beantwoord

Vertraging in reisoverzicht

  • 20 June 2023
  • 15 reacties
  • 374 Bekeken

Is er een bewuste reden dat mijn gemaakte reizen altijd pas met enige vertraging zichtbaar zijn in mijn reisoverzicht? A la, u krijgt een gratis keuken als u over tien jaar het bonnetje nog heeft? 

Met declareren moet ik nu vaak een herinnering in mijn agenda zetten. Zo zie ik nu bijvoorbeeld van afgelopen vrijdag alleen de heenreis in de ochtend staan maar niet de terugreis. Op OV-chipkaart.nl zelf zie ik het wel gelijk staan. 

icon

Beste antwoord door Tamzin 20 June 2023, 14:54

Bekijk origineel

15 reacties

Na wat verversen en een andere reis declareren staat er ineens weer meer bij. Blijft een vreemd gedrag op de site. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij flex kan het enige dagen voor jouw reizen zichtbaar zijn. Dat is geen bewuste vertraging maar heeft te maken met gegevens die aangeleverd moeten worden. De ene keer gaat dat sneller dan de andere keer.

Is er een bewuste reden dat mijn gemaakte reizen altijd pas met enige vertraging zichtbaar zijn in mijn reisoverzicht? A la, u krijgt een gratis keuken als u over tien jaar het bonnetje nog heeft? 

Met declareren moet ik nu vaak een herinnering in mijn agenda zetten. Zo zie ik nu bijvoorbeeld van afgelopen vrijdag alleen de heenreis in de ochtend staan maar niet de terugreis. Op OV-chipkaart.nl zelf zie ik het wel gelijk staan. 

Poortjes en paaltjes hebben geen online verbinding met de centrale computers. De transacties worden (soms veel) later doorgegeven aan Translink dat op zijn beurt de gegevens daarna weer met vertraging doorgeeft aan NS. Het kan daardoor soms twee to drie dagen duren voor een transactie zichtbaar is in uw overzicht, zeker als er ook nog een weekend tussen zit.

Helder. En voor mijn beeldvorming, die data wordt dan eerder verstuurd naar ov-chipkaart.nl? 

Wel is het vreemd dat ik dus na wat klikken op de site ineens meer zie. 

Reputatie 7
Badge +3

Poortjes en paaltjes hebben geen online verbinding met de centrale computers. De transacties worden (soms veel) later doorgegeven aan Translink dat op zijn beurt de gegevens daarna weer met vertraging doorgeeft aan NS. Het kan daardoor soms twee to drie dagen duren voor een transactie zichtbaar is in uw overzicht, zeker als er ook nog een weekend tussen zit.

Het kan soms zelf weken duren. En de transactie is dan wel bekend bij Translink, want staat in het overzicht bij OV-chipkaart.nl. Maar omdat het Flex is zonder prijs. 

Vorig jaar juli ging ik op een vrijdagmiddag naar Rotterdam Ahoy, met trein en metro en na middernacht weer terug, met een Flex Weekend Vrij abonnement plus 40% dalkorting. De 2 metro ritten stonden al na 1 of 2 dagen in mijn NS reishistorie, de trein terugreis met vrij reizen stond na 3 dagen in de reishistorie en de trein heenreis met 40% dalkorting pas na 3 weken. Wel stonden alle 4 de ritten al voor er maar iets in de NS reishistorie stond als transactie met €0 in mijn OV-chipkaart account, in mijn herinnering binnen 1 dag. De in en uitcheck gegevens waren dus al bekend bij Translink. Maar om ook de transactie in de MijnNS reishistorie te hebben, moet ook de prijs bekend zijn. Ik heb het idee dat daar vooral de vertraging bij NS Flex vandaag komt. Bij kaarten en abonnementen op saldo duurt het niet zo lang. Bij reizen op saldo is ook direct de ritprijs bekend, die zie je al bij uitchecken in het schermpje. Bij Flex staat het abonnement zelf niet op de kaart en moet de prijs achteraf in het systeem worden berekend.

Badge +3

Een transactie die bij ov-chipkaart bekend is hoort gewoon de volgende dag in Mijn NS te staan, zeker als het een NS transactie is. Maar goed, dat gaat dus regelmatig mis.

Soms staan ze ook al snel bij ‘recente transacties’ in de app (zonder prijs) of in je Reishistorie als ‘in behandeling’. Slaat nergens op, zeker als je na verversen van de site ineens wel dingen ziet.

Volgens mij is het een bewuste keuze; vroeger werden alle reizen binnen een paar uur getoond, maar duurde het nog enkele dagen voordat je GTBV kon aanvragen. Nu moet je dus eerst een paar dagen wachten en kun je vervolgens GTBV aanvragen.

Een klantvriendelijk alternatief zou zijn dat je (vrijwel) direct na uitchecken je claim kunt indienen. Of nog beter: vanaf een half uur vertraging, dus mogelijk nog voor het uitchecken. Software is echt wel aan te passen zodat geclaimde vertraging tussen vertrek- en aankomststation achteraf gekoppeld wordt met elektronisch aangeleverde gegevens. Maar ja, is dat het waard? Mijn beleving is dat vertragingen van een half uur of langer tegenwoordig redelijk uitzonderlijk zijn. Vroeger maakte ik vrijwel wekelijks wel een claim, tegenwoordig bijna nooit meer.

Volgens mij is het een bewuste keuze; vroeger werden alle reizen binnen een paar uur getoond, maar duurde het nog enkele dagen voordat je GTBV kon aanvragen. Nu moet je dus eerst een paar dagen wachten en kun je vervolgens GTBV aanvragen.

Het duurt soms een of twee dagen voor transacties door de vervoerders zijn verwerkt. Je krijgt dan in de tussentijd al gauw allerlei onnodige GTBV claims. Begin deze maand een keer in Tilburg ingecheckt, pas na twee dagen bij Translink bekend en pas na drie dagen bij Mijn NS.

 

Een klantvriendelijk alternatief zou zijn dat je (vrijwel) direct na uitchecken je claim kunt indienen. 

Dat lijkt me gezien het bovenstaande dus zeer onverstandig. Ik denk dat de huidige timing redelijk verstandig is 

Reputatie 3

Bij flex kan het enige dagen voor jouw reizen zichtbaar zijn. Dat is geen bewuste vertraging maar heeft te maken met gegevens die aangeleverd moeten worden. 

Mijn indruk is dat het nu structureel langzamer gaat dan tijdens de eerste jaren van Flex. Ik weet niet waarom dit zo is. In het verleden stonden vrijwel al mijn NS-ritten er gewoon binnen 1 tot 2 (werk)dagen op. Tegenwoordig duurt het bij mij meestal langer, ook 3-4 (werk)dagen is geen uitzondering meer.

Bij flex kan het enige dagen voor jouw reizen zichtbaar zijn. Dat is geen bewuste vertraging maar heeft te maken met gegevens die aangeleverd moeten worden. 

Mijn indruk is dat het nu structureel langzamer gaat dan tijdens de eerste jaren van Flex. Ik weet niet waarom dit zo is. In het verleden stonden vrijwel al mijn NS-ritten er gewoon binnen 1 tot 2 (werk)dagen op. Tegenwoordig duurt het bij mij meestal langer, ook 3-4 (werk)dagen is geen uitzondering meer.

Dat is ook mijn indruk. Ik denk dat ze ervoor gekozen hebben om de reishistorie pas te tonen zodra je eventuele vertraging ook daadwerkelijk kunt declareren. Vroeger werd de historie eerder getoond, maar moest je nog een paar dagen wachten voordat je kon declareren.

Ik vind het nogal klantonvriendelijk want ik weet vaak onderweg al dat ik declarabele vertraging oploop. Dat de NS zich verschuilt achter trage informatievoorziening is gewoon onwil. Een declaratieverzoek kan best vooruitlopen op trage informatievoorziening; indienen staat los van afhandelen.

Toch nog een constatering:

Als ik inlog op mijn NS zie ik direct wat laatste ritten met mijn kaart. Die weet NS kennelijk dus wel degelijk digitaal:

 

 

Ga ik dan naar de historie om maandag te declareren staat hij er daar nog niet bij:

 

Tip: ik vul dus gewoon standaard het formulier nu in zodat ik het niet kan vergeten te declareren. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me volkomen onzin dat het zo lang moet duren voordat ritten zichtbaar zijn met Flex. En het argument over GTbV snijdt al helemaal geen hout. Wanneer je op saldo reist zijn de ritten vrijwel direct zichtbaar.

Vanochtend met bus, trein en bus gereisd. Die drie ritten zijn nu al zichtbaar bij Mijn OV-chipkaart. 

Flex is een oplossing voor een probleem dat er nooit was.

Reputatie 7
Badge +2

In de reishistorie wil ctrl-F5 trouwens ook wel eens helpen. Ik zie zelfs als saldo-reiziger dat die niet altijd vanzelf actualiseert terwijl dat op de homepage wel gebeurt.

Ik snap niet waarom het zo lang moet duren… Ik moet m'n declaratie voor werk indienen. Best wel irritant. Heb ook al meerdere malen contact gehad met NS klantenservice. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor werk raad ik aan om op saldo te reizen gecombineerd met automatisch opladen. Via Mijn OV-chipkaart kun je dan heel makkelijk een declaratieoverzicht maken. Ik doe dat ook wekelijks voor de reiskosten die ik mag declareren. Dat werkt al jaren feilloos.

Reageer