beantwoord

Wat is de goedkoopste manier om een trip van Eindhoven CS naar Napoli te boeken?

  • 31 March 2024
  • 64 reacties
  • 892 Bekeken

Reputatie 3

Hallo NS community, ik heb een vraag over een internationale reis boeken. Helaas blijkt dit wat ingewikkelder dan ik dacht.

Mijn ouders willen graag met mij op vakantie naar Napoli in Italie, zij wilden aanvankelijk met het vliegtuig, maar ik heb als randvoorwaarde gesteld dat ik niet meega als we met het vliegtuig gaan. Vliegen binnen Europa vind ik namelijk onnodig en is ontzettend slecht voor het klimaat (als de bestemming nou bijvoorbeeld in India zou zijn is het een ander geval), en ik zou het hypocriet vinden als ik als iemand die milieuvriendelijk zijn hoog in het vaandel heeft staan en ook een studie doet waarin dit ook als belangrijk punt wordt gezien, ik alsnog met het vliegtuig naar Italie zou gaan.

We willen graag vertrekken richting Italie op 17 Juli (mag ook een dag eerder of later) en een week later terugkomen. Hier kan nog een beetje mee geschommeld worden, want we hebben alle drie twee weken vrij van 16 Juli tot 28 Juli. Behalve Napoli willen we ook graag naar Pompeii en misschien Salerno, maar dit gaan we waarschijnlijk met lokaal gekochte tickets doen, aangezien we een beetje flexibel willen kunnen zijn met ons reisschema.

Na een korte zoektocht via trainline lijkt er een optie te zijn met een nachttrein die eindigt in Zwitserland, 4 keer overstappen. Hiermee zouden we in de avond vertrekken (19:47) en de volgende dag in de avond (18:03) aankomen. De overstappen geven genoeg tijd voor een ontbijt in Zurich, lunch in Milaan. Misschien kunnen we ook nog avondeten in Utrecht maar dat wordt krap, misschien een trein eerder nemen zodat het wel kan of thuis eten. Voor de terugreis heb ik geen resultaten kunnen vinden, maar ervanuit gaande dat dit een error is en we hetzelfde kunnen doen als de heenreis maar dan omgekeerd, zou een retourticket ons per persoon iets van 315 euro kosten, wat ongeveer 80 euro duurder is als een vliegticket (retour) van een fatsoenlijke vliegmaatschappij zoals bijvoorbeeld Lufthansa. Misschien kan het nog net iets goedkoper aangezien ik een abonnement heb en mijn ouders met samenreiskorting mee zouden kunnen reizen op het Nederlandse deel van het traject.

Er was volgens mijn vader ook nog een optie via Frankrijk maar ik kon hier niets over vinden. Verder kreeg ik geen resultaten over of er ook dagtrein mogelijkheden zijn. Volgens mij is er ook een optie met een overstap minder, dat zou voor mijn moeder de voorkeur hebben want die vind overstappen maar stressvol.

Ik dacht eraan om hier een post te maken omdat jullie waarschijnlijk meer ervaring hebben met internationale reizen als ik. Ik ben tot nu toe een keer naar Praag, Rome en Koln met de trein geweest, dus dat valt qua ervaring wel mee. Hieonder mijn vragen:

  1. Is mijn idee dom en moet ik gewoon niet zo zeuren en toch met het vliegtuig gaan?
  2. Waar kan ik het beste tickets boeken? Moet ik echt op de website van iedere vervoerder individueel de tickets gaan boeken en dan goed kijken of het aansluit?
  3. Kan het goedkoper dan wat ik heb gevonden?
  4. Zijn er trajecten/treinen/overstappen die ik moet vermijden?
  5. Is interrail voordelig of valt het wel mee? Vorige keer dat we naar Italie gingen hebben we interrail passen genomen, maar toen zijn we ook voor enkele dagen in Venetie en Florence verbleven.
  6. Ik weet uit ervaring van mijn reis naar Praag dat het belangrijk is om de stoelreserveringen te doen en dat je je eigen eten en snacks mee moet nemen, maar niet te veel, omdat het dan moeilijk wordt om te dragen. Hebben jullie nog andere tips voor het internationaal reizen?
  7. Een nachttrein zou voor mijn moeder de voorkeur hebben, al is er volgens mij geen directe nachttrein van Nederland, Belgie of NRW naar Italie, of heb ik het fout?
  8. Is er geen app waarop ik (in het geval dat ik iedere vervoerder apart moet betalen) alle tickets kan bundelen of is het beter om alles gewoon fysiek op papier uit te printen?

Alvast bedankt voor de reacties!

icon

Beste antwoord door Bemined 31 March 2024, 20:39

Bekijk origineel

64 reacties

Hallo NS community, ik heb een vraag over een internationale reis boeken. Helaas blijkt dit wat ingewikkelder dan ik dacht.

Mijn ouders willen graag met mij op vakantie naar Napoli in Italie, zij wilden aanvankelijk met het vliegtuig, maar ik heb als randvoorwaarde gesteld dat ik niet meega als we met het vliegtuig gaan. Vliegen binnen Europa vind ik namelijk onnodig en is ontzettend slecht voor het klimaat (als de bestemming nou bijvoorbeeld in India zou zijn is het een ander geval), en ik zou het hypocriet vinden als ik als iemand die milieuvriendelijk zijn hoog in het vaandel heeft staan en ook een studie doet waarin dit ook als belangrijk punt wordt gezien, ik alsnog met het vliegtuig naar Italie zou gaan.

We willen graag vertrekken richting Italie op 17 Juli (mag ook een dag eerder of later) en een week later terugkomen. Hier kan nog een beetje mee geschommeld worden, want we hebben alle drie twee weken vrij van 16 Juli tot 28 Juli. Behalve Napoli willen we ook graag naar Pompeii en misschien Salerno, maar dit gaan we waarschijnlijk met lokaal gekochte tickets doen, aangezien we een beetje flexibel willen kunnen zijn met ons reisschema.

Na een korte zoektocht via trainline lijkt er een optie te zijn met een nachttrein die eindigt in Zwitserland, 4 keer overstappen. Hiermee zouden we in de avond vertrekken (19:47) en de volgende dag in de avond (18:03) aankomen. De overstappen geven genoeg tijd voor een ontbijt in Zurich, lunch in Milaan. Misschien kunnen we ook nog avondeten in Utrecht maar dat wordt krap, misschien een trein eerder nemen zodat het wel kan of thuis eten. Voor de terugreis heb ik geen resultaten kunnen vinden, maar ervanuit gaande dat dit een error is en we hetzelfde kunnen doen als de heenreis maar dan omgekeerd, zou een retourticket ons per persoon iets van 315 euro kosten, wat ongeveer 80 euro duurder is als een vliegticket (retour) van een fatsoenlijke vliegmaatschappij zoals bijvoorbeeld Lufthansa. Misschien kan het nog net iets goedkoper aangezien ik een abonnement heb en mijn ouders met samenreiskorting mee zouden kunnen reizen op het Nederlandse deel van het traject.

Er was volgens mijn vader ook nog een optie via Frankrijk maar ik kon hier niets over vinden. Verder kreeg ik geen resultaten over of er ook dagtrein mogelijkheden zijn. Volgens mij is er ook een optie met een overstap minder, dat zou voor mijn moeder de voorkeur hebben want die vind overstappen maar stressvol.

Ik dacht eraan om hier een post te maken omdat jullie waarschijnlijk meer ervaring hebben met internationale reizen als ik. Ik ben tot nu toe een keer naar Praag, Rome en Koln met de trein geweest, dus dat valt qua ervaring wel mee. Hieonder mijn vragen:

  1. Is mijn idee dom en moet ik gewoon niet zo zeuren en toch met het vliegtuig gaan?
  2. Waar kan ik het beste tickets boeken? Moet ik echt op de website van iedere vervoerder individueel de tickets gaan boeken en dan goed kijken of het aansluit?
  3. Kan het goedkoper dan wat ik heb gevonden?
  4. Zijn er trajecten/treinen/overstappen die ik moet vermijden?
  5. Is interrail voordelig of valt het wel mee? Vorige keer dat we naar Italie gingen hebben we interrail passen genomen, maar toen zijn we ook voor enkele dagen in Venetie en Florence verbleven.
  6. Ik weet uit ervaring van mijn reis naar Praag dat het belangrijk is om de stoelreserveringen te doen en dat je je eigen eten en snacks mee moet nemen, maar niet te veel, omdat het dan moeilijk wordt om te dragen. Hebben jullie nog andere tips voor het internationaal reizen?
  7. Een nachttrein zou voor mijn moeder de voorkeur hebben, al is er volgens mij geen directe nachttrein van Nederland, Belgie of NRW naar Italie, of heb ik het fout?
  8. Is er geen app waarop ik (in het geval dat ik iedere vervoerder apart moet betalen) alle tickets kan bundelen of is het beter om alles gewoon fysiek op papier uit te printen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Gewoon thuisblijven is ook een optie. Met een dalvrij weekend in juni en een museum jaarkaart kunnen jullie voor een schamel bedrag heel veel zien. (heb je in juli vrij) Hoef je ook niet naar Napoli….

Je kunt ook alleen thuisblijven…LOL.😁

Reputatie 7
Badge

Kan per trein maar is wel veel gedoe. Nachttrein, Eurocity Zurich-Milaan en Freccia naar Napels moeten vooraf geboekt worden. Aan NS Internationaal heb je weinig. Ik zo eens op seat61.com kijken.

Ga uit van een reistijd van 17 tot 23 uur, afhankelijk van de overstappen. Je kan het op één dag doen maar je moet 5 keer overstappen (Rotterdam, Parijs 2x, Genève en Milaan), en die overstappen zijn niet ruim genoeg om een hapje te gaan eten en bij vertraging is de kans groot dat je niet meer voor het einde van de dienstregeling op je bestemming aankomt.

Per nachttrein is via München denk ik de meest gunstige verbinding, Eindhoven - München is 7 à 8 uur dus dat is goed te doen, kun je eventueel nog rustig lunchen in Düsseldorf en dineren in München voor je de nachttrein pakt, en de volgende ochtend is het nog maar een kort ritje van Rome naar Napels.

Met de nachttrein via Zürich kan ook maar dat is de volgende dag nog wel een flinke rit, en als de nachttrein vertraagd arriveert ben je je reservering vanaf Zürich kwijt. Met de nachttrein München - Rome is het minder erg als je vertraagd in Rome aankomt want de afstand is veel korter en er rijden veel meer treinen.

Napels is niet haalbaar in een dag. Je kunt tot Rome komen, maar zult dan ergens moeten overnachten. 

De nachttrein spaart een overnachting uit, maar biedt niet de slaapkwaliteit van een hotel.

 

Reputatie 7
Badge

De nachttrein naar Zürich heeft vaak problemen. Stokoud materiaal, ontbrekende rijtuigen en het gebeurt wel eens dat die trein helemaal niet rijdt. 

De adviezen van de NS International reisplanner zijn ook niet bepaald stressvrije reisadviezen, die adviseert rustig dat je om 6 uur 's ochtends de nachttrein verlaat met een krappe overstap op een EuroCity trein. Geen tijd om rustig te ontbijten en bij het minste of geringste mis je de overstap.

Reputatie 7
Badge

In een slaaprijtuig is ontbijt inbegrepen.

Maar dan moet je dus wel rond 5:30 al gaan ontbijten als je iets na 6:00 moet overstappen. Dan blijft er weinig van de nachtrust over.

Reputatie 3

Ga uit van een reistijd van 17 tot 23 uur, afhankelijk van de overstappen. Je kan het op één dag doen maar je moet 5 keer overstappen (Rotterdam, Parijs 2x, Genève en Milaan), en die overstappen zijn niet ruim genoeg om een hapje te gaan eten en bij vertraging is de kans groot dat je niet meer voor het einde van de dienstregeling op je bestemming aankomt.

Per nachttrein is via München denk ik de meest gunstige verbinding, Eindhoven - München is 7 à 8 uur dus dat is goed te doen, kun je eventueel nog rustig lunchen in Düsseldorf en dineren in München voor je de nachttrein pakt, en de volgende ochtend is het nog maar een kort ritje van Rome naar Napels.

Met de nachttrein via Zürich kan ook maar dat is de volgende dag nog wel een flinke rit, en als de nachttrein vertraagd arriveert ben je je reservering vanaf Zürich kwijt. Met de nachttrein München - Rome is het minder erg als je vertraagd in Rome aankomt want de afstand is veel korter en er rijden veel meer treinen.

Dit vond ik tot nu denk ik de beste reactie, als ik het zo hoor is de optie via Munchen het best vanwege de gunstigere overstap en minder lange rit overdag. Dan wordt het dus eerst met de IC naar Venlo, daarna boemelen naar Dusseldorf en dan vanaf daar de ICE naar Munchen Hbf en dan met de nightjet naar Rome. Vanaf daar nog een trein naar Napoli en dan ben je er al. En op de terugweg omgekeerd denk ik. Dan heb je dus 4 overstappen, maar dat is dan niet zo erg.

Al ben ik wel bang dat de RE13 naar Dusseldorf waarschijnlijk propvol gaat zitten in de zomervakantie, aangezien ik die ervaring eerder heb opgelopen toen ze het 9 euro ticket hebben uitgeprobeerd (was misschien niet heel representatief maar toch). Ik denk dat het handigst is om gewoon alles apart te boeken en alvast wat eerder te vertrekken vanuit Eindhoven zodat we eerder in Munchen zijn. Moeten we waarschijnlijk wel lunchen in de ICE maar dat is dan maar zo.

En ook qua kosten lijkt het mee te vallen, 100 euro p.p. voor dusseldorf-munchen. Al kan ik de nightjet van Munchen naar Rome niet boeken op de site van obb nightjet? Volgens nachtzug.net is een ticket ongeveer 50 euro enkele rit, dus dat wordt 100 euro retour. Weet iemand toevallig waarom dit is, wel vreemd. Misschien morgen even iets meer uitzoeken. Tickets voor het laatste stuk van rome naar Napoli lopen op van 15 tot 30 euro enkele reis, nog best betaalbaar. Ik denk dat ik per persoon op max. 300 euro, misschien wel ver daaronder zit voor een retourreis van dusseldorf naar Napoli. Het plan is om de auto te nemen van eindhoven en deze voor een tijd te parkeren in Dusseldorf, dan kunnen we hopelijk de drukte tussen Eindhoven en Dusseldorf vermijden die ik verwacht. Zeker met bagage lijkt dat me onhandig. Dankjewel voor je reactie :)

Reputatie 3

Hallo NS community, ik heb een vraag over een internationale reis boeken. Helaas blijkt dit wat ingewikkelder dan ik dacht.

Mijn ouders willen graag met mij op vakantie naar Napoli in Italie, zij wilden aanvankelijk met het vliegtuig, maar ik heb als randvoorwaarde gesteld dat ik niet meega als we met het vliegtuig gaan. Vliegen binnen Europa vind ik namelijk onnodig en is ontzettend slecht voor het klimaat (als de bestemming nou bijvoorbeeld in India zou zijn is het een ander geval), en ik zou het hypocriet vinden als ik als iemand die milieuvriendelijk zijn hoog in het vaandel heeft staan en ook een studie doet waarin dit ook als belangrijk punt wordt gezien, ik alsnog met het vliegtuig naar Italie zou gaan.

We willen graag vertrekken richting Italie op 17 Juli (mag ook een dag eerder of later) en een week later terugkomen. Hier kan nog een beetje mee geschommeld worden, want we hebben alle drie twee weken vrij van 16 Juli tot 28 Juli. Behalve Napoli willen we ook graag naar Pompeii en misschien Salerno, maar dit gaan we waarschijnlijk met lokaal gekochte tickets doen, aangezien we een beetje flexibel willen kunnen zijn met ons reisschema.

Na een korte zoektocht via trainline lijkt er een optie te zijn met een nachttrein die eindigt in Zwitserland, 4 keer overstappen. Hiermee zouden we in de avond vertrekken (19:47) en de volgende dag in de avond (18:03) aankomen. De overstappen geven genoeg tijd voor een ontbijt in Zurich, lunch in Milaan. Misschien kunnen we ook nog avondeten in Utrecht maar dat wordt krap, misschien een trein eerder nemen zodat het wel kan of thuis eten. Voor de terugreis heb ik geen resultaten kunnen vinden, maar ervanuit gaande dat dit een error is en we hetzelfde kunnen doen als de heenreis maar dan omgekeerd, zou een retourticket ons per persoon iets van 315 euro kosten, wat ongeveer 80 euro duurder is als een vliegticket (retour) van een fatsoenlijke vliegmaatschappij zoals bijvoorbeeld Lufthansa. Misschien kan het nog net iets goedkoper aangezien ik een abonnement heb en mijn ouders met samenreiskorting mee zouden kunnen reizen op het Nederlandse deel van het traject.

Er was volgens mijn vader ook nog een optie via Frankrijk maar ik kon hier niets over vinden. Verder kreeg ik geen resultaten over of er ook dagtrein mogelijkheden zijn. Volgens mij is er ook een optie met een overstap minder, dat zou voor mijn moeder de voorkeur hebben want die vind overstappen maar stressvol.

Ik dacht eraan om hier een post te maken omdat jullie waarschijnlijk meer ervaring hebben met internationale reizen als ik. Ik ben tot nu toe een keer naar Praag, Rome en Koln met de trein geweest, dus dat valt qua ervaring wel mee. Hieonder mijn vragen:

  1. Is mijn idee dom en moet ik gewoon niet zo zeuren en toch met het vliegtuig gaan?
  2. Waar kan ik het beste tickets boeken? Moet ik echt op de website van iedere vervoerder individueel de tickets gaan boeken en dan goed kijken of het aansluit?
  3. Kan het goedkoper dan wat ik heb gevonden?
  4. Zijn er trajecten/treinen/overstappen die ik moet vermijden?
  5. Is interrail voordelig of valt het wel mee? Vorige keer dat we naar Italie gingen hebben we interrail passen genomen, maar toen zijn we ook voor enkele dagen in Venetie en Florence verbleven.
  6. Ik weet uit ervaring van mijn reis naar Praag dat het belangrijk is om de stoelreserveringen te doen en dat je je eigen eten en snacks mee moet nemen, maar niet te veel, omdat het dan moeilijk wordt om te dragen. Hebben jullie nog andere tips voor het internationaal reizen?
  7. Een nachttrein zou voor mijn moeder de voorkeur hebben, al is er volgens mij geen directe nachttrein van Nederland, Belgie of NRW naar Italie, of heb ik het fout?
  8. Is er geen app waarop ik (in het geval dat ik iedere vervoerder apart moet betalen) alle tickets kan bundelen of is het beter om alles gewoon fysiek op papier uit te printen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Gewoon thuisblijven is ook een optie. Met een dalvrij weekend in juni en een museum jaarkaart kunnen jullie voor een schamel bedrag heel veel zien. (heb je in juli vrij) Hoef je ook niet naar Napoli….

Je kunt ook alleen thuisblijven…LOL.😁

ok leuk maar dit is niet echt de vraag die ik had. Ik weet best goed hoe ik in Nederland ook een leuke tijd kan hebben, maar dit is niet het plan. Als ik in Nederland iets leuks wil doen ga ik liever naar een leuke stad, Groningen, Maastricht, Purmerend, Zwolle of Almere bijvoorbeeld.

Reputatie 3

Kan per trein maar is wel veel gedoe. Nachttrein, Eurocity Zurich-Milaan en Freccia naar Napels moeten vooraf geboekt worden. Aan NS Internationaal heb je weinig. Ik zo eens op seat61.com kijken.

Dankje voor de tip, ik zal zo eens kijken op die website, ziet er veelbelovend uit :)

Reputatie 3

Napels is niet haalbaar in een dag. Je kunt tot Rome komen, maar zult dan ergens moeten overnachten. 

De nachttrein spaart een overnachting uit, maar biedt niet de slaapkwaliteit van een hotel.

 

Dat snap ik, en al denk ik dat mijn moeder het wel leuk zou vinden om in Rome te blijven slapen (ze vind het helemaal geweldig), vind ik dat geen goed idee aangezien we maar een week weg zijn. Bovendien lijkt me de nachttrein best een avontuur en heb ik dat in Europa nog nooit geprobeerd. En mijn rug en dat van mijn ouders is wel wat gewend; in India reisden we ook altijd met nachttreinen en die bedden waren eigenlijk bijna houten planken met wat schuim en een doek eroverheen. Wel erg leuke ervaringen mee gehad.

Reputatie 3

De nachttrein naar Zürich heeft vaak problemen. Stokoud materiaal, ontbrekende rijtuigen en het gebeurt wel eens dat die trein helemaal niet rijdt. 

Bedankt voor het laten weten, dit heeft mij waarschijnlijk een hoop ellende gescheeld, ben eigenlijk wel blij nu dat ik even hier gepost heb voordat ik iets probeer te boeken.

De nachttrein naar Zürich heeft vaak problemen. Stokoud materiaal, ontbrekende rijtuigen en het gebeurt wel eens dat die trein helemaal niet rijdt. 

Bedankt voor het laten weten, dit heeft mij waarschijnlijk een hoop ellende gescheeld, ben eigenlijk wel blij nu dat ik even hier gepost heb voordat ik iets probeer te boeken.

Misschien heeft @rvdborgt nog een paar tips voor je. Dat is de internationale treinen-expert hier.

Reputatie 3
Badge

Voor wat het waard is: ik heb recentelijk voor mijn eigen reizen wat geworsteld met de website van Bahn.de (Deutsche Bahn dus). Uiteindelijk met resultaat.

Als ik dat nu doe voor het traject Eindhoven-Napels. Op 17 juli kom ik daar onder meer een route Eindhoven-Venlo-Düsseldorf-Bologna-Napels tegen. Vertrek 10.19 of 12.19 uit Eindhoven, aankomst 10.03 op de volgende dag in Napels. Die kan alleen nog niet gereserveerd worden omdat het traject München-Bologna nog niet boekbaar is.

Reputatie 4

Met Easyjet vanaf Schiphol naar Napels, compleet stressvrij in krap 2,5 uur.

Met Easyjet vanaf Schiphol naar Napels, compleet stressvrij in krap 2,5 uur.

RyanAir vliegt zelfs rechtstreeks van Eindhoven naar Napels in 2:15 uur

Een treinreis is natuurlijk een stuk avontuurlijker maar het is wel een erg groot verschil.

….

Hieonder mijn vragen:

  1. Is mijn idee dom en moet ik gewoon niet zo zeuren en toch met het vliegtuig gaan?
  2. Waar kan ik het beste tickets boeken? Moet ik echt op de website van iedere vervoerder individueel de tickets gaan boeken en dan goed kijken of het aansluit?
  3. Kan het goedkoper dan wat ik heb gevonden?
  4. Zijn er trajecten/treinen/overstappen die ik moet vermijden?
  5. Is interrail voordelig of valt het wel mee? Vorige keer dat we naar Italie gingen hebben we interrail passen genomen, maar toen zijn we ook voor enkele dagen in Venetie en Florence verbleven.
  6. Ik weet uit ervaring van mijn reis naar Praag dat het belangrijk is om de stoelreserveringen te doen en dat je je eigen eten en snacks mee moet nemen, maar niet te veel, omdat het dan moeilijk wordt om te dragen. Hebben jullie nog andere tips voor het internationaal reizen?
  7. Een nachttrein zou voor mijn moeder de voorkeur hebben, al is er volgens mij geen directe nachttrein van Nederland, Belgie of NRW naar Italie, of heb ik het fout?
  8. Is er geen app waarop ik (in het geval dat ik iedere vervoerder apart moet betalen) alle tickets kan bundelen of is het beter om alles gewoon fysiek op papier uit te printen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Gewoon thuisblijven is ook een optie. Met een dalvrij weekend in juni en een museum jaarkaart kunnen jullie voor een schamel bedrag heel veel zien. (heb je in juli vrij) Hoef je ook niet naar Napoli….

Je kunt ook alleen thuisblijven…LOL.😁

ok leuk maar dit is niet echt de vraag die ik had. Ik weet best goed hoe ik in Nederland ook een leuke tijd kan hebben, maar dit is niet het plan. Als ik in Nederland iets leuks wil doen ga ik liever naar een leuke stad, Groningen, Maastricht, Purmerend, Zwolle of Almere bijvoorbeeld.

Sorry, hierbij mijn reactie op vraag 1:(Is mijn idee dom en moet ik gewoon niet zo zeuren)

Als je ouders het een goed idee vinden om met de trein te gaan is dat prima. Zeker als ze je willen ondersteunen als je je zorgen maakt om het klimaat. Persoonlijk denk ik dat je gestelde randvoorwaarde iets is wat je met je ouders moet bespreken. Maar je idee is niet dom.

EN 

Wat betreft het tweede gedeelte van je vraag: (toch met het vliegtuig gaan?) Tja, bespreek dat ook even eerst thuis. Misschien vinden je ouders het wel fijner om te vliegen. Prettige reis!

Zo beter?

Reputatie 2

“Er was volgens mijn vader ook nog een optie via Frankrijk maar ik kon hier niets over vinden.“

In de jaren 80 reed er een budgettrein, de Edelweiss-express, van Amsterdam via Eindhoven naar Basel. Dan in dezelfde trein, maar in een niet-doorgaande wagon, door naar Milaan en Ancona. (En dan met de boot naar Griekenland, want Oost Europa en Joegoslavië waren onbereisbaar). Tegenwoordig moet je op dit traject veel overstappen. En vanwege werkzaamheden in Luxemburg kun je dit traject sowieso in de zomer (va 13 juli) beter vermijden. Via Parijs met Eurostar en TGV is mogelijk, maar duur en niet sneller. 

Reputatie 7
Badge

Dat was trein 297 maar dat was niet de Edelweiss express. De Edelweiss was een trein van Brussel naar Zurich die tussen Luxemburg en Basel gecombineerd reed met 297. Trein 297 reed alleen in de zomerdienstregeling tussen Amsterdam en Maastricht en was vooral populair onder Italiaanse gastarbeiders in Limburg en regio Luik. Dat Joegoslavie destijds onbereisbaar was klopt niet. Vanuit Duitsland reden meerdere treinen via Salzburg-Jesenice naar Belgrado, Athene en Istanbul. Ook deze treinen waren populair onder gastarbeiders.

Reputatie 5

“Er was volgens mijn vader ook nog een optie via Frankrijk maar ik kon hier niets over vinden.“

In de jaren 80 reed er een budgettrein, de Edelweiss-express, van Amsterdam via Eindhoven naar Basel. Dan in dezelfde trein, maar in een niet-doorgaande wagon, door naar Milaan en Ancona. (En dan met de boot naar Griekenland, want Oost Europa en Joegoslavië waren onbereisbaar). Tegenwoordig moet je op dit traject veel overstappen. En vanwege werkzaamheden in Luxemburg kun je dit traject sowieso in de zomer (va 13 juli) beter vermijden. Via Parijs met Eurostar en TGV is mogelijk, maar duur en niet sneller. 

 

Er was tot vorig jaar een rechtstreekse, relatief snelle dagverbinding tussen Parijs en Milaan (via Lyon en Turijn), maar die rijdt al een hele tijd niet meer door een stremming van het spoor ergens in de Alpen. Ik weet niet hoe lang die stremming nog duurt, maar als die weer rijdt is dat denk ik de snelste (en betrouwbaarste) route. 

Ik zou zo’n lange reis trouwens nooit in 1 keer achter elkaar doen, maar met 1 of 2 overnachtingen tussendoor. Dan duurt het wel wat langer om er te komen, maar is wel minder stressvol. 

 

 

Reputatie 7
Badge

Je zou de reis kunnen onderbreken in Zurich en daar een hotel regelen. Hoeft niet eens duurder te zijn dan de forse slaaprijtuig-tarieven van Nightjet. Tussen Zurich en Milaan kun je de dure reservering ontwijken door in Bellinzona, Lugano of Chiasso over te stappen op een regionale trein van TiLo naar Milaan.

Reputatie 2

“Er was volgens mijn vader ook nog een optie via Frankrijk maar ik kon hier niets over vinden.“

In de jaren 80 reed er een budgettrein, de Edelweiss-express, van Amsterdam via Eindhoven naar Basel. Dan in dezelfde trein, maar in een niet-doorgaande wagon, door naar Milaan en Ancona. (En dan met de boot naar Griekenland, want Oost Europa en Joegoslavië waren onbereisbaar). Tegenwoordig moet je op dit traject veel overstappen. En vanwege werkzaamheden in Luxemburg kun je dit traject sowieso in de zomer (va 13 juli) beter vermijden. Via Parijs met Eurostar en TGV is mogelijk, maar duur en niet sneller. 

 

Er was tot vorig jaar een rechtstreekse, relatief snelle dagverbinding tussen Parijs en Milaan (via Lyon en Turijn), maar die rijdt al een hele tijd niet meer door een stremming van het spoor ergens in de Alpen. Ik weet niet hoe lang die stremming nog duurt, maar als die weer rijdt is dat denk ik de snelste (en betrouwbaarste) route. 

Ik zou zo’n lange reis trouwens nooit in 1 keer achter elkaar doen, maar met 1 of 2 overnachtingen tussendoor. Dan duurt het wel wat langer om er te komen, maar is wel minder stressvol. 

 

 

TGVs 9250 en 9255 rijden in de zomer dagelijks. Pas op met de Olympische Spelen in Parijs 26 juli - 11 augustus. 

Reputatie 4

Er zijn geen goede verbindingen op deze route, zonder een onpraktisch aantal overstappen, omdat internationale treinen in de Benelux totaal niet serieus worden genomen en vrijwel nul aandacht of investering krijgen. 

Daarom rijden er bijna geen zinvolle en milieuvriendelijke internationale express-treinen, waar in de jaren '80 nog zoveel keuze was. Een grote grote schande. Het feit alleen al dat Eindhoven Centraal al jaren volledig is afgesloten van de buitenwereld, is eigenlijk bizar en schandalig. 

Reputatie 7

Er was tot vorig jaar een rechtstreekse, relatief snelle dagverbinding tussen Parijs en Milaan (via Lyon en Turijn), maar die rijdt al een hele tijd niet meer door een stremming van het spoor ergens in de Alpen. Ik weet niet hoe lang die stremming nog duurt, maar als die weer rijdt is dat denk ik de snelste (en betrouwbaarste) route. 

Volgens bahn.de rijdt deze verbinding half juli (weer). Hij staat tenminste in de reisplanner. Gare de Lyon 14.48 vertrek. Er staat bij dat deze trein rijdt van 6 juli tot 25 augustus 2024. Jaren geleden deze verbinding een keer genomen. Mooie rit door de groene Alpen en rijstvelden bij Turijn.

Toen overnacht in Milaan en de volgende dag rechtstreeks met de Frecciarossa naar Rome / Napels.

Probleem met zulke mooie Europese treinritten blijft (o.a.) de meestal veel hogere prijs in verhouding tot vliegen. Gewoon te duur!

Zelf aan het kijken om eind mei naar Zuidwest Engeland te gaan. Eurostar ontzettend duur (tussen 111 en bijna 300 euro voor een enkele rit Brussel-Londen), trein vanaf Londen verder erg duur. Oplossing: vlucht NL - Londen - Exeter (90 euro met bagage) en klein stukje met trein verder. Eindprijs nog geen 130 euro. Ja, dat internationaal Europees treinvervoer.…

Knap dat mensen als jij @snailgirl principieel zijn/blijven wat betreft groener reizen, het vergt denk ik vaak wel uithoudingsvermogen.

Reageer