Skip to main content
beantwoord

2 factor login beveiliging

  • 30 December 2022
  • 27 reacties
  • 360 Bekeken

Via mijn NS zijn privé gegevens en mijn bankrekening nummer benaderbaar. Beveiliging met alleen naam wachtwoord lijkt me daarvoor echt niet meer van deze tijd. Wanneer wordt het mogelijk om mijn account te beschermen met een token of een andere manier om mijn identiteit te valideren? 

27 reacties

Badge +3

Ja daar heb ik toevallig in mijn werk mee te maken en dat we geen jaren eerder zijn begonnen met het uitgeven van legitimatiebewijzen die kunnen dienen voor behoorlijk betrouwbare authenticatie hebben we helaas ook nog jaren last van.

Vanaf 2018 hebben ze een NFC-chip meen ik, dus inderdaad zijn en nog veel die het niet hebben.

Reputatie 7
Badge

De nieuwe chips met pincode die verrist zijn om aan het hoogste Europees gedefinieerde authenticatieniveau te kunnen voldoen zitten sinds 2018 pas in rijbewijzen, maar pas sinds 2021 in identiteitskaarten. Paspoorten hebben deze nog steeds niet. Het duurt dus nog tot 2036 voor in ieder geval voor iedereen met een identiteitsbewijs op credit card-formaat (rijbewijs of identiteitskaart) dat niet langer dan vijf jaar verlopen is een behoorlijk veiliger alternatief voor het huidige niveau van DigID beschikbaar is.

Reageer