijn rijdt niet. Ik hoop maar dat jij niet a.s. begin volgende week vertrekt.

Dit soort acties helpt het internationale treinreizen natuurlijk ook niet.    

Reputatie 5

Mee eens allemaal. Dat grote capaciteitsprobleem zal altijd blijven ook. Laten ze dan eens ophouden om overal in de media te blijven hameren op vermindering van vliegverkeer. Het streven is lovenswaardig maar niet reëel. 

Ik merk het zelf nu ook weer. Komende week naar Oostenrijk met de trein. Krijg nu alweer berichten van DB dat de dienstregeling gewijzigd is, hierdoor zijn twee overstappen niet meer haalbaar (tenzij deze zelf ook vertraging hebben) en wordt het een wel erg lange reisdag naar Schladming. Dan nog de dreiging van de zoveelste staking in Duitsland. Vanuit Schladming met de trein naar Wenen en dan terugvliegen naar Amsterdam is veel makkelijker dan de hele rit terug via Duitsland. Ik begin het internationaal treinreizen een beetje beu te worden, hoewel ik dit jarenlang heb gedaan. Er is namelijk áltijd wel wat en het geeft meer stress en vraagtekens dan een onbezorgde trip. Eigenlijk vind ik het een schande dat dit zich dit zo ontwikkeld heeft, treinreizen "op zich" vind ik een fijne manier van vervoer en zou allang veel beter en grootschaliger georganiseerd moeten zijn in het 21e eeuwse Europa. Helaas nooit gebeurd, het blijft rommelen in de marge.

 

Maar volgens EUreiziger24 zijn we allemaal wereldvreemd. Kijk als je naar Parijs of desnoods naar Lyon of Marseille moet ben je inderdaad gek als je het vliegtuig nog pakt. De trein met een eventuele overstap is dan inderdaad snel en comfortabel. Bij de Eurostar zit je nu dankzij de Brexit weer met de douane die veel tijd vergt Voor reizen naar Duitsland en Oostenrijk heb je nu helaas te maken met het slecht onderhouden spoor in Duitsland wat voor veel vertraging zorgt. Ik heb zelf veel internationale treinreizen gemaakt en de keren dat alles precies zo liep als gepland waren op de vingers van twee vingers te tellen denk ik 😉. Ik ben niet van vroeger was alles beter, maar het treinvervoer met name in Duitsland was wel een stuk beter.     

Lyon en Marseille zijn ook met het vliegtuig heel populair. Misschien zelfs populairder dan de trein. En ik denk niet dat al die mensen, en ik zelf, gek zijn. En ja, Brussel kun je (volgens mij) inruilen voor een andere, betere bestemming. Maar, dan hebben de zaken reizigers geen goed vervoer meer. Of dan raakt de eerste klas overvol. Frankfurt, kun je ook wel omruilen. Maar Londen of Parijs niet. Dat kun je beter met het vliegtuig doen. De trein is voor de afstand Land en buurland. Niet om ermee naar Londen te rijden.

Reputatie 4

Frankfurt, kun je ook wel omruilen. Maar Londen of Parijs niet. Dat kun je beter met het vliegtuig doen. De trein is voor de afstand Land en buurland. Niet om ermee naar Londen te rijden.

 

Maar waar baseer je dit op? Frankfurt, Londen en Parijs zijn allemaal in 4 uur met een directe trein vanuit Amsterdam te bereiken. Frankfurt zelfs direct vanuit het oosten des lands, Londen en Parijs vanuit Rotterdam. Al met al duurt vliegen langer. Zinvol concurreren met een directe hogesnelheidstrein, die ieder uur rijdt en er slechts 3u15 over doet naar Parijs (centrum) is bijna onmogelijk. Zelfs de luchtvaartmaatschappijen zijn hier goed van op de hoogte. Vanwaar de ontkenning?

 

Maar waar baseer je dit op? Frankfurt, Londen en Parijs zijn allemaal in 4 uur met een directe trein vanuit Amsterdam te bereiken. Frankfurt zelfs direct vanuit het oosten des lands, Londen en Parijs vanuit Rotterdam. Al met al duurt vliegen langer. Zinvol concurreren met een directe hogesnelheidstrein, die ieder uur rijdt en er slechts 3u15 over doet naar Parijs (centrum) is bijna onmogelijk. Zelfs de luchtvaartmaatschappijen zijn hier goed van op de hoogte. Vanwaar de ontkenning?

Waarom gaan al die mensen dan met het vliegtuig? Zijn die allemaal knettergek of zo?

Reputatie 5

Het luchtverkeer moet groeien.

Oprechte vraag: waarom? Wat wordt de mensheid daar beter van?

Ik kies voor vliegen. Misschien minder van links luisteren. Nederland heeft toch al klimaatgekte. Waarom? Omdat de klimaatactivisten niet worden gearresteerd en geen celstraf krijgen.

Ik ben het volkomen mey je eens dat de acties van dergelijke groeperingen niet door de beugel kunnen. Echter is dat uiteraard geen argument voor of tegen klimaatmaatregelen zelf.

Bovendien denken mensen echt dat alles door vliegtuigen is. Die zijn niet erg slim. Kijk eens naar andere landen die niet zo klimaatgek zijn. Stop eens met al die gekte. 

Dat heb je mij niet horen zeggen, maar waarom zou het punt dat er ook andere problemen zijn een reden zijn om een bepaald probleem niet aan te pakken?

Maak Nederland weer een welvarend land waar vooral economie belangrijk is.

Wat heb ik daaraan als mijn huis (in Flevoland) onder water staat?

Als jullie zo voor klimaat zijn, doe dan iets aan de auto. En niet het vliegtuig. Want we gaan niet stoppen met reizen.

En wat nou als op beide gebieden aanpassingen nodig zijn?

Anders vind n we wel andere manieren. Reizen hoort gewoon bij het leven.

Is de trein nou niet precies een van die anderen manieren? En hebben we niet eeuwen een heel stuk minder gereisd? Dankzij het Internet is er daarbij nog een hoop meer op afstand mogelijk tegenwoordig ook.

Alsof Nederland dat beslist. De invloed van Nederland op de totale wereldwijde luchtvaart is nagenoeg nul.

In de VS, Azië en Afrika hebben ze nog nooit gehoord over het beperken van het vliegverkeer of van minder reizen, dat is een discussie die ze helemaal niet kennen.

https://www.upi.com/Top_News/US/2023/12/06/airline-industry-record-profits-revenue-in-2024-projections-travel-surge-International-Air-Transport-Association/5311701867835/

Maar betekent dat ook dat Nederland niet haar steentje bij moet dragen? Al is het maar om iets minder hyppcriet die andere landen op hún verantwoordelijkheid aan te kunnen kijken.

Alle antwoorden:

Ja. De mensheid wordt daar beter van. De economie wordt daar beter van. En we kunnen beter reizen. En meer vliegtuigen. Meer toeristen. Meer vliegtuig sporters. Meer van alles.

 

Het is zou beter zijn om mensen een echte straf te geven als ze hekken kapotmaken en landingsbanen betreden.

 

Omdat dit probleem geen probleem is. Argumenten:

Vergelijking met auto weinig overlast. Bewoners die klagen zijn gewoon te verwend, ze zouden andere dingen zeggen als ze echt geluid hadden gehoord.

 

Jouw huis gaat niet onder water. Nederland zorgt goed voor de verdediging tegen water. Dus dit gaat nooit gebeuren. Als het water stijgt, stijgen de dijken ook.

 

 

Aanpassing minder vliegen? Iedereen behalve Nederland heeft daar een mening over: NEE! Er zijn genoeg andere aanpassingen. De meeste mensen beseffen het niet eens. Maar er wordt enorm veel gedaan. Er worden nieuwe waterstof/elektrische vliegtuigen ontworpen, en nog veel meer. Maar mensen zijn ongeduldig. Ze willen alles meteen. Geef 10 jaar. En Stop eens met zeuren.

 

Internet is niet de realiteit. Een eeuw geleden hebben we minder gereisd. Maar dat wouden we heel graag. Zo graag zelfs, dat we vervoer gingen uitvinden. En de trein? Voor lange korte afstanden goed, maar het vliegtuig domineert. Want wat kan er nou beer zijn dan het goede gevoel van vliegen! Want nieuwe plaatsen ontdekken, naar verre bestemmingen vliegen en het hele proces van vliegen is de beste uitvinding ooit!

Reputatie 5

Frankfurt, kun je ook wel omruilen. Maar Londen of Parijs niet. Dat kun je beter met het vliegtuig doen. De trein is voor de afstand Land en buurland. Niet om ermee naar Londen te rijden.

 

Maar waar baseer je dit op? Frankfurt, Londen en Parijs zijn allemaal in 4 uur met een directe trein vanuit Amsterdam te bereiken. Frankfurt zelfs direct vanuit het oosten des lands, Londen en Parijs vanuit Rotterdam. Al met al duurt vliegen langer. Zinvol concurreren met een directe hogesnelheidstrein, die ieder uur rijdt en er slechts 3u15 over doet naar Parijs (centrum) is bijna onmogelijk. Zelfs de luchtvaartmaatschappijen zijn hier goed van op de hoogte. Vanwaar de ontkenning?

Bekijk het aantal vliegtuigen naar de vele luchthavens van Londen en het aantal treinreizen. Dan zie je een enorm verschil.

Reputatie 5

Parijs heb je inderdaad overwonnen. Maar Londen krijgt de internationale trein niet.

Reputatie 5

 

Maar waar baseer je dit op? Frankfurt, Londen en Parijs zijn allemaal in 4 uur met een directe trein vanuit Amsterdam te bereiken. Frankfurt zelfs direct vanuit het oosten des lands, Londen en Parijs vanuit Rotterdam. Al met al duurt vliegen langer. Zinvol concurreren met een directe hogesnelheidstrein, die ieder uur rijdt en er slechts 3u15 over doet naar Parijs (centrum) is bijna onmogelijk. Zelfs de luchtvaartmaatschappijen zijn hier goed van op de hoogte. Vanwaar de ontkenning?

Waarom gaan al die mensen dan met het vliegtuig? Zijn die allemaal knettergek of zo?

Volgen sommige waarschijnlijk wel😂

Reageer