beantwoord

Via-reizen NS Internationaal


NS,

 

Waarom biedt NS Internationaal geen optie om Via-tickets te kopen? Probleem:

 

Ik reis met 100% korting in Nederland. Standaard geeft een reis Leuven-Zwolle enkel opties via Hazeldonk Grens, wanneer je geen earlybird-tarief kunt kiezen is dat altijd een relatief kostbare reis (Thalys of ICB). Er is geen mogelijkheid om te kiezen via Essen/Roosendaal of Vise/Eijsden te reizen. Twee tickets kopen verpest langeafstandskorting en is dus onnodig kostbaarder.

 

De HaCon-software kan dit gewoon, bijvoorbeeld NMBS Internationaal (b-Europe) ondersteunt dit. Maar helaas, men heeft daar geen 100% korting in NL tickets meer.

 

Welke oplossing biedt NS hierin?

 

Henk

icon

Beste antwoord door Lorena NS 24 May 2022, 19:46

Bekijk origineel

33 reacties

Nog beter: NMBS ondersteunt terug 100% NL 😎 Doei NS 💁‍♀️
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk een vicieuze cirkel. Omdat de reisplanner alleen maar reizen van Leuven naar Zwolle via Hazeldonk toont is er geen vraag naar kaartjes via Roosendaal grens of Visé grens. En omdat er geen vraag is naar dergelijke kaartjes verkoopt NS ze alleen op uitdrukkelijk verzoek en dan met een niet zo fijne toeslag.

Ik zie het somber in dat dit ooit nog gaat veranderen.

Reputatie 5

Het is er in het grensverkeer met België allemaal niet makkelijker op geworden.

Sinds de nieuwe internationale tarieven zijn doorgevoerd en er geen apart Belgisch assortiment meer bestaat voor Maastricht en Roosendaal, is het zelfs vanuit Maastricht omslachtig. Ik ging laatst een dagje naar Brussel. Het weekendretour biedt in België 50% korting, maar om de een of andere reden heeft men bedacht dat het internationale weekendticket maar 30% korting biedt. Een weekendretour Maastricht-Brussel kost daardoor €32,40. Splitsen in Visé blijkt goedkoper. Een weekendretour Visé-Brussel kost namelijk maar €19,20. Met een voltarief retour Maastricht-Visé (€11,40) kom je dan samen op €30,60 of - in mijn geval - met een retour Maastricht-Visé met 100% korting in NL (€5,00) kom je op €24,20. Met 2 regels van een Railpass (Standard Multi) vanaf Visé is het nog een paar euro goedkoper.

Als je al voor een simpele reis als Maastricht-Brussel kaartjes moet gaan splitsen, gaat er iets fundamenteel mis. Ik zou veel liever een kaartje uit de NS-automaat of NMBS-automaat halen in plaats van twee online kaartjes, maar natuurlijk niet als het daardoor onnodig meer dan 25% duurder wordt.

 

(Om nog maar te zwijgen over iedere keer die irritante mails van NSI “ter voorbereiding op uw reis”. Ter voorbereiding op mijn wereldreis van Maastricht naar Visé. En ter voorbereiding op mijn wereldreis van Visé naar Maastricht. Iedere keer weer...) 

Moet voor volgende week weer een ticket via een ander grenspunt hebben en val alweer buiten de early bird. Als het uitkomt zal ik het eens telefonisch proberen 🥹

Reputatie 7
Badge +1

Het is wel mogelijk om een grensovergang te kiezen wanneer je boekt via onze klantenservice of bij de internationale balie.

En dat doet niemand wat daar ga je natuurlijk geen extra toeslag voor betalen.

Deze extra optie geeft ook vaak niet de invulling van de wens van de reiziger, ook al lijkt dat in eerste instantie wel zo. Er is enkele jaren geleden hier onderzoek naar gedaan.

De gewone reiziger weet helemaal niet dat hij zonder de via-optie bepaalde verbindingen en potentieel lagere prijzen helemaal niet te zien krijgt, dus ja, dan komt die ook niet op het idee dat die optie wel eens nuttig kan zijn. Geloof alleen statistieken die je zelf vervalst hebt…

Och ja, die mailtjes “ter voorbereiding” mogen direct uitgeschakeld kunnen worden. Krijg er velen, ken de weg inmiddels wel 😂

Reputatie 7
Badge +1

Vind het jammer dat NS dit soort essentiële zaken niet aan wil bieden. Maar mijn probleem is opgelost alleszins :)

Nou ja, niet helemaal. Je betaalt bij de NMBS 1€ per enkele reis extra. Een reden voor mij om daar niet veel meer te kopen.

Ik zie trouwens bij de NMBS geen enkele aanwijzing dat het eerder genoemde misbruik zou moeten tegengaan. Nou ja, het is al goed dat de optie terug is.

Ik kan inderdaad een kaartje kopen tot het eerste station over de grens met 100% korting, maar wil hem tot Zwolle vanwege de vervallen middagspits. Anders kocht ik idd van/naar Mt of Rsd.

 

@rvdborgt kent mijn klacht stiekem al en heeft inderdaad ook wat suggesties gedaan. Waarvoor dank, maar een oplossing voor het probleem (b)lijkt er niet helemaal te zijn helaas.

Reputatie 2

Ik reis met 100% korting in Nederland. Standaard geeft een reis Leuven-Zwolle enkel opties via Hazeldonk Grens, wanneer je geen earlybird-tarief kunt kiezen is dat altijd een relatief kostbare reis (Thalys of ICB). 

 

 

Een alternatief is om vanaf Leuven de bus te pakken naar Turnhout en vandaar naar Tilburg.

Deze rit van ruim 3 uur kost met De Lijn €7,50 of 2 strippen (€3,40) van de Lijnkaart (€17)

https://www.delijn.be/nl/routeplanner/?vertrek=Station+Leuven&vertrekLt=50.8817&vertrekLn=4.71481&vertrekId=here%3Apds%3Aplace%3A056u1537-e7fcac126839485eade1184af3ab937e&vertrekType=AutosuggestEntity&vertrekLocatieType=place&vertrekAdres=Martelarenplein+16%2C+3000+Leuven%2C+Belgi%C3%AB&aankomst=Station+Tilburg&aankomstLn=5.08401&aankomstLt=51.56054&aankomstId=here%3Apds%3Aplace%3A528u15t7-0f19bbe16ae04f88832562dde32014d4&aankomstType=AutosuggestEntity&aankomstLocatieType=place&aankomstAdres=Spoorlaan%2C+5038+CB+Tilburg%2C+Nederland&vervoersmiddelen=bus%2Ctram%2Csubway&vertrekOfAankomst=depart&tijd=2022-06-17T08%3A30%3A00.000Z

 

 

 

Vind het jammer dat NS dit soort essentiële zaken niet aan wil bieden. Maar mijn probleem is opgelost alleszins :)

Het zit standaard in de HaCon software, een klein stukje frontend noem ik inderdaad in dit geval essentieel en triviaal. 

Reputatie 7
Badge +1

Vroeger was het ook voldoende om bij een netkaart een aanvullend kaartje tot aan de grens te hebben. Als NS het de reiziger zo moeilijk maakt om een kaartje tot de eindbestemming met 100% korting in Nederland te kopen, dan moeten ze niet verbaasd zijn als reizigers dat dan ook niet hebben. Als je een aanvullend kaartje minstens tot aan de grens kunt laten zien, wat is dan het probleem? Je hebt aantoonbaar betaald voor de hele reis.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem begint natuurlijk al bij de reisplanner van NS International die alleen maar verbindingen via Hazeldonk laat zien. 

Ik weet niet wat voor kaartje @Henk_NL in België gebruikt maar hij zou kunnen splitsen. Een internationaal biljet van Essen of Visé naar Zwolle en een binnenlands biljet naar Essen of Visé. Wel erg omslachtig, ook qua reisinformatie.

Reputatie 6
Badge +2

En hoe zit dat met de toeslag vanwege niet online boeken? Betaalt NS die terug?

Klopt het dat je de boekingskosten bedoeld? Dat had ik nog voor je uitgevraagd. Als de reis niet online te boeken is, zullen de boekingskosten niet in rekening worden gebracht wanneer je telefonisch boekt.

Hmm, dat ga ik eens uitproberen dan, dankje. 
 

Fors ongemak wel, jammer dat het zo moet.

Reputatie 7
Badge +1

En hoe zit dat met de toeslag vanwege niet online boeken? Betaalt NS die terug?

Klopt het dat je de boekingskosten bedoeld? Dat had ik nog voor je uitgevraagd. Als de reis niet online te boeken is, zullen de boekingskosten niet in rekening worden gebracht wanneer je telefonisch boekt.

Is dat een nieuwe regel/richtlijn? Want die bestond tot nu toe niet.

Reputatie 6
Badge +2

Voor zover ik weet, is dat niet nieuw. Wanneer een reis niet online of bij de automaat geboekt/gekocht kan worden (wat het in dit geval is), worden er geen boekingskosten in rekening gebracht.

An sich is dat inderdaad een optie die ik ken van een ander Belgisch forumlid, lastige voor mij is dat het te tijdrovend is. Eigenlijk moet je voortransport per bus meerekenen vanuit een dorp nabij Leuven (30 min), en vanaf Tilburg nog een treinreis naar Heino. Dan wordt het wel een hele tour.

Reputatie 7
Badge +1

Voor zover ik weet, is dat niet nieuw. Wanneer een reis niet online of bij de automaat geboekt/gekocht kan worden (wat het in dit geval is), worden er geen boekingskosten in rekening gebracht.

Volgens NSI: als de bestemming niet online of in de kaartautomaat wordt aangeboden.

Dat is hier niet van toepassing. Alle bestemmingen in Nederland zijn immers online te koop.

Reputatie 6
Badge +2

Die had ik inderdaad ook al doorgenomen. Daarom had ik het nog uitgevraagd. Maar zoals mij is doorgegeven, gaat het om alle treinen die niet online geboekt kunnen worden. De bestemming staat er in dit geval los van.

Reputatie 3

Het zal vaak ook nog langer duren dan de planner van De Lijn aangeeft. Die optie van 4 uur heeft een overstaptijd van bijna een uur in Turnhout maar veel andere reisopties van De Lijn (zoals bij deze reis via Geel) hebben overstappen van een paar minuten die je vaak mist. Je kunt ook geen extra overstaptijd toevoegen. Dan sta je in Geel en moet je lang wachten of een omweg met een andere bus of trein gaan maken, de bussen rijden ook erg onregelmatig dus dat kan je zomaar 1-2 uur extra kosten.

Het is ook geen comfortabele tour. De bus van Leuven naar Turnhout gaat meestal wel, maar Turnhout naar Tilburg is meestal druk en heel warm. 

Je moet er echt tijd voor en zin in hebben om de halve dag in gammele bussen te gaan zitten. Maar ja, het is dus wel spotgoedkoop inderdaad. 3,40 euro als je een lijnkaart gebruikt en Tilburg - Leuven kun je met een beetje geluk in de daluren nog halen met een overstap op de markt in Turnhout binnen een uur. Dan red je het voor 1,70 euro.

Reputatie 2

An sich is dat inderdaad een optie die ik ken van een ander Belgisch forumlid, lastige voor mij is dat het te tijdrovend is. Eigenlijk moet je voortransport per bus meerekenen vanuit een dorp nabij Leuven (30 min), en vanaf Tilburg nog een treinreis naar Heino. Dan wordt het wel een hele tour.

Troost je. Ik was zondagavond vanuit Holsbeek (v1907) via (a1920) Leuven (v1933) via (a2031) Antwerpen (v2050) en via (a2138) Roosendaal (v2157) (NMBS International = €11,70) bijna 5 uur aan het reizen. Het alternatief met de ICB vanuit Antwerpen CS (v2044) richting Zwolle is weliswaar 30 minuten of 60 minuten (overstaptijd Breda 2 minuten) sneller, maar zou €9,50 meer hebben gekost bij 100% korting op het Nederlandse deel (NMBS International = €21,20).

 

Ik was graag met de bus gegaan, maar op zondag gaat er maar 1 keer per 2 uur een bus van Holsbeek naar Leuven. Ik had dan al om 1747 moeten vertrekken naar (a1808) Aarschot (v1930). Hier 1,5 uur moeten wachten om vervolgens met de bus via (a2051) Turnhout (v2106) naar (a21:51) Tilburg kunnen gaan. De trein naar Zwolle zou dan 2203 vertrekken. Al met al, zou ik dan voor 3 strippen (€5,10) thuis kunnen geraken in ongeveer 6 uur.

Samengevat reiskosten Holsbeek - Zwolle (100% korting op NL-deel)

5 uur = €22,70 (€21,20 + €1,70) met ICB via Breda

6 uur = €13,40 (€11,70 + €1,70) via Roosendaal

7 uur = €5,10 (3 strippen Lijnkaart) via Tilburg

 

 

An sich rijden bus 316 en 616 hier voor de deur langs, dat is geen klagen. Maar nu deze reizen steeds meer forensen aan het worden zijn (of ja, met enige tegenzin terug naar Nederland reizen lol), is het me echt genoeg met onnodig lang onderweg zijn. De afstand per auto doen is lastig door problemen met m’n lijf, dus ik zoek toch graag de snelste weg. Alleen de full flex ICB tarieven vind ik echt te gek.

Badge +3

Nog beter: NMBS ondersteunt terug [weer] 100% NL 😎 Doei NS 💁‍♀️

Beter!

Badge +3

Nou ja, niet helemaal. Je betaalt bij de NMBS 1€ per enkele reis extra. Een reden voor mij om daar niet veel meer te kopen.

Ik zie trouwens bij de NMBS geen enkele aanwijzing dat het eerder genoemde misbruik zou moeten tegengaan. Nou ja, het is al goed dat de optie terug is.

Nultickets voor 1 euro valt te overzien toch?

Het ‘eerder genoemde misbruik’ ontgaat mij ook totaal. 🤣

Reageer