Skip to main content

Ik reis regelmatig met de trein naar Warschau. Ik boek meestal de hele reis bij de Deutsche Bahn vanaf mijn vertrekstation in Koog a/d Zaan tot het eindstation in Warschau Oost, meestal met de IC Berlijn. Tot het vertrekstation van deze trein heb ik volgens mijn reisschema een stoptrein met een overstap van 12 minuten.

Om zeker te zijn dat ik de “hoofdtrein” haal neem ik vaak een vroegere verbinding naar Amsterdam. Mijn vraag is dus, mag dat eigenlijk met mijn ticket?

Op mijn ticket zie ik een reisadvies met die overstap van 12 minuten, maar als ik naast de QR code kijk, zie ik eigenlijk dat er alleen de twee langeafstandstreinen genoemd zijn, namelijk de IC 141 en dan de EC 249. Niks over al die stoptreinen ervoor.

(Dezelfde vraag geldt overigens voor mijn ritten naar België).

Ja 

Grensoverschrijdende IC, EC, ICE, Eurostar naar België en Duitsland 

Bij de meeste tickets moet u plaats nemen in de trein die u geboekt hebt

Nederland en België 

Nederland en België binnenlandse reizen (niet grensoverschrijdend) geldt een vrije keuze voor trein. U mag eerder vertrekken, zodat u een langere overstap hebt.

Wel geldt dat mogelijk niet in de spits gereisd mag worden indien er ticket met NL-korting geboekt is.

Bij een kortere overstap kan NS moeilijk doen indien de overstap gemist wordt.

Duitsland 

Lange afstand treinen moet bij de meeste tickets plaats nemen in de trein die u geboekt hebt. Lange afstand treinen zijn treinen met een treinnummer en toevoeging zoals FLEX, ES, IC EC, ICE, Eurostar, NJ (welke ben ik vergeten?)

Regionale treinen mag u eerder vertrekken voor een langere overstap. Regionale treinen zijn treinen met een lijnnummer en toevoeging zoals IR, RE, RB, U, S

Er is in Nederland geen treinbinding buiten de grensoverschrijdende IC of ICE. Je mag dus iedere eerdere trein nemen op je reisdatum. De treinbinding is alleen van toepassing voor de op het ticket genoemde treinen. Het reisadvies is geen deel van het ticket.

Nog een aanvullende opmerking over het reizen richting Beigië. 

Met een ticket via Roosendaal grens of Visé grens (bij Maastricht) mag je met iedere trein op dezelfde dag reizen. Via Hazeldonk grens (de grensovergang bij Breda) mag dat alleen met een ticket waar Flex op staat.

Tot en met 14 december zijn er ook zogenaamde Early Bird-tickets die alleen geldig zijn op het tijdstip waarvoor geboekt is. Vanaf 15 december komen daar Saver-tickets voor in de plaats voor zowel de Eurocity Direct als de Eurocity. Met daarbij de aantekening dat je bij treinuitval met de volgende trein mag reizen.

De aansluitingen vanuit Amsterdam (-Berlijn) richting Warschau zijn inderdaad erg onhandig, afhankelijk van de gekozen trein is de overstap op Berlijn Hbf 1 minuut of 121 minuten, met een enkele uitzondering van 61 minuten die wel gunstig is, maar door de lengte van de reis zijn er maar een paar reizen per dag mogelijk. Dan moet een reiziger ervoor kiezen om ofwel na 23:45 aan te komen op Warszawa Centralna (in uw geval station Wschodnia), ofwel om te overnachten in Berlijn of Poznań. 

Het beste zou zijn als er een nachttrein kwam die minstens vanaf Berlijn rijdt en liever vanuit Amsterdam of Keulen, het aantal reizigers richting Warschau is echter vrij laag vanuit West-Europa. Wel heb ik begrepen dat PKP inderdaad interesse heeft in een nieuwe nachttrein die vanaf Frankfurt rijdt, dus mocht deze in dienst komen, dan is er waarschijnlijk een fatsoenlijke overstap mogelijk vanaf de ICE uit Amsterdam.

Het valt wel mee in de zomer zeker als je op de oever van de Spree kan wachten op je aansluitende trein, maar als het kouder wordt kan het vervelend zijn. Ik zit nu toevallig in de IC 140 en het was vandaag slechts 6 graden in Berlijn.

Er is wel een optie met een nachttrein vanaf Kostrzyn, die komt in Warschau om ongeveer 6 uur 's ochtends aan. De aansluiting is weer alles behalve ideaal met een uur wachten in Kostrzyn in het holst van de nacht. En de bedden zijn ook een beetje aan de smalle kant, ik kon daar helemaal niet in slaap vallen.

Kostrzyn is ook geen geweldige plek om een uur in de kou en het donker door te brengen, nee. En wat moet je in hemelsnaam zo vroeg in Warschau? Mijn ervaring is ook dat de (goedkope) nachttreinen van PKP vaak propvol zitten.

Reageer