beantwoord

Voordelig reizen naar België na mijn 26e


Reputatie 2

Dit jaar wordt ik 26. Als ik goed begrepen vervalt dan de mogelijkheid om een jongere kaartje te gebruiken van de Belgische automaat in Roosendaal.

Wat zijn naast de jongere kaartjes nog voordelige opties? Is er naast een weekendretour nog zo iets als een dealvoordeel abonnement zo als in Nederland?

Ik reis voornamelijk in het weekend en als het een keer door de weeks is meestal na 9 uur. In Nederland heb ik weekendvrij en dalvoordeel.  Soms reis ik ook via Brugge omdat ik zelf in Vlissingen woon is het soms handiger om via de boot en bus en dan via Brugge met de trein te reizen.

Ik reis dus regelmatig naar België maar niet elke dag

icon

Beste antwoord door rvdborgt 10 March 2022, 18:07

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Als je voornamelijk in het weekend reist, dan is het NMBS-weekendretour interessant. Te koop tussen stations in België.

Voor langere afstanden is ook de Rail Pass interessant. Geldig tussen 2 stations in België, dus bij internationale reizen vanaf Essen of Noorderkempen. De 10 ritten kun je binnen 1 jaar gebruiken.

Weekend Vrij is geldig tot aan de grens. Bij NSI kun je daarvoor de optie "100% korting in Nederland” gebruiken.

Dalbonnementen heeft de NMBS niet.

Wat het goedkoopste is, hangt voornamelijk van het precieze traject af.

De automaat in Roosendaal is vrij beperkt (verkoopt alleen kaartjes vanaf Roosendaal, waarbij je dus de 8 km tot aan de grens te veel betaalt) en je kunt ook alles online kopen.

Reputatie 2

Als je voornamelijk in het weekend reist, dan is het NMBS-weekendretour interessant. Te koop tussen stations in België.

Voor langere afstanden is ook de Rail Pass interessant. Geldig tussen 2 stations in België, dus bij internationale reizen vanaf Essen of Noorderkempen. De 10 ritten kun je binnen 1 jaar gebruiken.

Weekend Vrij is geldig tot aan de grens. Bij NSI kun je daarvoor de optie "100% korting in Nederland” gebruiken.

Dalbonnementen heeft de NMBS niet.

Wat het goedkoopste is, hangt voornamelijk van het precieze traject af.

De automaat in Roosendaal is vrij beperkt (verkoopt alleen kaartjes vanaf Roosendaal, waarbij je dus de 8 km tot aan de grens te veel betaalt) en je kunt ook alles online kopen.

Die 10 ritten kaart is dan niet geldig vanaf Roosendaal? Dus voor ritten vanaf Roosendal moet ik dan nog een kaartje roosendaa -l essen kopen?

Reputatie 7
Badge +1

Die 10 ritten kaart is dan niet geldig vanaf Roosendaal? Dus voor ritten vanaf Roosendal moet ik dan nog een kaartje roosendaa -l essen kopen?

Van Roosendaal (grens) naar Essen, als je Weekend Vrij gebruikt. Dat scheelt nog een paar euro.

Als je geen vrij reizen in Nederland hebt, dan koop je het beste een kaartje Vlissingen - Essen aan stuk, met 40% korting indien van toepassing.

Badge +3

Roosendaal is een Belgisch tariefpunt, maar het weekendretour kent Roosendaal ook niet.

Ik denk dat je in geval van zo’n 10-rittenkaart inderdaad moet betalen voor Roosendaal - Essen of voor Breda - Noorderkempen (met korting of vrij reizen in NL afhankelijk van je abonnement).

Reputatie 7
Badge +4

Zo is het maar net, @Robert B . In combinatie met Weekendvrij is de beste optie doorgaans een internationaal kaartje kopen naar de eerste bestemmig in België en dan 100 procent korting voor Nederland op te geven. Voor het stukje van de grens naar Essen of Noorderkempen moet je dan betalen, het kippeneindje bij Essen is dan ruim twee euro, de trip van Hazeldonk-grens heeft een wisselend tarief, denk aan ruim vijf euro.

 

Dan is het zaak vandaar verder te reizen, maar koop dit kaartje van te voren, dan kunt u blijven zitten. Wilt u reizen met de Railpass dan koopt u in wezen een tienrittenkaart enkele reis, maar elke reis mag anders zijn. Dit is vanaf Essen rendabel als u reist tot ongeveer Sint-Niklaas of Mechelen. Is de afstand kleiner dan zeker een weekendretour nemen. Een weekendretour is meestal ook goedkoper dan twee Railpassreizen. Is de reis voor een grote afstand dan is het zaak puur de prijzen even naast elkaar te leggen.Door de week is de Railpass doorgaans gunstig, zeker op lange afstanden. Een enkele reis Arlon, Welkenraedt, De Panne of Gouvy is ook maar één rit.

Bedenk wel dat de Railpass voor tien ritten gekocht moet worden. Ze zijn in Essen wel, maar in Roosendaal niet op het automaat verkrijgbaar, of dit laatste moet onlangs zijn veranderd. Ik reis niet meer via Roosendaal, zoals jaren geleden bijna altijd.

Treinreizen is rekenen, en dat geldt in België net zo goed. België rekent veel meer met losse reizen, en nauwelijks met algemene abonnementen, zoals in Nederland. 

Reputatie 7
Badge +1

Roosendaal is een Belgisch tariefpunt

Nope, en dat is het ook nooit geweest.

Reputatie 7
Badge +1

Zowel Rsdl, Mstr, Aachen en in ander soort Tourcoing-Roubaix-Lille (ofwel Torneke, Robeke en Rijssel meen ik) zijn half/half, met speciaal statuut en zijn bereikbaar met binnenlands tarief met opslag, dit in tegenstelling tot veel hoger INTernationaal tarief naar de rest. Overigens was het wel zo dat voorheen ondanks dubbel betalen van rsdl-grens (als je ABO NS hebt) het toch meestal voordeliger was gewoon dat nmbs biljet maar te kopen aan automaat.

Ben heel toevallig afgelopen weekend via Rsdl naar Belgie gereisd voor weekend. Uiteraard klopt wat rian meldt over automaat aldaar. Dito voor die te Mstr (daar zijn er zelfs 2).

Enkel Rsdl-Essen kost bij B-rail 5,10, tot Antw 6,50/senior en 7,60/ieder. Ik dacht dat er vanaf Rsdl ook nog speciaal geprijsde seniorenretour te koop was-dat blijkt niet meer zo, wel is er iets voordeliger tarief voor senior, maar bvb retour Brugge kwam uit op ruim 23 €!

In de NS-automaat (speciaal aanklikken, dan buitenland, etc.) kost enkel grens-Essen 1,80+1€ voor dat chipkaartje  Naar Antwrp 5+1. Nog vreemder: online bij NS-INT kost enkel tot Antw met 100% korting NL maar 2,80 en dat ook de dag zelf en zonder spitsuitsluiting.

Wie dit nou nog snapt mag zich melden.

@vissinger: hou er dus rekening mee dat je voor aankoop van die 10-rit Railpass een trein moet overslaan op dat aankooppunt en te Nordrkmp kost je dat dus veelal 1 uur!

Reputatie 7
Badge +1

Enkel Rsdl-Essen kost bij B-rail 5,10, tot Antw 6,50/senior en 7,60/ieder. Ik dacht dat er vanaf Rsdl ook nog speciaal geprijsde seniorenretour te koop was-dat blijkt niet meer zo, wel is er iets voordeliger tarief voor senior, maar bvb retour Brugge kwam uit op ruim 23 €!

Het dagretour voor Senioren, dat bestond uit het binnenlandse Seniorenticket plus een opslag voor het Nederlandse traject, is ruim een jaar geleden vervangen door een meerdaags retour met 30% korting aan Belgische kant en het normale tarief (evt. met korting) aan Nederlandse kant, met een maximumprijs voor het Belgische traject. Dit tarief is vaak niet interessant voor dagretours over een iets langere afstand, want die kun je splitsen en Essen om dan het binnenlandse seniorenticket te gebruiken.

In de NS-automaat (speciaal aanklikken, dan buitenland, etc.) kost enkel grens-Essen 1,80+1€ voor dat chipkaartje  Naar Antwrp 5+1. Nog vreemder: online bij NS-INT kost enkel tot Antw met 100% korting NL maar 2,80 en dat ook de dag zelf en zonder spitsuitsluiting.

Roosendaal - Antwerpen met 100% in NL kost bij NSI 5 euro (en dat lijkt ook te kloppen; Antwerpen - Essen is 4,90 vol tarief), net getest. Heb je misschien nog een andere korting aan staan?

 

@vissinger: hou er dus rekening mee dat je voor aankoop van die 10-rit Railpass een trein moet overslaan op dat aankooppunt en te Nordrkmp kost je dat dus veelal 1 uur!

Een Rail Pass is ook in de nieuwe NMBS-app te koop. Die app is niet geweldig (voor informatie is de oude beter, die werkt ook nog als je die hebt behouden) maar de meeste bugs lijken inmiddels te zijn verdwenen.

Sinds de laatste updates werkt de multi idd best aardig in de app. Geen continue opnieuw inloggen enzo. Het scheelt ook weer een paar cent. 
 

 

Badge +3

Uit een ander topic: bij NS International zou van/naar Antwerpen (via Breda) inderdaad € 5,50 kosten als je 100% korting in NL hebt.

Bij NMBS (b-europe) was het afhankelijk van de richting €5 of €6, maar ik zie dat het bij 40% korting in NL gelijk is (€12 voor een enkele reis). Vreemd dat ze de keuze voor 100% in NL hebben opgeschort.

Reputatie 7
Badge +1

Uit een ander topic: bij NS International zou van/naar Antwerpen (via Breda) inderdaad € 5,50 kosten als je 100% korting in NL hebt.

Alleen op ma-do, als je minimaal 7 dagen van tevoren boekt (“early bird”). Het standaardtarief Hazeldonk(Gr) - Noorderkempen is 6 euro; Hazeldonk(Gr) - Antwerpen 10,60.

Bij NMBS (b-europe) was het afhankelijk van de richting €5 of €6, maar ik zie dat het bij 40% korting in NL gelijk is (€12 voor een enkele reis).

5 of 6 euro afhankelijk van de richting klinkt als een bug. Die heb ik er meer gezien bij gebruik van een netkaart.

12 euro is een early bird Breda - Antwerpen op vr-zo bij de NMBS. Je krijgt geen extra korting als je een abonnement met 40% korting hebt. Bij NS 11 euro.

Breda - Antwerpen is bij NS 15,40 vol tarief, 13,50 met 40% in NL en 10,60 met 100% in NL. Bij de NMBS 1 euro meer.

Bij reizen via Hazeldonk(Gr) altijd minder dan een week vooruit kijken als je de standaardtarieven wilt zien.

Reputatie 2

Bedankt voor alle tips

Reageer