Skip to main content

Beste forumleden,

Ga op 10 september met ice123 naar frankfurt; bij het boeken van de zitplaats ( op Deutsche Bahn) krijg ik deze melding : 

Amsterdam Centraal–nachFrankfurt(Main)Hbf : Wird automatisch ausgewählt .

Geen enkele keuze mogelijkheid.

Reis al jaren met DB vanuit amsterdam naar duitsland en dit is de eerste keer dat ik dit krijg.

Is dit nieuw ? en blijft dit ook? 

groet

mario

Er staat Sitzplats auswählen, ohne Auswahl wird ihr Sitzplatz automatisch ausgewählt. Er is niks veranderd. Klik bij deze melding op de pijl rechts om een zitplaats uit te kiezen.. De trein is verder erg druk. Zonder keuze wordt hij dus automatisch uitgekozen, maar u kunt gewoon uitkiezen, voorzover er nog plaats is inmiddels. Dat kan echt snel veranderen en hij geeft al grote drukte aan.

Dit is echt de normale gang van zaken. Mogelijk heeft u te snel gelezen. Het komt er op neer dat u een zitplaats krijgt toegewezen, tenzij u er zelf eentje uitzoekt. Dat zou ik altijd doen.

Beste Thom,

Dank je wel voor het antwoord maar ik blijf dezelfde melding zien.Werd automatisch ausge wählt .Geen pijl om door te linken.

kijk ik bij zitplaatsreservering duisburg naar frankfurt (dezelde dag , dezelfde ice ) dan is daar wel de pijl rechts. en de melding ohne auswahl werd ihr sitzplatz ausgewählt.

De boven toegevoegde afbeelding krijg ik bij de trein die u wilt nemen. Het komt van een iPhone in de DB-app.

Bij een reis van Arnhem naar Frankfurt kan de zitplaats wel zelf gekozen worden. Bij een reis van Amsterdam naar Frankfurt krijg ook ik niet de optie dat te doen, maar wordt mij een zitplaats toegewezen. Ik zou een ticket boeken voor Amsterdam-Frankfurt en daarna een losse reservering voor Arnhem-Frankfurt, en in Amsterdam op die plek gaan zitten.

@ Thom: ik ga het eens proberen in de app op mijn telefoon

@ Tochjo : terug krijg ik ook de melding ; wordt automaties gekozen

Het gaat niet om website of app, het gaat om reizen van/naar Amsterdam Centraal (reservering niet kiezen) of Arnhem Centraal (reservering wel te kiezen). Voor de terugreis zou ik eveneens een ticket Frankfurt-Amsterdam boeken en een losse reservering Frankfurt-Arnhem, en in Arnhem gewoon blijven zitten op die plek.

@tochjo : dank voor de tip ; vanaf arnhem werkt het wel

@Thom : bij mij in de app (android ) kan ik nog steeds niet kiezen.

Ik doe ticket amsterdam--frankfurt en zitplaats arnhem--frankfurt , dan is het opgelost .

Het gaat niet om website of app, het gaat om reizen van/naar Amsterdam Centraal (reservering niet kiezen) of Arnhem Centraal (reservering wel te kiezen). Voor de terugreis zou ik eveneens een ticket Frankfurt-Amsterdam boeken en een losse reservering Frankfurt-Arnhem, en in Arnhem gewoon blijven zitten op die plek.

Vaak als je geen plek kunt kiezen is ergens de route nog niet bevestigd, bijvoorbeeld door werkzaamheden. Het loont in dat geval dus altijd om ergens een deeltraject te proberen. In Duitsland wel altijd vanaf je instapstation (anders kan iemand anders je plek tot daar reserveren), maar vanuit Nederland maakt een later station in Nederland kiezen niet uit, want je kunt toch alleen reserveren als je de grens over gaat.

Vaak als je geen plek kunt kiezen is ergens de route nog niet bevestigd, bijvoorbeeld door werkzaamheden.

Tot nu toe was het bij mijn weten dan zo dat je dan ook helemaal geen reservering kon maken. Dus als je dan doorklikte naar de betaling, dan kwam er een foutmelding dat er momenteel geen reservering mogelijk was. In dit geval kun je echter wel zonder foutmelding door naar de betaalpagina.

Het kan natuurlijk ook zijn dat DB iets heeft gewijzigd en dat de reservering (met automatische toewijzing) bij de betaling alsnog mislukt. Anderzijds heb ik dit fenomeen dit jaar al eens vaker gezien (soms met toch een knop voor de zitplaatskeuze waar alles dan als bezet was aangegeven) en kon ik toen toch reserveren.

Vaak als je geen plek kunt kiezen is ergens de route nog niet bevestigd, bijvoorbeeld door werkzaamheden.

Tot nu toe was het bij mijn weten dan zo dat je dan ook helemaal geen reservering kon maken. Dus als je dan doorklikte naar de betaling, dan kwam er een foutmelding dat er momenteel geen reservering mogelijk was. In dit geval kun je echter wel zonder foutmelding door naar de betaalpagina.

Ik had dit probleem zelf toen ik vorig jaar een reservering voor Basel SBB - Köln Hbf wilde maken: daarbij kreeg ik dus steeds niet de optie om zelf een zitplaats te kiezen. Uiteindelijk heb ik toen een reservering voor Basel SBB - Düsseldorf Hbf gemaakt (maakte toch niet uit waar ik overstapte) en toen kon ik opeens wel een zitplaats kiezen en ging het betalen ook probleemloos.

Korter voor vertrek bleek toen dat m'n trein werd omgeleid en via Köln Messe/Deutz reed, waardoor Köln Hbf dus niet werd aangedaan.

Het kan natuurlijk ook zijn dat DB iets heeft gewijzigd en dat de reservering (met automatische toewijzing) bij de betaling alsnog mislukt. Anderzijds heb ik dit fenomeen dit jaar al eens vaker gezien (soms met toch een knop voor de zitplaatskeuze waar alles dan als bezet was aangegeven) en kon ik toen toch reserveren.

Gezien jouw laatste zin lijkt het wel alsof het systeem momenteel erg buggy is bij DB. Ik had eerder dit jaar dat ik wel kon kiezen uit meerdere zitplaatsen, maar na een klik op “Weiter” verscheen een foutmelding dat er geen plaatsen beschikbaar waren. Het lijkt wel alsof beschikbare plaatsen niet worden geblokkeerd terwijl iemand bezig is een reservering te maken, zodat het mislukt omdat iemand anders de plek al gereserveerd heeft. (Of lukt zoals bij jou, doordat iemand anders juist van de reservering afgezien heeft)

Gezien jouw laatste zin lijkt het wel alsof het systeem momenteel erg buggy is bij DB.

Dit is denk ik het geval. D.w.z. meer dan gebruikelijk…

Het is ook bij verschillende andere grensovergangen opgevallen dat de zitplaatskeuze voor internationale reizen plotseling is weggevallen, terwijl je voor dezelfde trein binnen Duitsland wel kunt reserveren. Dat is allemaal een beetje te toevallig volgens mij.

Reageer