Skip to main content
beantwoord

waarom niet een keer per uur een intercity Amsterdam - Keulen?


Waarom is er wel ongeveer twee keer per uur een intercity of HSL Adam - Brussel, maar alleen eens per twee uur een beetje snelle trein Adam - Keulen via Ruhrgebied. Dat zou toch een basisverbinding moeten zijn tussen twee gebieden waar veel mensen wonen, met veel socio-economisch relaties en veel betere verbindingen met groot deel van rest Duitsland mogelijk maken.

De capaciteitsverdeling van ProRail gaat interessant worden voor de dienstregeling van 2026 als de IC Berlijn niet meer geïntegreerd is in de binnenlandse dienst en net als de ICE International een eigen pad moet krijgen…..


De capaciteitsverdeling van ProRail gaat interessant worden voor de dienstregeling van 2026 als de IC Berlijn niet meer geïntegreerd is in de binnenlandse dienst en net als de ICE International een eigen pad moet krijgen…..

Dat moet niet per se: NS kan er nog steeds voor kiezen om de treindienst geïntegreerd uit te voeren.


De IC Berlijn kan sowieso het grootste deel van de dag gebruik maken van het pad van de serie 1500, Intercity Amsterdam - Amersfoort (- Deventer) die op de uren dat de IC Berlijn rijdt maar 1 keer per uur rijdt, een half uur later dan de IC Berlijn. Voor 2 treinen per dag tussen Amsterdam en Deventer dient er of een apart pad gevonden te worden of de IC Berlijn zal op die tijdstippen vrij gegeven moeten worden voor binnenlandse reizigers. Of de IC Berlijn op de overige tijdstippen vrijgegeven wordt voor binnenlandse reizigers is af wachten; er zijn volgens de concessie in principe geen extra paden beschikbaar voor NS Reizigers of NS International tussen Amsterdam - Amersfoort (en Deventer).


.

Dat moet niet per se: NS kan er nog steeds voor kiezen om de treindienst geïntegreerd uit te voeren.

De vraag of DB dat wel wil.


Voor 2 treinen per dag tussen Amsterdam en Deventer dient er of een apart pad gevonden te worden of de IC Berlijn zal op die tijdstippen vrij gegeven moeten worden voor binnenlandse reizigers. 

NS is niet verplicht 4 treinen per uur tot Deventer te laten rijden.


Het gaat om 2 extra treinen per dag en niet per uur en alleen in de middagspits en uitsluitend van Amsterdam naar Deventer.


Reageer