ns business card icm Arriva | NS Community
beantwoord

ns business card icm Arriva

  • 25 November 2021
  • 7 reacties
  • 2782 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Ik heb al een tijdje een NS business card en heb nu ook een Daluren abo van Arriva.

Deze heb ik toegevoegd op de business card en wilde zoals vaker weer reizen met de Arriva bus.

 

Maar nu blijkt dat er in de daluren saldo nodig is. Dat kan ter plekke bij de chauffeur er op gezet worden (of op het station). Maar dan mis ik het voordeel van betalen achteraf op rekening van de werkgever.

 

Navraag bij Arriva gaf een niets zeggend antwoord over NS Flex. En telefonisch navraag bij NS gaf als antwoord dat het helemaal niet kon om een abonnement op de kaart te zetten en ook geen saldo.

Op de opmerking dat dat mij zonder enige moeite wel gelukt was, kwam geen reactie, ander dan dat dat een lek was.

 

Maar hoe zit dat nu? Kunnen de kosten voor reizen met Arriva alleen op de factuur als het voor het volle pond is, en als het een gereduceerd tarief is niet?

icon

Beste antwoord door Aurora NS 25 November 2021, 20:58

Bekijk origineel

7 reacties

Goedenavond ivop, en welkom op de NS Community.

Helaas is het niet mogelijk op een NS Businesscard het BTM-gedeelte (bus, tram en metro) uit te zetten. Als je met de bus van Arriva reist wordt er dus inderdaad vol tarief gefactureerd, ook als je een abonnement hebt bij Arriva. De NS Businesscard herkent dit abonnement namelijk niet. Het advies is dan ook om het Arriva abonnement op een aparte kaart te zetten. Alleen zo ontvang je de korting.

nee, het gaat wel gereduceerd, maar dan van het saldo op de kaart.

Ik heb er speciaal op gelet bij het uitchecken uit de bus en er ging inderdaad het bedoelde gereduceerde tarief van af.

 

Maar liefst zou ik zien dat dat ook zonder saldo zou werken. Maar aangezien alle antwoorden eigenlijk aangeven dat hoe het nu werkt helemaal niet kan, betwijfel ik steeds meer of er überhaupt een optie is om het te laten werken zoals ik zou willen dat het kon.

De Businesscard is technisch een vervelend product, waarbij allerlei trucs zijn uitgehaald om het werkend te krijgen. Bijkomend nadeel, enkel NS-producten werken op de kaart. Dus nee, deze constructie gaat niet werken i.c.m. factuur op rekening. En dat het nu werkt op saldo, is eigenlijk ook enkel door beperkingen in het systeem. Eigenlijk zou het in zijn geheel niet mogelijk moeten zijn.

 

Ik zou, wanneer je het abonnement van Arriva wil blijven gebruiken, helaas een aparte kaart aanschaffen daarvoor. Dat is het meest toekomstvast.

Badge +3

De Businesscard is technisch een vervelend product, waarbij allerlei trucs zijn uitgehaald om het werkend te krijgen. Bijkomend nadeel, enkel NS-producten werken op de kaart. Dus nee, deze constructie gaat niet werken i.c.m. factuur op rekening. En dat het nu werkt op saldo, is eigenlijk ook enkel door beperkingen in het systeem. Eigenlijk zou het in zijn geheel niet mogelijk moeten zijn.

Een Arriva Dal Voordeel abonnement op een Business Card doet eigenlijk precies wat het moet doen, namelijk Reizen op Rekening (dat kan ook NS Flex zijn) overrulen.

Bij een Arriva incheck wordt het ‘eigen product’ eerst aangesproken, en omdat het een kortingsproduct is zul je inderdaad saldo nodig hebben. Bij vrij reizen (Arriva Dal Vrij, voor zover dat bestaat) natuurlijk niet.

Probleem is dan wel dat je reizen op dat abonnement nooit in je Mijn NS (zakelijk) omgeving te zien zullen zijn, en je die dus vanuit een Mijn OV-chip account zult moeten declareren.

Er is ook nog Arriva Flow (vergelijkbaar met NS Flex, dus geen saldo nodig en factuur achteraf) maar daar zou ik mijn vingers niet aan willen branden om dat op een Business Card te zetten…

Alhoewel, als je zzp’er bent zou dat nog een optie kunnen zijn want dan krijg je in ieder geval overal een factuur van. :rofl: Bij de info over Arriva Flow staat:

Wil je gebruikmaken van je huidige OV-chipkaart?

Heb je al een persoonlijke OV-chipkaart (met pasfoto) en wil je deze gebruiken voor reizen met Arriva Flow? Voer dan tijdens het bestellen je OV-chipkaartnummer in. LET OP: Gebruik bij je bestelling een persoonlijke OV-chipkaart, waar geen andere reisproducten op actief zijn, behalve NS Flex of saldo.

Dat zou dus prima samen moeten gaan met NS Flex (en dus ook een Business Card?) :thinking:

Het wachten is op Henk Flex (in navolging van GVB Flex en wat Arriva nu weer bedacht heeft), maar die rent bij de gedachte al gillend weg denk ik :rofl:

Voor wat betreft Arriva, ik zou dan gewoon Arriva Flow bestellen op een tweede ov-chipkaart.

Zo te zien is Arriva Flow inderdaad een goed alternatief voor de NS Business card. Zeker in combinatie met het arriva daluren voordeel abo.

Misschien afgezien van de NS-fietsen en dergelijke extra opties. maar die gebruik ik toch nooit.

Alleen jammer dat ik dan een nieuwe OVkaart moet bestellen. De mijne is nog 2 maanden geldig.

De Businesscard is technisch een vervelend product, waarbij allerlei trucs zijn uitgehaald om het werkend te krijgen. Bijkomend nadeel, enkel NS-producten werken op de kaart. Dus nee, deze constructie gaat niet werken i.c.m. factuur op rekening. En dat het nu werkt op saldo, is eigenlijk ook enkel door beperkingen in het systeem. Eigenlijk zou het in zijn geheel niet mogelijk moeten zijn.

Een Arriva Dal Voordeel abonnement op een Business Card doet eigenlijk precies wat het moet doen, namelijk Reizen op Rekening (dat kan ook NS Flex zijn) overrulen.

Bij een Arriva incheck wordt het ‘eigen product’ eerst aangesproken, en omdat het een kortingsproduct is zul je inderdaad saldo nodig hebben. Bij vrij reizen (Arriva Dal Vrij, voor zover dat bestaat) natuurlijk niet.

Ernstig dat dit inmiddels als “precies wat het moet doen” wordt gezien eigenlijk. Dra-ma-tisch.

Badge +3

Laat ik het dan zo zeggen: het werkt in zoverre dat je in ieder geval de Arriva korting krijgt zelfs al is Flex BTM actief op de kaart. En korting in de middagspits voor de (Arriva/Blauwnet) treinen, die je met een Business Card niet zou krijgen.

Zo had ik tot voor kort Hermes/Bravo (Connexxion) Dal Vrij voor de Eindhovense stadslijnen, en dat werkte prima (precies zoals ik wilde), want dan kon ik in de rest van het land gewoon op rekening (Flex) met BTM reizen.

Voor 9:00 natuurlijk wel saldo nodig (automatisch opladen).

Reageer