beantwoord

Wat te doen bij missen overstap op internationale reis?

  • 22 February 2024
  • 22 reacties
  • 542 Bekeken

Reputatie 1

Sinds kort woon ik in Lotharingen, Frankrijk en neem ik een paar keer per jaar de trein naar Nederland. Er zijn twee routes: Via Luxemburg en via Parijs. Ik heb nu beide routes geprobeerd en het valt me op dat de treinen tegenwoordig (in vergelijking met de jaren 80) heel vaak een grote vertraging hebben. Mijn aansluitingen zijn altijd ruim gepland, maar ik heb me toch eens verdiept in wat er gebeurt als je de aansluiting mist.

Als ik de aansluiting van de EUROSTAR mis, dan mag ik in de volgende beschikbare EUROSTAR-trein mee (“HOTNAT”), op voorwaarde dat ik met een hogesnelheidstrein aankwam. Richting Nederland ben ik dus de pineut als mijn (goedkopere) TER-trein vertraging heeft (in januari vertrok mijn TER-trein met 55 minuten vertraging). Richting Frankrijk ben ik altijd de pineut, want het Railteam ziet (volgens hun site) de ICD niet als een hogesnelheidstrein. Ik mag dan voor EUR 200 een kaartje naar Parijs kopen en misschien moet ik zelfs de aansluitende trein naar Lotharingen opnieuw kopen (EUR 50). Ook als het de schuld van de NS is dat mijn ICD te laat aankomt! In november had mijn ICD Eindhoven-Den Haag 30 minuten vertraging. Reisverzekeringen voor Frans ingezetenen dekken vertragingen vanaf 4 uur tot maximaal EUR 200...

De andere verbinding is goedkoper en clementer met vertragingen. Toch is er het een en ander niet duidelijk. Met name wat betreft de Early-Bird-tickets. Op de site van NS Internationaal staat “Als u door een vertraging of een calamiteit uw trein mist, mag u met de volgende Intercity Brussel trein reizen.” Hoe werkt dat in de praktijk? Als ik via Luxemburg reis, dan stop ik een uur in Brussel om met mijn zoon, die daar woont, te eten. Ik koop een Early-Bird-ticket dat geldig is voor de Intercity Brussel die ik wil nemen en op het stuk Luxemburg - Brussel neem ik een trein een uur eerder dan op het ticket staat. Dat mag. Twee aparte tickets is een stuk duurder. Wat moet ik doen in het geval dat mijn trein uit Frankrijk vertraging heeft? In november had mijn TER bij vertrek al 40 minuten vertraging, terwijl mijn overstap in Metz 20 minuten was. Wonder boven wonder heb ik de aansluiting toch gehaald, maar wat nou als dat niet het geval was? Ik kan dan of naar het loket lopen en in de rij gaan staan voor een verklaring, zoals AJC voorschrijft (in januari duurde het 20 minuten voor ik zo’n verklaring had) of in de TGV naar Luxemburg springen en snel een (duur) nieuw ticket kopen, in de hoop de aansluiting in Luxemburg alsnog te halen. In Luxemburg zullen ze me al geen verklaring meer kunnen geven. Het is een ander land. Maar zelfs met zo’n verklaring zie ik de conducteur in de Intercity Brussel al naar me grijnzen. Want zelfs als ik de trein in Luxemburg een uur later neem ben ik nog op tijd voor de Intercity Brussel die ik geboekt heb. Word ik geacht mijn lunch over te slaan, of gelooft de conducteur me op mijn blauwe ogen?

Je kunt sowieso maar beter zorgen dat je je internationale aansluiting haalt. Op mijn laatste reis naar Nederland had ik zowel op de heen- als op de terugreis een bommelding en dan heb je al gauw twee uur vertraging. Daar is niet tegenop te plannen!

icon

Beste antwoord door Erryt NS 23 February 2024, 10:19

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Een hoop hangt ervan af, waar je je ticket(s) hebt gekocht. Zo meldt NS nergens dat je voor de internationale reis die je gaat boeken aparte overeenkomsten afsluit. Ze schrijven alleen dat het zou kunnen, maar dat is niet voldoende. Dat betekent automatisch dat je 1 doorgaande overeenkomst hebt en dat je bij een gemiste aansluiting automatisch, ook zonder HOTNAT en AJC, het recht hebt om zonder extra kosten je reis voort te zetten.

Verder zouden meer details erg nuttig zijn, zoals wat is de concrete verbinding die je gebruikt.

Reputatie 1

Ja, dat zou wat zijn als de overeenkomst voor het hele traject zou gelden. Maar zo werkt het niet bij internationale treinen (zie bijvoorbeeld https://www.sncf-voyageurs.com/fr/contactez-nous/questions-et-reponses/voyage-en-correspondance/ en https://support.thetrainline.com/fr/support/solutions/articles/78000000500-que-faire-si-je-rate-mon-train-). Bij het missen van een overstap hoef ik dus niet in de eindeloze telefonische wachtrij van de (buitenlandse) vervoersmaatschappij waar ik het ticket gekocht heb om een nieuw ticket te krijgen: Ik handel het lokaal af aan het loket. De vervoersmaatschappij heeft sowieso geen verantwoordelijkheid bij vertraging door omstandigheden buiten hun invloedssfeer: Bommeldingen, spoorlopers, aanrijdingen, ... Goed dat HOTNAT en AJC er zijn! 

En bovendien: Er is geen enkele vervoersmaatschappij die tickets van het Lotharingse platteland naar Tilburg online verkoopt: NS Internationaal en NMBS stoppen in Parijs en Luxemburg, SNCF in Brussel en Luxemburg en EUROSTAR  verkoopt alleen hun eigen tickets. Ze hebben het al moeilijk genoeg met het huidige assortiment. Als er dan ook nog (regionale) kortingskaarten en tegoedbonnen in het buitenland bijkwamen, dan zou er veel fout gaan.

Het traject tot Luxemburg koop ik dus bij de SNCF met mijn regionale kortingskaart. Het traject Luxemburg - Tilburg met Early Bird koop ik bij NS Internationaal (die zijn EUR 1 goedkoper dan NMBS). Parijs - Rotterdam koop ik bij Eurostar, met mijn punten.

Reputatie 7
Badge +1

JDe vervoersmaatschappij heeft sowieso geen verantwoordelijkheid bij vertraging door omstandigheden buiten hun invloedssfeer: Bommeldingen, spoorlopers, aanrijdingen, …

Dat is een misverstand. Alleen de verplichting tot compensatie bij vertraging valt dan weg. De rest blijft.

Het traject tot Luxemburg koop ik dus bij de SNCF met mijn regionale kortingskaart. Het traject Luxemburg - Tilburg met Early Bird koop ik bij NS Internationaal (die zijn EUR 1 goedkoper dan NMBS). Parijs - Rotterdam koop ik bij Eurostar, met mijn punten.

Als je bij NS je Eurostar-ticket boekt incl. trein tot Tilburg, kost je aanvullende ticket tot Tilburg mogelijk minder dan los gekocht, afhankelijk van of je korting voor Nederland hebt. Verder kun je daar ook punten sparen zo te zien. Ook heb je dan tussen Parijs en Tilburg in ieder geval een doorgaande overeenkomst, aangezien voor Eurostar in Nederland NS de vervoerder is.

In dit voorbeeld bij vertraging uit Frankrijk kan je het een latere IC direct nemen en dien je je te melden bij personeel. Wat je ook kan doen is een ticket kopen zonder treinverbinding, dus geen Early Bird voor de IC Brussel.

 

Ter aanvulling: Uitgangspunt is altijd lokaal vragen. HOTNAT in principe alleen tussen 2 hogesnelheidstreinen, maar soms zijn ze coulant als er idd grote vertraging was bij de aansluiting (lees: meer dan 60 minuten). 

 

Early bird treinbinding bepaalt dat je niet meer vrij bent in je keuze van trein. Dat is de ruil die je maakt voor goedkopere tickets.

 

"Wat moet ik doen in het geval dat mijn trein uit Frankrijk vertraging heeft?" als de klant dan aansluitend IC Brussel heeft met treinbinding en de vertraging is weer 60 min of meer dan vervalt de treinbinding. Ter plekke vragen of coulance mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +1

Ter aanvulling: Uitgangspunt is altijd lokaal vragen.

Dat is altijd een goed idee. Maar het lijkt me geen goed idee om daardoor de volgende trein te missen. Vandaar dat het een goed idee is om al aan de conducteur van de vertraagde trein te vragen wat je moet doen en/of waar je je moet melden.

HOTNAT in principe alleen tussen 2 hogesnelheidstreinen, maar soms zijn ze coulant als er idd grote vertraging was bij de aansluiting (lees: meer dan 60 minuten).

Als je wegens vertraging in Frankrijk gewoon de volgende IC wilt nemen, is de AJC van toepassing en zou dat geen enkel probleem mogen zijn.

 

Reputatie 1

JDe vervoersmaatschappij heeft sowieso geen verantwoordelijkheid bij vertraging door omstandigheden buiten hun invloedssfeer: Bommeldingen, spoorlopers, aanrijdingen, …

Dat is een misverstand. Alleen de verplichting tot compensatie bij vertraging valt dan weg. De rest blijft.

Interessant. Bedankt voor de informatie. Ik ga kijken of ik dit ergens kan vinden. Als u een bron hiervoor heeft hoor ik het graag.

Het traject tot Luxemburg koop ik dus bij de SNCF met mijn regionale kortingskaart. Het traject Luxemburg - Tilburg met Early Bird koop ik bij NS Internationaal (die zijn EUR 1 goedkoper dan NMBS). Parijs - Rotterdam koop ik bij Eurostar, met mijn punten.

Als je bij NS je Eurostar-ticket boekt incl. trein tot Tilburg, kost je aanvullende ticket tot Tilburg mogelijk minder dan los gekocht, afhankelijk van of je korting voor Nederland hebt. Verder kun je daar ook punten sparen zo te zien. Ook heb je dan tussen Parijs en Tilburg in ieder geval een doorgaande overeenkomst, aangezien voor Eurostar in Nederland NS de vervoerder is.

Ik denk dat het zinvoller is het Eurostar-ticket bij de SNCF te boeken, samen met de binnenlandse reis naar Parijs. De ICD naar Tilburg heeft namelijk geen treinbinding en is sowieso stukken goedkoper dan een last minute Eurostar-ticket. Het ICD ticket is met vroegboekkorting even duur als een verlenging van Rotterdam naar Tilburg. Maar bij de SNCF kan ik niet met mijn Eurostar-punten betalen :-(

 

Reputatie 1

In dit voorbeeld bij vertraging uit Frankrijk kan je het een latere IC direct nemen en dien je je te melden bij personeel. Wat je ook kan doen is een ticket kopen zonder treinverbinding, dus geen Early Bird voor de IC Brussel.

 

Ter aanvulling: Uitgangspunt is altijd lokaal vragen. HOTNAT in principe alleen tussen 2 hogesnelheidstreinen, maar soms zijn ze coulant als er idd grote vertraging was bij de aansluiting (lees: meer dan 60 minuten). 

 

Early bird treinbinding bepaalt dat je niet meer vrij bent in je keuze van trein. Dat is de ruil die je maakt voor goedkopere tickets.

 

"Wat moet ik doen in het geval dat mijn trein uit Frankrijk vertraging heeft?" als de klant dan aansluitend IC Brussel heeft met treinbinding en de vertraging is weer 60 min of meer dan vervalt de treinbinding. Ter plekke vragen of coulance mogelijk is.

Een flex-ticket is 133% duurder dan een Early-Bird, ruim meer dan het dubbele! Ik ga geen flex-ticket kopen om de risico’s van een vervoersmaatschappij af te dekken. Vooral niet als de NS zelf zegt dat ik bij vertraging een volgende trein mag nemen. Of wilt u zeggen dat dat onjuist is? 

“Lokaal vragen” dat klinkt makkelijker dan het is. Bij de bommelding in januari in Luxemburg op de terugweg naar Frankrijk heb ik CFL-personeel aangesproken. Die zeiden dat ze geen beslissingen voor de SNCF konden nemen. Toen de treinen weer gingen rijden zaten ze voller dan de metro in Tokyo, dus geen conducteur. In Metz was alles dicht (7 uur ‘s avonds) en in het hele stuk van Luxemburg naar huis ben ik geen spoorwegpersoneel tegengekomen. Richting Nederland zou het maximaal haalbare een verklaring zijn dat mijn trein vertraagd was. Het wachten op zo’n papiertje duurt ca 20 minuten. Ik pak idd liever de volgende trein om zo te proberen de aansluiting in Luxemburg nog net te halen.

Kunt u preciezer zijn met “ter plekke vragen of coulance mogelijk is”? “Ter plekke” is blijkbaar niet in Frankrijk of Luxemburg, want tot Brussel kan ik gewoon met de volgende trein reizen. Maar tegen de tijd dat ik in Brussel geluncht heb, is de informatie over de vertraging in Frankrijk al niet meer op de Bahn-app te zien. Heb ik een verklaring uit Frankrijk nodig? De treinen Luxemburg - Brussel rijden om het uur, dus de vertraging is dan 60 minuten. Of ik de trein naar Brussel gemist heb weet ik overigens pas in Luxemburg. U noemt het “coulance”, maar tegelijkertijd zegt u dat de treinbinding vervalt. Heb ik er recht op of niet? Als ik er geen recht op heb dan koop ik wellicht een ander ticket. Via Luik bijvoorbeeld. Dat moet ik dan wel uiterlijk in Luxemburg beslissen. (Via Luik is goedkoper, omdat de trein een groot stuk door Luxemburg rijdt. Maar via Luik is er geen Early Bird.)   

Reputatie 7
Badge

Tja, de zegeningen van het internationale treinverkeer. Heerlijk relaxt en ontspannend zoals NS Internationaal pleegt te zeggen.

Alleen als de vertraging substantieel is (richtlijn is meer dan 60 min). Anders valt het onder reizigersverantwoordelijkheid, je kan het beste een reis met meer overstaptijd boeken.
 
Er is altijd een conducteur aanwezig waarin je kan vragen naar een oplossing.
 
Je kan vaak gebruik maken van een andere IC Brussel als je het van te voren even meld dat je eigenlijk een ticket met een treinverbinding hebt die je door een vertraging hebt gemist.

Reputatie 7
Badge +1

JDe vervoersmaatschappij heeft sowieso geen verantwoordelijkheid bij vertraging door omstandigheden buiten hun invloedssfeer: Bommeldingen, spoorlopers, aanrijdingen, …

Dat is een misverstand. Alleen de verplichting tot compensatie bij vertraging valt dan weg. De rest blijft.

Interessant. Bedankt voor de informatie. Ik ga kijken of ik dit ergens kan vinden. Als u een bron hiervoor heeft hoor ik het graag.

Verordening (EU) 2021/782. Alleen in artikel 19 (compensatie) is er een uitsluiting voor overmacht, niet in de andere artikelen, zoals 18 (Terugbetaling of vervoer langs een andere route) of 20 (Bijstand).

 

Ik denk dat het zinvoller is het Eurostar-ticket bij de SNCF te boeken, samen met de binnenlandse reis naar Parijs. De ICD naar Tilburg heeft namelijk geen treinbinding en is sowieso stukken goedkoper dan een last minute Eurostar-ticket. Het ICD ticket is met vroegboekkorting even duur als een verlenging van Rotterdam naar Tilburg. Maar bij de SNCF kan ik niet met mijn Eurostar-punten betalen :-(

NS gebruikt voor boekingen naar Frankrijk op de achtergrond het SNCF-systeem. In principe zou je bij NS in ieder geval van Tilburg naar een Frans TGV-station moeten kunnen boeken voor dezelfde prijs als SNCF. Als dat niet zo is, laat het dan weten.

Alleen als de vertraging substantieel is (richtlijn is meer dan 60 min). Anders valt het onder reizigersverantwoordelijkheid, je kan het beste een reis met meer overstaptijd boeken.

De reisplanner van NS International biedt die mogelijkheid niet. Dat moet dan telefonisch en dan wordt het duurder, weet ik uit eigen ervaring. En je kunt niet bij elke overstap een uur mogelijke vertraging inplannen.

Dit topic illustreert overigens perfect waarom de overgrote meerderheid nog steeds gaat vliegen.

Reputatie 1

JDe vervoersmaatschappij heeft sowieso geen verantwoordelijkheid bij vertraging door omstandigheden buiten hun invloedssfeer: Bommeldingen, spoorlopers, aanrijdingen, …

Dat is een misverstand. Alleen de verplichting tot compensatie bij vertraging valt dan weg. De rest blijft.

Interessant. Bedankt voor de informatie. Ik ga kijken of ik dit ergens kan vinden. Als u een bron hiervoor heeft hoor ik het graag.

Verordening (EU) 2021/782. Alleen in artikel 19 (compensatie) is er een uitsluiting voor overmacht, niet in de andere artikelen, zoals 18 (Terugbetaling of vervoer langs een andere route) of 20 (Bijstand).

TOP!

 

Ik denk dat het zinvoller is het Eurostar-ticket bij de SNCF te boeken, samen met de binnenlandse reis naar Parijs. De ICD naar Tilburg heeft namelijk geen treinbinding en is sowieso stukken goedkoper dan een last minute Eurostar-ticket. Het ICD ticket is met vroegboekkorting even duur als een verlenging van Rotterdam naar Tilburg. Maar bij de SNCF kan ik niet met mijn Eurostar-punten betalen :-(

NS gebruikt voor boekingen naar Frankrijk op de achtergrond het SNCF-systeem. In principe zou je bij NS in ieder geval van Tilburg naar een Frans TGV-station moeten kunnen boeken voor dezelfde prijs als SNCF. Als dat niet zo is, laat het dan weten.

Als ik op Tilburg - Bar-le-Duc zoek krijg ik heel veel verbindingen, maar de meeste daarvan zijn niet boekbaar. Ook niet per telefoon. Degenen die (al of niet telefonisch) boekbaar zijn hebben belachelijk korte overstaptijden (12 minuten in Rotterdam richting Frankrijk is niet zo zeer een probleem, 10 minuten op CDG wel). De prijzen van de twee verbindingen die online boekbaar zijn, zijn in principe goedkoper dan die van de SNCF, maar doordat ik mijn Franse TER-kortingskaart niet kan gebruiken, is de verbinding met een TER duurder. De SNCF-site heeft trouwens wel dezelfde twee boekbare verbindingen.

Reputatie 7

Tja, de zegeningen van het internationale treinverkeer. Heerlijk relaxt en ontspannend zoals NS Internationaal pleegt te zeggen.

Ja, dat heerlijk en ontspannend geldt meestal kennelijk alleen voor Amsterdam - Parijs/Berlijn Londen. De rest van internationaal langeafstandsverkeer wil maar niet echt lukken zonder stress en veel onzekerheid/onduidelijkheid.

Reputatie 7
Badge +1

 

NS gebruikt voor boekingen naar Frankrijk op de achtergrond het SNCF-systeem. In principe zou je bij NS in ieder geval van Tilburg naar een Frans TGV-station moeten kunnen boeken voor dezelfde prijs als SNCF. Als dat niet zo is, laat het dan weten.

Als ik op Tilburg - Bar-le-Duc zoek krijg ik heel veel verbindingen, maar de meeste daarvan zijn niet boekbaar. Ook niet per telefoon. Degenen die (al of niet telefonisch) boekbaar zijn hebben belachelijk korte overstaptijden (12 minuten in Rotterdam richting Frankrijk is niet zo zeer een probleem, 10 minuten op CDG wel). De prijzen van de twee verbindingen die online boekbaar zijn, zijn in principe goedkoper dan die van de SNCF, maar doordat ik mijn Franse TER-kortingskaart niet kan gebruiken, is de verbinding met een TER duurder. De SNCF-site heeft trouwens wel dezelfde twee boekbare verbindingen.

Vandaar dat ik suggereerde om van/naar het TGV-station in Frankrijk te boeken, dus zonder TER.

Reputatie 7
Badge +3

@Paul Frankrijk 

Het probleem bij het boeken van een reis naar Bar-le-Duc zit in het stukje met de bus van Meuse TGV naar Bar-le-Duc.

Als je probeert te boeken van Tilburg naar Meuse TGV krijg je veel meer opties die je wel via NS kunt boeken.

Reputatie 1

@Paul Frankrijk

Het probleem bij het boeken van een reis naar Bar-le-Duc zit in het stukje met de bus van Meuse TGV naar Bar-le-Duc.

Als je probeert te boeken van Tilburg naar Meuse TGV krijg je veel meer opties die je wel via NS kunt boeken.

Bedankt, je blijft leren, zeg! Hierdoor verandert “telefonisch boekbaar” in “boekbaar”.

Vier landen plus een internationaal bedrijf (Eurostar), ieder met zijn eigen eigenaardigheden en regeltjes. (Ja, zelfs Luxemburg heeft speciale regeltjes, bv mbt reizen in eerste klas.) 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie overigens dat je via de website van DB wel tickets naar Bar-le-Duc kunt kopen inclusief het stukje met de bus vanaf Meuse TGV. Maar dan weer niet inclusief een ticket van Tilburg naar Rotterdam. Zo is er altijd wat.

Reputatie 7

Waar blijft dat ene, centrale, complete Europese treinboekplatform dat de treinreizende mens ontzorgt? Alle mogelijke Europese verbindingen te boeken en gelijk te betalen? Het is al 2024. Vele honderdduizenden sites en apps overal voor, je kan het zo gek niet bedenken, maar dát ene ontbreekt nog altijd.

Reputatie 1

Dank iedereen voor de reacties. Ik heb het één en ander geleerd, maar het ultieme antwoord staat er niet bij. Hier een poging daartoe:

  1. Lunchpauze van een uur in Brussel. Bij vertraging zal ik die moeten inkorten, want de treinbinding vervalt pas als ik de IC Brussel echt niet meer kan halen. Dat zou bij vliegtickets net zo zijn. Reisverzekering en twee aparte tickets (naar en van Brussel) helpen hier ook niet.
  2. Afgezien van die pauze, geldt AJC wel degelijk als ik de IC Brussel echt niet meer kan halen. De conducteur in de IC Brussel heeft hierbij de discretie om mijn argumenten te accepteren. Het is dus belangrijk om in of direct na de vertraagde trein contact op te nemen met de conducteur of op het station. Het gaat hier om aannemelijkheid, niet om onomstotelijk bewijs. Als mijn treintje richting Metz bij vertrek al veertig minuten vertraging heeft, is het wel zo fijn als de conducteur dat tijdens de reis op papier kan zetten. Als heel Luxemburg twee uur platligt door een bommelding is het minder belangrijk om dat op papier te krijgen, want dat krijgen ze in Brussel wel mee.
  3. Bij het missen van de Eurostar geldt HOTNAT als ik met een TGV aangereisd ben. Anders geldt AJC. In het eerste geval kan ik met een volgende Eurostar mee (indien beschikbaar), bij AJC bepaalt de vervoersmaatschappij welk traject ik ga volgen. Om organisatorische redenen is Eurostar het meest voor de hand liggend, maar vanuit Rotterdam richting Lotharingen kan dat ook met de IC Brussel en via Luxemburg zijn. Vanuit Parijs kan dat eventueel via Lille (of Maubeuge). Als het sneller moet zijn de kosten voor mij. In ieder geval in Rotterdam of Paris Nord (!) contact opnemen met Eurostar.
Reputatie 7
Badge +1
  1. Afgezien van die pauze, geldt AJC wel degelijk als ik de IC Brussel echt niet meer kan halen. De conducteur in de IC Brussel heeft hierbij de discretie om mijn argumenten te accepteren. Het is dus belangrijk om in of direct na de vertraagde trein contact op te nemen met de conducteur of op het station. Het gaat hier om aannemelijkheid, niet om onomstotelijk bewijs. Als mijn treintje richting Metz bij vertrek al veertig minuten vertraging heeft, is het wel zo fijn als de conducteur dat tijdens de reis op papier kan zetten. Als heel Luxemburg twee uur platligt door een bommelding is het minder belangrijk om dat op papier te krijgen, want dat krijgen ze in Brussel wel mee.

Een screenshot maken van de vertraagde trein in bv. de app van (hier) SNCF lijkt me ook handig.

  1. Bij het missen van de Eurostar geldt HOTNAT als ik met een TGV aangereisd ben. Anders geldt AJC. In het eerste geval kan ik met een volgende Eurostar mee (indien beschikbaar), bij AJC bepaalt de vervoersmaatschappij welk traject ik ga volgen. Om organisatorische redenen is Eurostar het meest voor de hand liggend, maar vanuit Rotterdam richting Lotharingen kan dat ook met de IC Brussel en via Luxemburg zijn. Vanuit Parijs kan dat eventueel via Lille (of Maubeuge). Als het sneller moet zijn de kosten voor mij. In ieder geval in Rotterdam of Paris Nord (!) contact opnemen met Eurostar.

AJC gaat uit van de volgende trein van dezelfde vervoerder als van de trein die je gemist hebt. HOTNAT niet, dat gaat uit van de volgende trein van een deelnemende vervoerder.

Reputatie 1
  1. Afgezien van die pauze, geldt AJC wel degelijk als ik de IC Brussel echt niet meer kan halen. De conducteur in de IC Brussel heeft hierbij de discretie om mijn argumenten te accepteren. Het is dus belangrijk om in of direct na de vertraagde trein contact op te nemen met de conducteur of op het station. Het gaat hier om aannemelijkheid, niet om onomstotelijk bewijs. Als mijn treintje richting Metz bij vertrek al veertig minuten vertraging heeft, is het wel zo fijn als de conducteur dat tijdens de reis op papier kan zetten. Als heel Luxemburg twee uur platligt door een bommelding is het minder belangrijk om dat op papier te krijgen, want dat krijgen ze in Brussel wel mee.

Een screenshot maken van de vertraagde trein in bv. de app van (hier) SNCF lijkt me ook handig.

INDERDAAD

  1. Bij het missen van de Eurostar geldt HOTNAT als ik met een TGV aangereisd ben. Anders geldt AJC. In het eerste geval kan ik met een volgende Eurostar mee (indien beschikbaar), bij AJC bepaalt de vervoersmaatschappij welk traject ik ga volgen. Om organisatorische redenen is Eurostar het meest voor de hand liggend, maar vanuit Rotterdam richting Lotharingen kan dat ook met de IC Brussel en via Luxemburg zijn. Vanuit Parijs kan dat eventueel via Lille (of Maubeuge). Als het sneller moet zijn de kosten voor mij. In ieder geval in Rotterdam of Paris Nord (!) contact opnemen met Eurostar.

AJC gaat uit van de volgende trein van dezelfde vervoerder als van de trein die je gemist hebt. HOTNAT niet, dat gaat uit van de volgende trein van een deelnemende vervoerder.

Klopt inderdaad. Maar ik bedenk me nu dat Eurostar is geen deelnemer aan AJC is. Dus bij het missen van een Eurostar-trein ben je aangewezen op coulance, tenzij je in een TGV aankwam. 

Reputatie 7
Badge +1

AJC gaat uit van de volgende trein van dezelfde vervoerder als van de trein die je gemist hebt. HOTNAT niet, dat gaat uit van de volgende trein van een deelnemende vervoerder.

Klopt inderdaad. Maar ik bedenk me nu dat Eurostar is geen deelnemer aan AJC is. Dus bij het missen van een Eurostar-trein ben je aangewezen op coulance, tenzij je in een TGV aankwam. 

Eurostar zou binnenkort ook gaan deelnemen. Verder heb je een doorgaande overeenkomst als je via NS boekt, aangezien ze daar niet zeggen dat dat niet zo is...

Reageer