beantwoord

Via-reizen NS Internationaal



Toon eerste bericht

33 reacties

Vind het jammer dat NS dit soort essentiële zaken niet aan wil bieden. Maar mijn probleem is opgelost alleszins :)

"essentiële zaken"?

Reputatie 3
Badge

Het zit standaard in de HaCon software, een klein stukje frontend noem ik inderdaad in dit geval essentieel en triviaal. 

Ik weet niet wat de HaCon software precies is, maar dit doet me denken aan een ervaring die ik hier beschreven heb. Nadat Thalys een door mij via NS International geboekte reis van Amsterdam naar Parijs geannuleerd had, probeerde ik bij het internationale loket op Rotterdam Centraal een alternatief te boeken via Kortrijk en Lille naar Parijs. Dat bleek niet te kunnen. Via de website van NMBS kon het wel. Verklaring van de mevrouw van NS International: “Bij NMBS werken ze met een verouderd systeem. Daar kan meer mee dan met ons nieuwe systeem” 🤣🤣.

Reputatie 2

An sich rijden bus 316 en 616 hier voor de deur langs, dat is geen klagen. Maar nu deze reizen steeds meer forensen aan het worden zijn (of ja, met enige tegenzin terug naar Nederland reizen lol), is het me echt genoeg met onnodig lang onderweg zijn. De afstand per auto doen is lastig door problemen met m’n lijf, dus ik zoek toch graag de snelste weg. Alleen de full flex ICB tarieven vind ik echt te gek.

Met een beetje geluk zou je voor deze lange reis van De Lijn (ruim 4 uur) vanuit Vossem naar Tilburrg

(316/616 + 305 + 450) maar €3,70 (2 strippen) kwijt zijn, maar ik kan me voorstellen, dat je niet zo lang in de bus zou willen zitten 😉 Een combinatie van bus naar station Leuven en dan de trein naar Nederland met een kaartje van NSI is een stuk duurder (€26 + 1 strip van De Lijnkaart) en zou (naar Breda) maar 1,5 uur duren.

 

Eventueel zou je kunnen overwegen om vanaf Zaventem een Flixbus te boeken

naar Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Amsterdam of Maastricht (ook uit Leuven) 

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Henk_NL

Ik durf hier zo geen antwoord op te geven. Ik heb de vraag voor je uitgezet en hoop er snel op terug te komen!

Badge +3

Het zou natuurlijk erg handig zijn als NS International ‘nultarief’ tickets aanbood (zoals NMBS tot voor kort ook deed voor 1 euro).

Voor reizen via Roosendaal is het natuurlijk meestal geen probleem om daar (komende vanuit BE) in te checken met je NS vrij reizen abonnement, tenzij je in de middagspits aankomt. Voor Luik - Maastricht wordt dat lastiger, want dan zou je in Eijsden de trein uit moeten?

Reputatie 6
Badge +2

Hi @Henk_NL! Ik zou het even voor je navragen en heb reactie mogen ontvangen. Het is wel mogelijk om een grensovergang te kiezen wanneer je boekt via onze klantenservice of bij de internationale balie. Wanneer je zelf boekt via de website, is dit helaas geen optie. Er zijn in ieder geval op korte termijn geen plannen om deze ‘via’ optie toe te voegen. Deze extra optie geeft ook vaak niet de invulling van de wens van de reiziger, ook al lijkt dat in eerste instantie wel zo. Er is enkele jaren geleden hier onderzoek naar gedaan. Er zijn voor nu wel testen en onderzoeken geplant rondom de filters voor bepaalde routes zodat je bijvoorbeeld kan aanvinken dat je niet met de hsl wil reizen.

Qua oplossing is er dus helaas weinig te bieden, alleen dan het boeken via de balie of de klantenservice. Het is in ieder geval nu wel aangewakkerd, dus wie weet zal het in de toekomst nog wel een optie zijn om het aan de reisplanner toe te voegen.

En hoe zit dat met de toeslag vanwege niet online boeken? Betaalt NS die terug?

 

Dit is geen oplossing natuurlijk. Gaarne opnieuw uitzetten. 

Dat kan inderdaad, maar verpest in België het degressieve tarief. Maakt een paar euro uit effectief. Zo doe ik het nu. 

Reageer