beantwoord

Geen NS account als je 17 jaar bent?

  • 6 November 2022
  • 26 reacties
  • 390 Bekeken

Hoi,

Mijn zoon van 17 jaar, student in bezit van studentenreisproduct wil een NS account aanmaken om een ov-fiets te kunnen reserveren. Dit lukt helaas niet. Er komt bij het aanmaken van de account na het invullen van de geboortedatum een melding 'bestel je voor je kind vul dan je eigen gegevens in...' 


Wel studeren, werken, collegegeld betalen, ed en niet een account kunnen maken of een fiets reserveren? Klopt het dat dit niet mogelijk is of gaat er iets mis?

Alvast dank voor de reactie. 

 

 

icon

Beste antwoord door Robert B 6 November 2022, 17:29

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 6

Hey Kate74. Welkom bij de NS Community. 

Het OV-fiets product is een contract en dit is helaas niet af te sluiten met een individu onder de 18. Dit is dus niet mogelijk onder zijn eigen gegevens, maar zoals ook aangegeven kan je wel een account aanmaken onder je eigen gegevens om het dan voor hem aan te vragen.

Reputatie 7
Badge +3

Het klopt dan iemand onder de 18 jaar niet zelf een NS abonnement kan aanvragen. Vanaf 18 jaar is iemand volwassen, maar tot 21 jaar zijn ouder financieel verantwoordelijk

Is het niet een beetje raar?

Dat iemand met een ov-studentenproduct en elke dag met de trein reist - blijkbaar oud genoeg voor allerlei verantwoordelijkheden (studeren, werken, huur- en collegegeld betalen) - géén ov-fiets abonnement kan afsluiten, maar dat zijn moeder dat moet doen?
Word het niet eens tijd dat aan te passen?

Reputatie 7
Badge

Ja, dat is een beetje raar.

Reputatie 7
Badge +3

Bedenk wel dat sinds de pilot met ebikes een OV-fiets-abonnement feitelijk een creditcard met een eigen risico van € 3.500 is. Ik baal er zelf al van dat NS me dit door de spreekwoordelijke strot duwt.

Reputatie 7
Badge +3

Is het niet een beetje raar?

Dat iemand met een ov-studentenproduct en elke dag met de trein reist - blijkbaar oud genoeg voor allerlei verantwoordelijkheden (studeren, werken, huur- en collegegeld betalen) - géén ov-fiets abonnement kan afsluiten, maar dat zijn moeder dat moet doen?
Word het niet eens tijd dat aan te passen?

Je wilt dat men al men 16 jaar volwassen is en de daar aan verbonden rechten en plichten heeft?

In mijn tijd was je pas met 21 jaar volwassen.

Overigens zijn ouders nog steeds financieel verantwoordelijk voor alles wat een 17-jarige doet, ook al mag die 17-jarige dat zelf. Beter is om tot hun achttiende met officiële toestemming ouders een kind in te schrijven bij een studie, werk en betalen van huur/collegegeld. Nu wordt geacht dat ouders voor dit soort dingen toestemming hebben gegeven.

Badge +3

Ik vind het vreemd dat een jongere niet eens een Mijn NS account kan aanmaken, want dat is natuurlijk wel zo handig om reizen te kunnen inzien (of declareren voor een bijbaantje), vertragingen of gemiste uitchecks te claimen e.d. Of moet mams of wie dan ook dat ook maar allemaal voor je regelen?

Dat een abonnement bestellen niet lukt is helder, maar dat kan een volwassene dus voor je doen.

Een OV-fiets reserveren is niet mogelijk, dus daar heb je geen NS account voor nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het vreemd dat een jongere niet eens een Mijn NS account kan aanmaken, want dat is natuurlijk wel zo handig om reizen te kunnen inzien (of declareren voor een bijbaantje), vertragingen of gemiste uitchecks te claimen e.d. Of moet mams of wie dan ook dat ook maar allemaal vmoor je regelen?

Dat een abonnement bestellen niet lukt is helder, maar dat kan een volwassene dus voor je doen.

Een OV-fiets reserveren is niet mogelijk, dus daar heb je geen NS account voor nodig.

Mams is tot zijn 21e verantwoordelijk als de rekeningen niet betaald worden. Van een minderjarige kan geen geld geëist worden als ouder besluit iets wat de minderjarige zelf heeft afgesloten niet te betalen. Daarom wilt NS geen contracten met minderjarigen afsluiten.

Badge +3

Mams is tot zijn 21e verantwoordelijk als de rekeningen niet betaald worden. Van een minderjarige kan geen geld geëist worden als ouder niet besluit iets wat de minderjarige zelf heeft afgesloten te betalen.

Dat bedoel ik niet, gaat mij puur om het hebben van een NS account (en inzage in een abonnement dat een ouder of wie dan ook voor je besteld heeft).

Reputatie 7
Badge +3

Mams is tot zijn 21e verantwoordelijk als de rekeningen niet betaald worden. Van een minderjarige kan geen geld geëist worden als ouder niet besluit iets wat de minderjarige zelf heeft afgesloten te betalen.

Dat heeft toch niks te maken met het kunnen aanmaken van een Mijn NS-account? Dat ze niet zelf abonnementen kunnen afsluiten, ok, maar waarom zou je zoals Robert B al aangeeft geen declaraties o.i.d. kunnen maken?

Reputatie 6

Het is wel mogelijk om een NS account aan te maken. Bij het aanmaken van een nieuw account hoef je namelijk geen geboortedatum op te geven. Zie hier:
 





Op het moment van bestellen dien je een geboortedatum in te vullen. Het is dus wel mogelijk om bijvoorbeeld een declaratie aan te maken.

Bedenk wel dat sinds de pilot met ebikes een OV-fiets-abonnement feitelijk een creditcard met een eigen risico van € 3.500 is. Ik baal er zelf al van dat NS me dit door de spreekwoordelijke strot duwt.

Ja, dat is inderdaad wel een 'ding'. Dat vind ik ook met mijn eigen flex-abonnement en zeker bij diefstal of verlies heel alert mee te zijn. 

Mams is tot zijn 21e verantwoordelijk als de rekeningen niet betaald worden. Van een minderjarige kan geen geld geëist worden als ouder niet besluit iets wat de minderjarige zelf heeft afgesloten te betalen.

Dat heeft toch niks te maken met het kunnen aanmaken van een Mijn NS-account? Dat ze niet zelf abonnementen kunnen afsluiten, ok, maar waarom zou je zoals Robert B al aangeeft geen declaraties o.i.d. kunnen maken?

Klopt, het lukte inderdaad niet om een account aan te maken, maar dat is uiteindelijk wel gelukt, niet via de desktop, wel via de app. Vraag me niet waarom… Misschien hebben we iets verkeerd gedaan?

Badge +3

Ah, daar was onlans nog een discussie over omdat er bij bestaande klanten ineens geboortedatums ontbraken bij bestellen, maar dat was (volgens Deniece?) weer opgelost.

Hoe dan ook: met een e-mailadres en wachtwoord kan je een account aanmaken. Je krijgt een mail waar je nog even een naam en adres moet invullen (zie screenshot van @Daniël NS) en klaar.

T. Est woont op de Laan van Puntenburg 100 en heeft geen geboortedatum en telefoonnummer(s).

Vervolgens kan je dus aan de slag, met als nieuwe optie de Betaalpas!

Om die te kunnen toevoegen moet je wel al eens met je betaalpas gereisd hebben (vergelijk OV-fiets info toevoegen aan de NS app).

Is het niet een beetje raar?

Dat iemand met een ov-studentenproduct en elke dag met de trein reist - blijkbaar oud genoeg voor allerlei verantwoordelijkheden (studeren, werken, huur- en collegegeld betalen) - géén ov-fiets abonnement kan afsluiten, maar dat zijn moeder dat moet doen?
Word het niet eens tijd dat aan te passen?

Je wilt dat men al men 16 jaar volwassen is en de daar aan verbonden rechten en plichten heeft?

In mijn tijd was je pas met 21 jaar volwassen.

Overigens zijn ouders nog steeds financieel verantwoordelijk voor alles wat een 17-jarige doet, ook al mag die 17-jarige dat zelf. Beter is om tot hun achttiende met officiële toestemming ouders een kind in te schrijven bij een studie, werk en betalen van huur/collegegeld. Nu wordt geacht dat ouders voor dit soort dingen toestemming hebben gegeven.

Je hebt gelijk. Het leek erop dat een account aanmaken ook niet lukte en dat vond ik nogal verwonderlijk.

Overigens; al vanaf groep 1 worden kinderen tegenwoordig geacht zelfstandig te kunnen werken, leren plannen, huiswerk maken en 'eigenaar zijn van hun eigen leerproces'; de hele schoolcarrière is ingericht om zo veel mogelijk zelf verantwoordelijk te zijn. Eenmaal studerend is de ouder in het onderwijs nauwelijks nog in beeld. Dat is echt anders dan in 'onze tijd'. 
Het is dan voor kind én ouder best vervreemdend om dan ineens voor dit soort simpele dingen je moeder te moeten vragen… 

Het is wel mogelijk om een NS account aan te maken. Bij het aanmaken van een nieuw account hoef je namelijk geen geboortedatum op te geven. Zie hier:
 





Op het moment van bestellen dien je een geboortedatum in te vullen. Het is dus wel mogelijk om bijvoorbeeld een declaratie aan te maken.

Dank je wel voor je antwoord. Op een of andere manier lukte dit niet in de app. Op de desktop wel. Maar daar lukte het weer niet om via mijn account een ov-fiets abonnement voor hem af te sluiten. Nergens die optie te vinden. Waarschijnlijk omdat ik dat zelf al heb met mijn flex-abonnement. 

Uiteindelijk is het in mijn zoons app gelukt om dat ov-fietsabonnement onder mijn account te bestellen. Maar omdat het zijn app is, op zijn telefoon, werd er natuurlijk meteen doorgelinkt naar zíjn bank-app waardoor de 1 cent alsnog van zijn eigen bankrekening is afgeschreven. Ik hoop dat dit goedkomt want die bankrekening is dus niet gelinkt aan mijn account… 


Dit proces zou toch wat makkelijker moeten kunnen lijkt me. Sowieso, een pop-upje in het scherm bij geboortedatum "je bent minderjarig en kunt daardoor wettelijk gezien geen abonnement afsluiten, vraag een meerderjarige/ouder" zou al fijn zijn en minder onduidelijkheid scheppen. 

Ah, daar was onlans nog een discussie over omdat er bij bestaande klanten ineens geboortedatums ontbraken bij bestellen, maar dat was (volgens Deniece?) weer opgelost.

Hoe dan ook: met een naam, wachtwoord en e-mail kan je een account aanmaken. Je krijgt een mail waar je nog even een adres moet invullen (zie screenshot van @Daniël NS) en klaar.

T. Est woont op de Laan van Puntenburg 100 en heeft geen geboortedatum en telefoonnummers.

Vervolgens kan je dus aan de slag, met als nieuwe optie de Betaalpas!

Om die te kunnen toevoegen moet je wel al eens met je betaalpas gereisd hebben (vergelijk OV-fiets toevoegen aan de NS app).

Oh echt… dit was echt de makkelijkste manier geweest. Die optie hadden we niet gezien. Nou ja, het is nu onder mijn account geregeld, over vier maanden is hij 18, dan kan hij het zelf weer regelen. 

Dank voor je tip!

Badge +3

Uiteindelijk is het in mijn zoons app gelukt om dat ov-fietsabonnement onder mijn account te bestellen. Maar omdat het zijn app is, op zijn telefoon, werd er natuurlijk meteen doorgelinkt naar zíjn bank-app waardoor de 1 cent alsnog van zijn eigen bankrekening is afgeschreven. Ik hoop dat dit goedkomt want die bankrekening is dus niet gelinkt aan mijn account…

Dat komt helemaal goed, want aan elk afzonderllijk abonnement kan een willekeurig IBAN gekoppeld worden.

In dit geval is dat het OV-fiets abonnement van je zoon (waarvan jij dus contracthouder bent). Je zoon betaalt dus zelf de kosten maar de (maandelijkse) factuurnotificaties daarvoor zullen op jouw account/e-mail binnen komen.

In Mijn NS (website) zal je bij Mijn Producten het OV-fiets abonnement van je zoon zien staan, met zijn IBAN voor de incasso.

Let op: eventuele betalingsherinneringen zullen ook bij jou (contracthouder) terecht komen, maar als je die van je eigen (of ander IBAN) wilt voorschieten is dat ook geen probleem.

Ah, dank je, dat is goed te lezen. We gaan het beleven. Nu maar hopen dat er een nog fiets voor hem is. 😄 

Overigens, toch even gechecked, maar ik zie bij mijn producten géén ov-fiets abonnement, maar alleen mijn flex-abonnement. Ik zie dus ook alleen mijn rekeningnummer staan en niet de zijne. Wel zie ik bij 'kosten deze periode' 0,01 cent staan; dat moet dus wel van dat abonnement zijn. Ik heb verder deze maand behalve mijn abonnementskosten geen andere kosten gemaakt. 

Ik vind dit toch vrij verwarrend en vraag ik me toch af of dit wel goed is gegaan.

Badge +3

Overigens, toch even gechecked, maar ik zie bij mijn producten géén ov-fiets abonnement, maar alleen mijn flex-abonnement. Ik zie dus ook alleen mijn rekeningnummer staan en niet de zijne. Wel zie ik bij 'kosten deze periode' 0,01 cent staan; dat moet dus wel van dat abonnement zijn. Ik heb verder deze maand behalve mijn abonnementskosten geen andere kosten gemaakt. 

Ik vind dit toch vrij verwarrend en vraag ik me toch af of dit wel goed is gegaan.

Je moet dan misschien even de ov-chipkaart van je zoon toevoegen aan je account (links onderaan je Mijn NS startpagina). Normaal gebeurde dat automatisch (dacht ik) maar dat is dus gewijzigd?

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij flex zit ovfiets abonnement al inbegrepen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij flex zit ovfiets abonnement al inbegrepen.

Mag hopen dat de zoon met zijn SRP geen Flex heeft. Dan heb je weer hele andere problemen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij flex zit ovfiets abonnement al inbegrepen.

Mag hopen dat de zoon met zijn SRP geen Flex heeft. Dan heb je weer hele andere problemen.

@Kate74 zegt dat ze wel haar flex ziet maar geen ov-fiets abonnement.

Als zoon eigen account heeft dan zal daar ov-fiets abonnement staan.

Bij flex zit ovfiets abonnement al inbegrepen.

Mag hopen dat de zoon met zijn SRP geen Flex heeft. Dan heb je weer hele andere problemen.

@Kate74zegt dat ze wel haar flex ziet maar geen ov-fiets abonnement.

Als zoon eigen account heeft dan zal daar ov-fiets abonnement staan.


Ik heb inderdaad zelf een flex-account en daar zit inderdaad al een ov-fietsabonnement inbegrepen. Nadat we onder mijn naam voor hem een ov-fiets abonnement hadden afgesloten zag ik inderdaad niet bij mijn account staan. Wel stond er bij dat ik mijn kosten 0,01 cent waren. 

Ik heb zijn studentenreis-ov-kaart nu toegevoegd aan mijn account - wat ik eigenlijk niet wilde, hij heeft ook zijn privacy - daarbij zag ik nog steeds geen ov-fietsabonnement. Omdat die 0,01 cent dus wel was gerekend is hij vanmorgen op goed geluk vertrokken. Als ik nu in mijn account kijk, staat er nu bij vandaag 'ov-fiets'. Ik heb nog geen contact gehad met hem, maar blijkbaar was er gelukkig een beschikbaar en is het gelukt. 

Dank allemaal. Het blijft een proces dat voor verbetering en versimpeling vatbaar is; althans dat is mijn mening.

Groet, Kate

Reageer