Kan werkgever reishistorie NS business card inzien? | NS Community
beantwoord

Kan werkgever reishistorie NS business card inzien?

  • 3 June 2022
  • 3 reacties
  • 1466 Bekeken

Goedemiddag,

Van mijn werk heb ik een ns business card ov vrij. Dit is natuurlijk erg handig maar ik vraag me wel af of mijn werkgever nu mijn hele reishistorie kan inzien. 

Doordat het een ov vrij abonnement is zal ik het voor zowel zakelijk als privé gaan gebruiken. Mijn privé reizen zouden zij niet moeten kunnen inzien maar doordat het een ov vrij abonnement is kan je het niet gescheiden houden.

Welke privacy regels gelden hiervoor en bij welke gegevens kan mijn werkgever?

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Anonymous 3 June 2022, 17:56

Bekijk origineel

3 reacties

Als het een door de werkgever betaalde kaart is dan heeft deze inzicht in de reizen op de kaart, lijkt me logisch.

Als u niet wilt dat uw werkgever de prive reizen kan zien dan zult u deze op een eigen abonnement moeten maken en niet op de kaart van het bedrijf.

Toch vraag ik me dan 2 dingen af, heeft u wat te verbergen met prive reizen en zou uw werkgever nu daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in waar u naartoe bent gereist?  Enige waarom de werkgever hierna zou kijken is om kosten welke u prive maakt op deze kaart met u te verrekenen.

Reputatie 3

Enige waarom de werkgever hierna zou kijken is om kosten welke u prive maakt op deze kaart met u te verrekenen.

Welke kosten? Het is een OV-Vrij. Zolang je er maar genoeg zakelijk mee reist, mag je er gewoon onbeperkt privé mee reizen en dat kost de werkgever dan niets extra's. Ook niet in belasting o.i.d.

Ik vind het eigenlijk wel een legitieme vraag, want wat je met dat abonnement in je privétijd doet lijkt me geen zaak van de werkgever/collega's die de administratie doen. Ik kan me verder ook voorstellen dat NS niet faciliteert dat het bedrijf de privéreizen niet in kan zien.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me tamelijk simpel. Wie betaalt bepaalt. Als je niet wilt dat de werkgever kan zien waar je naartoe gaat buiten het woon-werkverkeer dan zul je je reizen zelf moeten betalen.

Sinds de invoering van de poortjes en het in- en uitchecken is er natuurlijk wel het een en ander veranderd op dit vlak. Met de oude OV-jaarkaart, uitgevoerd als zichtkaart met pasfoto, werd helemaal niets vastgelegd van je reisgedrag. Je kunt je afvragen wat het nut is van het vastleggen van de reishistorie bij volledig afgekocht reisrecht. Best mogelijk dat de AVG daar iets over zegt. Misschien voorleggen aan de autoriteit persoonsgegevens? 

Bij OV-Vrij is het uitchecken in feite alleen belangrijk voor de verrekening tussen NS en de andere vervoerders op basis van daadwerkelijk gemaakte ritten. Voor de kaarthouder is de reishistorie mogelijk nuttig voor het claimen van Geld Terug bij Vertraging.

Reageer