Prive met korting met Traject op Maat op NS-Business Card | NS Community
beantwoord

Prive met korting met Traject op Maat op NS-Business Card

  • 21 January 2022
  • 11 reacties
  • 3013 Bekeken

Ik heb recent een NS-Business Card gekregen van mijn werkgever, met daarop een Traject op Maat abonnement. Dit abonnement geeft me recht op 40% korting tijdesn daluren, ook voor privé-reizen; ik mag van mijn werkgever de kaart echter niet voor privéreizen gebruiken.

Volgens mijn werkgever hebben ze contact gehad met NS, en mag ik 40% korting op mijn persoonlijke kaart zetten (of een los ticket kopen met 40% korting) en daarmee reizen, mits ik de NS-Business Card ook bij me heb. Op dit forum lees ik echter anders, maar dit zijn allen topics van jaren oud. Ik wou dus graag weten wat de stand van zaken hier nu in is?

(Ik weet dat er andere abonnementen zijn die hier geschikt voor zouden zijn, maar daar gaat mijn werkgever niet aan beginnen; juist het Traject op Maat abonnement is erg voordelig voor ze.)

icon

Beste antwoord door Robert B 21 January 2022, 20:25

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

40% korting op een andere kaart/e-ticket is Samenreiskorting, en dus bedoeld om met iemand anders mee te reizen die 3 personen met korting mag laten meereizen (buiten de spits, en diegene moet ingecheckt zijn met zijn/haar abonnement).

Voor €5 per maand kan je wel met 40% korting reizen (incheck buiten de spits). Zie NS Flex Dal Voordeel. Een bijbehorende ov-chipkaart is gratis.

Reputatie 7
Badge +1

In de voorwaarden van Traject op Maat (*) zie ik niet direct een bepaling die zegt dat je een los kaartje met 40% korting zou mogen kopen en dan zonder inchecken met je Business Card zou mogen reizen.

Misschien kan je werkgever je laten weten waar ze die informatie hebben gevonden?

(*) Ik vind niet direct een pagina met een link hiernaar. Die PDF's veranderen van naam en/of locatie als ze aangepast worden.

Badge +3

Via ns.nl/voorwaarden kan je altijd de meest recente versie vinden.

Reputatie 7
Badge +3

In de voorwaarden staat in de versie geldig vanaf 15 december staatop pagina 19 “Het Traject op Maat abonnement kan worden besteld in combinatie met de Dienst Gesplitst Betalen en/of de Aanvullende abonnementen.” Dit stond er volgens mij in een eerdere versie niet bij. Bij Gesplitst betalen gaat de factuur voor het Traject Vrij / Traject op Maar abonnement naar het bedrijf en die voor de extra kosten gaan naar de kaarthouder. Dus ook bij Traject op Maat is het gewoon mogelijk dat jij als kaarthouder de kosten voor het buiten traject reizen zelf betaalt. Het bedrijf moet dit uiteraard wel met NS overeenkomen. Ik weet alleen niet of er voor een bedrijf nog extra kosten aan dit Gesplitst betalen zitten, dat zou nog wel een reden kunnen zijn dat een bedrijf dit niet zou willen. 

Badge +3

Zou het dan komen omdat het om een 40% kortingsabonnement gaat, dus geen Traject Vrij?

Bij Traject Vrij maakt het natuurlijk niets uit of je dat bijv. in het weekend gebruikt.

Reputatie 7
Badge +3

Traject op Maat is een vorm van Traject Vrij. Je reist dus vrij op het traject en krijgt 40% korting buiten het traject tijdens de daluren. Raymon wil gebruik maken van die 40% korting buiten zijn traject maar dat mag niet van de werkgever. Werkgever wil daar niet voor betalen of later weer bij werknemer in rekening brengen. Daar is een oplossing voor, namelijk Gesplitst betalen. Dat lijkt bij invoering van Traject op Maat nog niet mogelijk te zijn geweest (ik zie het in ieder geval niet staan in de oudere voorwaarden die ik een een keer gedownload had) en nu wel. Werkgever moet natuurlijk wel akkoord gaan met dat Gesplitst betalen, maar het is wel mogelijk. Het was eerder al wel mogelijk met het gewone Traject Vrij voor de NS Business card. 

Badge +3

Ah, op die manier. Maar dan moet het voor gesplitst betalen dus eerst mogelijk zijn om een reis buiten traject (40% korting) als privé aan te merken?

Reputatie 7
Badge +3

Bij gesplitst betalen zijn alle reizen buiten traject voor rekening van de kaarthouder, ongeacht of/hoe je een reis aanmerkt. Bedrijven zullen dan neem ik ook alleen gebruik hiervan maken als voor de zakelijke reizen alleen op het vaste traject wordt gereisd en de buiten traject reizen dan altijd privé zijn. Of de werknemer moet dan een zakelijke buiten traject reis die zelf betaald is, later bij de werkgever declareren. 

 

Ik vind het wel vreemd dat de werkgever van NS te horen heeft gekregen dat de wekrnemenr 40% korting op zijn persoonlijke kaart zetten (of een los ticket kopen met 40% korting) en daarmee reizen, mits hij de NS-Business Card ook bij zich heeft. Of de NS medewerker heeft verkeerde informatie doorgegeven of de werkgever heeft het verkeerd begrepen. Je kunt natuurlijk wel altijd een 40% kortingsabonnement (Dal Voordeel) op een persoonlijke kaart zetten en daarmee buiten het traject reizen. Dan betaal je uiteraard wel zelf de kosten voor dit Dal Voordeel abonnement en staat het los van de Business Card. 

Badge +3

Precies dat, zie mijn eerste reactie.

Dank voor de info over 40% korting (buiten traject) op eigen kosten, maar Samenreiskorting en dan met jezelf meereizen zonder incheck met de Business Card gaat natuurlijk niet lukken.

Dank voor alle reacties!

De optie van combinatie Traject op Maat met Gesplitst betalen stond eerst inderdaad niet in de voorwaarden (nota bene in de voorwaarden die ik afgelopen week bij de kaart gekregen heb!). Ik ga eens navraag doen bij mijn werkgever of ze hier mee akkoord zouden gaan. Weet iemand of hier nog (mogelijke) nadelen voor de werkgever aan zitten?

Reputatie 7
Badge +1

Als ik dit tot mijn verbazing (wat ze allemaal niet bedenken aan onmogelijke programma) dan lijkt mij dat ALS dit gesplitst net zo uitpakt als beschreven-dus elke reis buiten het betaald traject is voor eigen rekening, dan krijgt de baas dus in principe problems als er voor dat bedrijf ook echt door baas vergoede dienstreisjes moeten gedaan worden-dat wordt dan toch weer apart declareren etc. Ik ken uiteraard je bedrijf niet en weet dus ook geheel niet of dit daar geldt-of helemaal niet.

Overigens: als je gewoon door de week werkt en eigen reizen vooral weekend is- dan is er ook Weekendkoritng-dat is 2 of 3 eur/mnd, of als je dan juist iets vaker gaat (of wil): weekendvrij kost 31 eur/mnd als FLEX-en kan je steeds na minimaal 1 maand eventueel weer stoppen en weer aanzetten. Dat is minder als 1 retour met korting over langste afstand.

Reageer