Hallo NS community, ik heb een vraag over een internationale reis boeken. Helaas blijkt dit wat ingewikkelder dan ik dacht.
Mijn ouders willen graag met mij op vakantie naar Napoli in Italie, zij wilden aanvankelijk met het vliegtuig, maar ik heb als randvoorwaarde gesteld dat ik niet meega als we met het vliegtuig gaan. Vliegen binnen Europa vind ik namelijk onnodig en is ontzettend slecht voor het klimaat (als de bestemming nou bijvoorbeeld in India zou zijn is het een ander geval), en ik zou het hypocriet vinden als ik als iemand die milieuvriendelijk zijn hoog in het vaandel heeft staan en ook een studie doet waarin dit ook als belangrijk punt wordt gezien, ik alsnog met het vliegtuig naar Italie zou gaan.
We willen graag vertrekken richting Italie op 17 Juli (mag ook een dag eerder of later) en een week later terugkomen. Hier kan nog een beetje mee geschommeld worden, want we hebben alle drie twee weken vrij van 16 Juli tot 28 Juli. Behalve Napoli willen we ook graag naar Pompeii en misschien Salerno, maar dit gaan we waarschijnlijk met lokaal gekochte tickets doen, aangezien we een beetje flexibel willen kunnen zijn met ons reisschema.
Na een korte zoektocht via trainline lijkt er een optie te zijn met een nachttrein die eindigt in Zwitserland, 4 keer overstappen. Hiermee zouden we in de avond vertrekken (19:47) en de volgende dag in de avond (18:03) aankomen. De overstappen geven genoeg tijd voor een ontbijt in Zurich, lunch in Milaan. Misschien kunnen we ook nog avondeten in Utrecht maar dat wordt krap, misschien een trein eerder nemen zodat het wel kan of thuis eten. Voor de terugreis heb ik geen resultaten kunnen vinden, maar ervanuit gaande dat dit een error is en we hetzelfde kunnen doen als de heenreis maar dan omgekeerd, zou een retourticket ons per persoon iets van 315 euro kosten, wat ongeveer 80 euro duurder is als een vliegticket (retour) van een fatsoenlijke vliegmaatschappij zoals bijvoorbeeld Lufthansa. Misschien kan het nog net iets goedkoper aangezien ik een abonnement heb en mijn ouders met samenreiskorting mee zouden kunnen reizen op het Nederlandse deel van het traject.
Er was volgens mijn vader ook nog een optie via Frankrijk maar ik kon hier niets over vinden. Verder kreeg ik geen resultaten over of er ook dagtrein mogelijkheden zijn. Volgens mij is er ook een optie met een overstap minder, dat zou voor mijn moeder de voorkeur hebben want die vind overstappen maar stressvol.
Ik dacht eraan om hier een post te maken omdat jullie waarschijnlijk meer ervaring hebben met internationale reizen als ik. Ik ben tot nu toe een keer naar Praag, Rome en Koln met de trein geweest, dus dat valt qua ervaring wel mee. Hieonder mijn vragen:
- Is mijn idee dom en moet ik gewoon niet zo zeuren en toch met het vliegtuig gaan?
- Waar kan ik het beste tickets boeken? Moet ik echt op de website van iedere vervoerder individueel de tickets gaan boeken en dan goed kijken of het aansluit?
- Kan het goedkoper dan wat ik heb gevonden?
- Zijn er trajecten/treinen/overstappen die ik moet vermijden?
- Is interrail voordelig of valt het wel mee? Vorige keer dat we naar Italie gingen hebben we interrail passen genomen, maar toen zijn we ook voor enkele dagen in Venetie en Florence verbleven.
- Ik weet uit ervaring van mijn reis naar Praag dat het belangrijk is om de stoelreserveringen te doen en dat je je eigen eten en snacks mee moet nemen, maar niet te veel, omdat het dan moeilijk wordt om te dragen. Hebben jullie nog andere tips voor het internationaal reizen?
- Een nachttrein zou voor mijn moeder de voorkeur hebben, al is er volgens mij geen directe nachttrein van Nederland, Belgie of NRW naar Italie, of heb ik het fout?
- Is er geen app waarop ik (in het geval dat ik iedere vervoerder apart moet betalen) alle tickets kan bundelen of is het beter om alles gewoon fysiek op papier uit te printen?
Alvast bedankt voor de reacties!