Actualisatie website.

  • 7 February 2024
  • 7 reacties
  • 192 Bekeken

Ik ervaar het als bijzonder hinderlijk, dat het bijwerken van de gemaakte reizen op de website soms tot wel een week achter loopt. Ik heb meerdere ov-kaarten in mijn bezit en is het voor het bijwerken van mijn eigen administratie erg lastig.

Cas Holleman


7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Caspar1986,

Je bent zeker niet de enige. Op de een of andere manier krijgt NS het niet voor elkaar de reishistorie eerder bij te werken, ook al zijn de in- en uitcheckgegevens gewoon bekend en zijn dit natuurlijk geautomatiseerde processen.
Of het snel zal veranderen weet ik niet, maar ik heb er een hard hoofd in.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat om flex? Dan kan het langer duren voordat een en ander bijgewerkt is. Dit omdat er ook gegevens van andere vervoerders verwerkt moeten worden.

Reputatie 7
Badge +3

Dit omdat er ook gegevens van andere vervoerders verwerkt moeten worden.

Dat heeft er volgens mij niks mee te maken. In- en uitcheckgegevens zijn meestal gewoon bekend en ook te zien in Mijn NS, ook van andere vervoerders. Daarnaast zijn ook reizen van NS pas later verwerkt.

Reputatie 7
Badge +3

Dit omdat er ook gegevens van andere vervoerders verwerkt moeten worden.

Dat heeft er volgens mij niks mee te maken. In- en uitcheckgegevens zijn meestal gewoon bekend en ook te zien in Mijn NS, ook van andere vervoerders. Daarnaast zijn ook reizen van NS pas later verwerkt.

De gegevens van mijn op saldo abonnementen worden vrijwel direct verwerkt, dus het zal wel een ‘flex'dingetje zijn.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat heeft er volgens mij niks mee te maken. In- en uitcheckgegevens zijn meestal gewoon bekend en ook te zien in Mijn NS, ook van andere vervoerders. Daarnaast zijn ook reizen van NS pas later verwerkt.

Inderdaad. Bij mij was het zo dat juist een reis met NS pas 3 weken later verscheen in de reishistorie, 1 reis met NS na 3 dagen en de 2 reizen met de RET metro al na 1 dag. De reizen betroffen een heenreis met NS en RET op een vrijdagmiddag en een terugreis kort na middernacht vrijdag op zaterdag. Wat ik er opvallend aan vond was dat de NS reis die al na 3 dagen in de reishistorie stond een reis was met vrij reizen (Weekend Vrij) en de reis die er 3 weken overdeed een reis was met 40%, alsof de vertraging kwam door het moeten berekenen van de reis met korting terwijl voor de reis met vrij reizen en de ritjes met de metro het dan makkelijk te berekenen was. Stond er soms een wachtrij bij het telraam?

Reputatie 7
Badge +3

De gegevens van mijn op saldo abonnementen worden vrijwel direct verwerkt, dus het zal wel een ‘flex'dingetje zijn.

 

Ja, inderdaad een Flex dingetje. Het bedrag van de reis moet achteraf in het systeem worden berekend. Het bedrag van jouw reis met een saldo kaart is al bekend bij uitchecken, dat zie je zelf gelijk op het schermpje van het paaltje of poortje. 

Badge +3

TLS/OV-chipkaart kent alle transacties ‘real-time’ (uitgezonderd van buurtbusjes en andere voertuigen die op een centrale locatie uitgelezen worden).

Transacties bij NS (poortjes en paaltjes) zijn bij NS ook ‘real-time’ bekend, tenzij een poortje/paaltje (of een heel station) geen transacties doorgeeft. Dat komt heel sporadisch voor.

Andere vervoerders leveren transacties aan bij TLS, waarna ze doorgestuurd worden naar NS (bij NS Flex heb je daar toestemming voor gegeven, normaar gesproken kan NS transacties bij andere vervoerders niet inzien).

Dat doorsturen naar NS gebeurt in ieder geval dagelijks, waarna het Flex systeem de prijs kan bepalen op basis van je abonnement en tijdstip van de reis. Dat hoeft dus geen dagen te duren, maar werkt blijkbaar soms toch niet lekker.

Overigens wordt een (groot) deel van de transacties verwerken al door TLS/OV-chipkaart gedaan (in samenwerking met NS), dus het zou eigenlijk nog sneller kunnen (reis + prijs bekend).

Reageer