Mail van de NS-community wordt als spam aangemerkt

  • 3 November 2021
  • 71 reacties
  • 1652 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Meldingen van de NS-community komen bij mij steevast in de spam terecht, zonder dat ik daarvoor bewust iets gedaan heb (ik gebruik Gmail). Hebben meer mensen daar last van?

Ik vermoed dat er iets in die mails zit waardoor ze telkens als spam worden gezien, maar ik heb geen idee wat. Ze lijken ook als phishing mail te worden gemarkeerd want ik heb telkens de optie "Report not phishing”. Dat doe ik dan maar het helpt nog niet.


71 reacties

Het hele NS mailplatform is gebaseerd op een handjevol Exchange-servers die KPN beheert. Dat werkt allemaal best tof tegenwoordig, maar de interessante problemen ontstaan wanneer externen willen mailen vanuit @ns.nl. Dat moet dan buiten Exchange om gebeuren, zoals hier vanuit SES, maar dan moet je je shit wel op orde brengen (mailen conform SPF, DMAC policy, et cetera). En als inSided ergens niet goed in is, dan is het wel in haar zaakjes op orde hebben.

Dit ligt voor een groot deel aan de NS en de inrichting van de mailservers van NS. 

 

Zie bijvoorbeeld: https://internet.nl/mail/community.ns.nl/608557/

Een rating van 53% voor veilig email versturen is er laag en zal voor veel mailproviders een reden zijn om mails eerder als spam te beschouwen.  De NS zal moeten zorgen dat in ieder geval DMARC (is ingericht), DKIM  (niet ingericht) en SPF (niet ingericht)  op orde zijn om te voorkomen dat mails in de spam komen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Inmiddels kan ik melden dat het ook niet werkt als ik forum@ns.nl aan mijn Gmail-adresboek toevoeg. De meldingen gaan nog steeds naar de spam.

Reputatie 7
Badge +3

In mijn XS4ALL mail zie ik bij “Bron tonen”o.a. dit:

X-XS4ALL-Spam-Score: 0.2 () DKIM_SIGNED, DKIM_VALID, DKIM_VALID_EF,
    HEADER_FROM_DIFFERENT_DOMAINS, HTML_MESSAGE, HTML_MIME_NO_HTML_TAG,
    MIME_HTML_ONLY, RCVD_IN_MSPIKE_H2, SPF_PASS
X-XS4ALL-Spam: NO
X-XS4ALL-Spam-Warning: Message moved to Spam location because of DMARC policy
    of ns.nl

Reputatie 7
Badge +1

Dan werkt die workout dus niet voor iedereen helaas. Het lijkt mij verstandig dat een moderator dit even oppakt en doorspeelt naar de betreffende afdelingen. 

Vooral voor nieuwe gebruikers en mensen die hier hun vragen stellen lijkt het me allesbehalve handig dat updates direct in de spam terecht komen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb alleen privé berichten en mentions aan staan, dus het aantal community mails valt wel mee. En mijn spammap wil ik niet in mijn mailprogramma want dan zie ik daar ook de echte spam.

Mails van de NS community zijn geen spammails en horen dus gewoon niet in de spammap terecht te komen. Als ik ze niet zou willen ontvangen had ik ze wel uitgezet bij mijn instellingen.

Zoals mijn collega Denice al aangeeft heb ik hier en daar inderdaad wat dingen in de gaten gehouden, en het ligt nogal gecompliceerd.
Wees er zeker van dat ik er mee bezig ben, en hopelijk ook met een oplossing kan komen! Tot nu toe mag mijn arbeid echter helaas nog geen vruchten afwerpen.

Reputatie 2

Knock knock

Het hele NS mailplatform is gebaseerd op een handjevol Exchange-servers die KPN beheert. Dat werkt allemaal best tof tegenwoordig, maar de interessante problemen ontstaan wanneer externen willen mailen vanuit @ns.nl. Dat moet dan buiten Exchange om gebeuren, zoals hier vanuit SES, maar dan moet je je shit wel op orde brengen (mailen conform SPF, DMAC policy, et cetera). En als inSided ergens niet goed in is, dan is het wel in haar zaakjes op orde hebben.

De Interrail/Eurail-community gebruikt precies hetzelfde platform maar heeft dit probleem niet. Daar heeft Insided (is geen vrouwtje volgens mij, SCNR) het blijkbaar wel goed voor elkaar. SPF, DKIM en DMARC falen daar in ieder geval niet.

Het kan inderdaad wel, maar vereist wat communicatie tussen DNS-beheer en InSided. Het verbaast me niet dat dit bij NS/KPN niet lekker loopt, laat ons zeggen. 

Reputatie 7
Badge +1

Werk aan de winkel dus voor de IT-afdeling van NS. Ik kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn die toevallig dit probleem hebben. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij mij kwamen ze ook in spam terecht. Ook markeren als geen spam had bij mij geen enkele zin. Ik gebruik Outlook.

Ik heb het uiteindelijk op weten te lossen door het mailadres aan de veilige afzenders toe te voegen. In Gmail doe je dat door het mailadres toe te voegen aan je contacten. Wellicht dat dat helpt.

Hier geen Gmail maar mail bij mijn provider XS4ALL. Verzendadres toevoegen aan de lijst van verzenders die altijd vertrouwd kunnen worden helpt ook niet, zojuist weer melding van privebericht in de spamfolder terecht gekomen.

 

Badge +3

Heb al tijden geen mails meer gehad over privéberichten e.d. (gebruik ook gmail accounts, in Outlook of welk mailprogramma dan ook).

Dus die zullen ook wel in de spam belanden. Mails over priveberichten vanuit Twitter e.d. komen wel aan.

Google is best streng, wat betreft dat hele SPF/DKIM/DMARC circus. Het ligt dus aan NS (DNS instellingen) dat ze adressen als no-reply.eticket@ns.nl en forum@ns.nl niet als veilige afzender ingesteld hebben, vanaf bepaalde servers.

Dat er mails van de NS Community via amazonses.com servers verzonden worden is prima verder, want dat mag Insided dus… maar blijkbaar niet uit naam van forum@ns.nl

Gmail (webmail) geeft dan bij (mogelijk) spam de optie ‘looks fine’ of ‘not spam’ en daarna gaan ze naar je normale inbox.

Of toekomstige mails (aan jou persoonlijk) dan ook niet meer als mogelijke spam gemarkeerd worden weet ik niet. Blijkbaar is het kinderlijk eenvoudig om nep-mails vanuit ns.nl te versturen, dus liever niet eigenlijk.

Bovendien hoef ik geen mails over privéberichten vanuit hier, die zie ik vanzelf wel als ik inlog. Edit: die kan je zelf ook uit zetten.

Badge +3

Hmm, als ik mijn (profiel)instellingen hier bekijk moet je voor e-mails over reacties een topic eerst volgen (inschrijven). Dat kan automatisch en staat ook standaard aan maar wil ik niet, want dan is elk topic waar ik reageer ineens ‘Favoriet’ en dat wil ik niet.

Maar voor @Robert B (mentions) en privéberichten staat het in ieder geval aan nu.

De laatste ‘Jij bent genoemd’ en ‘Er is een antwoord geplaatst’ en ‘Nieuw privébericht’ mails waren van mei, en Gmail vindt daar (die melding was er eerst niet!) het volgende van:

Het lijkt er dus op dat Gmaill het adres forum@ns.nl niet vertrouwt (omdat het via Insided verstuurd is).

Anyway.. 

Dat eerste (aan contacten toevoegen) werkt dus niet, maar het tweede (filteren naar een andere map) blijkbaar wel!

Badge +3

Het enige verschil met het forum verzendmailadres bij vertrouwde afzenders te zetten is dat de linkjes in de mails nu aanklikbaar zijn (kan dus als ik wil direct doorklikken bv naar topic waarin ik gementionded wordt) . Daarvoor was dat niet zo en waren de linkteksten doorstreept. Maar ze komen dus nog steeds in de spammap.

Dat is op zich wel handig (verdachte links niet aan te klikken), maar dat het in de spam map komt is een ‘probleem’ van Insided (die mails vanuit ns.nl versturen via hun eigen servers).

XS4ALL (KPN) doet bij jou in ieder geval wat ze moeten doen, maar misschien kan je dat dus overrulen door filters in te stellen?

Via Gmail overigens nooit meer Community mails ontvangen sinds mei, terwijl sommige instellingen wel aan stonden. Wilde gok dat XS4ALL ergens in mei dus ook iets gewijzigd heeft (alles is spam) en Gmail ze gewoonweg niet meer accepteert?

Maar ja, dan zou @JurgenH ze ook niet moeten krijgen… :rolling_eyes:

Badge +3

Oh, ongeacht die melding bij Gmail (looks safe of rapporteren als spam) zijn bij mij de links in zulke e-mails ook niet aanklikbaar!

Tenzij ik de mail terug zet in Inbox (zelfde als melden als ‘geen spam’). Denk dat Insided aan de slag moet voor iets zinnigs (dat ‘via amazonses’ dus). Wat denk jij @Henk_NL?

Dit soort mails (wat leuk Robert…!) had ik dus nogal bewust uit staan uiteraard :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Bij XS4ALL gaat een mail als je de “Niet ongewenst” button aanklikt gelijk naar de inbox. Maar de als spam aangemerkte mails gaan biuj binnenkomst naar de spammap in de webmail en die zie ik dan niet in mijn mailprogramma (Thunderbird). Die komen daar pas als ik in mijn webmail aangeeft dat ze niet ongewenst zijn. 

Webmail gebruikt ik op mijn laptop, Thunderbird op de desktop PC. Gebruik ik de desktop PC dan zie ik dus die spammails niet. Nu is dat op zich geen probleem aangezien ik nu voornamelijk de laptop gebruik, die is nieuwer en sneller. Maar alsnog vind ik behoorlijk irritant dat deze mails in de spambox komen.

Badge +3

Welke mail-client je gebruikt zal weinig uit maken.

In Thunderbird zal je best wel kunnen instellen dat die ook je (xs4all) spam map laat zien/synchroniseert.

https://openattic.org/posts/imap-sync-all-folders-in-thunderbird/

Maar of je daarop zit te wachten (al die Community mails, als elk topic waar je reageert standaard in je Favorieten belandt)…

Kan me de vraag van eenmalige bezoekers wel voorstellen (als eigen topic of een lang topic waar veel op gereageerd wordt)..

‘mijn vraag is beantwoord ik hoef geen mails meer over elke reactie die volgt, dus mijn account verwijderen graag’!

Reputatie 7
Badge +1

Via Gmail overigens nooit meer Community mails ontvangen sinds mei, terwijl sommige instellingen wel aan stonden. Wilde gok dat XS4ALL ergens in mei dus ook iets gewijzigd heeft (alles is spam) en Gmail ze gewoonweg niet meer accepteert?

Maar ja, dan zou @JurgenH ze ook niet moeten krijgen… :rolling_eyes:

Het mailverkeer van de Community gaat nog niet altijd helemaal vlekkeloos, soms krijg ik pas een hele poos later mail van een reactie eerder die dag, zojuist kreeg ik een mail dubbel.

Zonder forum@ns als veilige afzender in te stellen komt alles in spam terecht. Ik gebruik overigens de webversie van Outlook. Maar met dat ingesteld komt alles gewoon binnen. Misschien moet ik dat eens herzien, want het wordt wel wat veel nu 😂.

De laatste mail was dan ook die van het bovenstaande bericht:

Bij mij staat er overigens alleen dat ie van NS komt, en niet dat ie via amazonses.com verstuurd is. Maar dat zal een Outlook dingetje zijn, gezien het wel als spam wordt gezien.

Reputatie 7
Badge +1

Daar staat wel het een en ander inderdaad.

Badge +3

Check! Insided (forum/community) mag geen mails versturen met als afzender @ns.nl dus.

Logisch. :sleeping: Game on!

Badge +3

NS lijkt het echter niet te interesseren dat hun mailserver niet goed geconfigureerd is :/

Het is iets genuanceerder, en met de mailserver van NS is weinig mis want mails van NS zelf komen natuurlijk gewoon aan.

Er moet iets geregeld worden (DMARC policy) zodat Insided mails mag versturen vanuit de community/forum (amazon servers), met als afzender @ns.nl 

 

Reputatie 7
Badge +1

@Aurora NS is er al enige vooruitgang te melden of zicht op een oplossing? Immers, ook meldingen over privéberichten gaan hierdoor verloren, inclusief die van de moderatoren:

 

Reputatie 7
Badge

Ja, ik bedoelde uiteraard mijn spam mailbox. 

Reputatie 7
Badge +1

Wordt hier nog wat aan gedaan?

Het lijkt er sterk op dat er helemaal niks aan wordt gedaan. NS vindt het kennelijk niet belangrijk dat de vragenstellers zien dat er een reactie is.

Opvallend is wel dat bij mijn Gmails de mails van het KPN-forum (net als NS ook van Gainsight /Insided) wél weer goed gaan.

Idem voor de Eurail/Interrail community.

Reputatie 7
Badge

Volgens mij speelt dit nog steeds. Pas krijg ik een notificatie in mijn spam-box. Ik kan ze bij KPN wel leuk markeren als 'Dit is geen spam’, maar dan moet dit blijkbaar wel collectief gebeuren. Liever hoop ik dat NS en InSided even de handen in-één-slaan voor een goede DNS oplossing.

Reageer