Voor negen euro per kalendermaand veel mogelijkheden, ook voor Nederlanders. De actie is eigenlijk van de Duitse regering, die niet alleen in de zomermaanden de spoorwegen goedkoper maakt, maar ook het andere openbaar vervoer.
Duitsland kent stoptreinen, RB genoemd en ook Regionale treinen en die zitten grofweg een beetje tussen de Nederlandse intercity en de stoptrein in. Het schiet redelijk op in veel gevallen. Je kunt met deze treinen echt een heel eind komen. Naar Keulen duurt het een uurtje langer, dat is te overzien.
ICE valt buiten de regeling en ook IC, denk aan de trein naar Berlijn. Ik heb nog niets over de Duitse tariefpunten in Nederland kunnen vinden. Dan zouden de kaarten ook vanaf Hengelo, Arnhem, Venlo en Heerlen geldig zijn.
De Ländertickets zijn niet meer zo’n goed idee, het kan veel goedkoper. 9 euro is natuurlijk een schijntje als je ziet wat je ervoor krijgt. Ook verstandig die negen euro per maand nog wel te vragen, dat voorkomt mogelijk narigheid en nog grotere drukte.
Dit zal wel hele volle treinen geven Voor negen euro naar Miniatur Wonderland in Hamburg en dan kun je de rest van de maand nog overal naar toe. Geldig in juni, juli en augustus. Niet verkeerd, er is voor Duitsland nog maar één advies voor wie niet met de IC of ICE gaat. De negenuurgrens, zoals bij de Ländertickets, wordt niet genoemd.
Uitsluitend tweede klas en de Bahncard geeft geen reductie, maar dat ligt voor de hand. Het werkt met kalendermaanden die dus altijd op de eerste van de maand ingaan.
Bladzijde 3 / 5
Dat kun je daar niet uit opmaken omdat er geen aparte paragraaf is opgenomen over grenstrajecten.
Als je momenteel vanuit Nijmegen of Arnhem gebruik maakt van een NRW biljet,
zou deze €9 maandkaart ook kunnen gelden.
Uitzondering: lokaal verkeer tussen Nijmegen en de laatste bushalte in Nederland of
lokaal verkeer tussen station Arnhem en station Zevenaar
Met een 9-Euro-Ticket als Pauschalpreis Ticket zou ik het wel aandurven om óók op Nederlandse trajecten waarop het NRW-tarief van toepassing is het 9-Euro-Ticket gebruiken
Ik heb aan een conducteur van de VIAS trein die van Arnhem naar Düsseldorf rijdt gevraagd of het 9-euro ticket geldig is vanaf Arnhem of vanaf Emmerich-Elten (het 1e Duitse station) Welnu, zoals ik al een beetje verwacht had: ze weten het niet! Dat kan nog leuk worden volgende week.
@Mib Dat jij het 9-Euro-Ticket als Pauschalticket rubriceert is in dit verband minder relevant. Er staat uitdrukkelijk in de voorwaarden van het 9-Euro-Ticket dat het niet mogelijk is om het te upgraden naar Fernverkehr. Het ticket kan natuurlijk wel gebruikt worden voor voor- en natransport in combinatie met een kaartje voor het Fernverkehr.
In NRW is er een uitzondering dat je in het kader van de mobiliteitsgarantie bij treinuitval van RE en RB gebruik mag maken van het Fernverkehr.
@MibHet 9-Euro-Ticket rubriceer ik onder PauschalpreisTickets
Dit is toch een heel speciaal ticket met eigen speciale voorwaarden? Dus op grond waarvan rubriceer jij het 9-euro ticket als Pauschalpreis ticket? Het zou mooi zijn als je met dit ticket ook op het Nederlandse deel waar het NRW tarief van toepassing is kon reizen, maar ik betwijfel het. En ik niet alleen, zelfs medewerkers van de vervoerder zelf weten het niet. Erg verwarrend allemaal.
Het valt alleen niet te boeken, mijn postcode wordt continu als fout geregistreerd. Heeft iemand misschien een alternatieve site gevonden om zo’n 9 eur ticket te boeken? alvast dank.
Een woordvoerder bevestigde deze week dat het spoorbedrijf al ‘ruim een miljoen’ tickets had verkocht. ,,We bereiden alles voor en alles wat we hebben zetten we letterlijk in beweging – treinen, bussen, servicemedewerkers’, verklaarde Sandvoß eerder. Dat komt neer op vijftig extra treinen met dagelijks 60.000 zitplaatsen erbij.
Bron AD, 27 mei 2022.
Een woordvoerder bevestigde deze week dat het spoorbedrijf al ‘ruim een miljoen’ tickets had verkocht. ,,,
Dat is niet zoveel op zo'n 80 miljoen inwoners.
In de Autobundesrepubliek haal je dat aantal nooit. Het loopt storm Tamzin, elk Reisezentrum heeft het druk.
Hoe de spoorwegen het in goede sporen kunnen leiden, vraag ik me wel af. De autorijders krijgen overigens een flinke korting op de benzineprijs, dus de grensbewoners in Nederland en ook een stuk daar vandaan weten waar ze moeten tanken ;-)
Maar goed we raken off-topic.
Het valt alleen niet te boeken, mijn postcode wordt continu als fout geregistreerd. Heeft iemand misschien een alternatieve site gevonden om zo’n 9 eur ticket te boeken? alvast dank.
Naar het Reisezentrum gaan lijkt op dit moment ook geen goed idee ;-)
Het is er erg druk.
Ik heb ze voor 3 maanden binnen voor 27 Euro via DB navigator. Aan dat bedrag val ik geen buil als het chaos wordt.
Ik wil ze vooral in de weekenden inzetten in Westfalen en Niedersachsen en eventueel een weekje in Duitsland.
Lijkt me een verstandige actie, Cornelis. Drie maanden dit aanbod is goedkoper dan een Landesticket NRW voor één dag. Dat er drukte zal zijn is onvermijdelijk. Vanuit Aken zullen er naar Monschau wat meer bussen ingezet moeten worden. ;-)
Ik heb de afgelopen weken via de NS al flink leren omgaan met drukte en enige chaos dus het zal wel lukken.
Het valt alleen niet te boeken, mijn postcode wordt continu als fout geregistreerd.
Ervan uitgaande dat je het via DB probeert: zet je het land wel op Nederland? Ik kom daarmee tot de betaalpagina. Als ik het land op Duitsland laat staan, dan klaagt hij inderdaad over een postcode in Nederlands formaat.
Ik heb het 9 euro ticket probleemloos kunnen kopen bij de VIAS kaartenautomaat op station Arnhem-Centraal. Ik ga er vanuit dat ik met een aanvullend ticket Zevenaar-Grens tot Emmerich-Elten kan reizen in DLD. Kaartje kost 1,70 enkele reis dus dat kan de pret niet drukken. Het zijn maar een paar stoeptegels vanaf de grens naar Elten.
Er is een pijnpunt voor reizigers uit Groningen: Het 9 euro-ticket geldt niet in de voor regionale reizigers vrijgegeven IC-treinen van DB Fernverkehr Norddeich - Emden - Leer - Bremen.
Van Leer naar Bremen kun je daardoor maar één keer in de twee uur. Met de DB reisplanner op “alleen regionaal” krijg je ze wel voorgeschoteld, maar bij doorklikken verschijnt de melding dat het 9 euro-ticket daar niet geldig is. Je kunt het ook aan de prijs zien.
Ook op vergelijkbare routes zijn er beperkingen, maar er zijn ook compromissen.
Belangrijk punt @henkputs. Je zou verwachten dat deze niet onbelangrijke uitzondering ook voor het negen euro ticket zou gelden. Dat je er mee niet naar de Duitse waddeneilanden Juist en Norderney via Norddeich kan, is met name voor het Noorden vervelend. Dank voor de oplettendheid. Waddenfanaat Bommel zal Interrail aanspreken, ;-)
Dan heeft het Niedersachsenticket dus toch nog nut in dit geval.
Het is wel een indicatie dat we heel voorzichtig moeten zijn met eventuele niet-verwachte uitzonderingen.
Met de RE-trein Hannover - Bremen - Leer - Norddeich Mole, die om de twee uur gaat, zou je nog wel waddenhaven Norddeich Mole kunnen bereiken, Thom, ook al staat daar om nog onbekende redenen niet de 9-euro-prijs bij. Ik ga dat zeker testen.
Zou mooi zijn, even kijken in hoeverre deze verbinding aansluit op de snelbus naar Leer. Ik heb mijn Interrail voor drie maanden nog niet geactiveerd, dat kan altijd ook nog en dan kan ik eventueel nog via Rheine. Ik woon in de Randstad. Dank voor je meedenken.
Het valt alleen niet te boeken, mijn postcode wordt continu als fout geregistreerd. Heeft iemand misschien een alternatieve site gevonden om zo’n 9 eur ticket te boeken? alvast dank.
Kann man mit dem 9-Euro-Ticket bis nach Hengelo oder Groningen (NL) fahren?
Das 9-Euro-Ticket berechtigt auch zu grenzüberschreitenden Fahrten von/nach Hengelo (NL).
Dit geldt dus niet voor de ICBerlijn, dat mag niet met de negeneuroticket, maar het stoptreintje richting Bentheim en Bielefeld is verder gratis. Perfect zo!
Niedersachsen neemt dus de geldigheid van het NiederSachsen Landesticket over. Heel mooi! Niet naar Groningen omdat dat samenhangt met een Niedersachsenticket met een toeslag. Vrij-rijders en keuzedaghouders konden natuurlijk al zonder verdere kosten naar Leer.
Goed gevonden @rvdborgt. Dit helpt, nu NRW nog, ;-)
Reizigers met een Duits negeneuroticket in combinatie met een geldige Weekendvrij, Dalvrij, Altijd Vrij of met een ingecheckte keuzedag kunnen dus zonder verder kosten via Hengelo Duitsland in. In Hengelo uitchecken en terug weer inchecken, maar daar is tijd genoeg voor.
Niedersachsen neemt dus de geldigheid van het NiederSachsen Landesticket over. Heel mooi! Niet naar Groningen omdat dat samenhangt met een Niedersachsenticket met een toeslag. Vrij-rijders en keuzedaghouders konden natuurlijk al zonder verdere kosten naar Leer.
Goed gevonden @rvdborgt. Dit helpt, nu NRW nog, ;-)
Nu NRW nog….zou heel mooi zijn, maar ik ga er vanuit dat dit niet gaat gebeuren. Ik heb het al eerder opgemerkt: het zou een mooie geste zijn als de geldigheid richting Emmerich vanaf Zevenaar zou gelden. Dit vanwege het feit dat er allang incheckpaaltjes in Emmerich hadden moeten staan. Nu wordt door deze traagheid en met veel bombarie aangekondigde maar niet waargemaakte beloftes de reiziger benadeeld. Het gaat niet om die 1,70 euro enkele reis die je als abonnementhouder van de grens tot Emmerich-Elten moet betalen, maar het is toch een gedoe. Er zijn nu eenmaal verwachtingen gewekt. Maar los hiervan: feit blijft dat het een super mooie actie is, iets dat naar mijn stellige overtuiging in Nederland absoluut onmogelijk zou zijn.
Kopen internationaal vervoersbewijs via NS International Het kopen van een grensoverschrijdend internationaal ticket via NS is bij regionale treinen alleen mogelijk vanaf stations waar geen treinen van die grensoverschrijdende vervoerder komen (Hengelo uitgezonderd, maar dan niet de IC Berlijn natuurlijk?)
Dit omdat NS International geen kaartjes voor die trajecten mag verkopen, omdat de Verkehrsverbunden hier het alleenrecht op hebben.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.