Nee, maar dit is beleid tegenwoordig. U kunt in conclaaf gaan met de klantenservice omtrent de boete. Wie weet kunnen ze iets regelen voor u.
De normale gang van zaken is dat er een toeslag aangeschaft wordt als er gereisd wordt met een trein waarvoor een toeslag verplicht is. Deze kan behalve bij torslagzuilen ook online aangeschaft worden.
De conducteur hoeft niet te zeggen als hij/zij een boete geeft. De conducteur registreert alleen dat er geen toeslag is.
U had de toeslag aan moeten schaffen omdat u met die trein reed. De boete is terecht, niet onterecht. Dat verandert niet als er geen andere treinen meer zijn. Tien jaar geleden vond ik dat de conducteur dit zou moeten zeggen maar nu niet meer. De verhuftering heeft dusdanig huisgehouden dat nogal wat mensen luidruchtig en agressief worden zodra er ook maar iets gebeurt wat in hun nadeel is. Dat doet lang niet iedereen maar er zijn er wel veel te veel.
Prima beleid, u bent zelf verantwoordelijk voor een geldig kaartje en hoe dan ook, dat had u niet.De conducteur heeft uw medereizigers mogelijk een onnodige discussie bespaard. Hij verdient een bloemetje omdat hij wel controleert op wat uiteindelijk niet-betalers zijn.
Beste,
ik zat gister in de trein van Schiphol naar Rotterdam (het enige traject wat nog reed want de rest was allemaal uitgevallen). Ik had dus geen keus of ik wel of niet met de intercity direct wilde en deze was ook nog eens last minute van spoor veranderd waardoor ik nergens de toeslag poortjes zag (ik vraag me af of deze uberhaupt wel op dit perron stonden). Vervolgens kwam de conducteur langs en die heeft zonder iets te melden een boete aangeklikt en dit dus niet eens tegen me gezegd. Ik neem aan dat dit geen normale gang van zake is. Het hoort toch gezegd te worden als er een boete uitgedeeld wordt?
met vriendelijke groet,
marit
Hoe lang moet de te verwachten vertraging wegens uitgevallen "gewone" NS treinen zijn om het recht te hebben om zonder toeslag een NS IC Direct/Eurocity/Eurocity Direct te nemen?
Zie artikel 18 in
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R0782&from=EN
Het antwoord is dus: 60 minuten of meer.
@Pieter van Ieperen Ik ben het daar ook mee eens, zo zou het moeten zijn. Helaas beroepen de spoorwegen zich op het woordje "vergelijkbare vervoersomstandigheden".
Een snellere en comfortabele trein vindt men niet hetzelfde als de normale Intercity.