Ik zou eerst in uw historie kijken of die reis geregistreerd staat als zijnde in en uitgecheckt. Als dat zo is heeft u een sterke zaal lijkt me.
Hallo hadank en welkom bij de NS Community,
Het is voor ons ook speculeren wat er mis is gegaan. Wat zeiden mijn collega's precies wat er mis was gegaan? Een correctietarief kan je niet krijgen als er iets is misgegaan bij het uitchecken aangezien een correctietarief ontstaat tijdens controle. Een controle vindt plaats tijdens de reis en dus na het inchecken. Ik ben bang dat er iets is misgegaan bij het inchecken. Ondanks dat je al contact hebt opgenomen wil ik je het advies geven om nogmaals contact op te nemen met onze klantenservice om te achterhalen wat er is misgegaan en indien mogelijk dit te laten corrigeren.
Waarschijnlijk heeft de conducteur vastgesteld dat er geen incheck op uw kaart stond. Zonder incheck heeft u geen geldig vervoersbewijs.Als u een uitcheck mist, dan is daar nog wel een mouw aan te passen als u er geen gewoonte van maakt, maar reizen zonder incheck levert meteen een boete op. Toen u incheckte, was er toen op het display te lezen dat u incheckte en hoorde u een piep? Als dat het geval was, moet het er op staan. Een defect poortje komt maar zeer sporadisch voor. Controleer altijd de boodschap op het display bij in- en uitchecken.
De beide opties van klantenservice vormen toch de normale weg, het staat ook niet vast dat het bij NS is misgegaan. Het staat ook niet bij voorbaat vast dat het terugkrijgen niet lukt. Ik zou het advies van Vareo volgen in uw geval. Als daar een incheck staat, heeft u gelijk en zo niet, dan dus niet.
De reizen verschijnen daar echter niet meteen, soms duurt het een dag of zelfs langer.
TRANSLATE with
EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE
U kunt ook op ov-chipkaart.nl zien wat er aan in- en uitchecks geregistreerd is. Daar staan ze veel sneller dan bij NS en mocht er iets fout zijn bij NS, dan moet het daar goed staan want daar zit NS nog niet tussen.
Waarschijnlijk heeft de conducteur vastgesteld dat er geen incheck op uw kaart stond. Zonder incheck heeft u geen geldig vervoersbewijs.
Kan ook zomaar een incheck bij verkeerde vervoerder zijn. Een conducteur kan dat zien, als die daar eventjes de moeite voor neemt (@Loes @Sander-VH) en/of zegt wat je te doen staat (mijn trein uit, check maar netjes in ergens)
Heeft de conducteur bij de controle niets gezegd?
Misschien bij het inchecken onbedoeld meegelopen met een voorganger?
Waarschijnlijk heeft de conducteur vastgesteld dat er geen incheck op uw kaart stond. Zonder incheck heeft u geen geldig vervoersbewijs.
Kan ook zomaar een incheck bij verkeerde vervoerder zijn.
Welke verkeerde vervoerder zou TS dan bij moeten inchecken in Tilburg?
Inchecken bij de verkeerde vervoerder is inderdaad niet mogelijk in Tilburg.
Lijkt me normaal dat de conducteur dit communiceert met jou, blijkbaar heeft ie dat niet gedaan en sta je nu voor een verassing, lekker dan.
Maar hoe kom je door de poortjes als er iets is misgegaan bij de incheck/uitcheck?
Je kan niet door de poortjes als je niet hebt ingecheckt en kan dan ook niet uitchecken, dus dan zou je 2x achter iemand aan hebben moeten lopen.
En een uitcheck gemist kan de conducteur natuurlijk niet voorspellen, misschien dat de conducteur fout gehandeld heeft?
@hadank heeft u al uw historie nagekeken of de in en uitcheck geregistreerd zijn?
...
Maar hoe kom je door de poortjes als er iets is misgegaan bij de incheck/uitcheck?
Je kan niet door de poortjes als je niet hebt ingecheckt en kan dan ook niet uitchecken, dus dan zou je 2x achter iemand aan hebben moeten lopen.
...
Voorzover ik weet, kan je met een niet INgecheckte OV-chipkaart wel UITchecken, en wordt dan instaptarief van kaartsaldo afgeschreven of correctietarief op NS Flex factuur in rekening gebracht.
Van plastic of mobiele betaalpassen weet ik het niet.
Daar werkt het exact hetzelfde.
Nog niet zo lang geleden spuugde Het Systeem dit soort mailtjes uit, terwijl bij de afrekening alles in orde bleek. Kan dat hier ook niet het geval zijn ?
Daar werkt het exact hetzelfde.
Niet. Je kunt het nog zo vaak proberen je komt niet buiten de poortjes.
En met m'n OV-chipkaart is het ook nog nooit gelukt, ik moest altijd om hulp vragen. Misschien omdat ik kort na uitcheck probeerde om door de poortjes te komen ♂️.
Maar met m'n betaalpas lukte het sowieso niet, je moet daarmee ingecheckt zijn.
Niet. Je kunt het nog zo vaak proberen je komt niet buiten de poortjes.
En met m'n OV-chipkaart is het ook nog nooit gelukt, ik moest altijd om hulp vragen. Misschien omdat ik kort na uitcheck probeerde om door de poortjes te komen ♂️.
Maar met m'n betaalpas lukte het sowieso niet, je moet daarmee ingecheckt zijn.
Dan is dat recentelijk veranderd, ik heb echt een afschrijving van € 20 op mijn rekening staan omdat ik ben uitgecheckt zonder dat er een geldige check-in was.
Lijkt me normaal dat de conducteur dit communiceert met jou, blijkbaar heeft ie dat niet gedaan en sta je nu voor een verassing, lekker dan.
Het is tegenwoordig, m.i. illegaal, beleid van NS dat conducteurs sneaky beboeten en daar niks over zeggen. Dat zou geweld moeten vermijden.
Poortjes mogen je niet ‘gijzelen’ dus zouden gewoon open moeten gaan als je niet ingecheckt bent (met als gevolg het instaptarief van 10 of 20 euro van je saldo, of een Flex correctie van 20 euro).
Uizondering zijn stations met poortjes van meerdere vervoerders, die zullen een melding geven dat je bij de andere vervoerder moet uitchecken (bijv. een Arriva poortje met een NS incheck).
Nog een uitzondering is onvoldoende saldo om uit te checken, dan zul je bij een (kleine) opwaardeerautomaat binnen de poortjes eerst moeten opladen.
De correctie van 50 euro komt door de controle in de trein. TS was dus niet correct ingecheckt in Tilburg maar kon gewoon naar buiten door de poortjes in Breda.
Na toepassing van een "correctietarief" (oftewel boete) is er toch tot het eindpunt van de reis sprake van reisrecht, of geldt dat alleen wanneer iemand tegen regulier tarief + €50 een vervoersbewijs aanschaft bij de conducteur? Is dat overigens nog een beetje mogelijk of wordt er bij aanschaf op de trein alleen nog een handjevol Nederlandse betaalkaarten geaccepteerd?
Na toepassing van een "correctietarief" (oftewel boete) is er toch tot het eindpunt van de reis sprake van reisrecht, of geldt dat alleen wanneer iemand tegen regulier tarief + €50 een vervoersbewijs aanschaft bij de conducteur? Is dat overigens nog een beetje mogelijk of wordt er bij aanschaf op de trein alleen nog een handjevol Nederlandse betaalkaarten geaccepteerd?
Een controle onderweg zonder geldige incheck levert je bij Flex (soms onterecht) die 50 euro correctie op, en vanaf dat moment heb je inderdaad feitelijk geldig reisrecht tot waar je maar wilt. Bij uitchecken wordt dan ook geen extra correctie gerekend, en verdere controles leveren (als het goed is) geen extra correcties op.
Die 50 euro is dan een soort van ‘dagkaart’ geworden (dus totaal geen boete, want een boete kan je niet zomaar laten corrigeren).
Bij reizen op saldo krijg je een handgeschreven UvB voor je reiskosten (van/naar door jouw opgegeven stations) plus 50 euro verhoging (geen boete), en op het UvB staat dan een code waarmee je door poortjes kunt.
Voor TS @hadank, als je toevallig een incheck in Tilburg mist komt het wel goed, zeker als je dat traject vaker reist. Hou je factuur in de gaten of die 50 euro er echt op staat.
Een controle onderweg zonder geldige incheck levert je bij Flex (soms onterecht) die 50 euro correctie op, en vanaf dat moment heb je inderdaad feitelijk geldig reisrecht tot waar je maar wilt.
Waar staat dat? Volgens mij nergens en ik blijf dat een grote fout vinden
Een controle onderweg zonder geldige incheck levert je bij Flex (soms onterecht) die 50 euro correctie op, en vanaf dat moment heb je inderdaad feitelijk geldig reisrecht tot waar je maar wilt.
Waar staat dat? Volgens mij nergens en ik blijf dat een grote fout vinden
@Olav93 een simpele vraag dan! Ben je het eens met die 50 euro wettelijke verhoging (die gewoon kwijtgescholden kan worden als je iemand treft die het toevallig met je eens is, of snapt wat er gebeurd is)?
Voor een (regulier) ritje van Tilburg naar Breda lijkt me serieus niets aan de hand, en het kan goed zijn dat die niet eens op je Flex maandfactuur komt
Als de conducteur "afwijking niet ingecheckt" registreert en niets tegen de reiziger zegt, ja dan moet je toch wel "feitelijk geldig reisrecht tot waar je maar wilt" hebben. Wel onbewijsbaar bij de volgende controle.
Als de conducteur "afwijking niet ingecheckt" registreert en niets tegen de reiziger zegt, ja dan moet je toch wel "feitelijk geldig reisrecht tot waar je maar wilt" hebben. Wel onbewijsbaar bij de volgende controle. Wat een zootje.
Dat is bij Flex dus die 50 euro.. (boete) dus zie maar wat je verder doet vandaag!
Je had geen geldige incheck, dus krijg je in feite een dagkaartje.
Ben je het daar niet mee eens? Dan meld je gerust bij de NS Klantenservice.
Als de conducteur "afwijking niet ingecheckt" registreert en niets tegen de reiziger zegt, ja dan moet je toch wel "feitelijk geldig reisrecht tot waar je maar wilt" hebben. Wel onbewijsbaar bij de volgende controle. Wat een zootje.
Dat is bij Flex dus die 50 euro.. (boete) dus zie maar wat je verder doet vandaag
Dus de volgende conducteur kan die afwijking-registratie zien, neem ik aan.
Dus de volgende conducteur kan die afwijking-registratie zien, neem ik aan.
Jazeker! En anders zoekt het Flex systeem dat wel uit.
Maar hou je Flex factuur in de gaten dus.