Skip to main content

Beste klantenservice,

Ik hoop dat alles goed gaat. Ik schrijf u in verband met een situatie die zich voorgedaan heeft afgelopen zondag. Ik heb een Treinvrij-abonnement op mijn NS Business Card, en helaas ben ik afgelopen zaterdag mijn kaart kwijtgeraakt in de trein of op het station.

Op zondag heb ik met mijn andere OV-chipkaart ingecheckt, maar toen ik bij de poortjes was, werd mijn kaart om de een of andere reden niet goed gelezen. Het was erg druk op het station en veel mensen gingen tegelijk naar binnen. Toen er controle was, zei de conducteur verder niets bij het scannen van mijn kaart, en ik ging er daarom van uit dat het inchecken goed was verlopen. Ik vind het vreemd dat de vrouw die mijn pas scande niets heeft gezegd over het niet goed inchecken, aangezien ik anders direct actie had kunnen ondernemen.

Tot mijn verrassing ontving ik later een e-mail waarin werd aangegeven dat er een correctiebedrag van €50 moet worden betaald voor de reis. Ik wil graag aangeven dat ik geen motief had om niet in te checken, aangezien mijn Treinvrij-abonnement mijn treinreis dekt en ik ervan uitging dat het inchecken goed was gegaan. Het probleem met het poortje lag buiten mijn macht.

Gezien de omstandigheden zou ik u willen vragen om deze kosten te herzien en het correctiebedrag terug te draaien. Ik ben er zeker van dat dit misverstand het gevolg is van technische problemen, en ik hoop dat u dit kunt begrijpen.

Ik hoor graag van u en dank u wel voor uw begrip en medewerking.

Hoi LauraJansenX,

Op deze community helpen reizigers elkaar en wij kunnen uiteraard niet bij je gegevens. Je kunt het beste even contact opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X.

Ik vind het vreemd dat de vrouw die mijn pas scande niets heeft gezegd over het niet goed inchecken, aangezien ik anders direct actie had kunnen ondernemen

Wat kunt u dan meteen voor actie ondernemen? U zit in de trein zonder in te checken en dat kunt u niet meer ongedaan maken.

De enige actie die veel mensen in dat geval ondernemen is met de conducteur in discussie gaan en eventueel hem/haar uitschelden of bedreigen. Vandaar dat de conducteurs scannen en verder niets zeggen.

Technische problemen met poortjes zijn overigens hoogst zeldzaam. In de meeste van dit soort gevallen is de reiziger zonder op het schermpje te controleren of het inchecken gelukt is achter de voorganger doorgelopen.

Ik vind het vreemd dat de vrouw die mijn pas scande niets heeft gezegd over het niet goed inchecken, aangezien ik anders direct actie had kunnen ondernemen

Wat kunt u dan meteen voor actie ondernemen? U zit in de trein zonder in te checken en dat kunt u niet meer ongedaan maken.

De enige actie die veel mensen in dat geval ondernemen is met de conducteur in discussie gaan en eventueel hem/haar uitschelden of bedreigen. Vandaar dat de conducteurs scannen en verder niets zeggen.

Technische problemen met poortjes zijn overigens hoogst zeldzaam. In de meeste van dit soort gevallen is de reiziger zonder op het schermpje te controleren of het inchecken gelukt is achter de voorganger doorgelopen.

De goeden lijden dus in dit geval onder de kwaden. Een slechte zaak wat mij betreft.

De goeden lijden dus in dit geval onder de kwaden. Een slechte zaak wat mij betreft.

De reiziger is verantwoordelijk dat hij/zij is ingecheckt en moet dus zelf op het schermpje controleren of het goed gegaan is 

De reiziger is verantwoordelijk dat hij/zij is ingecheckt en moet dus zelf op het schermpje controleren of het goed gegaan is 

Als er files bij de pootjes staan, gaat dat gewoon moeilijk je wordt dan door diegene die achter je staat al zo'n beetje door de poortjes gedrukt. De laatste tijd ook wel behoorlijk wat berichten gelezen over niet registerende poortjes.

De reiziger hoort zich te vergewissen of het in/uitchecken goed gegaan is, drukte of niet. Binnen de poortjes/paaltjes hoort mijn in het bezit van een geldig vervoersbewijs te zijn. Een kaartje kopen als tijdens controle geen incheck wordt gezien, kan alleen als de conducteur dit als optie geeft.

Je kunt contact opnemen met de klantenservice via de andere kanalen, om te kijken of ze je tegemoet kunnen komen. Je reisde echter niet met de kaart waarop jouw treinvrij staat, de kans op coulance is klein

Wat betreft de verloren kaart: blokkeer deze en vraag tijdelijk reisrecht aan op een andere kaart.

Ik zou het gewoon proberen via https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-ns-business-card.html (voor de hele periode die je zonder nieuwe business card moet overbruggen).

Als je huidige ov-chipkaart niet goed werkt (onwaarschijnlijk) kan je altijd nog op een bankpas reizen. Bij de brede poortjes moet je overigens wachten totdat de vorige persoon er helemaal doorheen is, en het rode kruis weer een groene pijl wordt.

Reageer