Mail van de NS-community wordt als spam aangemerkt

  • 3 November 2021
  • 43 reacties
  • 769 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Meldingen van de NS-community komen bij mij steevast in de spam terecht, zonder dat ik daarvoor bewust iets gedaan heb (ik gebruik Gmail). Hebben meer mensen daar last van?

Ik vermoed dat er iets in die mails zit waardoor ze telkens als spam worden gezien, maar ik heb geen idee wat. Ze lijken ook als phishing mail te worden gemarkeerd want ik heb telkens de optie "Report not phishing”. Dat doe ik dan maar het helpt nog niet.


43 reacties

Reputatie 2

Is NS hier mee bezig of ... ?

Reputatie 7
Badge

Je merkt het soms ook aan hoelang het duurt voordat mensen terugkomen op hun eigen geopende topics. Soms duurt het dagen voordat ze de reacties pas lezen en er weer op reageren.

Het zou fijn zijn als dit probleem nu toch eens opgelost wordt.

Reputatie 7
Badge

Dit is nog steeds niet opgelost. Mails van de community komen al die tijd in de spam. Ik vrees dat veel privéberichten op die manier verloren gaan.

Oplossen heeft blijkbaar geen prioriteit. Op community.eurail.com wordt zo te zien dezelfde software gebruikt maar daar is dit probleem er niet.

Reputatie 2

DMARC:    'FAIL' 

 

Is dit probleem weer terug of was het nooit opgelost?

Reputatie 7
Badge +3

Dat [dkim] was ongeveer een week, daarna niet meer. Alle mail uit naam van de NS community komt nog steeds in de spambox.

Edit, duurde maar kort, aan de berichten wordt al weer een tijdje dat [DKIM] tegevoegd.

Badge +3

Het ligt aan je mail-provider waar de mails terecht komen, bij Gmail zijn mails vanuit de Community (verstuurd via amazon×××.com) nog altijd spam.

Bij @Momo voegt xs4all die [dkim] toe aan het onderwerp, om aan te geven waarom het in de spam terecht is gekomen (en mogelijk geen spam is, maar een misconfiguratie van de mailserver, of andersom dus dat je moet opletten dat het misschien wél spam is).

Inmiddels lijkt het wel aangepast dat Insided (Community) mails mag versturen met ns.nl  als afzender, maar het is nog niet 100% goed.

SPF: PASS with IP 54.240.10.132 Learn more
DKIM: 'PASS' with domain amazonses.com Learn more
DMARC: 'FAIL' Learn more

 

Voor NS/Insided is dit van belang om het allemaal werkend te krijgen.

Reputatie 7
Badge

Ja, ik bedoelde uiteraard mijn spam mailbox. 

Reputatie 7
Badge

Het wil bij mij ook wel snel vollopen met mails zo nu en dan. :sweat_smile:

Bij het verwijderen van forum@ns.nl uit mijn veilige afzenders blijven de mails wel in het Postvak In staan. Hoewel ik de eerder denk dat dit door Outlook zelf komt.

Deze informatie in de mails is nog steeds hetzelfde:

 

Reputatie 7
Badge

Mijn mailbox zit al vol met mails van de NS Community :grin:

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee of het er mee te maken heeft dat NS of inSided iets had gedaan, maar korte tijd stond er bij mij bij ontvangen berichten in het subject [DKIM], dus bv: 

[DKIM] Nieuw privébericht in de NS Community

Was in de eerste week van december, daarna was niet meer. Alle mails kwamen (en komen nog steeds) in de spambox.

Reputatie 7
Badge

@Aurora NS is er al enige vooruitgang te melden of zicht op een oplossing? Immers, ook meldingen over privéberichten gaan hierdoor verloren, inclusief die van de moderatoren:

 

Zoals mijn collega Denice al aangeeft heb ik hier en daar inderdaad wat dingen in de gaten gehouden, en het ligt nogal gecompliceerd.
Wees er zeker van dat ik er mee bezig ben, en hopelijk ook met een oplossing kan komen! Tot nu toe mag mijn arbeid echter helaas nog geen vruchten afwerpen.

Badge +3

NS lijkt het echter niet te interesseren dat hun mailserver niet goed geconfigureerd is :/

Het is iets genuanceerder, en met de mailserver van NS is weinig mis want mails van NS zelf komen natuurlijk gewoon aan.

Er moet iets geregeld worden (DMARC policy) zodat Insided mails mag versturen vanuit de community/forum (amazon servers), met als afzender @ns.nl 

 

Mijn collega Aurora heeft dit topic achter de schermen al een beetje in de gaten gehouden en heeft het issue al voorgelegd aan Insided/IT. Aankomende donderdag is ze weer aanwezig. :smile:  Excuses dat jullie vanuit ons geen berichtje voorbij hebben zien komen!

Reputatie 7
Badge

NS lijkt het echter niet te interesseren dat hun mailserver niet goed geconfigureerd is :/

Badge +3

Update: sinds ik ongeveer alle meldingen weer aangezet heb komen ze (Gmail) in de spam, ook als de afzender een contactpersoon is, en berichten van die afzender naar een aparte map gefilterd (zouden) worden.

Kreeg bij het markeren als ‘Not Spam’ wel (eenmalig) een melding of ik de mail wilde delen met het Google antispam-team, dus dat maar gedaan.

Wat er dus gebeurt (zie de headers van @Momo) is dat deze berichten naar de spam verplaatst worden wegens de configuratie van mailservers/domains, ook al heeft een bericht verder geen kenmerken van spam.

Badge +3

Check! Insided (forum/community) mag geen mails versturen met als afzender @ns.nl dus.

Logisch. :sleeping: Game on!

Reputatie 7
Badge +3

In mijn XS4ALL mail zie ik bij “Bron tonen”o.a. dit:

X-XS4ALL-Spam-Score: 0.2 () DKIM_SIGNED, DKIM_VALID, DKIM_VALID_EF,
    HEADER_FROM_DIFFERENT_DOMAINS, HTML_MESSAGE, HTML_MIME_NO_HTML_TAG,
    MIME_HTML_ONLY, RCVD_IN_MSPIKE_H2, SPF_PASS
X-XS4ALL-Spam: NO
X-XS4ALL-Spam-Warning: Message moved to Spam location because of DMARC policy
    of ns.nl

Reputatie 7
Badge

Daar staat wel het een en ander inderdaad.

Reputatie 7
Badge

Bij mij staat er overigens alleen dat ie van NS komt, en niet dat ie via amazonses.com verstuurd is. Maar dat zal een Outlook dingetje zijn, gezien het wel als spam wordt gezien.

Doe de mailheader maar eens open en zoek eens op "amazon”.

Reputatie 7
Badge

Via Gmail overigens nooit meer Community mails ontvangen sinds mei, terwijl sommige instellingen wel aan stonden. Wilde gok dat XS4ALL ergens in mei dus ook iets gewijzigd heeft (alles is spam) en Gmail ze gewoonweg niet meer accepteert?

Maar ja, dan zou @JurgenH ze ook niet moeten krijgen… :rolling_eyes:

Het mailverkeer van de Community gaat nog niet altijd helemaal vlekkeloos, soms krijg ik pas een hele poos later mail van een reactie eerder die dag, zojuist kreeg ik een mail dubbel.

Zonder forum@ns als veilige afzender in te stellen komt alles in spam terecht. Ik gebruik overigens de webversie van Outlook. Maar met dat ingesteld komt alles gewoon binnen. Misschien moet ik dat eens herzien, want het wordt wel wat veel nu 😂.

De laatste mail was dan ook die van het bovenstaande bericht:

Bij mij staat er overigens alleen dat ie van NS komt, en niet dat ie via amazonses.com verstuurd is. Maar dat zal een Outlook dingetje zijn, gezien het wel als spam wordt gezien.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb alleen privé berichten en mentions aan staan, dus het aantal community mails valt wel mee. En mijn spammap wil ik niet in mijn mailprogramma want dan zie ik daar ook de echte spam.

Mails van de NS community zijn geen spammails en horen dus gewoon niet in de spammap terecht te komen. Als ik ze niet zou willen ontvangen had ik ze wel uitgezet bij mijn instellingen.

Badge +3

Welke mail-client je gebruikt zal weinig uit maken.

In Thunderbird zal je best wel kunnen instellen dat die ook je (xs4all) spam map laat zien/synchroniseert.

https://openattic.org/posts/imap-sync-all-folders-in-thunderbird/

Maar of je daarop zit te wachten (al die Community mails, als elk topic waar je reageert standaard in je Favorieten belandt)…

Kan me de vraag van eenmalige bezoekers wel voorstellen (als eigen topic of een lang topic waar veel op gereageerd wordt)..

‘mijn vraag is beantwoord ik hoef geen mails meer over elke reactie die volgt, dus mijn account verwijderen graag’!

Reputatie 7
Badge +3

Bij XS4ALL gaat een mail als je de “Niet ongewenst” button aanklikt gelijk naar de inbox. Maar de als spam aangemerkte mails gaan biuj binnenkomst naar de spammap in de webmail en die zie ik dan niet in mijn mailprogramma (Thunderbird). Die komen daar pas als ik in mijn webmail aangeeft dat ze niet ongewenst zijn. 

Webmail gebruikt ik op mijn laptop, Thunderbird op de desktop PC. Gebruik ik de desktop PC dan zie ik dus die spammails niet. Nu is dat op zich geen probleem aangezien ik nu voornamelijk de laptop gebruik, die is nieuwer en sneller. Maar alsnog vind ik behoorlijk irritant dat deze mails in de spambox komen.

Badge +3

Oh, ongeacht die melding bij Gmail (looks safe of rapporteren als spam) zijn bij mij de links in zulke e-mails ook niet aanklikbaar!

Tenzij ik de mail terug zet in Inbox (zelfde als melden als ‘geen spam’). Denk dat Insided aan de slag moet voor iets zinnigs (dat ‘via amazonses’ dus). Wat denk jij @Henk_NL?

Dit soort mails (wat leuk Robert…!) had ik dus nogal bewust uit staan uiteraard :rofl:

Reageer